Kaikki hinnat nousseet, miten te 2-3000 eur palkkaa saavat elätte ?

• Viestiketjun aloittaja mrrr
  • Ensimmäinen viesti
minä sama mieltä
[QUOTE="vieras";24757171]Sun mielestä 1000 euroa kuussa ei voi mitenkään riittää näihin menoihin? (jos siis miinustetaan asumis- ja ruokakulut tuosta 2000 mikä jää käteen)[/QUOTE]

asumiskulut 500 e
ruoka vain 500 e (nelihenkinen perhe) eli 16 e per päivä. ei varmasti pidä paikaansa , jos juodaan paljon maitoa, pelkkä 4 hengen maitolasku on kolmasosa tuosta summasta. Yksi leipä maksaa 2 e ja varmaan 4-henkisessä menee enemmän kuin yksi päivässä. Kurkku, tomaatti jne kasvikset maksavat varmaan sen 2 e päivä. Ruokaan jää alle 10 e per päivä. Eli en usko

"tinde"
Naisten keskipalkka 2550 euroa, siis mediaani. Miesten oli jotain kolmen tonnin luokkaa.

Tätä mäkin jäin ihmettelemään. Siis toki jos kahden ihmisen tulot on yhteensä ap:n mainitsemaa luokkaa, niin sitten onkin pienituloinen. Mutta ei kai sentään voi sanoa pienituloiseksi jos toinen tienaa keskitasoa ja toinen (nainen) jopa yli keskitason. Siis olettaen että molemmilla olis 3000 euron palkka...
Me olemme keskituloisia. Mies tienaa tuon 3000 e brutto ja minä 4800 e brutto + keskumäärin 8000 e bonarit per vuosi

Turkilmas
[QUOTE="tinde";24757235]Me olemme keskituloisia. Mies tienaa tuon 3000 e brutto ja minä 4800 e brutto + keskumäärin 8000 e bonarit per vuosi[/QUOTE]

No sä tienaat kyllä aika reilusti yli naisten keskimääräisen tienestin, melkein kaksinkertaisesti!

Minä AP
[QUOTE="vieras";24750667]Pakko puuttua tähänkin. Sulle jää 700 käteen josta maksat asumiskustannukset, päivähoidon, työmatkakulut jne jne ja hyvin elät? Miksi te ette voi laittaa suoraan koko perheen tulojanne vaan heittelette sellaisia lukuja jotka ei voi pitää paikkaansa? Mullakin on tulot kuussa tonnin ja maksan pelkästään asumista ja lainoja tonnin ja hyvin pärjään...ai niin mutta ne miehen tulot :D[/QUOTE]

Mähän saan asumintukea 3oo euroa. ja Pk-maksua ei ole.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä sama mieltä;24757214:
asumiskulut 500 e
ruoka vain 500 e (nelihenkinen perhe) eli 16 e per päivä. ei varmasti pidä paikaansa , jos juodaan paljon maitoa, pelkkä 4 hengen maitolasku on kolmasosa tuosta summasta. Yksi leipä maksaa 2 e ja varmaan 4-henkisessä menee enemmän kuin yksi päivässä. Kurkku, tomaatti jne kasvikset maksavat varmaan sen 2 e päivä. Ruokaan jää alle 10 e per päivä. Eli en usko
No oo sitten uskomatta, mutta laajojen kuluttajatutkimusten mukaan nelihenkiset perheet Suomessa käyttävät ruokaan ja päivittäistavaroihin keskimäärin juurikin tuon n. 500e kuussa ja jotenkin kummasti se tuntuu riittävän hyvinkin, kun puolet kansasta kärsii jopa ylipainosta ja ihmisillä on varaa syöttää lapsensakin pullukoiksi tuolla "mitättömällä" rahamäärällä.

Mä en tiedä oletko provo, vai voiko joku oikeasti olla noin tyhmä...toi 2-3000 euroa kuussa on ihan normaalit, keskimääräiset tulot ihmiselle Suomessa. Noilla pärjää suurin osa perheistä, tai vielä vähemmällä. Osa ehkä voi olla tiukilla jos jotain ylimääräisiä menoja, mut ei tavallisissa perheissä nyt tarvitse senttejä laskea että saataisiin lapset ruokittua ja vaatetettua ja tavallisesti taitaa jotain jäädä säästöönkin.

Jos sun on mahdotonta käsittää tätä, niin sun omassa rahankäytössäsi on joko todella pahasti joku vialla, tai sitten et oo ikinä elänyt itsenäistä elämää taloudestasi itse vastaten niillä keskimääräisillä tuloilla, mitä nyt tavallisten suomalaisten käytössä on!

ei ymmärrä
[QUOTE="vieras";24750667]Pakko puuttua tähänkin. Sulle jää 700 käteen josta maksat asumiskustannukset, päivähoidon, työmatkakulut jne jne ja hyvin elät? Miksi te ette voi laittaa suoraan koko perheen tulojanne vaan heittelette sellaisia lukuja jotka ei voi pitää paikkaansa? Mullakin on tulot kuussa tonnin ja maksan pelkästään asumista ja lainoja tonnin ja hyvin pärjään...ai niin mutta ne miehen tulot :D[/QUOTE]

SIIS miten niin jää käteen 700 ? mulla jää palkasta käteen 1300 euroa.
Saan asumistuen. Mistä sä ton 700 euroa revit?!?

"tinde"
No sä tienaat kyllä aika reilusti yli naisten keskimääräisen tienestin, melkein kaksinkertaisesti!
En tuhlaa yletttömästi mihinkään turhaan, mutta toisaalta en katso ikinä mitä mikäkin maksaa: ostan sitä ruokaa mistä tykkäämme (kalaa, sisäfilettä, leikkeleitä jne) ja jos näen kivan vaatteen niin ostan sen. Kerran vuodessa käymme ulkomailla ja lapissa vähintään kerran kuukaudessa talvella.

Tottakai voisin pihistellä, jos tarvitsisi, mutta silti en ymmärrä, miten porukka rakentelee isoja uusia taloja 3000 e bruttopalkalla. Joka tarkoittaa 30 vuoden lainaa ja loppuelämän pihistelyä

outoa porukkaa
Eniten mua ärsyttää tässä ketjussa ne, joiden mielestä auton omistaminen ( tai kahden) on TURHAA.

Esim meidän kaupungissa julkinen on suoraan peestä ja syvältä. En voisi mitenkään kuvitella turlaavani vähästä vapaa.ajasta 2.5 tuntia per päivä bussilla kulkemiseen töihin.. Ja kun tähän lisättäisiin aika mikä kuluu siihen kun käy bussilla kaupassa niin hoh hoh, ei jää yhtään aikaa olla lasten kanssa

Jollekin lapsen kanssa oleminen ei ilmeisesti ole tärkää, tärkeämpää on pihistellä autosta.

Kait tuollaistenkin pitäisi mennä hoitoon ?

Ei asia jos työpaikka on järkevän bussimatkan varrella

"vieras"
Mä ainakin oon miettinyt asuinpaikkani sen mukaan, että pääsen töihin ilman autoa pyörällä, jos julkisilla ei onnistu. Jos ihmisellä on varaa törsätä 500e kuussa tai ylikin autoon, niin multa ei kyllä sympatiaa heru sille jos valittaa siinä tilanteessa rahapulaansa.

voi prkk
Kyllä auton omistaminen kannattaa muttei pääkaupunkiseudulla. Ja mikset kät kaupassa lasten kanssa? Ihan perusarkea se on.
käyn kaupassa lasten kanssa, mutta autolla.

Sinun mielestä siis olisi ok että jos pääsen kello 16 töistä ja odottamisien ja bussien vaihtojen jälkeen olen koton kello 17.30 niin sitten haen lapset mukaan ja seuraava bussi lähettee 18.15 ja menen sillä kauppaan, josta en sitten pääse pois kun tuo 18.15 on viimeinen joka sinne suuntaan menee. No tulen sen 5 km matkan kävellen kotiin ja olemme kotona kello 19.30.

Mieti vähän mitä puhut !

"vieras"
[QUOTE="vieras";24757463]Mä ainakin oon miettinyt asuinpaikkani sen mukaan, että pääsen töihin ilman autoa pyörällä, jos julkisilla ei onnistu. Jos ihmisellä on varaa törsätä 500e kuussa tai ylikin autoon, niin multa ei kyllä sympatiaa heru sille jos valittaa siinä tilanteessa rahapulaansa.[/QUOTE]

Pääkaupunkiseudulla tuo onnistuukin.
Jos vaihdat työpaikkaa, niin vaihdat asuntoa ? Ja revit lapsesi mukaasi ?

Ja ajat pyörällä kesät talvet ? Varsinkin viime talven kun lähes joka aamu oli 20 cm lunta pyöräteillä joita ei oltu aurattu.

"soikkeli"
käyn kaupassa lasten kanssa, mutta autolla.

Sinun mielestä siis olisi ok että jos pääsen kello 16 töistä ja odottamisien ja bussien vaihtojen jälkeen olen koton kello 17.30 niin sitten haen lapset mukaan ja seuraava bussi lähettee 18.15 ja menen sillä kauppaan, josta en sitten pääse pois kun tuo 18.15 on viimeinen joka sinne suuntaan menee. No tulen sen 5 km matkan kävellen kotiin ja olemme kotona kello 19.30.

Mieti vähän mitä puhut !
Minä nousen meidän hyvin lämmitttyyn maasturiin ja hurautan töihin 15 minuutissa. Sama maasturi vie perheemme Rukalle joka viikonloppu omaan mökkiin.
Köyhät kulkekoon lumisateessa pyörällä tai huonosti kulkevilla paikallisbusseilla

Olisit sinäkin opiskellut aikoinasi niin olisit saanut kunnon työn

Alkuperäinen kirjoittaja minä sama mieltä;24757214:
asumiskulut 500 e
Sekin vähän riippuu, mistä noita ruokajuttuja hakee. Kävin just hakees leipomolta leipää, 30 ruispalaa 3,90e/3 pakettia paahtista 4e, ja yks "sekunda" leipä, jotain jyväleipää 1e. Piisaa melkein pari viikkoa, yht. 8,90e

"vieras"
[QUOTE="vieras";24757495]Pääkaupunkiseudulla tuo onnistuukin.
Jos vaihdat työpaikkaa, niin vaihdat asuntoa ? Ja revit lapsesi mukaasi ?

Ja ajat pyörällä kesät talvet ? Varsinkin viime talven kun lähes joka aamu oli 20 cm lunta pyöräteillä joita ei oltu aurattu.[/QUOTE]

En asu pääkaupunkiseudulla, tähän asti olen pyöräillyt ympäri vuoden mutta nykyiseen työpaikkaan pääsen kävellen ja bussillakin. Talvella joutuu välillä vähän taluttamaan pyörää, mut toisaalta jos mulla olis auto, joutuisin senkin kaivamaan lumesta joka aamu... Kuukauden autoilun kuluilla ostaa tän hetken alennusmyynneistä jo aika hiton hienon pyörän joka kulkee nätisti loskassakin. Ja joo, jos vaihtaisin työpaikkaa jonnekin ihan toiselle puolelle kaupunkia, minne kulkeminen on bussilla tai pyörällä käytännössä mahdotonta, niin vaihtaisin kyllä asuntoa myös.

Täällä meilläpäin kyllä on noita kauppoja sekä kodin että työpaikan lähellä ja välimaastossakin, voi käydä työmatkalla ilman mitään tuntien kiertolenkkiä kauppareissun vuoksi. En tiedä missä keskellä erämaata teidän autollisten työpaikatkin sitten sijaitsee, kodit vissiin ainakin. Tosin tässä tilanteessa ihmetettää, että jos sekä koti että työpaikka on keskellä ei mitään, niin eikö sieltä keskeltä ei mitään olis löytynyt asuinpaikkaakin vähän lähempää työpaikkaa.

hyvin päsrjätään.
miehellä jää käteen 1200(-1700)€/kk 8tunneista riippuu) ja mulla 800€ eli yht 2200€ ja meillä 2 lasta.
menot:
talolaina : 500€
lämmistys ja vesi kuukautta kohti : 100€
molempien automenot kuukautta kohti : n. 100€
netti : 40€
puhelin : 50€
ruoka : 750€
muut : 100€
päivähoito : 150€

"opiskelija"
Minä saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 460 €/kk ja satunnaisista keikkatöistä ehkä 100 - 200 €/kk. Mies saa nettona n. 1400 €/kk. Eli me tienatan tällä hetkellä yhteensä tuo 2000€/kk :D Meillä ei ole lapsia ja rahaa säästyy ihan mukavasti esim. matkailuun :)

"opiskelija"
Minä saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 460 €/kk ja satunnaisista keikkatöistä ehkä 100 - 200 €/kk. Mies saa nettona n. 1400 €/kk. Eli me tienataan tällä hetkellä yhteensä tuo 2000€/kk :D Meillä ei ole lapsia ja rahaa säästyy ihan mukavasti esim. matkailuun :)

"joo"
[QUOTE="vieras";24757540]En asu pääkaupunkiseudulla, tähän asti olen pyöräillyt ympäri vuoden mutta nykyiseen työpaikkaan pääsen kävellen ja bussillakin. Talvella joutuu välillä vähän taluttamaan pyörää, mut toisaalta jos mulla olis auto, joutuisin senkin kaivamaan lumesta joka aamu... Kuukauden autoilun kuluilla ostaa tän hetken alennusmyynneistä jo aika hiton hienon pyörän joka kulkee nätisti loskassakin. Ja joo, jos vaihtaisin työpaikkaa jonnekin ihan toiselle puolelle kaupunkia, minne kulkeminen on bussilla tai pyörällä käytännössä mahdotonta, niin vaihtaisin kyllä asuntoa myös.

Täällä meilläpäin kyllä on noita kauppoja sekä kodin että työpaikan lähellä ja välimaastossakin, voi käydä työmatkalla ilman mitään tuntien kiertolenkkiä kauppareissun vuoksi. En tiedä missä keskellä erämaata teidän autollisten työpaikatkin sitten sijaitsee, kodit vissiin ainakin. Tosin tässä tilanteessa ihmetettää, että jos sekä koti että työpaikka on keskellä ei mitään, niin eikö sieltä keskeltä ei mitään olis löytynyt asuinpaikkaakin vähän lähempää työpaikkaa.[/QUOTE]

että repisit lapset tutuista koululuista ja kavereista irti ja vaihaisit työpaikkaa , vain jotta voi esittää marttyyriä ja kulkea pyörällä töissä ? Ja et ikinä vie lapsiasi minnekään kesälomamatkalle tai viikonloppumatkalle ?

Ota myös huomioon, että jos on töissä jossain muualla kuin Siwassa tai Prismassa niin työpaikka voi olla ns. teollisuusalueella ! Jossa ei ole asuntoja olenkaan, eikä niitä kauppojakaan matkan varrella

"vieras"
[QUOTE="vieraskin";24756974]Missä asutte ? Paljonko lainaa ?
En muuten usko, Oulussa on aika korkea hintataso asunnoissa ja vuokrissa. Jos sossu maksaa asuntonne niin sitten uskon, en muuten[/QUOTE]

Me asutaan Oulun seudulla, asumiseen ja lainoihin menee tonni kuussa ja meidän perusnettotulot on 2300 euroa ja me säästetään noista 200 euroa kuussa. Eikä todellakaan puutu keltään mitään :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;24757267:
SIIS miten niin jää käteen 700 ? mulla jää palkasta käteen 1300 euroa.
Saan asumistuen. Mistä sä ton 700 euroa revit?!?
Jos olet se jonka tekstiä lainasin niin itse sanoit että jo auton lyhennykseen menee 600 euroa kuussa. Eli 1300 euroa miinus 600 euroa on lyhyellä matikalla 700 euroa. Ja hei, ne yhteiskunnan tuetkin on rahaa, kummasti taas näitä jotka ei kaikkea kerro...

"ruu"
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin päsrjätään.;24757584:
miehellä jää käteen 1200(-1700)€/kk 8tunneista riippuu) ja mulla 800€ eli yht 2200€ ja meillä 2 lasta.
menot:
talolaina : 500€
lämmistys ja vesi kuukautta kohti : 100€
molempien automenot kuukautta kohti : n. 100€
netti : 40€
puhelin : 50€
ruoka : 750€
muut : 100€
päivähoito : 150€
Mutta vesi ja sähkölaskusta valehtelet. Jos on talolainaa niin asutte omakotitalossa. Ja vesimaksu on varmaan väh 30 e . Lämmitys/sähkö omakotitalossa maksaa noin 200 - 250 e kuussa
Minkäänlaisessa omakotitalossa 100e ei riitä molempiin. Ei todellakaan

onko pakko valehdella
[QUOTE="ruu";24757711]Mutta vesi ja sähkölaskusta valehtelet. Jos on talolainaa niin asutte omakotitalossa. Ja vesimaksu on varmaan väh 30 e . Lämmitys/sähkö omakotitalossa maksaa noin 200 - 250 e kuussa
Minkäänlaisessa omakotitalossa 100e ei riitä molempiin. Ei todellakaan[/QUOTE]

niin ja 100 e ei saa benssa kahteen autoon: yksi tankillinen maksaa nykyään keskimäärin 60 e. Autovero pienestäkin kotterosta tekee per kuukausi noin kympin ja pakollinen vakuutus 20 e kuussa. ELI valehtelit

Tuohon sähköön vielä sen verran että PELKKÄ SIIRTOMAKSU maksaa keskimäärin 90 euroa kuussa, lisäksi siihen tulee itse sähkön kulutus

Yhteistyössä