Tee elämäsi paras päätös: lahjoita munasoluja. t.Väestöliitto

• Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
voiko luovuttaa munasoluja jos on kierukka?

mietin vaan, et kun mulla on ja en tod halua lisää lapsia niin jos joudun ottamaan sen kierukan pois ja sitten pamahdankin itse paksuks niin kuka hyötyy? tai siis eikö silloin oo tilit tasan? :eek:

"vieras"
Musta munasolujen luovuttaminen on hyvä teko. Ja jonkun TOISEN ihmisen elämän paras asia se luovutuspäätös voi olla, jos se joku saa lapsen sen ansiosta.
Mutta että luovuttajan elämän paras päätös, en usko. Hieman epäonnistunutta markkinointia tässä tapauksessa.
t. Lahjasolulapsen äiti

"nyt harmaana"
Hienoa, että jotkut pystyvät tuohon, mutta minä en todellakaan voisi antaa omia lapsiani ympäri kyliä ties kelle :O Minun lapsianihan ne olisivat.
Jaa-a. Niin kauan kun seksiä on maailmassa ollut, on ollut olemassa lehtolapsia.
Miehet kykenevät ruikkimaan spermaansa jokaisen vastaantulevan naisen sisään.
Todennäköisyys oman puolisisaruksen kohtaamiseen on tasan yhtä vähäinen, kuin että oma lapsi löytäisi puolisokseen omista lahjamunasoluistani alkunsa saaneen ihmisen.

Lunatic
[QUOTE="nyt harmaana";24714546]Miehet kykenevät ruikkimaan spermaansa jokaisen vastaantulevan naisen sisään.
.[/QUOTE]

Onko se sit hienoo että naisillekin on nyt suotu mahdollisuus tähän ruikkimiseen.

"juups"
Eikös ne kuole joka kuukausi jos niitä ei oteta talteen? No ei sekään tietty takaa,että elossa pysyisi,mut olisi nyt jotain tehty niidenkin puolesta eikä vain suin päin tapettu ja heitetty hukkaaan.
Omia lapsia? Juridisesti ne ei ole luovuttaajan lapsia, joten tuosta asiasta on ihan turha inistä.
Juu sinä et niin sanonut mut tää olikin sille kukaniin sanoi :)

Itselläni on neljä lasta ja kakki minun omiani.

"pettynyt"
En luovuttanu Väestöliitolla vaan eräässä nimeltämainitsemattomassa paikassa Kampissa. Jos olisin tienny, mitä nuorelle naiselle ikäviä sivuvaikutuksia pistokset aiheuttaa ja miten kivulias itse luovutus tapahtumana on, olisin jättänyt väliin. Ei olis ollu 250 e + kulukorvauksien väärtiä. Vaan mäpä ajattelin olla kiltti ja tehdä palveluksen jollekin perheelle, mutta ainut joka tossa nettosi oli lapsettomuusklinikka ja pistoksia valmistava lääketehdas (ainakin tuntuu siltä). Pisteenä i:n päälle gyne huomasi mulla pcos-tyyppiset munasarjat, no tietysti pelästyin etten voi saada lapsia (21 v. olin kun luovutus tapahtui) ja tulin heti raskaaksi kun jätin ehkäisyn sen takia pois (koska olin lukenut, että hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa lapsettomuutta...).

Lunatic
sit voisin harkita. ei mun munasolut oo multa pois, tai siis nehän on vaan soluja :)
Eihän sen sitten väliä jos joku gigolokin paneskelee kaiken raskaaksi mikä vastaan tulee, nehän on "vaan soluja".

Jaellaan kaikki vähän soluja, ollaan in.

Heitellään tonne vähän spermaa ja tonne muutamat munat.. maailmasta tulee parempi paikka.:xmas:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"unnunnunnu"
Olen luovuttanut munasoluja kolme kertaa. Motiivini luovutuksiin on joka kerta ollut ilo ja onni antaa lahja toiselle naiselle jotta hän saisi yksin tai puolisonsa kanssa paremman mahdollisuuden saada lapsia. Tiedän että luovutetuista munasoluista on syntynyt lapsia mutta omiksi en niitä koe. Minun mielestä lapsi tulee omaksi tuntemalla, kasvattamalla, hoitamalla jne. Perheeseeni kuuluu sekä biologisia ja sijoitettuja lapsia jotka koen omikseni.
Jollain tasolla ymmärrän tuon lauseen elämän parhaasta päätöksestä, koska kyllä se tosi oikea ja iloinen päätös oli minullekin,luovuttajalle.
Näin luovutusten jälkeen usein ajattelen,että "ihanaa, että olen voinut auttaa jotakin tuntemaan/kokemaan tunteen kun saa ensimmäisen kerran lapsen syliinsä!"

"sasse"
Hienoa, että jotkut pystyvät tuohon, mutta minä en todellakaan voisi antaa omia lapsiani ympäri kyliä ties kelle :O Minun lapsianihan ne olisivat.
Sanos muuta. Että vielä elämän paras päätös? Jösses. Mitäs jos se mun munasolu joutuu johonkin surkeeseen perheeseen vielä tai homoperheeseen. No thanks. Sairas maailma. Ymmärrän vielä elinsiirrot mutta en tätä lapsitehtailua.

elämä on ikuista
Tätä asiaa ei ole tarkoitettukkaan kaikkien ymmärrettäväksi. Useasti ne kenen äo on matalampi ei pysty tajuaamaa tällaisia asioita :),mutta onneksi on vielä olemassa normi äo:n omaavia,ketkä ymmärtää ja pystyy tuntemaan empatiaa ja auttamisen halua.
Hiirenpaskan kokoisilla aivoilla ei ymmärrettävästi voi näin suuria asioita pohtia, huomaan sen joidenkin vastauksista

"sasse"
Solut ovat biologisesti jonkun eli luovuttajan. Juridiikalla ei tässä ole mitään tekemistä sen kanssa, kenen ne ovat olleet. Tavallaan olisin vastuussa siitä elämästä jonka olen omastani antanut. Joten jos se elämä menisi pilalle, se johtuisi tasan siitä että minä olen siihen elämään antanut mahdollisuuden. Joten no thanks!

"sasse"
Alkuperäinen kirjoittaja elämä on ikuista;24714892:
Tätä asiaa ei ole tarkoitettukkaan kaikkien ymmärrettäväksi. Useasti ne kenen äo on matalampi ei pysty tajuaamaa tällaisia asioita :),mutta onneksi on vielä olemassa normi äo:n omaavia,ketkä ymmärtää ja pystyy tuntemaan empatiaa ja auttamisen halua.
Hiirenpaskan kokoisilla aivoilla ei ymmärrettävästi voi näin suuria asioita pohtia, huomaan sen joidenkin vastauksista
Tämän tyylisille kirjoittajilleko niitä soluja lahjoitellaan? Hienoa yök :( Tuntuu se äo olevan kadoksissa ihan jossain muualla kuin niillä jotka eivät solujaan heittele minne sattuu.

mut sullahan kävi hyvin
[QUOTE="pettynyt";24714724]En luovuttanu Väestöliitolla vaan eräässä nimeltämainitsemattomassa paikassa Kampissa. Jos olisin tienny, mitä nuorelle naiselle ikäviä sivuvaikutuksia pistokset aiheuttaa ja miten kivulias itse luovutus tapahtumana on, olisin jättänyt väliin. Ei olis ollu 250 e + kulukorvauksien väärtiä. Vaan mäpä ajattelin olla kiltti ja tehdä palveluksen jollekin perheelle, mutta ainut joka tossa nettosi oli lapsettomuusklinikka ja pistoksia valmistava lääketehdas (ainakin tuntuu siltä). Pisteenä i:n päälle gyne huomasi mulla pcos-tyyppiset munasarjat, no tietysti pelästyin etten voi saada lapsia (21 v. olin kun luovutus tapahtui) ja tulin heti raskaaksi kun jätin ehkäisyn sen takia pois (koska olin lukenut, että hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa lapsettomuutta...).[/QUOTE]

Mitäsä valitat? Sullahan kävi kaikin puolin hyvin. Tulit raskaaksi "viallisista"munasarjoistasi huolimatta ja jos et olisi tullut olisit tiennyt heti syyn mistä johtuu.
Ja tuo kivuliaisuus, tämä on yksi syy miksi ei kakakroille suositella luovustusta. Parempi kun olisi synnyttänyt ensin, ensinnäkin tietäisi että elävä lapsi onsoluistasi syntynyt ja olisit tuntenut jo jonkinlaista kipua ennen jotain ohutta neulanpistoa.

Yhteistyössä