Mistä noilla nuorilla äideillä riittää rahaa?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25043460:
Tästä tuli mieleen, että eräällä ystävälläni (työtön ihminen) on myös tonnin Emmaljungat, osti ne osamaksulla yhdestä lastentarvikeliikkeestä pienissä erissä. Makseli siis etukäteen, vaunut sai maksettuaan koko summan loppuun. Eli sekin on yksi vaihtoehto tällaisiin suurempiin/kalliimpiin hankintoihin.
Näin. Ja kerranhan se vain kirpaisee. Kyllä monilla opiskelijoillakin on applen läppärit ja iphonet eikä tulojen puolesta ehkä uskoisi, että rahaa on. Monet osaavat kuitenkin säästää.
 
"vieras"
Mekin tehtiin esikoiset nuorena ja miehellä oli 25vuotiaana hyväpalkkainen vuorotyö. Halvalla autolla ajettiin, mutta isovanhemmat halusivat sponsoroida sisarvaunut lapsille. Hauskaa riitti, kun vauvojen vaunut olivat kalliimmat kuin meidän auto :D

Mutta muuten kyllä olin tarkka taloudesta eikä tullut mieleenkään ripsipermanentit ja kuntosalikäynnit kun kotiäitinä olin.
 
mauks
Kun sain lapseni 19-vuotiaana, muutin poikaystäväni kanssa vanhempieni talon yläkertaan. Vanhempani avustivat meitä ostamalla vaunut, uutena. Myös paljon vaatteita ja muuta tavaraa äitini innostui ostamaan aina alennusmyyntejä kierrellessään ja muutenkin. Minun omat tuloni olivat vauvan syntyessä kotihoidontuki, lapsilisä ja säästöni. Saimme siis kaiken mitä tarvitsimme eikä meillä silti itsellämme ollut rahaa. En jaksa todellakaan ihmetellä mistä muilla nuorilla äideillä on rahaa kun koskaan ei voi tietää.
 
Tarkoittaako se siis sitä että jos on 20-25 vuotias äiti niin pitäisi olla köyhä ja ettei saisi ostella mitä lapselle haluaa. Yleensä tuo shoppailunhimo juontuu omasta lapsuudestaan ja äidit haluavat ostaa esikoiselleen/lapsilleen parasta; maksoi mitä maksoi! Ja nykyisin on niin helppo saada kaikenlaisia tukia esim. asumistukea. :)

Itse olen 23 vuotias, esikoistani odottava, työssäkäyvä, jopa ihan hyvin tienaava vaikka ammattikoulun olenkin käynyt. Aviomieheni on 31 vuotias ja tienaa todella hyvin. Me aloimme säästää jo ennen kuin lasta edes aloimme yrittää ja nyt rahaa on kertynyt jo todella mukavasti emmekä aio säästellä kun alamme ostella vauvalle kaikkea!
 
voi elämän kevät
Miten nuorella äidillä olisi rahaa vähemmän kuin vanhemmalla äidillä? Jos molemmat ovat kotona niin samat kotihoidontuet saavat. Miehen tuloista riippuu tämä asia ja mahd varakkaasta suvusta molempien kohdalla.

Olin 21v ihan normi äiti ja meillä oli rahaa ostaa kaikki uutena ja rakastan vielä merkkivaatteita joita tuli silloinkin ostettua, enpä ikinä ajatellut olevan mitenkään erityistä. Ilmeisesti olin sitten hämmästyttävän ihailtava jotenkin. Hauskaa. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämän kevät;25045960:
Miten nuorella äidillä olisi rahaa vähemmän kuin vanhemmalla äidillä? Jos molemmat ovat kotona niin samat kotihoidontuet saavat.QUOTE]

Ylipäätään älytön keskustelu, mutta osallistunpa minäkin.

Yleensä palkka kasvaa työkokemuksen ja ammattitaidon karttuessa. Näin voisi olettaa, että esim. 40 vuotiaalla on paremmat tulot kuin 20 vuotiaalla (näin ei tietenkään aina ole, mutta yleistäen). Äitiyspäivärahahan määräytyy palkan mukaan. Samoin varallisuushan monesti kasvaa iän myötä.
 
"vieras"
Taitaa joku katkera lapseton näitä juttuja tänne kirjoitella....Haluaisitteko, että teidän omaa rahatilannettanne ihmeteltäisi täällä palstalla oikein omana keskustelunaan? Huhhuh...Näillä äideillähän voi olla vanhemmat miehet, työ, varakkaat vanhemmat...mistäs sitä tietää? eivätkä mun mielestä vaikuta miltään erityisen porvareilta, vaan ihan tavallisilta, toimeentulevilta ihmisiltä.
 
..
Tämä on kyllä aika hämärä keskustelu tosiaan mutta...:D Miten voi jostain rattaista tai vaatteista päätellä varallisuutta. Semmoset nyt voidaan hyvin ostaa hyväkuntoisena esim. kirppikseltä, saada sisaruksilta jne.

Itse olen nyt 23v. Mies on 7 vuotta vanhempi, keskituloinen. Itselläni oli ammatti jo puolitoista vuotta sitten, kävin ammattikorkeakoulun. Keskituloa on mun palkka myös. En tiedä, lukeudunko enää noihin "nuoriin" äiteihin, mutta kyllä meillä aika hyvät tulot yhteensä on jos molemmat käy töissä. Nyt olin reilun vuoden äitiyslomalla, joten on vähän tiukempaa. Mutta niin on varmasti vanhemmallakin äidillä kotihoidontuella jos ei ole säästöjä.

En tajua tätä, miten parikymppisellä ei voisi olla ainakin keskitulot. Jotkut pääsee hyvään työpaikkan hyvällä tuurilla jopa suoraan peruskoulusta ja ammattikoulustakin valmistuneilla voi ihan hyvin olla suht hyväkin palkka. Ja ei sekään mikään selviö ole, että nelikymppisellä on hyvät tulot tai tuloja ollenkaan.

Mutta tälle blogin pitäjälle.. Oo vaan tyytyväinen, sait blogiin yhtäkkiä kymmenittäin lukijoita.;D Täällä on ihmisistä vaan niin hauska ruotia sivukaupalla vaikka vastaantulijan rumaa pipoa.
 
"vieras"
Mitä ihmettä? Ompa kiva herätä aamulla ja löytää google analyticsistä, että arvon palstarouvat ovat käyttäneet yönsä pohtimalla mun ja muutaman muun toimeentuloa?!
No ihan selvennyksesksi voin kertoa, että meillä ei ole penniäkään lainaa/vippejä, eikä mitään perintöjä. Meidän molempien vanhemmat ostaa ihan normaalit synttäri ja joululahjat ja aina välillä jotain ekstraa. Ei siis eletä mitään pappa betalar elämää. Mun mies sattuu olemaan 6vuotta vanhempi ja työssä, jossa tienaa ihan hyvin. Myös mä olen itse raatanut niska limassa töissä ennen meidän vauvan syntymää, joten vanhempainrahat on ihan hyvät. Tuli varmasti suurena järkytyksenä, että ihan työllä itsemme elätetään.

En voi ymmärtää miksi vieraiden ihmisten raha asiat teitä kiinnostaa. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kenenkään teidän tulonlähteenne ja se, elättekö kenties miehenne rahoilla. Mutta ihan voitte omassa päässänne miettiä sitä, että KUKAPA EI eläisi ainakin osittain miehen rahoilla äitiyslomalla ollessaan, ihan vaikka jo siitä hyvästä syystä että miehen palkka nyt on usein huomattavasti parempi kuin naisen ansiosidonnainen/kodinhoidontuki?
Toivottavasti saitte nyt vastauksen päivän kuumaan kysymykseen. Mä voin kertoa, että säälin teitä, jos teidän elämänne ihan oikeasti koostuu kaksplussalla pyörimisestä ja tuntemattomien ihmisten raha-asioiden ruotimisesta.
JUURI näin!
 
huhhhuhhuh
[QUOTE="vieras";25046358]Taitaa joku katkera lapseton näitä juttuja tänne kirjoitella....Haluaisitteko, että teidän omaa rahatilannettanne ihmeteltäisi täällä palstalla oikein omana keskustelunaan? Huhhuh...Näillä äideillähän voi olla vanhemmat miehet, työ, varakkaat vanhemmat...mistäs sitä tietää? eivätkä mun mielestä vaikuta miltään erityisen porvareilta, vaan ihan tavallisilta, toimeentulevilta ihmisiltä.[/QUOTE]

Tätä mieltä minäkin olen...

Keskustelun aloittaja on hyvä ja kertoo avoimesti omat ilmeisen surkeasti olevat asiansa kun kerran on kadehtivaa sorttia? Ihan aivotonta touhua sanon minä
 
Mut nyt niin ammutaan täällä kun uskallan vastata mutta... :D

Oon 19.v. ja ei, en ole yksinhuoltaja, mies on 22.v. ja hänellä vakipaikka. KYLLÄ, meilläkin on ne tonnin emmaljungat (ostin käytettyinä 290 eurolla) ja KYLLÄ ostan itsellenikin vaatteita (alennuksista ja kirpparilta, viimeksi tuhlasin kokonaiset 9 euroa pikkujoulumekkoon apua!!) ja KYLLÄ käyn kampaajalla, tuolla saatanallisella keksinnöllä ja kulutan itseeni kokonaiset 30 euroa kahden kuukauden välein vaikkakin yleinen mielipide usein on että vanhempien äitien tapaan nuoret äidit EIVÄT saa pitää huolta itsestään koska ovat silloin huonoja äitejä kun taas vanhemmat ovat fiksuja kun pitävät huolta itsestään sillä on tärkeää saada omaakin aikaa. Ja KYLLÄ minullakin sekä lapsellani on merkkituotteita joita olen saanut lahjana tai ostanut käytettynä. En siis iltaisin myy itseäni tai vietä päiviäni kerjäämässä stockan edessä jotta minulla on varaa tähän HULPPEAAN elämäntyyliin.

Koska, oi KOSKA te kyllästytte tähän nuorten äitien mollaamiseen, eikö se rupea olemaan jo vähän kulunut aihe... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92 ja Pikku_Pallo
"alma"
Mitä ihmettä? Ompa kiva herätä aamulla ja löytää google analyticsistä, että arvon palstarouvat ovat käyttäneet yönsä pohtimalla mun ja muutaman muun toimeentuloa?!
No ihan selvennyksesksi voin kertoa, että meillä ei ole penniäkään lainaa/vippejä, eikä mitään perintöjä. Meidän molempien vanhemmat ostaa ihan normaalit synttäri ja joululahjat ja aina välillä jotain ekstraa. Ei siis eletä mitään pappa betalar elämää. Mun mies sattuu olemaan 6vuotta vanhempi ja työssä, jossa tienaa ihan hyvin. Myös mä olen itse raatanut niska limassa töissä ennen meidän vauvan syntymää, joten vanhempainrahat on ihan hyvät. Tuli varmasti suurena järkytyksenä, että ihan työllä itsemme elätetään.

En voi ymmärtää miksi vieraiden ihmisten raha asiat teitä kiinnostaa. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kenenkään teidän tulonlähteenne ja se, elättekö kenties miehenne rahoilla. Mutta ihan voitte omassa päässänne miettiä sitä, että KUKAPA EI eläisi ainakin osittain miehen rahoilla äitiyslomalla ollessaan, ihan vaikka jo siitä hyvästä syystä että miehen palkka nyt on usein huomattavasti parempi kuin naisen ansiosidonnainen/kodinhoidontuki?
Toivottavasti saitte nyt vastauksen päivän kuumaan kysymykseen. Mä voin kertoa, että säälin teitä, jos teidän elämänne ihan oikeasti koostuu kaksplussalla pyörimisestä ja tuntemattomien ihmisten raha-asioiden ruotimisesta.
On kyllä vähän koomista suuttua siitä, että täällä jotain blogia ihmetellään. Itsehän sinä tavallaan sitä "julkisuutta" kaipaat, jos kerran elämäsi ja lastenvaunusi haluat netissä esitellä. Nyt sitä sitten tuli, vali-vali!
Itseäni ei kiinnostaa muiden raha-asiat,(eikä kyllä blogitkaan). Minulle riittä, että oma talous on kunnossa.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
"Kiraki"
Tein mää :D Kun esikoista odotin, kallit oli vaunut mutta pakko saada ku ihastuin,niissä oli ANKKOJA joita ei sinnepäinkään samannäköisiä saanut.. viimeisen eränkin maksoin vasta ku tyttö oli syntynyt ja äiti sitten toi vaunut kotiin että päästiin liikkeelle, ku ei edes autoa ollut :D En muista enää oliko tonnin vai mitä (markka-aikana) mutta kalliit kuitenki ku uudet emmaljungat..ne on muuten vieläki meillä..tyttö nyt 10v ja meni pikkuveljellä myös (nyt 3v), hajos tosin yks aamu mutta kulki niin kauan ku tarvi :D
Pikkasen meni ohi aiheen mut..mut :)

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25043460:
Tästä tuli mieleen, että eräällä ystävälläni (työtön ihminen) on myös tonnin Emmaljungat, osti ne osamaksulla yhdestä lastentarvikeliikkeestä pienissä erissä. Makseli siis etukäteen, vaunut sai maksettuaan koko summan loppuun. Eli sekin on yksi vaihtoehto tällaisiin suurempiin/kalliimpiin hankintoihin.
 
harmauduin
Huoh, mitä kateellisia palstamammoja.

Itse olen parikymppinen, mies vähän vanhempi ja lapsi 8 kuukautta. Olen merkonomi, olen tehnyt töitä samassa paikassa täytettyäni 16. Kun valmistuin, aloin tehdä täyttä viikkoa töitä ja äitiyspäiväraha on luonnollisesti isompi. Mies on keskituloinen. Asumme merenrannalla hienostoalueella (vuokralla), syömme hyvin, ei tarvitse katsoa, mitä ruokaa kaupasta ostamme. Rakastan merkkivaatteita ja ostan niitä, kun tarvitsen jotain. Pidän huolta itsestäni: käyn kampaajalla 7 viikon välein, huollan ripsien pidennykset kuukauden välein. (Pakko sanoa, vaikkei mihinkään liity, ettei lapsi ole ollut kertaakaan hoidossa yötä. Noin 5 kertaa 2 tunnin ajan, kun ollaan käyty miehen kanssa ravintolassa syömässä.)

Ostettiin vauvalle kaikki uutena, ihan kaikki. Tämä lapsi ei ole viimeinen lapsi, joten siirtyy seuraavalle käyttäjälle, kun oikea aika tulee.
 
Tarkoittaako se siis sitä että jos on 20-25 vuotias äiti niin pitäisi olla köyhä
Näköjään tarkoittaa. Tai jos olet kotona pienten lasten kanssa, lasket automaattisesti senttejä ja päiviä seuraaviin lapsilisiin :headwall:

Ja jos blogissa on nättejä tavaroita, niin se tarkoittaa aina sitä että kaikkea ostellaan hirveitä määriä viikottain ja rahaa palaa.
 
hweh
Älkää ottako tätä niin väärällä tavalla. Sehän on mielettömän ihailtavaa jos nuorena saa lapsia ja on vielä varaa kunnolla! :) Ei ole mitenkään ihailtava joku 30v pariskunta keskituloineen, mutta jos on nuori tällainen on se jo hieno saavutus, sen takia tätä juuri ihmetelläänkin. Jotkut ovat niin ahkeria. :)
 
"kkk"
kuinkakohan katkeria ypärillä olevat mammat on ku meilläkin on varaa käyttää rahaa...
molemmat olllaan 25 ja miehen perustama yritys on toiminut paremmin kuin hyvin alusta asti... ei aina tarvitse odottaa 5kymppiseks et on varaa johonkin. meil on talo (NO PANKIN MUT KUITENKIN, niinhän se useimmilla..) yks auto mun käytössä, firman auto miehellä... autoista ei kyllä ole velkaa. tehdään monesti perheenä jotain kivaa tai pika reissuja jonnekkin ja säästöönkin jää pahan päivän varalle.
 
"Marikki"
ap:ltä haluaisin kysyä, että minkä ikäinen äiti on sitten OK? Senhän nyt tietää kaikki, että palstalla mollataan aina teiniäitejä, mutta että parikymppisiäkin? Kaikki nuo ap:n linkittämät äidit olivat omien sanojensa mukan "parikymppisiä", mikä voi tarkoittaa kaikkea 20-30 ikävuden välillä? Onko jotenkin "outoa" saada siinä ikähaarukassa lapsi ja tulla taloudellisesti hyvin toimeen? Ap voisi tulla vielä vähän vastailemaan tänne....
 

Yhteistyössä