Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Kielletyistä ruoka-aineista: mä kävin varhaisultrassa virolaisella gynellä, joka sanoi erittäin painokkaasti, että kaikkea saa syödä :) ja venäläissyntyinen kaverini kertoi, että hänen äidilleen oli raskausaikana lääkäri todennut vaan, että jos sitä vodkan juontia vähän rajoittaisit :D aika kulttuurisidonnaisia ovat nämä ja pikkuisen vainoharhaiselta liioittelulta tuntuu neuvolan ohjeet. Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että moni haluaa ottaa varman päälle. Jouluna aion kyllä maistella graavilohta! Toisaalta yksi kaveri salli itselleen raskausaikana aina kerran kuussa lasin punaviiniä. Tolle linjalle en varmaan uskalla lähteä, vaikka houkuttaisikin.
 
haisuli83
Aanna Tuo mun lenkkeily on suht rauhallista kävelyä koiran kanssa, kauhean kovaa ei uskalla kävellä ettei tuu huono olo.
Eilen sit oksensin ihan useamman kerran, jännittää miten sitä töissä vapaiden jälkeen pärjää vai saako juosta wc:ssä. Itse oon töissä huomannut kun kävelee paljon käytävillä niin tulee huono olo, onneks ei oo vielä tarvinnut siellä oksentaa.. Mulla on tuo np-ultra 2 vkon päästä ku on 12 vkon ultra ja sit pitäis käydä nuo labrat antamassa mutta onneks se käy samal kun menee töihin ja tai lähtee töistä..
 
Hiuksista ootte puhunu.. mulla rasvottuu pään nahka oikeen kovaa, ja se kutisee. Ja heti alkaa tuntuu hiukset likasilta, vaikkaki se tunne on iholla ei hiuksis.

Näppyjä on tullu, mutta onneks vaa pieniä ja huomaamattomia, ei mitää kunnon finnejä.

Napaalua :x jep, oksettaa, mutta oksennus ei tuu... Ja Hirmu kova väsy! Onneks meillä on isäntä sisäistäny, että oon todella väsyny. Viikonloppuna ku tulin töistä, nii mä makasin sohvalla ja isäntä siivos keittiöö! :heart:

Huomenna olis JännäPäivä!! 10.00 olis se ultra!! :O Saas nähdä kuinka sitä saa nukuttua! Uutiset pääsen kertoon vasta illalla, ku siitä jatketaan sitte isoolle kirkolle kattelee remppajuttuja ja kyselee kodinkonetarjouksia.. Nyt pakko mennä pötköllee.. :) Jaksamisia kaikille! :heart:
 
vähänkö siis tuo dopleri!!!sain kuulumaan sydänäänet ei malta odottaa et äijä tulee kotiin
et pääsee kuuntelemaan kans...jyskytti sellaista vauhtia ettei laskuissa pysynyt mukana :D
kyl on tippa linssissä ny :heart:
viel ku tajuais miten tolla muka saa konelle tallennettua äänet........on tuo angelsounds halvin laite hmm..

Taistis ja pikkukamu 9+3:heart:
 
Hellurei neitoset. tänään kävin kontrolli ultrassa, jossa kaikki oli kunnossa. Hippunen vastasi viikoja 8+1 eli laskettu aika muuttui 19.6, joka varmaan onkin lähempänä totuutta, koska ovis plussa tuli silloin 25.9 sunnuntaina ja tämän ajan mukaan hedelmöitys tapahtui sitä seuraavana tiistaina. Jos menkoista laskettais niinkun esikoisessa niin la olisi jo 12.6. Ekan neuvola ajan sain ensi viikon keskiviikolle.
Ruoista olen ainakin katsonut mitä ei saa syödä ja miksi, mutta en oo ottanu niitä liian vakavasti. Tai sillain maalaisjärkeä käyttäen oon toiminu, kuten esikoisenkin odotuksessa. Samaten alle vuoden vanhan ruokinnassa en oo ollu ihan niin millin tarkka. esim. tän kuun lopussa vuoden täyttävä on viikon verran jo juonut pelkästään tavallista lehmän maitoa, vaikka ohje on että vasta vuoden vanhasta eteenpäin. Ensin kyllä totuteltiin hapanmaidolla ja sitten pikkuhiljaa tavallisella. Eli jouluna en luovu maksalaattikko nökäreestä, enkä graavilohen palasesta :D voi nam, olispa jo joulu:heart:

torstai ja hippu 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: pillipöllö
Taistis paljonko maksoi dopleri? Olen kamppaillut itseni kanssa ostaisinko sellaisen vai en. Tulisiko musta jotenkin neuroottinen sen kanssa ja joka välissä kuuntelisin. Ja jos sydän äänet vaikka olis esim. normia hitaammat niin juoksisinko aina turhaa lääkärissä... Hirvee hinku olis kyllä päästä kuunteleen :D Ja sitten jos huolestuis vaikka pidemmällä liikeiden vähyydestä että onko kaikki ok niin vois helpottaa kun heti vois kuunnella ne sydän äänet. En osaa päättää.
 
Ja sitten jos huolestuis vaikka pidemmällä liikeiden vähyydestä että onko kaikki ok niin vois helpottaa kun heti vois kuunnella ne sydän äänet.
Tuo on muuten yksi niistä asioista, joista kotidopplerin kohdalla varoitellaan, eli ei reagoida liikkeiden vähyyteen kunhan sydänäänet vain kuuluvat.

Eipä silti, itsekin olen miettinyt dopplerin hankkimista mutta tullut lopulta siihen tulokseen, etten hanki sellaista. Vaikka UÄ-tutkimuksia on tehty äideille maailman sivu ja ne on todettu turvalliseksi tutkimusmuodoksi, myös neuvoloissa yritetään välttää liiallista kuuntelua. Olen antanut itselleni kertoa, että UÄ saattaa jonkin verran häiritä vauvaa ja liikaa käytettynä aiheuttaa kudosten lämpenemistä.

Toki järkevässä normaalikäytössä tuskin kotidopplerista on mitään haittaa. Yksi suomalainen maahantuoja on tämä: Angelsound Doppler / Angelsounds / Kotidoppler / Babysound Doppler / Syd

riesa ja pikkunilviäinen 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin käyty ekassa neuvolassa.
Jännin vaihe oli kun yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta eihän niitä sitten kuulunut. Tai yhdessä kohdassa laite antoi lukemaksi 136, mutta mitään ei kuulunut.
Ei pitäisi huolestua, mutta eihän tässä voi muuta ku jännäillä sinne seuraavaan ultraan asti :)

Rubiini ja pömpiäinen 8+4
 
Heippa!

Täällä pahoinvointi on edelleen, mutta mennyt sellaiseksi aaltoilevaksi... Väsymys on todella rankkaa vieläkin, illalla meinaan simahtaa ennen ku lapset on ees nukahtanut ;)
Ruoista syön kyllä ihan kaikkea... en ole vältellyt ekan raskauden jälkeen oikeastaan mitään.. raakaa lihaa oikeastaan vain..
Tukanlähdöstä täällä ei oikeastaa tuppoina ole lähtenyt, likaisen näköinen on, mutta toisaalta ei rasvainen.. Tukka lähtee yleensä sen muutaman kuukauden imetyksen jälkeen..
Neuvolasta en ole varannut sitä vieläkään... On vaan se puolentunnin varausaika päivisin, enkä kyllä osaa sitten tähdätä koskaan siihen :whistle:
Liikunnasta en oikeastaa sitä ole ehtinyt harrastaan viimoiseen neljään vuoteen, joten... Ratsastus on ainoa mitä teen edelleen, ja kait mahdollisimman pitkään?? Vähän tulee huono olo tunnin jälkeen, mutta pakko sitä koniakin on liikutettava.. Mutta ulkoilma sinällään on ihan hyväksi, silloin useimmiten on ihan jees olo...
Olen miettinyt ihan hassua juttua...Mein lapset ku on syntynyt heinä-ja elokuussa, ja nyt jos kaikki menee putkeen niin tulee jo kolme kuukautta putkeen synttäreitä... Plus mies on syntynyt toukokuussa... Itse tammikuussa, vanhin lapsi helmikuussa.. nuorin marraskuussa... ei montaa kuukautta ole ettei juhlia olis:D Onneksi asumme "maalla" omassa kodissa. Ja pidän kyllä juhlimisesta :popcorn:
Välillä mietityttää oma jaksaminenkin... Meillä se neljä jo on ja vanhin 7vee. Liuta eläimiä hoidettavana (kanoja, kukkoja, ankkoja,lampaita, pupuja, poneja, koira, kissa..) Hommaa riittää, mutta on tää kyllä niin antoisaa, etten vaihtais pois :heart:

Mutta kaikille mukavaa keskiviikkoa

Jisse (emme ole keksineet vielä asukille kivaa nimeä, ehkä lapset keksii kun saavat tietää)
 
torstai mul on angelsounds doppler JPD-100S makso 39 + postikulut raskauskeijusta tilasin.
ite mietin samaa tuon suhteen pitää olla järki päässä ku käyttää sitä..
ja tosiaan aijon käyttää vaan silloin tällöin....
 
Tänään oli vihdoin lääkäri ja ultrassa syke näkyi ja viikot 6+6, vähän vähemmän kuin
luulin. Kotona tuli tippa kirkasta verta..nyt saa jännittää pysyykö mukana, olisiko
tutkimus voinut aiheuttaa..
 
oih hirmusen moni saanut ultrassa ym hyviä uutisia. onnittelut kaikille!
Täällä on nyt 2pv ettei oo tarvinnut tervehtiä herra posliinia mutta tää kyökkimisolo on nyt kahta kauheempi et olisin vaan onnellinen et jos tulis jotain uloskin.

jisse78 Täällä kanssa noita synttäreitä alkaa tuleen peräkanaan jos tässä loppuun asti mennään on sitten tiedossa toukokuussa-kesäkuussa ja heinäkuussa synttärit omat synttärit on kesäkuussa myöskin. pari menee loppuvuodelle marras-joulukuu ja yks ressukka erehtynyt maaliskuulle.=)

Tänään poksuu rv 7 =) ( olis nyt vaikka 10vk enemmän)
 
Viimeksi muokattu:
Käyttääkö joku teistä jo tässä vaiheessa jotain raskausajan vartaloöljyä? Kaverini käyttää Weledan raskausajan hoitoöljyä ja ajattelin tilata samanlaisen pullon.. Kai sen käyttö jo muutaman viikon päästä on järkevää, vaiko?
 
Moi!

Aluksi vähän kopiota toisesta pinosta:
Sellainen olennainen tieto, että kävin tänään ostamassa ekat mammapöksyt. Farkut ja puuvillahousut Henkkamaukasta, sekä sukkahousuja.
Onpa taivaallista, kun housut ei kiristä! Suosittelen kaikille joilla housujen vyötärö jo tuntuu epämukavalta. Tajusin myös pukukopissa, että kyllä se masu on nyt alkanut näkyä. Vaatteet päällä näkyy toki vähemmän ja osa on turvotusta, mutta varmaan parin viikon kuluttua ei jää mitään arvailujen varaan... :)
Eilen näin tuttavan 3 kuukautista suloista vauvaa ja koko vauva-asia alkoi tuntua kovin konkreettiselta.

Rasvoittumisesta: Tukassa huomasin eron joskus alkuviikoilla, myöhemmin taas en. Iho sen sijaan on tosi finninen, onneksi nyt hieman parempi. Yleensä on ihan hyvä iho, joten vaikea tottua noihin näppyihin. Tukkaa en ole huomannut lähtevän.

Doppleria en aio hankkia, tulisin kuitenkin vain hulluksi jos en ääniä kuulisi.

Ruuista: Olen välttänyt neuvolan listan mukaisia ruokia, Auraa olen syönyt kuumennettuna ja kerran leipäjuustoa ihan raakanakin. Pohdin juuri tuota jouluruokaongelmaa, meillä on kotona graavattua lohta, ehkä sitä uskaltaisi syödä... Entäs itse tehdyt suolasillit jne.? Uskaltaisitteko syödä? Mäti täytynee unohtaa,vaikka se onkin joulun lempiherkkuni.

Tuleeko teille muille helposti ihan kamala ja heikko olo jos ette syö parin tunnin välein? Tänään kaupungilla tuli kylmä hiki ja olin pyörtyä (pakko istua alas) ennen kun söin sitten ensi hätään jäätelön... Etova tunne kuuluu myös asiaan (sitä nyt on muutenkin pari kertaa päivässä). Olin syönyt kuitenkin ihan reippaan välipalan pari tuntia aiemmin. Näin on käynyt muutaman kerran, yleensä julkisilla paikoilla, juurikin kaupungilla...
Kotona silmissä pimenee joka kerta kun nousen sohvalta (matalahko verenpaine), mutta tuo on sellainen kokonaisvaltainen kamala olo.


t. Avocado + Kivi 11+1
 
Avocado Mun piti jo viime viikolla ostaa mammahousut.. Ja se tunne, ku sai housut jalkaa jotka ei kiristäny!! :D

Charleene En usko, että rasvauksista mitää haittaa ainakaa olis! :D

Ruuista En oo edes tajunnu tota kotijuustoo, etteikö sais syödä..? :ashamed: Se on mun heikkous.. Kaverin kans oltii ravintolas syömäs ja meinas poru tulla ku en voinukkaa ottaa mediumia pihviä! Ai miten nii perso hyvälle ruualle! :p

-Myy ja edelleen nimetön 7+4-
 
Viimeksi muokattu:
leuhkinko mä just ettei oo tarvinnut käydä herra posliinia tervehtimässä no oli sit pakko käydä hetki sitten kyökkimässä mutta tuli heti taas hitusen parempi olo.

hiukset rasvottuu täälläkin nyt herkästi (enkä oo muissa raskauksissa muista et ois ollut samaa,tai ollut mutta en muista) samoiten naama on pahemmassa kunnossa kun teineillä =) juu eikä tässä kun 30v lähestyy letti on kauhee rasvaletti ja naama kukoistaa enemmän kun perunapelto..huox!
 
möhköpantti oon tässä jo viikon verran naureskellu ku tosiaan naama kukoistaa ja on kunnon liimaletti..ikää kuitenki 29 ja viime viikol bussikuski oli myymässä mulle lastenlippua:D no ei se ihme ku finnit loistaa naamassa ni alkaa näyttää ihan teiniltä:LOL: toivon mukaan helpottaa ku raskaus etenee... ja kuka ihme väittää et nainen on parhaimmillaan raskaana??!meikä on kaukana siitä..
 
  • Tykkää
Reactions: Laurelle ja Mupelo
Heips täältä!
Oon ollut hirmusen väsynyt, ei oo koneellakaan paljon jaksanut olla.
Voisin nukkua 24/7...

Meinas huoli iskeä tossa loppuviikosta kun en löytänyt sydänääniä kotidopplerilla muutamaan päivään. No, onneksi tiistaina löytyi kun kuuntelin ?

Perjantaina onkin neuvolalääkäri :) Ja 22.11 nt-ultra. Menis nyt aika nopeempaa :D

Lauantaina tai sunnuntaina mennään käymään miehen isän luona. En oo sitä vielä koskaan tavannutkaan, vähän jännittää :D Ja saa mies sit samalla kertoo raskaus-uutisenkin :D


Onnea ultrakuulumisista kaikille ja tervetuloa uusille!


Koitan ryhdistäytyä :)

pillipöllö ja Aino-Einari 10+6 ?
 
Huomenta... täällä alkoi eilen illalla flunssa sitten kunnolla. Yöllä en saanut kunnolla nukuttua, ja jotenkin tuo etominen aina pahenee väsyneenä. Yskä sattuu vatsaan.

Ruuista: välttelen kyllä listanmukaisia ruoka-aineita. Luulin, että lähes kaikki välttelevät mutta taitaa olla toisinpäin ;) Välillä tuntuu hassulta välttää esim. graavikalaa, kun siitä ei oo muulloinkaan mitään tullut, mutta sitten ajattelen, että ei tämä raskausaika ole loputon. Olen ajatellut, että jos jotain tulisikin, olisi vaikea antaa itselleen anteeksi. MAkeutusaineita vältän, siis esim. light-juomia. Maksaa en syö muutenkaan. Maitotuotteista tarkistan, että ovat pastöroituja, ja esim. homejuustoja syön vain kuumennettuna. Ymmärrän kyllä, että monet noudattavat tässä maalaisjärkeä, etenkin, kun suosituksetkin taitavat aina vähän muuttua.
 
Huomenta kaikki.

Meillä oli eilen kontrolliultra ja valitettavasti uutiset oli huonoja. :( Sikiötä ei näkynyt enää ollenkaan, joten keskenmeno oli tullut juuri niinkuin epäilinkin viikko sitten. Nyt odotellaan sitten aikaa lääkkeelliseen tyhjennykseen. Tosin toivon, että vuoto alkais itsekseen ennen sitä. Toisaalta pelottaa tuo vuoto kun gynen mukaan se tulee olemaan erittäin runsasta ja kivuliasta, limakalvo on kuulemma tosi paksu.

Mutta eteenpäin vain porskutetaan ja kunhan tyhjennys on ohi, aletaan pikkuhiljaa miettimään uutta yritystä. Harmittaa, mutta toisaalta olen vahvasti sitä mieltä, että mielummin keskenmeno nyt aikaisessa vaiheessa kuin vaikka vaikeasti vammaisen sikiön abortointi myöhemmillä raskausviikoilla.

Onnellista odotusta teille muille! :) Toivon sydämestäni, että olen viimeinen, joka putoaa ketjusta pois.
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista monille!

Kävin eilein ar-ultrassa. Pikkuinen oli 12,7 mm pitkä ja sydän siellä sykki :heart: Lääkärin mukaan mulla oli eilen 7+3 kun taas menkoista laskettuna olisi ollut 7+0. Nooh mennään muutama päivä edellä. Jos nyt laskin oikein niin laskettu aika olisi 24.6. (juhannusvauva :) ). Pitää kysellä neuvolassa minkä päivän ne laittaa lasketuksi ajaksi. Niin ja koska mulla oli 3 kk sitten se kystanpoistoleikkaus niin gyne tarkasti mun munasarjat. Tuon historian takia sain kelakorvauksen ultrasta :)

Teris: Mulle gyne sanoi että tutkimuksen jälkeen voi tulla vähän vaaleanpunaista tai jopa kirkkaan punaista verta ja sitä ei tarvitse pelästyä :)

Laurelle+Mimmi 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Lumi Voi ei :'( Olen todella pahoillani puolestasi :hug: Sitten kun päätätte yrittää taas uudelleen, niin toivon teille pikaista uutta ja 9kk kestävää plussaa. Mulla keskenmenokipu ei ole koskaan ollu menkkakipua kovempaa, toivon että säkin pääset kipujen suhteen yhtä helpolla :hug:

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :heart:

rubiini6 mullkaan ei neuvolassa saatu sydänääniä kuulumaan ja mulla oli melkein samat viikot sillon, eli 8+5.

Pikkumyy-87 tsemppiä tän päivän ultraan ja hyviä näkymiä!!

Laurelle aika kiva, että pääsit viikoissa heittämällä kolme päivää eteenpäin :)

liikunnasta mä oon joskus ollut hyvinkin aktiivinen liikkuja. Varsinkin juokseminen on lähellä sydäntä. Mutta nyt en oo uskaltanut liikkua kävelemisen lisäksi yhtään :ashamed: Varmasti ihan turhaa panikointia, mutta tällä mun km-taustalla ei kai muuta voi olla kun vähän hysteerinen. Juoksemaan tekis kyllä mieli. Ajattelin, että jos maanantain np-ultrassa kaikki hyvin, niin voisin alkaa pikku hiljaa taas liikkumaan enemmän. Onko täällä ketään, joka on harrastanut ihan kunnon lenkkeilyä/juoksemista raskaana? Kuinka pitkälle ootte jatkaneet juoksemista? Onko täällä muuten muita lautailijoita/laskettelijoita? Meinasitteko uskaltautua mäkeen? Tästä tulee mulla varmaan eka talvi 20 vuoteen, kun en pääse mäkeen ollenkaan. Tai siis pääsishän sitä, mutta jos tässä nyt kaikki menee raskauden suhteen hyvin, niin en uskalla kyllä läteä. Omiin laskutaitoihini luotan, mutta kokemusta on siitä, ettei muiden kanssa laskijoiden taitoihin voi aina luottaa ;)

Saako muuten mozzrella juustoa syödä? Onko se yleensä pastoroitua?

ON: väsyttäääää!! Aamulla nukahdin junaan |O Helpottavaa kuulla, että muillakin on oireet vähän vähentyneet/tasoittuneet. Mustakin tuntuu, että esim. tissit ei oo enää niin arat kuin aiemmin.

Sanmar + superpapunen 10+5
 

Yhteistyössä