Adressi: kotihoidontukea korotettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "luna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin jos kaikki isät ja äisit alkais työttömiksi heti hoitovapaan alettua niin sittenhän se saisivat tuo vajaa 300€ enemmän eikä sitä kielletä mutta kun kodinhoitotukea halutaan ylemmäs niin sehän se kamalaa on, ei sellaiseen ole rahaa.

toisaalta tuo kotonaolo on kuitenkin oma valinta ja sillä kyllä pärjää halutessaan. ja mistä rahat korotukseen?

työkkäristäkin joutuu aika nopsaan koulunpenkille tai työharjoitteluun, että kannattaako silläkään keplottelu sitten kuitenkaan.

itse olin molemmista lapsista kotona tuon 3vuotta, mies oli töissä, tiukkaa oli välillä, mutta kyllä sitä sumplimalla sitten selvittiin ja karsittiin ylimääräisiä turhakkeita pois.

[QUOTE="Joops";24846775]Nyt olen vähän ilkeä, mutta työttömiltä rahat. Vois tulla vipinää kinttuun hakea uutta työtä.[/QUOTE]

moni on kuitenkin tahtomattaan tÿötön, mielestäni olisi kuitenkin väärin rankaista työnsä menettäneitä... toki tästäkin sakista lusmuja löytyy.

[QUOTE="Joops";24846775]Nyt olen vähän ilkeä, mutta työttömiltä rahat. Vois tulla vipinää kinttuun hakea uutta työtä.[/QUOTE]

Eihän tässä kukaan ole tarkoittanut että työttömiltä viedään rahat vaan sitä että jos kaikki hoitovapaalla olevat ilmoittautuvat työttömiksi niin onhan siihenkin rahat revittävä. Niin kyllä tuohon kotihoidontukeenkin rahaa on jos päättäjät haluavat :)

Eihän tässä kukaan ole tarkoittanut että työttömiltä viedään rahat vaan sitä että jos kaikki hoitovapaalla olevat ilmoittautuvat työttömiksi niin onhan siihenkin rahat revittävä. Niin kyllä tuohon kotihoidontukeenkin rahaa on jos päättäjät haluavat :)

eipä vain ole.. meinaatko että kaikki kotihoidontuella olevat voivat ilmoittautua työttömiksi? mites ne, joilla on se työ mihin palata, eikö heitä kuitenkin ole suuri osa näissä kotiäideissä.. ?

ja jos joku kotihoidontuella oleva solvaa työtöntä, niin eikö hän silloin itsekkin ole lusmu? että vain alle 3vuotiaiden äitien olisi oikeus olla kotona ja siitä pitäisi vielä maksaakkin paljon enemmän kuin sille työttömälle ihmiselle?

toisilla tosiaan on vieraantunut tuo työelämä pahasti.. olenko minä arvottomampi työttömänä äitinä, kuin se, joka on lasten kanssa kotihoidontuella? enpä usko..mulle on sattunut sellainen ala, jossa on paljon pätkä- ja osaaikaista työtä tarjolla, joten välillä olen työttömänä, alanvaihto on suunnitteilla, mutta opiskelu kun ei ole halpaa, niin pakko on nyt töitä tehdä tällä alalla se mitä on tarjolla, koska työttömäksi jäädessäni en voi irtisanoa lasten hoitopaikkoja, koska saatan työllistyä viikon,kahden tai kuukauden päästä, ja minun on oltava valmis ottamaan työ heti. luuletko, että saan enemmän rahaa kuin sinä kotona lastesi kanssa kotihoidontuella oleva? ei, mulla menee joka ikinen kuukausi 35o€ lasten hoitomaksuihin, koska mieheni on keskituloinen duunari, joten vähennäppä se siitä työttömyyskorvauksesta pois.. samanverran siis jää käteen kuin sinullakin.

Se on se oma valinta... ei ole yhteiskunnan tehtävä suureellisilla summilla kotona oloa kustantaa!!

Ja ei, en ole katkera saamistanne tuista, vaan voin sanoa, että olen itsekin ollut kotiäitinä 8,5v ja kyllähän tuota on pärjätty. Mieskään ei mitään suurta tuloa saa, vaan ihan normi palkkaa.

Täytyy vaan suhteuttaa ne menot niihin tuloihin. ;) Vaikeetahan se joskus oli, mutta tuntuipas vaan kivalle saaha eka oikea palkka kotona olon jälkeen!! :D

Suomi ottaa tänä vuonna 7 miljardia lainaa. Mitä hittoa, nimeä vaan addressiin ja summa 8 miljardiin. Meidän lapset sen lainan aikanaan maksaa, joten täähän on vähän niinkuin ennakkoa ottais heille.

Se on se oma valinta... ei ole yhteiskunnan tehtävä suureellisilla summilla kotona oloa kustantaa!!

Ja ei, en ole katkera saamistanne tuista, vaan voin sanoa, että olen itsekin ollut kotiäitinä 8,5v ja kyllähän tuota on pärjätty. Mieskään ei mitään suurta tuloa saa, vaan ihan normi palkkaa.

Täytyy vaan suhteuttaa ne menot niihin tuloihin. ;) Vaikeetahan se joskus oli, mutta tuntuipas vaan kivalle saaha eka oikea palkka kotona olon jälkeen!! :D

Mä taas ajattelen sen niin, että päivähoitomaksuista säästettävät rahat voisi siirtää kotihoidontukeen. Eli siis kun lapsi ei menekään sinne päiväkotiin, niin siitä säästyy rahaa. Päiväkotimaksuthan eivät vastaa päivähoidon todellisia kustannuksia.

• Tykkää
Reactions: JonMa
Mä taas ajattelen sen niin, että päivähoitomaksuista säästettävät rahat voisi siirtää kotihoidontukeen. Eli siis kun lapsi ei menekään sinne päiväkotiin, niin siitä säästyy rahaa. Päiväkotimaksuthan eivät vastaa päivähoidon todellisia kustannuksia.

Päivähoito on valtiolle moninkerroin kalliimpaa kuin kotihoidon tuen maksaminen. Mutta (pienet) lapsethan ilmeisesti päättäjien mielestä kuuluvat päiväkotiin eivätkä kotiin.

No ei, Suomen talous kaatuisi jos kaikki mammat jäisi kotiin kolmeksi vuodeksi, syrjäytyiminen yleistyisi eikä sitten ainakaan olisi varaa maksaa veroaroin isompaa rahaa. :O
En todellakaan allekirjoita.

[QUOTE="Äiti";24946396]Päivähoito on valtiolle moninkerroin kalliimpaa kuin kotihoidon tuen maksaminen. Mutta (pienet) lapsethan ilmeisesti päättäjien mielestä kuuluvat päiväkotiin eivätkä kotiin.[/QUOTE]

On,mutta työssäkäyvä äiti maksaa rutkasti veroja Suomelle, kotihoito on keskimäärin kalliimpaa yhteiskunnalle ihan fakta. Siitä lisääntyy myös syrjäytyimen jne. Joten eipä ole kotona olevalla varaa sanoa, se työssäkäyähän sen mahdollistaa.

En allekirjoita. En. Kansalaispalkka ois toimivampi ja tasapuolisempi ratkaisu, sit vois jjakaa sossun ja kelan byrokratiasta vapautuvat rahat kansalaispalkkana. Ja ne jotka tekee töitä, ansaitsevat palkkansa sen kansalaispalkan päälle. Tulisi loppujen lopuksi halvemmaksi.

On,mutta työssäkäyvä äiti maksaa rutkasti veroja Suomelle, kotihoito on keskimäärin kalliimpaa yhteiskunnalle ihan fakta. Siitä lisääntyy myös syrjäytyimen jne. Joten eipä ole kotona olevalla varaa sanoa, se työssäkäyähän sen mahdollistaa.

Työssäkäyvä äiti ei ikinä kerkeä maksaa veroja niin paljon kuin mitä päivähoito valtiolle maksaa. Ja sitäpaitsi moni äiti kerkeää maksella monia vuosia veroja töistään, vaikka hoitaisi parivuotiaaksi lapsensa kotona. Ja tässä tilanteessa valtio saisi kaiken hyödyn.
Ottakaahan asioista hieman selvää ennenkuin huitaisette mielipiteenne ilmoille.

Joku sanoi tuossa aikasemmin että suomen valtio köyhtyy entisestään jos kotihoidon tukea nostettaisiin. Siinähän käy aivan päinvastoin.

En allekirjoita, vaikka itse kotihoidontuella olenkin. Ensinnäkin näihin asioihin vaikutetaan vaaleissa äänestämällä, ei millään nettiadresseilla. Toisekseen minusta kotonaolosta ei tarvitse maksaa yhtään enempää. Periaatteena pitää olla, että jokainen pystyy elättämään lapsensa itse (yllättäviä elämäntilanteita, sairastumisia jne. varten on toimeentulotuki).

Mä haluan näihin "Kaatakaa tähän sammioon lisää rahaa!"-anomuksiin aina esityksen siitä, mistä ja keneltä vastaava summa otettaisiin pois. Harvoin löytyy.

Oikeasti: Suomessa on mahdollista hoitaa lasta kotona kolmevuotiaaksi niin, että saa tuona aikana valtiolta rahaa tekemättä mitään tuottavaa työtä (siis kirjanpidollisesti aidosti tuloutettavaa työtä). Yhteiskuntaan kun ei tule rahaa siitä, että hoidellaan lapsia ja kierrellään kirppareita ja siivotaan kotia ja käytetään kunnallisia terveyspalveluita ja kirjastoja ja julkisia ja...

[QUOTE="vieras";24946571]Mä haluan näihin "Kaatakaa tähän sammioon lisää rahaa!"-anomuksiin aina esityksen siitä, mistä ja keneltä vastaava summa otettaisiin pois. Harvoin löytyy.

Oikeasti: Suomessa on mahdollista hoitaa lasta kotona kolmevuotiaaksi niin, että saa tuona aikana valtiolta rahaa tekemättä mitään tuottavaa työtä (siis kirjanpidollisesti aidosti tuloutettavaa työtä). Yhteiskuntaan kun ei tule rahaa siitä, että hoidellaan lapsia ja kierrellään kirppareita ja siivotaan kotia ja käytetään kunnallisia terveyspalveluita ja kirjastoja ja julkisia ja...[/QUOTE]

Liity Facebookin ryhmään missä tuosta asiasta on ryhmä. Siellä on erittäin järkeviä esityksiä ja tarkkoja laskelmia siitä mistä rahaa voisi sammioon kaataa.

Suomessa on myös todellakin mahdollista vain maata kotona tekemättä yhtään mitään ja siitä maksetaan vieläpä paremmin kuin äideille jotka hoitavat "vain" lapsia.

[QUOTE="Äiti";24946396]Päivähoito on valtiolle moninkerroin kalliimpaa kuin kotihoidon tuen maksaminen. Mutta (pienet) lapsethan ilmeisesti päättäjien mielestä kuuluvat päiväkotiin eivätkä kotiin.[/QUOTE]

Kuten tuolla muutkin totesivat, työssä käyvät vanhemmat (äidit) maksavat veroja, samoin päiväkodin työntekijät. Eli kalleutta ei voi määrittää ihan puhtaasti sen perusteella, mitkä ovat päivähoitomaksussa lukevat hoidon todelliset kustannukset, vaan vaatisi vähän toisenlaisen laskutoimituksen.

Mielestäni ei ole mielekästä kannustaa (usein koulutettujakin) äitejä viettämään useita vuosia kotona. Jos joku haluaa näin tehdä niin valinta on toki vapaa mutta erityisestä tähän ei ole syytä kannustaa kotihoidintuen muodossa. Järkevää sen sijaan voisi olla jatkaa vanhempainvapaata hieman pidemmälle, ainakin siihen että lapsi on 1v, miksei jopa 1,5v.

[QUOTE="Minä vain";24946549]Työssäkäyvä äiti ei ikinä kerkeä maksaa veroja niin paljon kuin mitä päivähoito valtiolle maksaa. Ja sitäpaitsi moni äiti kerkeää maksella monia vuosia veroja töistään, vaikka hoitaisi parivuotiaaksi lapsensa kotona. Ja tässä tilanteessa valtio saisi kaiken hyödyn.

Joku sanoi tuossa aikasemmin että suomen valtio köyhtyy entisestään jos kotihoidon tukea nostettaisiin. Siinähän käy aivan päinvastoin.[/QUOTE]

Oletko ikinä kuullut, että äiti voisi olla tuottavassa työssä? Tarkoitan siis sitä, että kun minä teen työtä, firma tekee parempaa tulosta, maksaa tästä paremmasta tuloksesta enemmän veroja ym., investoi, palkkaa uuden veroja maksavan työntekijän jne. Tämä on tietysti yksinkertaistettu esimerkki, mutta ei asiaa voi pelkästään verojen maksamiseen perustuen tarkistella. Kyllä sillä nyt vaan on eroa kansantalouden kannalta, että onko äiti kotona vai tekeekö tuottavaa palkkatyötä.

[QUOTE="Minä vain";24946549]Työssäkäyvä äiti ei ikinä kerkeä maksaa veroja niin paljon kuin mitä päivähoito valtiolle maksaa. Ja sitäpaitsi moni äiti kerkeää maksella monia vuosia veroja töistään, vaikka hoitaisi parivuotiaaksi lapsensa kotona. Ja tässä tilanteessa valtio saisi kaiken hyödyn.

Joku sanoi tuossa aikasemmin että suomen valtio köyhtyy entisestään jos kotihoidon tukea nostettaisiin. Siinähän käy aivan päinvastoin.[/QUOTE]

Sinä oiot nyt mutkia suoriksi aika urakalla.

Osa työssäkäyvistä äideistä todellakin maksaa veroja, ihan reippaasti, esim. omasta palkkapussistani niitä menee peräti 1500 euroa kuussa.

Päivähoidossa olevan lapsen äiti on töissä ja tuottaa verotuloja, hänen tekemänsä työ tuottaa lisäarvoa myös työnantajalle - eihän tämän muuten kannattaisi pitää ihmistä töissä - ja myös yritykset maksavat veroja. Päivähoidossa tarvitaan työntekijöitä, jotka myös maksavat veroja. Ja työssäolevalla äidillä on rahaa kulutettavaksi enemmän kuin kotona olevalla äidillä. Esim. arvonlisäverotuksen kautta rahaa kilisee taas valtion kassaan puhumattakaan siitä, että niillä rahoilla myös työllistetään eri ihmisä.

Kotona olevilla äideillä, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa on iso riski syrjäytyä työmarkkinoilta.

Miksiköhän mm. OECD mahtaa olla huolissaan siitä, että Suomen hyvät lastenhoitamiseen tarkoitetut tuet pitävät äidit pitkään pois työmarkkinoilta?

Minä hyväksyn lastenkotihoidon tukemisen, mutten halua että sen määrää kohtuuttoman suureksi kasvatetaan.

Yhteistyössä