Kaikki hinnat nousseet, miten te 2-3000 eur palkkaa saavat elätte ?

• Viestiketjun aloittaja mrrr
  • Ensimmäinen viesti
^vierailija^
[QUOTE="vieras";24750514]Sulla on ilmeisesti TODELLA pienet asumiskustannukset. Entä muut vakuutukset, lapsen päivähoitomaksut, vaatteet jne? Makaronia ja kaurapuuroa ja sitten paljon säästöön, niinkö?[/QUOTE]

Lapsia ei ole, koirakin on maalla äidin luona. Siitä tosin maksan hoitokuluja (nisäkasvaimia on poistettu pariin otteeseen ym). Mitään vakuutusta minulla ei ole kämppään, sillä vuokranantajalla on. Eikä mitään vakuutusta tarvitse irtaimistoon, sillä kallisarvoisin tavara siellä on pari vuotta vanha miniläppäri, arvo varmaan alle 50€?

Asumiskustannukset ovat pienet, en nyt hirveästi yksiöstä menisi maksamaankaan...

Ruokana on kylläkin suht halpoja juttuja, mutta kyllä siihen kuuluu kans kasviksia ja lihaa. En usko että joku härän sisäfilee nyt muuttaisi elämääni suuntaan tai toiseenkaan... Ihan yhtä hyvin voi jauhelihaa perunan (tai tuon makaronin :D ) kanssa syödä

Olen nyt ottanut tavoitteeksi elellä säästeliäästi, jotta sitten parin vuoden päästä voi ottaa asuntolainan ja tietää että säästössä on se parikyttonnia pahan päivän varalle.

"mjää"
[QUOTE="vieras";24750555]100 euroa kuussa ruokaan. Hyhheijakkaa että taitaa olla ihana ruokavalio ellet elä omavaraistaloudessa ja metsästä / kalasta kaikkea lihaa ja kalaa. Entä työmatkakulut? Lasten menot?[/QUOTE]

Miks aina pitää vetää tuo "lasten menot" mukaan kaikkeen? ei kaikilla ole lapsia, jos olisi, niin eiköhän tämä olisi nekin menoissaan ko maininnut...

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750563]On ihan eri asia olla lapseton kuin lapsellinen, jolloin menot väkiselläkin isommat. Itse voi syödä paskaa mutta lasten kohdalla se olisi jo lastensuojeluasia.[/QUOTE]

Sun mielestä yhdeltä ihmiseltä 300e ruokakulut kuussa tarkoittaa sitä, että on pakko syödä paskaa?

Tai että keskimääräinen suomalainen lapsiperhe, jonka ruokakulut tuo ohjenuoraksi ottamani 500e/kk, syöttää lapsilleen paskaa, koska muuten ruokakuluja ei voi saada noin alas? Itse kyllä väittäisin pystyväni tuolla rahalla tarjoamaan oikein terveellistä ja maittavaa ruokaa koko perheelle.

Kyllä se totuus on, että johonkin muuhun ne teidän rahanne tuhlautuu kun ruokaan (veikkaan aika monella tupakkaa ja niitä "pakollisia" saunakaljoja sekä limuja, sekä autoa, jonka oston olisi voinut välttää asumalla jossain työpaikan lähellä sensijaan että on pakkomielle muuttaa omakotitaloon jonnekin helvetinkuuseen kun missään lähempänä ei siihen ole varaa ja sitten polttaa montasataa joka kuukausi bensoihin ja auton maksuihin). Mulla ei tuhlaudu, siksi sitä rahaa jääkin säästöön. Ja mulla on varaa syödä hyvin ja todella terveellisesti myös näillä tuloilla, ihan ilman mitään metsästämistä.

"vieras"
[QUOTE="mjää";24750593]Miks aina pitää vetää tuo "lasten menot" mukaan kaikkeen? ei kaikilla ole lapsia, jos olisi, niin eiköhän tämä olisi nekin menoissaan ko maininnut...[/QUOTE]

Tällaisella palstalla tulee oletettua niin. En ymmärrä mitä joku lapseton mies tekee mitäs nytillä :D Onhan se fakta että lapseton vuokrayksiössä pärjää PALJON vähemmällä kuin lapsellinen jonka menot isommat pakostikin. Siksi on mahdotonta vertailla näitä jos ei kerrota että onko lapsia vai ei.

Ja kyllä ainakin meille hyvä ruoka on nautinto. Hyh jos joutus aina syömään jotain jauhelihaa, sisäfile on pop :p

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750555]100 euroa kuussa ruokaan. Hyhheijakkaa että taitaa olla ihana ruokavalio ellet elä omavaraistaloudessa ja metsästä / kalasta kaikkea lihaa ja kalaa. Entä työmatkakulut? Lasten menot?[/QUOTE]

Itseasiassa ruokani on erittäin laadukasta. Kalliimmaksi se tulee ostaa eineksiä ja muuta paskaa kuin kunnon ruokaa. Jonkinverran hankin kyllä itsekin ruokaa pöytään. Leivon paljon ja teen ruokani alusta loppuun asti itse. pyörällä kuljen koulumatkan. Asun yksin.

Kun valmistun tässä kohta ja pääsen työelämään, niin tunnen itseni varmaan erittäin rikkaaksi kun saan sen puolitoista tonnia nettona.

Eihän sitä edes tiedä mihin kummaan niin ison rahamäärän laittaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750602]Sun mielestä yhdeltä ihmiseltä 300e ruokakulut kuussa tarkoittaa sitä, että on pakko syödä paskaa?

Tai että keskimääräinen suomalainen lapsiperhe, jonka ruokakulut tuo ohjenuoraksi ottamani 500e/kk, syöttää lapsilleen paskaa, koska muuten ruokakuluja ei voi saada noin alas? Itse kyllä väittäisin pystyväni tuolla rahalla tarjoamaan oikein terveellistä ja maittavaa ruokaa koko perheelle.

Kyllä se totuus on, että johonkin muuhun ne teidän rahanne tuhlautuu kun ruokaan (veikkaan aika monella tupakkaa ja niitä "pakollisia" saunakaljoja sekä limuja, sekä autoa, jonka oston olisi voinut välttää asumalla jossain työpaikan lähellä sensijaan että on pakkomielle muuttaa omakotitaloon jonnekin helvetinkuuseen kun missään lähempänä ei siihen ole varaa ja sitten polttaa montasataa joka kuukausi bensoihin ja auton maksuihin). Mulla ei tuhlaudu, siksi sitä rahaa jääkin säästöön. Ja mulla on varaa syödä hyvin ja todella terveellisesti myös näillä tuloilla, ihan ilman mitään metsästämistä.[/QUOTE]

Sori, se oli yleinen heitto ja tuli mieleen tuosta 100 euroa kuussa ruokaan tyypistä. Kellä meillä? Meidän nelihenkisen perheen nettotulot on 2200-2800 euroa, säästämme 200-400 euroa kuukausittain ja olen hyvin tyytyväinen meidän taloustilanteeseen ja tiedän kyllä menomme paremmin kuin hyvin :) Mutta se on tosiasia että jos olisin lapseton ja vielä työtön lapseton ja voisin asua yksiössä niin menoni olisivat TODELLA pienet. Me asutaan lähellä työpaikkoja emmekä edes omakotitalossa mutta silti bensoihin menee varmaan se pari sataa kuussa. Sitä on varmasti vaikea käsittää jos ei käy töissä tai kävelee töihin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750602]
autoa, jonka oston olisi voinut välttää asumalla jossain työpaikan lähellä sensijaan että on pakkomielle muuttaa omakotitaloon jonnekin helvetinkuuseen kun missään lähempänä ei siihen ole varaa ja sitten polttaa montasataa joka kuukausi bensoihin ja auton maksuihin). [/QUOTE]

Tähän lisään vielä että julkisilla kulkeminen tulisi meille niin tajuttoman kalliiksi ettei siinä olisi yhtään mitään järkeä. Ihmiset on aika puusilmäisiä joskus näissä asioissa...
25 eurolla viikossa erittäin laadukasta ruokaa? :D No joo, kaikkihan on suhteellista...

siis mitä
Jos mä saisin käteen verojen jälkeen 2-3000 euroa, eläisin kuin kroisos.
Nyt saan käteen 1300 euroa, ja elän ihan hyvin niillä. Kaksi lastakin löytyy ja auto, jota lyhennetään 600 euroa kuussa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä;24750649:
Jos mä saisin käteen verojen jälkeen 2-3000 euroa, eläisin kuin kroisos.
Nyt saan käteen 1300 euroa, ja elän ihan hyvin niillä. Kaksi lastakin löytyy ja auto, jota lyhennetään 600 euroa kuussa.
Pakko puuttua tähänkin. Sulle jää 700 käteen josta maksat asumiskustannukset, päivähoidon, työmatkakulut jne jne ja hyvin elät? Miksi te ette voi laittaa suoraan koko perheen tulojanne vaan heittelette sellaisia lukuja jotka ei voi pitää paikkaansa? Mullakin on tulot kuussa tonnin ja maksan pelkästään asumista ja lainoja tonnin ja hyvin pärjään...ai niin mutta ne miehen tulot :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750629]Sori, se oli yleinen heitto ja tuli mieleen tuosta 100 euroa kuussa ruokaan tyypistä. Kellä meillä? Meidän nelihenkisen perheen nettotulot on 2200-2800 euroa, säästämme 200-400 euroa kuukausittain ja olen hyvin tyytyväinen meidän taloustilanteeseen ja tiedän kyllä menomme paremmin kuin hyvin :) Mutta se on tosiasia että jos olisin lapseton ja vielä työtön lapseton ja voisin asua yksiössä niin menoni olisivat TODELLA pienet. Me asutaan lähellä työpaikkoja emmekä edes omakotitalossa mutta silti bensoihin menee varmaan se pari sataa kuussa. Sitä on varmasti vaikea käsittää jos ei käy töissä tai kävelee töihin.[/QUOTE]

Tiedän että auto on todella suuri menoerä ja tuskin se kellekään elämänsä auton varaan suunnittelevalle yllätyksenä tuleekaan. Siksi musta onkin ihmeellistä, miksi ihmiset, joille auto ei ole mitenkään välttämätön työssäkäynnin kannalta, kehtaavat kitistä siitä kun ruoka on kallista ja ei oo rahaa mihinkään ja sit syytävät mokomaan peltilehmään semmoiset 500e kuussa vakuutuksineen, lainanlyhennyksineen ja bensoineen (eikä tuolla edes aja kovin paljoa loppujen lopuksi, jos huomioi auton kaikki kulut).

Itse kyllä veikkaan että suurempi säästö kuin yksiössä asuminen mulle on autottomuus. Autollisilla yhtä halvalla asuvilla sinkkukavereilla, joilla muut menot samaa luokkaa kuin mulla, ei jää samoista tuloista säästöön juuri mitään.

Jos mulla olis lapsia, niin mulla olis myös toisen ihmisen tulot tai sitten elarit ja yh-tuet. Ja lapsilisät. Sikälikään tilannetta ei voi verrata yksin asuessa. Yksiö on toki halvempi, mutta ei niin paljon halvempi kuin iso asunto, että sillä kuittaisi kokonaan toisen ihmisen tulot taloudessa!

Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi pitää ajaa töihin autolla, jos asuu niin lähellä työpaikkaa että pyörälläkin pääsisi. Aika harvoissa töissä auto on välttämätön työväline (ja silloin sen kuluja yleensä saa vähennettyä verotuksesta todella hyvin).

"vieras"
[QUOTE="vieras";24750683]Tiedän että auto on todella suuri menoerä ja tuskin se kellekään elämänsä auton varaan suunnittelevalle yllätyksenä tuleekaan. Siksi musta onkin ihmeellistä, miksi ihmiset, joille auto ei ole mitenkään välttämätön työssäkäynnin kannalta, kehtaavat kitistä siitä kun ruoka on kallista ja ei oo rahaa mihinkään ja sit syytävät mokomaan peltilehmään semmoiset 500e kuussa vakuutuksineen, lainanlyhennyksineen ja bensoineen (eikä tuolla edes aja kovin paljoa loppujen lopuksi, jos huomioi auton kaikki kulut).

Itse kyllä veikkaan että suurempi säästö kuin yksiössä asuminen mulle on autottomuus. Autollisilla yhtä halvalla asuvilla sinkkukavereilla, joilla muut menot samaa luokkaa kuin mulla, ei jää samoista tuloista säästöön juuri mitään.

Jos mulla olis lapsia, niin mulla olis myös toisen ihmisen tulot tai sitten elarit ja yh-tuet. Ja lapsilisät. Sikälikään tilannetta ei voi verrata yksin asuessa. Yksiö on toki halvempi, mutta ei niin paljon halvempi kuin iso asunto, että sillä kuittaisi kokonaan toisen ihmisen tulot taloudessa!

Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi pitää ajaa töihin autolla, jos asuu niin lähellä työpaikkaa että pyörälläkin pääsisi. Aika harvoissa töissä auto on välttämätön työväline (ja silloin sen kuluja yleensä saa vähennettyä verotuksesta todella hyvin).[/QUOTE]

Mä en voi puhua kuin omasta tilanteesta ja niin kuin jo sanoinkin niin julkiset tulisi meille niin kalliiksi ettei siinä olisi mitään järkeä. 2 autoa ei _meillä_ enempää vie. Se on tietenkin totta että jos kaikki korjaukset sun muut pitää hoitaa korjaamolla ja olisi halpa mahdollisuus elää ilman autoa niin tyhmää se auton pito sitten on. Mutta tuskin se autokaan kaikkia menoja selittää. On varmasti lapsettomana helppo ajatella että ei ne lapset juuri kuluta ja tulot kasvaa kivasti mutta ainakin meillä menee lapsilisä jo päivähoitomaksuun. Ja edelleen vaan omasta tilanteesta mutta mä tarvitsen autoa työssäni mutta saan vaan kilometrikorvaukset joita tulee 9 euroa niinä päivinä kun autoa tarvitsen ettei mitenkään todella hyvin. Ja verotuksen omavastuu ei täyty, joten niistä en osaa sanoa mitään.

äiti ihmettee
Perheemme käteen jäävät tulot ovat about 3500 euroa. Ja ihan hyvin pärjäämme.
3 lasta, omakotitalo, joka rakennettu 15 vuotta sitten, 2 autoa, talvisin käydään Lapissa laskettelemassa.
Lapset harrastavat, heillä on fillarit, murtsikat, laskettelusukset, kännykät...

5n äiti
Ensinnäkin meidän perhe ei pärjäis tällä elämäntavalla tuolla rahalla, mutta paljosta vois tottakai tinkiä.

Ruokalaskuun vaikuttaa hirmusesti se, että onko ns omat lihat/juurekset/marjat. Samoin se, tekeekö itse ruuan perusraaka-aineista vai ostaako puolivalmista/valmista kaupasta.

Samoin muu ostelu; ottaako päivittäin sen iltapäivälehden, tupakka/alkoholi, ostaako kosmetiikkaa, karkkimäärä.

kummaa porukkaa täällä
[QUOTE="vieras";24750667]Pakko puuttua tähänkin. Sulle jää 700 käteen josta maksat asumiskustannukset, päivähoidon, työmatkakulut jne jne ja hyvin elät? Miksi te ette voi laittaa suoraan koko perheen tulojanne vaan heittelette sellaisia lukuja jotka ei voi pitää paikkaansa? Mullakin on tulot kuussa tonnin ja maksan pelkästään asumista ja lainoja tonnin ja hyvin pärjään...ai niin mutta ne miehen tulot :D[/QUOTE]

Ihme juttuja heitellään täällä 700 e muka lapsipehe pärjää.... entäs ne miehen tulot ?

Minäkään en ymmärrä MITEn omakotitalossa asuva lapsiperhe pärjää 2-3000 e BRUTTO

-Normivakuutuksiin (koti ja auto) menee 100 e
- vesi 50 e
-lämmitys 280 e
-diesel ja autovero 100 e
-bensa 200 e
- lehdet ja puhelimet 100 e

eli omakotitalossa asuvalla ja kaksi autoa omistavalla on jo 800 e kuussa menot
+ lainanluhennykset ( meillä 1000e)

Ruuat on varmaan 600-800 e kuussa

Eli nämä pakolliset yhteensä on jo tuon 3000 e ilman että pystyy ostamaan mitään ylimääräistä

NYT ei puhuta vuokrakopissa asuvasta mammanpojasta

"ruu"
Alkuperäinen kirjoittaja kummaa porukkaa täällä;24750756:
Ihme juttuja heitellään täällä 700 e muka lapsipehe pärjää.... entäs ne miehen tulot ?

Minäkään en ymmärrä MITEn omakotitalossa asuva lapsiperhe pärjää 2-3000 e BRUTTO

- vesi 50 e
-lämmitys 280 e
-bensa 200 e

Eli nämä pakolliset yhteensä on jo tuon 3000 e ilman että pystyy ostamaan mitään ylimääräistä

Nuo 600 eurolla pärjäävät asuvat vuokralla ja sossu maksaa osan. ruokana kaurapuuroa

"vieras"

- vesi 50 e
-lämmitys 280 e
-bensa 200 e

Omakotitalossa voi asua kyllä halvemmallakin, ja ilman autoa. Ja oikeasti 800e kuussa nelihenkisen perheen ruokiin on kyllä ihan turhaa törsäämistä jo, harva käyttää noin paljon eikä se ole laadukkaasti ja terveellisesti syömiseksi mitenkään välttämätöntä (keskimäärin tuonkokoiselta perheeltä menee 500e). Autollisuus ja tuhlailu ostoksissa ovat ihan teidän omia valintojanne, eivät mitään välttämättömyyksiä omakotitalossa asuvalle lapsiperheelle.

^vierailija^

- vesi 50 e
-lämmitys 280 e
-bensa 200 e

Yritän tässä nyt muistella paljonko äiskällä on nuo laskut, hän ku asuu omakotitalossa landella.
Se on ainakin varmaa että sähkölasku (sama ku lämmitys?) EI ole noin suuri, ehkä noin satasen kuussa. Vesimaksua ei ole kun on oma kaivo. Ja väittäisin että nuo autoverot eivät voi olla noin isot, siis vuodessa autosta maksetaan 1200€ veroja?? Vakuutukset ehkä ovatkin tuota luokkaa, etenkin jos mökin vakuutukset pistää samaan. Bensakulut on onneksi reilusti pienemmät kuin 200€.

Lehti- ja puhelinkulut ym "turhat" kulut nyt voi olla miten suuret tai pienet tahansa, ihan itsestähän se riippuu paljonko haluua niihin törsätä. Tämä "mammanpoika" esim ei tilaa yhtään lehtiä ja puhelinkulut ovat n. 10€/kk, samoin nettitikku on kympin. Itseasiassa sähkökin on vain himpun päälle 10€/kk omassa kopissani. En ymmärrä miksi pitäisi väkisin yrittää tehdä suurempia laskuja, kun noilla pärjään ihan hyvin?

"jjj"
Mä just toissa viikolla laskin, että laskuihin/lainoihin menee kuussa 1300e. Ja tulot kotihoidontuki+1400e. Ja neljä ihmistä. Ei kyllä paljon ylimääräistä jää kun kauppaan ja bensoihin menee 600-800e. Kaksi taaperoa kummasti lisää rahanmenoa..

"vieras"
[QUOTE="ruu";24750776]Nuo 600 eurolla pärjäävät asuvat vuokralla ja sossu maksaa osan. ruokana kaurapuuroa[/QUOTE]

Mulla ainakaan sossu maksa mitään vaan ihan itse töissäkäymällä tienaan, kaurapuuroa syön koska tykkään siitä, mutta sen lisäksi erittäin hyvin kaikenlaista muutakin. En väitä, että tällä lapsia elätettäisiin, mut eipä mun tarvitsisikaan, koska jos mulla olis lapsia, olisi myös lapsilisät ja kumppani, joka maksaisi puolet lasten menoista. Ei mulla varmasti perheellisenä tuota nykyistä 700-1000e/kk säästöön jäisi palkan käteen jäävästä 1600e osasta, mut ihan varmasti sillä pärjäisin kuitenkin ja jopa jokusen kympin tai satasen voisin saada säästöönkin silloin tällöin ellen sit olisi ihan totaalisiipeilijää miestä ottanut ristikseni.

Jos te ette osaa käyttää rahaa järkevästi, niin älkää nyt silti syyttäkö, että se mahdotonta olisi.

"just just"
[QUOTE="vieras";24750817]Omakotitalossa voi asua kyllä halvemmallakin, ja ilman autoa. Ja oikeasti 800e kuussa nelihenkisen perheen ruokiin on kyllä ihan turhaa törsäämistä jo, harva käyttää noin paljon eikä se ole laadukkaasti ja terveellisesti syömiseksi mitenkään välttämätöntä (keskimäärin tuonkokoiselta perheeltä menee 500e). Autollisuus ja tuhlailu ostoksissa ovat ihan teidän omia valintojanne, eivät mitään välttämättömyyksiä omakotitalossa asuvalle lapsiperheelle.[/QUOTE]

kaksi autoa on pakko ainakin meillä, tässä kaupungissa kun ei ole kunnollista julkista liikennettä. Kummankaan meidän työpaikalle EI mene suoraa bussilinjaa vaan vaihtoineen matkaan menisi 1.5 tuntia (autolla 15 min). Pyöräily on 15 km matkalla poissasuljettu vaihtoehto talvella. Kauppaan ei edes pääse bussilla, eikä lasten hoitopaikkaan.

Jos sinä asut pääkaupunkiseudulla jossa on toimiva joukkoliikenne niin tajuatko, ettei joka paikassa ole ? Kukaan järkevä ihminen ei käytä vähäisestä vapaa-ajastaan puolta linja.autossa istumiseen. Jos sinä niin teet, niin sinulla ei varmaan ole lapsia ? Tai et välitä niistä ? Ette varmaan ikinä käy edes missään lomamatkalla ?
Olet harvinaisen idiootti

Yh
Mun ja lapsen saamat kaikki rahat (asumistuki jne. ) on n. 1150€/kk. Siitä menee vuokraan, veteen, sähköön ja saunamaksuun n.560€. Lainanlyhennykseen menee 60€. Vakuutuksia ei ole. Mun matkakuluihin menee kuukaudessa 43€. Lopuilla pitää saada maksettua ruoka, hygienia, puhelin, netti ja muut laskut. Säästöön ei jää mitään.

Olisin rikas jos tulot olisi nettona 2000€.

Yhteistyössä