Mitä mä teen ihan väärin tässä laihdutuksessa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljonko syöt illalla leipää? Mitä leipää? Mitä laitat päälle?

Jugurtissa on älyttömästi sokeria. Vaihda maustamattomaan ja rasvattomaan.

Juotko paljon kahvia? Sokeria ja maitoa? Jätä sokeri pois ja maito rasvattomaan/ pois kokonaan.

Läski ei pala kun energiaa tulee liian vähän. syö oikeesti tervellisesti eli 5 ateriaa myös aamupala mukaan. Ja ei se niin helposti lähe pois, ei se oo niin nopeaa tullutkaan, eli maltti on valttia. Samalla opettelet terveellisen elämäntavan koko elämäksi, toisin kuin karpaajat jotka tutkimuksen mukaan palaa tavalliseen ruokavalioon hitaasti puolen vuoden jälkeen ja samat tavat palaa kuin ennen ja paino nousee takasiin:)

Ensinnäkin haluaisin kannustaa sua, koska olet selvästi kyennyt tekemään elämäntapa muutoksen! :) Pidä lippu korkealla!!!

Tässä muutamia käytännön vinkkejä:

Vähennä hiilareita, ei tarvitse karpata, mutta vähentää. Esim. lopeta vaalea- ja sekaleivän syöminen ja vähennä sokerin käyttöä. Älä juo limsaa tai kaupan sekamehuja. Kun elimistö pääsee yli liian sokerin saannista, alat maistaa makean vähemmälläkin. Itse pääsin eroon sekä väsymyksestä että pahan hajuisesta hengityksestä!

Syö aamupala ja juo paljon vettä päivän mittaa, näin aineenvaihdunta tehostuu!

Venyttely lisää myös aineenvaihduntaa eli venyttele vähintään kerranviikossa 30-45 minuuttia putkeen.

SITTEN TÄRKEIN: Liikunnan määrää ei välttämättä tarvitse lisätä, mutta muotoa voisit muuttaa. Esim. eräs laihduttajien harha on, ettei salilla muka laihdu. Se on suuri vale!

Kova lihaskuntotreeni polttaa itseasiassa enemmän raskaa kuin moni "hikiliikunta", koska energiaa kuluu paitsi itse treeniin myös lihasten kasvattamiseen. Salilla käynti sopii usein laihduttajille, joilla on reilusti ylipainoa, koska "vararavinnon" ansiosta saadaan nopeasti kehitystä ja tuloksia aikaan, mikä lisää motivaatiota.

Hyvä ohjelma sekä miehelle että naiselle on esim. seuraava:

MAANANTAI
Kyykky tangolla 10-10-10
Penkkipunnerrus tangolla 10-10-10
Alatalja (selkä) 10-10-10
Ylätalja (selkä, kyljet) 10-10-10
Hauikset käsipainolla 10-10-10
Vipunosto sivulle käsipainolla (olkapäät) 10-10-10
Vatsalihakset (esim. istumaannousu) 10-10-10

KESKIVIIKKO
Mave (maastaveto tangolla) 10-10-10
Vinopenkkipunnerrus käsipainolla 10-10-10
Kulmasoutu tangolla 10-10-10
Pystypunnerrus tangolla/käsipainoilla 10-10-10
Kyljet käsipainoilla 10-10-10
Vatsat (esim. jalkojennosto) 10-10-10

PERJANTAI
Sama kuin maanantai

Idea on se, että ekalla kerralla kokeilet sopivat painot, jotka ovat sellaiset että juuri jakset tehdä sarjat loppuun. Sitten treenaat viikon ja joka viikko lisäät painoja. Esim. jos ekalla viikolla teet pystypunnerruksen pelkällä tangolla (20kg) seuraavalla viikolla laitat kevyimmät kiekot (yleensä 1.25 eli 22.5kg ja seuraavalla viikolla 25kg jne.) Toistot: 10 pieni tauko toiset 10 ja tauko ja kolmas 10. Jos jaksat sutia enemmän, sulla on liian kevyet painot!

Jos käyt kolmesti viikossa salilla ja muuten lenkkeilet koirien kanssa (kai niitten kanssa voi välillä juostakin?) niin alkaa muoto muuttua. Huomaa kuitenkin, että lihakset painaa enemmän kuin läski! Eli puntari ei aina kerro kaikkea..

Kannattaa lukea lisää ja kysyä neuvoa! Hyvä foorumi on esim.: Pakkotoisto.com

kiitos näistä ja kannustuksesta myös! :)

tarkentaisin että käyn siis yleensä maanantaisin zumbassa, torstaina pumpissa ja sunnuntaisin spinningissä. sit viel viikossa ainakin kahtena päivänä salilla illalla ja lisäks aamulla jos suinkin pääsen sängystä riittävän aikaisin ylös. viime aikoina oon kyllä ollut masentunut tulosten puutteesta niin en oo kyllä aamuisin käynyt.

mitä mä oon salilla puuhannut on yleensä ollut n. 30min crosstrainer, n. 10min soutulaite ja sitte vielä puolisen tuntia noita lihaskuntotreenejä. ehkä mä teen niitä väärin tai liian kevyillä painoilla kun tuloksia ei näy. yleensä jos käyn aamulla niin oon vaan puoli tuntia ja silloin se on yleensä 15min crosstrainer + 15min juoksumatto plus yleensä vatsat.

ulkoilen toki koirien kans pari tuntia päivässä ja voi niiden kans joskus hetken juosta mut ne on jo vanhuksia niin aika haistelua se homma on. viikonloppuisin käydään paljon metsässä jossa on toki vähän vaihtelevampi maasto, kun ehditään valoisalla.

Mä olen aiemmin kanssa tuskaillut miten mun paino ei vaan tipu. Mutta nyt se tippuu kohinalla, piti vain löytää oikea tapa laihduttaa. Jos sulla ap ei ole terveydellistä syytä (esim. kilpirauhasen toiminnassa häiriötä), niin kyllä se sunkin paino tippuu kunhan tiputat sitä oikein.

Kannattaa kokeilla eri tapoja, eikä hakata päätään seinään yhden kanssa. Tiedän asian ihan kokemuksesta :D. Kokeile ihan oikeasti vähähiilihydraattista ruokavaliota. Voit edelleen pitää herkuttelupäivän vaikka kerran kahdessa viikossa ja jos silloin haluat mättää hiilareita, niin tee se. Aika nopeasti leivänhimo katoaa ja parasta on tietty olla ketoosissa, sillä silloin näläntunne vähenee huimasti ja myös makeanhimo pysyy kontrollissa.

Liikunnan lisääminen ei sinällään laihduta, mutta parantaa aineenvaihduntaasi, tuo hyvän mielen ja lenkin jälkeen ei tee mielikään napostella.

Jos et tästä innostu,niin jätä edes ne nuudelit pois ja paista vaikka kananmunaa illalla. Nuudeleissa kun ei ole pahemmin mitään, ei ravinteita, ei mitään täyttävää... siis pelkkää höttöä.

Läski ei pala kun energiaa tulee liian vähän. syö oikeesti tervellisesti eli 5 ateriaa myös aamupala mukaan. Ja ei se niin helposti lähe pois, ei se oo niin nopeaa tullutkaan, eli maltti on valttia. Samalla opettelet terveellisen elämäntavan koko elämäksi, toisin kuin karpaajat jotka tutkimuksen mukaan palaa tavalliseen ruokavalioon hitaasti puolen vuoden jälkeen ja samat tavat palaa kuin ennen ja paino nousee takasiin:)

niin kuin jo aiemmin kirjoitinkin niin olen kyllä asennoitunut hissukseen pudotteluun, mutta silti jo motivaation kannalta joku noin 3kg/3kk on aika liian hissukseen.

Jatka terveellistä syöntiä (älä kituuta, älä näe nälkää), jatka liikuntaa (ei jos se tuntuu kovin pahalta), mutta lakkaa stressaamasta. Pyri hyvään oloon. Kyllä se painoki sitte laskee ajan kans.

kiitos näistä ja kannustuksesta myös! :)

tarkentaisin että käyn siis yleensä maanantaisin zumbassa, torstaina pumpissa ja sunnuntaisin spinningissä. sit viel viikossa ainakin kahtena päivänä salilla illalla ja lisäks aamulla jos suinkin pääsen sängystä riittävän aikaisin ylös. viime aikoina oon kyllä ollut masentunut tulosten puutteesta niin en oo kyllä aamuisin käynyt.

mitä mä oon salilla puuhannut on yleensä ollut n. 30min crosstrainer, n. 10min soutulaite ja sitte vielä puolisen tuntia noita lihaskuntotreenejä. ehkä mä teen niitä väärin tai liian kevyillä painoilla kun tuloksia ei näy. yleensä jos käyn aamulla niin oon vaan puoli tuntia ja silloin se on yleensä 15min crosstrainer + 15min juoksumatto plus yleensä vatsat.

ulkoilen toki koirien kans pari tuntia päivässä ja voi niiden kans joskus hetken juosta mut ne on jo vanhuksia niin aika haistelua se homma on. viikonloppuisin käydään paljon metsässä jossa on toki vähän vaihtelevampi maasto, kun ehditään valoisalla.
Sinuna mä menisin jo lujaa lääkäriin. Noilla syömisillä ja liikunnoilla sun pitäs meinaan olla jo aikas hoikassa kunnossa.

Mä olen aiemmin kanssa tuskaillut miten mun paino ei vaan tipu. Mutta nyt se tippuu kohinalla, piti vain löytää oikea tapa laihduttaa. Jos sulla ap ei ole terveydellistä syytä (esim. kilpirauhasen toiminnassa häiriötä), niin kyllä se sunkin paino tippuu kunhan tiputat sitä oikein.

Kannattaa kokeilla eri tapoja, eikä hakata päätään seinään yhden kanssa. Tiedän asian ihan kokemuksesta :D. Kokeile ihan oikeasti vähähiilihydraattista ruokavaliota. Voit edelleen pitää herkuttelupäivän vaikka kerran kahdessa viikossa ja jos silloin haluat mättää hiilareita, niin tee se. Aika nopeasti leivänhimo katoaa ja parasta on tietty olla ketoosissa, sillä silloin näläntunne vähenee huimasti ja myös makeanhimo pysyy kontrollissa.

Liikunnan lisääminen ei sinällään laihduta, mutta parantaa aineenvaihduntaasi, tuo hyvän mielen ja lenkin jälkeen ei tee mielikään napostella.

Jos et tästä innostu,niin jätä edes ne nuudelit pois ja paista vaikka kananmunaa illalla. Nuudeleissa kun ei ole pahemmin mitään, ei ravinteita, ei mitään täyttävää... siis pelkkää höttöä.

ei niissä varmaan ookaan mut kyllä ne nälän vie eikä maksa juuri mitään.

sit mun täytyy ihan rehellisyyden nimissä sanoa että mä en jotenkaan halua uppoutua tohon karppaamiseen ja mä en halua olla missään ketoosissa. ehkä ahdasmielistä ajattelua, kyllä.

sit, mistä mä voin tietää onko mulla kilpirauhasessa toimintahäiriö?

ei niissä varmaan ookaan mut kyllä ne nälän vie eikä maksa juuri mitään.

sit mun täytyy ihan rehellisyyden nimissä sanoa että mä en jotenkaan halua uppoutua tohon karppaamiseen ja mä en halua olla missään ketoosissa. ehkä ahdasmielistä ajattelua, kyllä.

sit, mistä mä voin tietää onko mulla kilpirauhasessa toimintahäiriö?

Jos et halua muuten perehtyä karppaamiseen, niin vähennä ainakin leivän syömistä ja syö vain 100 prosenttista ruisleipää. Ota perunan/pastan/riisin sijaan kasviksia enemmän lautasellesi. Ja tosiaan ne nuudelit vaihda yhtä edulliseen kananmunaan.

Kilpirauhasen toiminnan voi testata lääkärissä. Lekuri kirjoittaa lähetteen labraan, yks verikoe ja tulokset aika nopeasti.

ja se lääkäri tekee mitä? rasvaimun?

Varmaan tarkistais veriarvoja ja kilpirauhasen. Jos tosiaan itse söisin noin vähän kuin sinä, jos tosiaan se oli noin 900-1500kcal/vrk niin laihtuisin edelleen vaikka bmi on 19.. turha selittää aineenvaihdunnasta tai geeneistä tai hyvästä tuurista, sellasilla jutuilla mä pyyhin persettä. 20kg kun on saanut laihdutettua helposti sitten kun sen on tajunnut tehdä _oikein_ eli kituuttamatta ja rääkkäämättä itseään ja terveellisesti niin sellaisia höpöhöpöjuttuja ei halua kuulla.

Noista nuudeleista, joku kun sanoi aiemmin, että monissa nuudeleissa kalorit on laskettu valmiille keitolle. Esim. 100g keittoa ja sen ja sen verran kaloreita, ei siis 100g nuudeleita ja siinä olis sen ja sen verran kaloreita. Joten helposti tuplautuu valmiissa keitossa se kalorimäärä, kun nuudeleita laitetaan liikaa. Loppujen lopuks nuudelit on pelkkää höttöö, ei niissä mitään muuta oo ku ok maku.

Toiseks, työpaikkaruokalaoiden ruuat tulee monesti osa keskuskeittiöiltä ja paljon tehdään valmiista pakasteista/valmisruuista jne. joten et millään voi tietää työpaikkaruokalan annoksen kalorimäärää. Tee lounaalle siis omat eväät.

Kolmanneks, jos et laihdu yhtään, niin ilmiselvästi olet laskenut kalorit väärin. Jo tuo työpaikkaruokailu saattaa nostaa luultuja kaloreita yli tuplasti. Kaloreiden laskemisen eteen kannattaa tosiaan nähdä vaivaa ja ainakin ostaa se keittiövaaka, silmämääräsesti sinnepäin tulee vaan sutta ja savea.

Älä puputa leipää, jos siitä pidät, älä syö vaaleaa leipää, siitä ei saa mitään irti. Vaihda tummaan leipään tai vaikka vähähiilariseen leipään.

Muista juoda paljon vettä.

Liikunta.. älä harrasta liikuntaa liikaa, jos et halua lihaksia. Lihakset painaa enemmän kuin läski, joten lihasharjotuksiin painottuva liikunta ei saisi olla joka päiväistä, vaikka pari kertaa viikossa ja loput liikkumiset lenkkeilynä.

Liikunta ei ole painonpudotuksen a ja o, liikuntaa et välttämättä tarvitse yhtään. Ite tiputin 20kg pelkällä ruokavaliolla. Kunhan vaan huolehdit siitä että kalorit on kohdillaan. Eikä tartte syödä liian niukasti, koska se kostautuu nälän tullessa ja helposti ahmii liikaa.

ja se lääkäri tekee mitä? rasvaimun?

No se vois esimerkiksi laittaa lähetteen labraan missä tutkitaan kilpirauhasen toiminta. Muitakin arvoja kannattaa katsoa. Onhan tuo kuitenkin merkittävä ylipaino, jolloin varmasti lääkäriltä voi saada apua tai jopa lähetteen ravitsemusterapeutille.

Tsemppiä oikeesti. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Itsellä jumitti paino monta kuukautta, ja ihan rehellisesti kuvittelin syöväni vähän. Kuitenkin annoskoko oli minulla se mikä auttoi pääsemään eteenpäin. Söin kyllä samaa ruokaa, mutta nyt huomattavasti vähemmän. Tosin myös karppaan omalla tavallani (en siis mitenkään tiukasti, syön joskus jopa leipää enkä anna dieetin siihen kaatua).

Eikö nyt kuitenkin kannattaisi jättää edesä vaaleat viljat (Pastat) ja nuudelit ja korvata ne vaikka pakastevihanneksilla aluksi. Ei se karppaaminen mitään salatiedettä tarvitse olla, eikä ketoosiin tarvi mennä. Jokainen karppaa tavallaan...

Paljonko syöt illalla leipää? Mitä leipää? Mitä laitat päälle?

Jugurtissa on älyttömästi sokeria. Vaihda maustamattomaan ja rasvattomaan.

Juotko paljon kahvia? Sokeria ja maitoa? Jätä sokeri pois ja maito rasvattomaan/ pois kokonaan.

rasvatonta maitoa käytän kahvissa. ei kai se nyt lihota? mun suvussa on vielä paljon osteoporoosia.

ruisleipää syön. nälän määrästä riippuen 1-4 palaa. yleensä käytä päällä vaan margariinia.

rasvaton jugurtti on aivan kamalaa, maustamatonta voisin kyllä ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;25079429:
No se vois esimerkiksi laittaa lähetteen labraan missä tutkitaan kilpirauhasen toiminta. Muitakin arvoja kannattaa katsoa. Onhan tuo kuitenkin merkittävä ylipaino, jolloin varmasti lääkäriltä voi saada apua tai jopa lähetteen ravitsemusterapeutille.

Tsemppiä oikeesti. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Itsellä jumitti paino monta kuukautta, ja ihan rehellisesti kuvittelin syöväni vähän. Kuitenkin annoskoko oli minulla se mikä auttoi pääsemään eteenpäin. Söin kyllä samaa ruokaa, mutta nyt huomattavasti vähemmän. Tosin myös karppaan omalla tavallani (en siis mitenkään tiukasti, syön joskus jopa leipää enkä anna dieetin siihen kaatua).

Eikö nyt kuitenkin kannattaisi jättää edesä vaaleat viljat (Pastat) ja nuudelit ja korvata ne vaikka pakastevihanneksilla aluksi. Ei se karppaaminen mitään salatiedettä tarvitse olla, eikä ketoosiin tarvi mennä. Jokainen karppaa tavallaan...

muut arvot on otettu alle vuosi sitten. mulla on kolesteroli nolla, ei verenpainetta, kaikki arvot tosi ok. kilpirauhasarvoja ei kai normitesteissä katsota? ainakaan siitä ei ollut puhetta. Ainoastaan mun punasolujen koko voisi kuulema olla hieman suurempi, mut se ei kuulema haittaa.

[QUOTE="vieras";25079418]Noista nuudeleista, joku kun sanoi aiemmin, että monissa nuudeleissa kalorit on laskettu valmiille keitolle. Esim. 100g keittoa ja sen ja sen verran kaloreita, ei siis 100g nuudeleita ja siinä olis sen ja sen verran kaloreita. Joten helposti tuplautuu valmiissa keitossa se kalorimäärä, kun nuudeleita laitetaan liikaa. Loppujen lopuks nuudelit on pelkkää höttöö, ei niissä mitään muuta oo ku ok maku.

Toiseks, työpaikkaruokalaoiden ruuat tulee monesti osa keskuskeittiöiltä ja paljon tehdään valmiista pakasteista/valmisruuista jne. joten et millään voi tietää työpaikkaruokalan annoksen kalorimäärää. Tee lounaalle siis omat eväät.

Kolmanneks, jos et laihdu yhtään, niin ilmiselvästi olet laskenut kalorit väärin. Jo tuo työpaikkaruokailu saattaa nostaa luultuja kaloreita yli tuplasti. Kaloreiden laskemisen eteen kannattaa tosiaan nähdä vaivaa ja ainakin ostaa se keittiövaaka, silmämääräsesti sinnepäin tulee vaan sutta ja savea.

Älä puputa leipää, jos siitä pidät, älä syö vaaleaa leipää, siitä ei saa mitään irti. Vaihda tummaan leipään tai vaikka vähähiilariseen leipään.

Muista juoda paljon vettä.

Liikunta.. älä harrasta liikuntaa liikaa, jos et halua lihaksia. Lihakset painaa enemmän kuin läski, joten lihasharjotuksiin painottuva liikunta ei saisi olla joka päiväistä, vaikka pari kertaa viikossa ja loput liikkumiset lenkkeilynä.

Liikunta ei ole painonpudotuksen a ja o, liikuntaa et välttämättä tarvitse yhtään. Ite tiputin 20kg pelkällä ruokavaliolla. Kunhan vaan huolehdit siitä että kalorit on kohdillaan. Eikä tartte syödä liian niukasti, koska se kostautuu nälän tullessa ja helposti ahmii liikaa.[/QUOTE]

kiitos näistä vinkeistä. mä en vaan edelleenkään tajua tuota nuudelilaskentaa. yksi pussi nuudeleita ja vettä.

en syö vaaleaa leipää. menee liian nopeasti kuivaksi.

haluan lihaksia. jos peilikuva ok, minulle on aivan sama. sanotaan nyt vaikka että painan mieluusti 70kg ja näytän lihaksikkaalta kuin 50kg ja näytän vaan laihalta.

[QUOTE="...";25079455]Kyllä se vaan vaikuttaa, julmetusti, jos on iskenyt. kannattaa ottaa selvää asioista, ja varsinkin säästöliekistä!
Ja kun ap:n pitäiskin syödä reilusti enemmän, noin 2000 kcal päivässä, jotta laihtuisi![/QUOTE]
höpöti höpöti.. Suurin osa laihduttajista jotka ei laihdu syövät liikaa. Laihduttaminen vaatii hurjaa kurinalaisuutta ja isoa elämäntapojen muutosta ja se ei ole helppoa!

ai niin ja mitä tuohon työpaikkaruokalaan tulee, minusta olisi järjen köyhyyttä olla käyttämättä sitä kun siinä saa syödä 2e kerta.loput maksaa työnantaja. kummoisia eväitä en tuolla hinnalla saa. pakko ajatella rahaakin ja mihin on varaa.

höpöti höpöti.. Suurin osa laihduttajista jotka ei laihdu syövät liikaa. Laihduttaminen vaatii hurjaa kurinalaisuutta ja isoa elämäntapojen muutosta ja se ei ole helppoa!

Ei liikaa vaan liikaa kaloreita. Laihduttajakin voi syödä, on hyväkin syödä ihan reilusti, ettei tarvitse nälkää nähdä ja saa kupuunsa täytettä. Pitää vain valita oikein ja muistaa ne _kasvikset_-

[QUOTE="vieras";25079418]
[/QUOTE]

Lihasta ei tavisnaiselle tule kuitenkaan kuin noin 1kg vuodessa (bodarit erikseen), joten ei pitäisi olla painonpudotuksen esteenä.

Tsemppiä ap! Kyllä sulla nyt jossakin mättää. :( Jos sun päivittäiset kalorit on maks. 1300, niin se on jo tooosi vähän, ja painon pitäisi tippua.

mä en ole ammattivalittaja. jos vastaan samalla tavalla kuin hän, niin ei voi minkään. en ole mielestäni teilannut mitään muita hdotuksia kuin omat eväät ja täyskarppauksen.
harmi jos olen antanut itsestäni valittajan kuvan. tarkoitus oli etsiä apua ja tietoa ja sitä olen rutkasti saanutkin.

[QUOTE="Anne";25079538]Ei liikaa vaan liikaa kaloreita. Laihduttajakin voi syödä, on hyväkin syödä ihan reilusti, ettei tarvitse nälkää nähdä ja saa kupuunsa täytettä. Pitää vain valita oikein ja muistaa ne _kasvikset_-[/QUOTE]
jep, jep... juurikin liikaa niitä kaloreita.

Tuntuu että aapeekin vain nyt haluaa että hälle sanotaan että sussa vaan on joku läski-geeni ja et voi ite mitään kiloillesi.

Yhteistyössä