Kiitos niille vanhemmille jotka tuovat lapsensa puolikuntoisena hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Päivähoidon työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
ei
Nuhakuume, flunssa
Lääkärikirja Duodecim
19.5.2010
Infektiosairauksien erikoislääkäri Jukka Lumio

* Oireet
* Toteaminen
* Itsehoito
* Milloin hoitoon?
* Flunssan ehkäisy

Suomessa sairastetaan vuosittain arviolta 10–20 miljoonaa hengitystieinfektioita. Avohoidossa lääkärin potilaista kolme neljäsosaa sairastaa jotain hengitystieinfektiota. Näistä tavallisin on nuhakuume eli flunssa.

Aikuinen suomalainen sairastaa vuosittain keskimäärin 1–5 ja lapsi 5–10 nuhakuumetta. Sitä aiheuttavat sadat eri virukset, joista yleisimpiä ovat rinovirukset. Sen onko jäätävä pois töistä taudin aikana ratkaisee vain yleiskunto. Perussääntö on, että tartuttamisen välttämiseksi se ei ole tarpeellista, koska väestössä liikkuu koko ajan runsaasti nuhakuumeviruksia kantavia henkilöitä ja yksittäisen sairastuneen poistumien joukosta ei vaikuta merkittävästi muiden riskiin sairastua.

Mä en välttämättä uskois tähän koska kaikki mun tuntemat päiväkodissa tai muussa päivähoidossa olevat lapset sairastaa vuodessa sen 20 flunssaa kun taas kotihoidossa olevat ehkä just ton 5.

[QUOTE="MillaM";25073107]

Jos lapsen yleiskunto on huono, niin ei lasta päiväkotiin. Kiitos![/QUOTE]

Sehän se ongelma juuri on, tuota ei tunnu noudattavan juurikaan mikään perhe.
Ne pahimmat räkänokat eivät todellakaan ole siinä kunnossa, että itse ikinä kehtaisin edes viedä lastani päiväkotiin siinä tilanteessa.

Pieni nuha tai köhä ok, mut liika on liikaa...

Eikä kukaan jaksa viikon välein pahaa flunssaa, vai jaksaako? Ainakin meidän vauvalle alkaa olemaan jo liikaa tämä flunssakausi joka on jatkuvasti päällä. Ja siis, vauva itse ei ole hoidossa, isosisko on.

Mä en välttämättä uskois tähän koska kaikki mun tuntemat päiväkodissa tai muussa päivähoidossa olevat lapset sairastaa vuodessa sen 20 flunssaa kun taas kotihoidossa olevat ehkä just ton 5.
Meilläkin oli ennen päiväkotia se 1 flunssa keväällä ja 1 syksyllä joka kiersi koko perheen.

Nyt viimeset 3kk jonka isompi lapsi ollut 3h/päivä hoidossa, on flunssaa ollut jo 4 kertaa ja uus taas iskemässä. Älytöntä.

"poikia3"
Minä saan olla töistä poissa 3 päivää omalla ilmoituksella sairaan lapsen vuoksi, sama oikeus on miehelläni. Jos meillä lapsi sairastaa, on kuumeessa, on varmasti poissa hoidosta ja nykyään koulusta. Samoin vatsataudin jälkeen pitää olla oksentamatta vuorokausi. On tilanteita, jolloin on oksentanut aamupäivällä eilen, sen jälkeen ok ja seuraavana päivänä on viety hoitoon. Mutta yleensä toipuu vielä päivän kotona.

Mutta on pojilla ollut esim. 3 viikkoa kestävä yskä, jossa tosiaan yskii rajusti. On kuitenkin ollut pahempana tuo sairaus, ja ollut jo viikon kotona ja on kuumeeton. Yleisvointi yskästä huolimatta hyvä. Tuolloin ikävä kyllä lapsi menee hoitoon, sillä meillä ei ole mahdollisuutta hoitaa enää kotona, eikä saada myöskään mistään hoitajaa.

poikia3:lle
Mutta sä olet ensimmäinen joka mainitsee sanan yleisvointi, mahtavaa!

Olet tajunnut jutun juonen: yskä voi olla mutta jos se yleiskunto(yleisvointi) on hyvä niin kaikki on ok!

"Yh-äiti"
En ole korvaamaton töissäni ja kyllä olen pitänyt lapsen kotona, jos minusta on ollut liian räkäinen tms. päiväkotiin, mutta tämä syksy on ollut todellista pienen sairastelun kierrettä. Lapsi on käytännössä katsoen ollut pari viimeistä kuukautta nuhainen ja/tai yskäinen koko ajan, mutta kuume ei ole noussut kertaakaan. Mielelläni pitäisin tuon lapsen kotona, saattaisi kunnolla sitten parantuakin, mutta millä rahalla. Palkallista hoitovapaata saan lapsen sairauden vuoksi max. 3 päivää ja pois saa olla enintään 4 päivää lapsen sairastuttua. Ei meillä ole varaa pitää monia palkattomia päiviä kotipäiviä, vaikka se olisikin lapsen etu.

"poikia3"
Meilläkin oli ennen päiväkotia se 1 flunssa keväällä ja 1 syksyllä joka kiersi koko perheen.

Nyt viimeset 3kk jonka isompi lapsi ollut 3h/päivä hoidossa, on flunssaa ollut jo 4 kertaa ja uus taas iskemässä. Älytöntä.
Taitaa olla niin, että kun vastustuskyky heikkenee, iskee kaikki. Mulla keskimmäinen puoli vuotta päivähoidon aloittamisen jälkeen sai sairastumiskierteen, jolloin iski kaikki mikä liikkui. Tätä kesti 5 kk ajan. Tuona aikana oli influenssa, 2 * angiina, 4 * korvatulehdus, 1 * virtsatulehdus, 1 * vatsatauti. Tuntui että joutui koko ajan olemaan poissa.

Ja tällä hetkellä lapset kaikki jo koululaisia vielä ei ole iskenyt syksyllä yksikään pöpö *koputtaa puuta*.

Eli minä uskon siihen, että sairastumiset heikentävät lapsen vastustuskykyä ja sitten todellakin sairastetaan.

lto
Minä ymmärrän hyvin ap:n harmistuksen ja tiedän mistä hän puhuu.

Ei, hän ei puhu pikku nuhassa tai yskässä olevista lapsista, jotka ihan hyvin jaksavat päiväkodissa. Hän puhuu niistä, jotka eivät meinaa tolpillaan pysyä, joiden nenästä tosiaan valuu kilokaupalla sitä keltavihreää paksua räkää, joilla "ei ole ollut kuumetta" (päiväkodin kuumemittari näyttää 38,5 c), jotka nukahtavat sinne tänne, tai jotka "oksensivat aamuyöllä mutta ovat jo ihan kunnossa".

Uskokaa tai älkää, heitä on paljon hoidossa. Ja tutuksi on tullut myös lause "eikö se käy että haen hoitopäivän jälkeen?", kun soittaa että pikku-Maijalla on kuumetta melkein 39 ja hänet pitäisi nyt hakea kotiin.

Toki suurin osa vanhemmista pitää sairaat lapsensa kotona, mutta yllättävän paljon on myös noita yllä mainittuja. Ihan tärkeä keskustelunaihe mielestäni.
T. hoitovapaalla oleva lastentarhanopettaja

"poikia3"
Mutta sä olet ensimmäinen joka mainitsee sanan yleisvointi, mahtavaa!

Olet tajunnut jutun juonen: yskä voi olla mutta jos se yleiskunto(yleisvointi) on hyvä niin kaikki on ok!
Kyllä sitä syyllistämistä kuulee siitä huolimatta sivullisilta, vaikka itse tietää kaiken olevan jo kunnossa. Lapsen pitää jaksaa siellä hoidossa, se tarkoittaa sitä, että lapsi on jaksanut leikkiä kotona koko päivän ja rupeaa jo kaipaamaan kavereitaan.

[QUOTE="poikia3";25073610]Taitaa olla niin, että kun vastustuskyky heikkenee, iskee kaikki. Mulla keskimmäinen puoli vuotta päivähoidon aloittamisen jälkeen sai sairastumiskierteen, jolloin iski kaikki mikä liikkui. Tätä kesti 5 kk ajan. Tuona aikana oli influenssa, 2 * angiina, 4 * korvatulehdus, 1 * virtsatulehdus, 1 * vatsatauti. Tuntui että joutui koko ajan olemaan poissa.

Ja tällä hetkellä lapset kaikki jo koululaisia vielä ei ole iskenyt syksyllä yksikään pöpö *koputtaa puuta*.

Eli minä uskon siihen, että sairastumiset heikentävät lapsen vastustuskykyä ja sitten todellakin sairastetaan.[/QUOTE]

Joo, niinhän se menee. Etenkin kun meil vauvalla on sairaus taustalla muutenkin, niin senkin takia varmaan kaikki päällä.

Noh, ehkä ens vuonna saadaan taas kerhopaikka isommalle nii ei tarvi päiväkodin takia sairastella :)

onkoonko
- ei sairasta lasta hoitoon. Itse koen kuitenkin loukkaavana nuo yleistykset, että työ olisi lasta tärkeämpi, ja että vanhempi kuvittelisi olevansa korvaamaton. Asia on useimmiten juuri päinvastoin!! Meistä useimmat ovat tänä päivänä erittäin helposti korvattavissa, ja määräaikaisuudelle on turha haaveilla jatkoa jos on ollut joka kuukaudesta puolet poissa. Työnantajalla on tosiaan varaa valita sellainenkin työntekijä, joka tekee työnsä.
Mainittakoon nyt, että hoidan lapseni kotona joten siitä on turha rääpiä mitään ;)

lto
Unohdetaan sitten tartuttamisriski, koska siinä en voi olla ihan varma faktoista (huomioiden nuo jostain lääketiede -sivustoilta otetut kopioinnit), vain oma kokemus kertoo jotain muuta.

Mutta: Te vanhemmat (pieni osa), jotka olette sitä mieltä että lapsi voi sairaana odottaa kolme tuntia hoidosta hakemista, tai joiden mielestä ylipäätään on aivan sama onko sairas lapsi hoidossa vai kotona. Ymmärrättekö yhtään millainen se päivä lapselle on? Päiväkodissa olo on aivan eri asia kuin kotona olo, oli miten kodinomainen päiväkoti tahansa. Se on lapsen työpäivä, josta hänen siis sairaana pitää selviytyä. Se riskeeraa lapsen terveyden JA on lapselle aikamoinen hylkääminen vanhempien taholta. Nyt puhun siis oikeasti sairaista lapsista, en niistä joilla on se pieni nuha tai yskä. Yrittäkääpä itse pärjätä päiväkotipäivä läpi oikeasti sairaana, ei onnistuisi aikuiselta.

Eikä päiväkodissa ole mahdollista kenenkään lapsen jäädä nukkumaan/lepäämään yksin sisälle, kun muut ulkoilevat. Se on vastuu, vakuutus ja toimilupa-asia. Lapsen täytyy olla pk:ssa hoitajan valvovan silmän alla, ja hoitajien taas täytyy olla ulkona (lukuunottamatta poikkeustapauksia, koska ulkona pitää taas olla hoitajia oikea määrä suhteessa lasten määrään).

"vieras"
Onpa surullista :( Erottuuko näissä eri asuinalueiden päiväkodit toisistaan?

Muistan kun päiväkodin työntekijä kerran sanoi kun puhuttiin aiheesta, että tämä on hyvää aluetta, lapset haetaan aikaisin ja sairaat lapset ovat kotona.

Meillä ongelmana se, että ryhmäperhepäivähoidon hoitajat eivät malta pysyä sairaana kotonaan. Sikainfluenssa-aikaan kaksi hoitajaa oli sikainfluenssassa töissä ja koko ryhmiksen 12 lapsen porukka sairastui sikainfluenssaan - yksi lapsista oli kuolla.

tilanteita...
Alkuperäinen kirjoittaja myös päivähoidon työntekijä;25071964:
Muutaman kerran olen saanut sapiskaa, kun olen joutunut soittamaan kesken työpäivän lasta hakemaan lämmön noustua. Viimeviikolla yksi äiti sanoi, että eikö se nyt voi olla nää jäljellä olevat kolme tuntia vielä..?
Jos mun lapsi on tullut kipeäksi kesken päivän, niin päiväkodista on KYSYTTY, pääsenkö hakemaan yhtään aiemmin kuin on sovittu ja kun olen luvannut lähteä vartin sisään (eli heti kun saan selitettyä asian töissä ja hommattua oman pöytäni siihen kuntoon että voi lähteä), on minulta KYSYTTY, lähteekö toinenkin lapsi samaan aikaan kotiin vai haenko hänet vasta normiaikaan. Olen ottanut kotiin, miksi mä edestakas rupeisin väliä ajaa. Mutta mielestäni ihan fiksu kysymys (jo siinäkin mielessä, että jos ois ollu jotain että toinen ois pitäny viedä lääkäriin, oli fiksua tajuta että toinen voi olla sen aikaa päiväkodissa)

on eroja
[QUOTE="vieras";25074031]Onpa surullista :( Erottuuko näissä eri asuinalueiden päiväkodit toisistaan?

Muistan kun päiväkodin työntekijä kerran sanoi kun puhuttiin aiheesta, että tämä on hyvää aluetta, lapset haetaan aikaisin ja sairaat lapset ovat kotona.[/QUOTE]

ihan vakavissaan: "vuokrataloalueella" ei ole niin arvostettu päiväkoti kuin "hienommalla alueella", vaikka ihanat hoitajat varmaan molemmissa. Ainaki jos kuuntelee miten niistä päiväkodeista puhutaan. Ainakin se "vuokratalon alakerrassa" oleva päiväkoti on sellaisessa maineessa, että sinne nyt viedään miten sattuu. En sit tiedä onko tuo pelkkä imagojuttu, koska eihän kaikki vanhemmat asu lähelläkään päiväkotia missä lapsi on. Itselläkin 10km matkaa kun lähemmät oli täynnä

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Päivähoidon työntekijä;25071872:
On taas tuotu lapsia hoitoon nenät paksua vihreetä räkää valuen, keuhkonsa pellolle yskien, palelevina ja huonokuntoisina. "Kun ei me saada töistä lomaa ni pakko on tuoda" ja "kyllä Veeti-Jalmari on jo ihan hoitokuntoinen, ei ollut kuumetta enää aamulla (yöllä tosin oli 39 ja laski buranalla mutta mitäs siitä)". Täällä vietän sitten sairaslomaa, kuten 5 kollegaanikin samaan aikaan, töissä on kaaos kun yrittävät sijaisvoimin siellä pyörittää toimintaa. Teatteripäivä olis ollut tänään, se nyt peruuntui koska liikaa henkilökuntaa on pois. Vauvat itkee kun on vieraita hoitajia tupa täynnä, enkä uskalla edes kuvitella miten pärjäävät diabeetikko, epileptikko ja autisti. Vanhemmat on kiukkuisia ja valittavat hoidon tasosta. Sietäisivät miettiä miksi tilanne on tämä. Itse haen huomenna lisää sairaslomaa ja pysyn tasan tarkkaan kotona siihen asti ettei edes nenä vuoda enää. Pärjäilevät sitten töissä miten parhaaksi näkevät.
Se nyt vaan on niin että ei nuhan takia saa sairaslomaa.

Tämä hoitajien mahdollinen poissaolo ja sijaistoiminta onkin yksi iso syy, miksi en omia lapsiani halua päiväkotiin laittaa.

lto myös
Minä ymmärrän hyvin ap:n harmistuksen ja tiedän mistä hän puhuu.

Ei, hän ei puhu pikku nuhassa tai yskässä olevista lapsista, jotka ihan hyvin jaksavat päiväkodissa. Hän puhuu niistä, jotka eivät meinaa tolpillaan pysyä, joiden nenästä tosiaan valuu kilokaupalla sitä keltavihreää paksua räkää, joilla "ei ole ollut kuumetta" (päiväkodin kuumemittari näyttää 38,5 c), jotka nukahtavat sinne tänne, tai jotka "oksensivat aamuyöllä mutta ovat jo ihan kunnossa".

Uskokaa tai älkää, heitä on paljon hoidossa. Ja tutuksi on tullut myös lause "eikö se käy että haen hoitopäivän jälkeen?", kun soittaa että pikku-Maijalla on kuumetta melkein 39 ja hänet pitäisi nyt hakea kotiin.

Toki suurin osa vanhemmista pitää sairaat lapsensa kotona, mutta yllättävän paljon on myös noita yllä mainittuja. Ihan tärkeä keskustelunaihe mielestäni.
T. hoitovapaalla oleva lastentarhanopettaja
juuri näin.

mulle on kerran ihan suoraa kurkkua jopa huudettu kun soitin hakemaan kuumeisen lapsen pois. seuraavana päivänä lapsi tuli taas hoitoon, jolloin kieltäydyin ottamasta lasta vastaan ja sanoin, että pitää olla yksi kuumeeton päivä. siitähän se riemu repesi ja sain kuulla kunniani. tämän episodin jälkeen meille ilmoitettiin, että heidän lapsesta ei saa soittaa kotiin ellei kuume nouse yli 39, koska HEIDÄN lapsella ei alle sen ole kuumetta. että kaikenlaisia on todellakin.

vaikeaa?
Alkuperäinen kirjoittaja lto myös;25074218:
juuri näin.

mulle on kerran ihan suoraa kurkkua jopa huudettu kun soitin hakemaan kuumeisen lapsen pois. seuraavana päivänä lapsi tuli taas hoitoon, jolloin kieltäydyin ottamasta lasta vastaan ja sanoin, että pitää olla yksi kuumeeton päivä. siitähän se riemu repesi ja sain kuulla kunniani. tämän episodin jälkeen meille ilmoitettiin, että heidän lapsesta ei saa soittaa kotiin ellei kuume nouse yli 39, koska HEIDÄN lapsella ei alle sen ole kuumetta. että kaikenlaisia on todellakin.
no toi on vähän liian provo, mutta ihan oikeesti: jos vanhemmat kulkis vaikka bussilla, niin joskus on niin, että vaikka nyt lähtisin töistä, en ois päiväkodissa ennen kuin tunnin päästä. Ja jos normaalisti oisin siellä 2 tunnin päästä, niin en oikeastaan näkisi ideaa tuossa...

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25074031]Onpa surullista :( Erottuuko näissä eri asuinalueiden päiväkodit toisistaan?

Muistan kun päiväkodin työntekijä kerran sanoi kun puhuttiin aiheesta, että tämä on hyvää aluetta, lapset haetaan aikaisin ja sairaat lapset ovat kotona.[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan ei ole juurikaan eroa asuinalueilla tai perheiden sosioekonomisella asemalla. Ihan samalla tavalla näitä kipeiden lasten hoitoon tuojia löytyi niin siellä vuokrataloalueella kuin ylemmän keskiluokan kansoittamalla asuinalueellakin. Mutta otokseni toki rajoittuu vain kahteen kaupunkiin ja muutamaan asuinalueeseen/kaupunki.

Kyllä se on päiväkodin henkilökunnan velvollisuus ja vastuu viime kädessä käännyttää ne puolikuntoiset/sairaat lapset ovelta vanhempineen, jos ei älli vanhemmilla leikkaa niin pitkälle. Kyllähän niitä puolikuntoisia sitten jatkossakin tuodaan, jos kerran annetaan tulla.

"vieras"
- ei sairasta lasta hoitoon. Itse koen kuitenkin loukkaavana nuo yleistykset, että työ olisi lasta tärkeämpi, ja että vanhempi kuvittelisi olevansa korvaamaton. Asia on useimmiten juuri päinvastoin!! Meistä useimmat ovat tänä päivänä erittäin helposti korvattavissa, ja määräaikaisuudelle on turha haaveilla jatkoa jos on ollut joka kuukaudesta puolet poissa. Työnantajalla on tosiaan varaa valita sellainenkin työntekijä, joka tekee työnsä.
Mainittakoon nyt, että hoidan lapseni kotona joten siitä on turha rääpiä mitään ;)
Tälle peesi. En minäkään väitä olevani korvaamaton töissä mutta on varmasti työpaikkoja (esim jos työntekijä yksin työpisteessä, kirurgi jne...) joista ei noin vain voi lähteä kesken työpäivän pois sitä sairasta lasta hakemaan. Ja vaikka olisi ne tukijoukotkin niin välttämättä se haku ei siinä silmänräpäyksessä onnistu.

Ymmärrän toki että sitä sairasta lasta on hankala siellä hoidossa pitää, mutta myös sen pk:n henkilökunnan pitäisi ymmärtää että joskus vanhemmilla on oikeasti tilanne että sairaan lapsen haku ei heti onnistu. Turha silloin on vanhempia syyttää/haukkua tilanteesta, varmasti vanhemmat tekevät parhaansa että järjestävät lapsen hakemisen mahdollisimman pian.

Yhteistyössä