Päiväkodista ja hoitoajoista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haenko jo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haenko jo?

Vieras
Minulla olisi sellaista kysyttävää että:
lapseni (3vuotias) on päiväkodissa ja itse olen työttömänä. Päiväkodin johtaja ja hoitajat koko ajan kyselevät ja "vaativat että lapsen hoitoaika on 8-11.30 välillä. Eikö vanhempi saa itse päättää minkä aikaa lapsi on hoidossa, kun kerran kokopäivähoitopaikka on saatu ja neuvolastakin sanoivat sen olevan lapselle hyväksi (ollut kotona ensimmäiset 3v äidin kanssa) kehityksen ja puheen kannalta. Kun aloitimme hoidon olin varma että lapseni itkisi perääni, mutta ei. Hän jää hoitoon iloisesti ja antaa pusut ja halit äidille lähtiessäni eikä ole itkenyt kertaakaan perääni. hän sanoo kun haen hänet kotiin että tykkäsi olla taas hoidossa. Minä en ymmärrä mikä ongelma tässä nyt on ettei lapseni voi olla hoidossa koko päivää 8-14.30 vaan minua vaaditaan hakemaan lapseni jo puolenpäivän aikaan kotiin kanssani. ymmärtäisin jos kyse olisi alle 3vuotiaasta lapsesta.

Joissakin kunnissa kotona olevien lapsille tarjotaan ainoastaan puolipäivähoitoa. Juttelepa päiväkodin johtajan kanssa hän on ilmeisesti aikarajoituksen suosittaja eivät hoitajat.

Jos olet kokopäiväpaikan saanut, ei ole laillista tuollaiset hoitoaikavaatimukset. Sinä päätät hoidontarpeen ja ilmoitat hoitoajat. Toi 8-14.30 kuulostaa hyvältä mun mielestä, ehtii aamupalalle ja välipalalle ja unet ja toimintatuokiot. Pidä vaatimuksistas ja oikeuksistas kiinni ja ota ttarvittaessa yhteys päivähoidonjohtajaan tai sosiaaliasiamieheen.

[QUOTE="mä";24728998]Joissakin kunnissa kotona olevien lapsille tarjotaan ainoastaan puolipäivähoitoa. Juttelepa päiväkodin johtajan kanssa hän on ilmeisesti aikarajoituksen suosittaja eivät hoitajat.[/QUOTE]

Ei ole laillista tällainen toiminta.

Sinulla on oikeus hoidattaa lapseis päiväkodissa vaikka 6.30-17, jos paikan olet saanut. Paikan ei tosin tarvitse olla samassa talossa missä lapsi on nyt vaan hoitopaikkaa voidaan vaihtaa.

Miksi haluat lapsesi nukkuvan päiväkodissa päiväunet. Eipä paljon muuta noihon tunteihin mahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;24729083:
Miten niin ei ole?! jos vanhemmat on kotona, niin miksi ihmeessä lapsen pitäis olla kauemmin hoidossa?!?!?!?

Sen kummemmin ottamatta kantaa aiheeseen totean, että Subjektiivinen päivähoito-OIKEUS ei kuulu ilmeisesti sun yleistiedon piiriin...

No minkä helvatan takia sen sun kakaran TÄYTYY syödä aamupala + välipala tarhassa? Tai nukkua ne päikkärit siellä?

Jos olet vain työtön-eli et ole päästäsi vajaa- niin ei sun lapsesi tarvitse vielä kokopäivähoitopaikkaa.

No tietysti onhan se sulle helpompaa hoidottaa lapsesi siellä ilmaiseksi, sinä kun et taid edes päivähoitomaksua maksaa...

tuo ei ole laillista. Tokihan ne aina esittää omat toivomuksensa esim. 9-15 täälläkin, mutta se ei ole laillista eikä siihen tarvitse suostua.

ihan hassulta kuulostaa tuo 8-11.30. Mielestäni teidän lapsella on ihan kohtuullinen hoitoaika.

Keskustelepa asiasta pk- johtajan kanssa ja pyydä perustelua moiseen uuteen käytäntöön. Pk- johtajahan on teidän hakemuksen hoitoaikoineen hyväksynyt, joten nyt täytyy moiselle muutokselle olla mielenkiintoisen pätevät syyt. Jos neuvola on suositellut lapsen kehityksen takia paikka pk:sta, niin jo senkin takia paikka on oikeutettu - onhan teillä neuvolasta lausunto moisesta asiasta?

Ensinnäkin päiväkodin johtaja oli sitä mieltä että minun pitisi hakea nuorempi lapseni jo 11.30 kotiin päiväunille. Minulla on myös vanhempi lapsi joka samassa päiväkodissa esikoulussa (tykkää myös kauheesti olla siellä ja nähä kavereita) ja sen jälkeen vielä iltapäivään asti ja nyt joudun ravaamaan monta kertaa hoitopaikassa. ensin aamulla vien lapseni sinne ja sitten haen toisen ja sitten nukumme päiväunet ja menemme hakemaan toisen. koko päivä on pelkkää hoitopaikassa ravaamista. olisi helpompaa kun molemmat voisivat olla siihen 14.30 ei kerkeä lähteä hoitamaan asioita kun joutuu palaamaan kotiin noutamaan lasta hoidosta ja sitten muutaman tunnin päästä hakea toinen ja pitää nuorempi repiä sängystä päiväunilta ylös. me maksamme myös hoitomaksua vaikkei sen pitäisi vaikuttaa mitenkään.

Yhteistyössä