Lapsiperheiden järjestö: Muutos kotihoidon tukeen on "hirveä päätös"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näinpä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"näinpä"

Vieras
Lainaus MTV3:n sivuilta:

Lapsiperheiden etujärjestö uskoo, että kotihoidon tuen jakaminen molemmille vanhemmille tukaloittaa perheiden asemaa.

– Jokaisella perheellä on oma syynsä siihen, miksi isä ei jää kotiin, vaikka siihen on mahdollisuus. Uudistus kahlitsee malliin, joka ajaa perheitä hankalaan tilanteeseen, sanoo Lapsiperheiden etujärjestö ry:n puheenjohtaja Roberta Fabritius.

Hän toteaa, että uudistus "ovelasti pakottaa muutamia vanhempia töihin".

– Hirveä päätös, joka on verhoiltu kestävyysvajeella ja tasa-arvolla.

Fabritiuksen mukaan äitien houkuttelu työelämään tapahtuu muilla keinoilla.

– Kotihoidon tuen uudistus ei vastaa odotuksia siitä, mitä on sanottu työteon mahdollisuuksien lisäämisestä. Paras keino siihen on osa-aikaisen työn kannattavuuden parantaminen.

Lapsiperheiden j

"ovelasti pakottaa muutamia vanhempia töihin", siinähän se tärkein jo tulikin.
Mitäs muuta sitä patalaiskoille mammoille voisi tehdä kuin "ovelasti pakottaa"..

En käsitä miksi kaikki kotiäidit leimataan nyt patalaiskoiksi lusmuilijoiksi, todella törkeää tuollainen! :( Kaiveleeko teitä jokin asia noin kovasti, kun pitää oikein törkeyksiin mennä? Eikö oma äiti halannut tarpeeksi?

mieltä siinä että osittainen työ pitäisi olla mahdollista vanhemmille enemmän kuin alta 3v ja 1. ja 2. luokkalaisille. Mielelläni tekisimme molemmat osittaisemmin töitä lasten lapsuuden ajan. On järkeenkäypää mennä töihin edes osittaisesti kuin maata kolme vuotta kotona.

Minusta se varsinainen hoitoonvieminen on rasitteista suurimpia, varsinkin jos perheessä ei ole monta autoa. Mielelläni näkisin, että isompien työpaikkojen yhteydessä olisi päiväkodit ja lasten pitäminen niissä kuuluisi työsuhteeseen. Sillä keinolla pienten lasten vanhempien työssäkäynti saattaisi lisääntyä.

[QUOTE="vieras";28926725]"ovelasti pakottaa muutamia vanhempia töihin", siinähän se tärkein jo tulikin.
Mitäs muuta sitä patalaiskoille mammoille voisi tehdä kuin "ovelasti pakottaa"..[/QUOTE]

Ehei, patalaiskat lähtevät töihin, koska eivät kestä/jaksa lapsiaan. On helpompi laittaa lapset nukkumaan n. klo 7, lykätä nämä taas aamulla aikaisin muiden vastuulle :):):) ja lähteä töihin lepäämään :)

[QUOTE="näinpä";28926792]Ehei, patalaiskat lähtevät töihin, koska eivät kestä/jaksa lapsiaan. On helpompi laittaa lapset nukkumaan n. klo 7, lykätä nämä taas aamulla aikaisin muiden vastuulle :):):) ja lähteä töihin lepäämään :)[/QUOTE]

Just näin. Mammakaverit, jotka ovat menneet töihin, ovat niin tyytyväisiä ja onnessaan, kun pääsevät töihin lepäämään.

Ite yritän vääntää kotona töitä nuorimmaisen päikkäreiden aikaan. Kivaa vaihtelua, mutta eipä tuota samanlaiseksi "lepäämiseksi" voi väittää.

Alkuperäinen kirjoittaja epätodellinen;28926788:
Minusta se varsinainen hoitoonvieminen on rasitteista suurimpia, varsinkin jos perheessä ei ole monta autoa. Mielelläni näkisin, että isompien työpaikkojen yhteydessä olisi päiväkodit ja lasten pitäminen niissä kuuluisi työsuhteeseen. Sillä keinolla pienten lasten vanhempien työssäkäynti saattaisi lisääntyä.

Loistava idea... :) Jos oikeasti olisi toimiva.. Nyt en jaksa ajatella ja pohtia asiaa lähemmin ja tarkemmin... Mm millaisia kaikenlaisia ongelmia tästäkin löydettäisiin.....

Tuo kyllä asettaa perheet eriarvoiseen asemaan koska kaikki eivät voi tehdä sitä valintaa, jääkö isä kotiin vai ei, vaan joillekin edessä on se pakko, eli isä ei yksinkertaisesti voi jäädä kotiin jolloin lapsi on vietävä hoitoon.

[QUOTE="Ilenna";28926814]Just näin. Mammakaverit, jotka ovat menneet töihin, ovat niin tyytyväisiä ja onnessaan, kun pääsevät töihin lepäämään.[/QUOTE]

Pitäisikö kestävyysvajetta alkaa tarkastella tästä näkökulmasta? Työ, jonne "päästään lepäämään" normaalin perhe-elämän parista, voitaisiin ehkä organisoida toisin. Julkisella sektorilla ainakin.

Tuo kyllä asettaa perheet eriarvoiseen asemaan koska kaikki eivät voi tehdä sitä valintaa, jääkö isä kotiin vai ei, vaan joillekin edessä on se pakko, eli isä ei yksinkertaisesti voi jäädä kotiin jolloin lapsi on vietävä hoitoon.
No ei se kyllä ihan noinkaan mene. Toki tässä siirtymävaiheessa on nk väliinputoajia, mutta tulevaisuudessa perheet voivat kyllä ihan tasaveroisina miettiä, miten sen oman elämänsä rakentavat. Tyydytäänkö esim pienempään asuntoon ja vaatimattomampaan elämäntapaan, jotta lapset voidaan hoitaa kotona. Mä voisin jopa kuvitella, että kotiäitien määrä saattaa lisääntyä muutoksen myötä, koska osassa perheitä katsotaan edelleen, että lapset halutaan hoitaa kotona. Ja koska ei ole enää sitä maagista kolmea vuotta, voidaan lapset hoitaa kotona vaikka kouluikään asti tai miksei pidempäänkin. Perheitä perustaessaan voidaan jo suunnitella niin, että äiti - tai miksei isäkin - jää kokonaan kotiin eikä tule olemaan työmarkkinoiden käytössä ennenkuin lapset ovat aikuisia. Tässä siis ihmiset joutuvat entistä enemmän punnitsemaan omia arvojaan ja miettimään, mikä on tärkeintä.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74

No voi hyvänen aika sentään. Eihän tänä päivänäkään kaikilla perheillä ole mahdollisuutta, että kumpikaan vanhempi jää päiväksikään hoitovapaalle. Nallekarkit eivät mene tasan, elämä on.

Tämä on kyllä jälleen sellainen aihe, että ratakiskosta vääntäminenkään ei saa kaikkia ymmärtämään asiaa laajemmasta näkökulmasta kuin oma napa.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Veikkaanpa, että tämä rouva Fabritius on vanhoillislestadiolainen (nimestä ja lapsiluvusta päätellen), ja kokee tämän uudistuksen hyökkäyksenä vanhoillislestadiolaisia vastaan. ? "muutamia vanhempia" tarkoittanee varmaan juuri vl-äitejä? Menikö ihan metsään tämä päätelmä?

Oma äitini jaksaa aina muistuttaa kuinka onnellisessa asemassa olen kun nykyään on kunnon äitiysloma ja vanhempainvapaa. Silloin kun olin pieni hän meni töihin 3 kuukauden äitiysloman jälkeen, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Isäni oli silloin vakavasti sairaana ja kotona. Hän joutui hoitamaan minua, koska en päässyt päivähoitoon. Ilmeisesti hoitopaikoista oli pulaa ja koska isäni oli kotona niin katsottiin, että meidän perhe ei tarvitse hoitopaikkaa.

Eli eiköhän meillä nykyajan äideillä ole kuitenkin asiat ihan älyttömän hyvin :)

JOS kävisi niin hullusti, että meille tulisi joskus kolmas lapsi, niin vaikka se olisi vahinkoraskaus ehkäisystä huolimatta, olisi meillä miehen kanssa aikaa miettiä mitä tehdään. Voisi yrittää säästää ja mies voi ajoissa sopia työnantajansa kanssa mahdollisesta omasta osastaan kotona.

NYT se kirpaisii toisia perheitä, tulevaisuudessa on pakko ajatella vähän tarkemmin jos on niitä jotka haluaa lapset itse kotona hoitaa.

Yrittäjiä olen jäänyt tässä miettimään...

Miksi mies ei voisi jäädä kotiin lasten kasnssa? Itse ajattelen asian niin, että uudistus kannustaa juuri miehiä jäämään kotiin ja pidemmällä aika välillä se tasaa naisten ja miesten palkkaeroja. silloin on rahallisesti sama kumpi on kotona. Luulen, että uudistus vähentää myös eroja, kun miehelläkin on vastuu lasten kasvatuksesta ja kodinhoidosta lasten ollessa pieniä. Itsestäni uudistus on hyvä. Meillä tosin muutenkin mies oli tai on edelleenkin hoitovapaalla.

Miten voi olla mahdollista että mies ei koskaan voi muka jäädä kotiin? Mitä ihmettä teidän miehet tekee jos kerran koko firma romahtaa kun yksi ihminen on muutaman kuukauden pois? On toki yrittäjiä jne, mutta epäilempä että näissä on myös ihan perusduunareita. ;) toivottavasti nämä korvaamattomat miehet saavat sitten myös sellaista palkkaa että arvo näkyy. Ja toisinpäin, miksi oletetaan että nainen aina työskentelee matalapalkka-alalla?

Sinänsä ihan hyvä uudistus. Monille miehille tekisi hyvää olla enemmän lastensa kanssa, ja monille naisille tekisi hyvää tehdä muutakin kuin olla lastensa kanssa. Tuskinpa lapset isänsä hoidosta kärsivät jos mies on kohtuullisen normaalijärjellä varustettu.

[QUOTE="vieras";28927520]Miksi mies ei voisi jäädä kotiin lasten kasnssa? Itse ajattelen asian niin, että uudistus kannustaa juuri miehiä jäämään kotiin ja pidemmällä aika välillä se tasaa naisten ja miesten palkkaeroja. silloin on rahallisesti sama kumpi on kotona. Luulen, että uudistus vähentää myös eroja, kun miehelläkin on vastuu lasten kasvatuksesta ja kodinhoidosta lasten ollessa pieniä. Itsestäni uudistus on hyvä. Meillä tosin muutenkin mies oli tai on edelleenkin hoitovapaalla.[/QUOTE]

Minä keksin kyllä monta tilannetta, jossa mies periaatteessa voi jäädä kotiin vaikka loppu elämäksi, mutta että miten se vaikuttaa hänen tulevaisuuteen, uraan. Esimerkiksi omalle miehelle olisi todella tehnyt hallaa nuorena inssinä jäädä vuodeksi kotiin hoitamaan lasta, vaikka niin että juuri kun saa vakipaikan niin sanoo että moro, mä lähden nyt lasta hoitamaan.

Juu, sama se on naisilla, mutta nyt tarvitaankin vähän asennemuutosta kaikilta. Ja kyllä tulee mieleen sekin, että jos tulisin raskaaksi vähän sillain vahingossa ja miehellä olisi vuosi opintoja jäljellä niin en kyllä pyytäisi miestä jäämään siinä vaiheessa kotiin.

Onhan näitä tilanteita, mutta silti. Ei tuo niin paha juttu ole.

Minä keksin kyllä monta tilannetta, jossa mies periaatteessa voi jäädä kotiin vaikka loppu elämäksi, mutta että miten se vaikuttaa hänen tulevaisuuteen, uraan. Esimerkiksi omalle miehelle olisi todella tehnyt hallaa nuorena inssinä jäädä vuodeksi kotiin hoitamaan lasta, vaikka niin että juuri kun saa vakipaikan niin sanoo että moro, mä lähden nyt lasta hoitamaan.

Juu, sama se on naisilla, mutta nyt tarvitaankin vähän asennemuutosta kaikilta. Ja kyllä tulee mieleen sekin, että jos tulisin raskaaksi vähän sillain vahingossa ja miehellä olisi vuosi opintoja jäljellä niin en kyllä pyytäisi miestä jäämään siinä vaiheessa kotiin.

Onhan näitä tilanteita, mutta silti. Ei tuo niin paha juttu ole.

Mutta jos sulla olisi ollut vuosi opintoja jäljellä olisiko mies jäänyt kotiin? Olisitko mennyt heti äitiysloman jälkeen töihin jos olisit ollut vastavalmistunut ja saanut vakipaikan, ja mies olisi ollut halukas jäämään vanhempainvapaalle?

Tätä mä protestoin että aina miehen ura on tärkeä, mies on työpaikalla korvaamaton, miehen opinnot eivät voi viivästyä... Naisen sen sijaan sopii menettää ura, menettää tulot ja eläkkeet, viivästyttää opintoja ja olla kotona kokkaamassa kuin 50-luvulla ainakin!

Olen tässä miettinyt että missä OIKEASTI on vika, jos muutaman vuoden poissaolo työmarkkinoilta syrjäyttää naiset. Voisko kotona olon jälkeistä työn ja opiskelupaikan saantia helpottaa? Suomessa voi lusmuta kotona ilman lapsiakin ja pääsee helpommallakin. Ärsyttää Se, että perheille ei anneta mahdollisuutta itse päättää kuka lapset hoitaa. Työnantajille vois maksaa korvausta kustannuksista joita perhevapaat aiheuttaa. Ehkä jopa palkkioita kun palkkaa pienten lasten äidin. Noin niinkuin porkkanana.

Mutta jos sulla olisi ollut vuosi opintoja jäljellä olisiko mies jäänyt kotiin? Olisitko mennyt heti äitiysloman jälkeen töihin jos olisit ollut vastavalmistunut ja saanut vakipaikan, ja mies olisi ollut halukas jäämään vanhempainvapaalle?

Tätä mä protestoin että aina miehen ura on tärkeä, mies on työpaikalla korvaamaton, miehen opinnot eivät voi viivästyä... Naisen sen sijaan sopii menettää ura, menettää tulot ja eläkkeet, viivästyttää opintoja ja olla kotona kokkaamassa kuin 50-luvulla ainakin!
Mä vähän luulen, että näin ajattelevilla naisilla ei mitään uraa edes olisikaan. Kun mä aikoinaan olin lasteni kanssa hoitovapaalla, niin en mä mitään uraa ajatellut. Mikä ihmeen ura saraanhoitajalla muka olisi ollut? Samaa potilaiden hoitamista valmistumisesta eläkkeelle asti, ei se siitä olisi mitenkään muuttunut. Satunnaisesti jotain korotuksia palkkaan, jos Tehy sattuisi kerran kahdessakymmenessä vuodessa olemaan aktiivinen.

Uskoisin, että ne uraa luovat naiset menevät jo nyt varhemmin takaisin työelämään kuin ne kanssasisarensa, joiden työ tulee olemaan täsmälleen samaa puurtamista vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Millenia

Yhteistyössä