dfdf
Ainakin olet tyhmä, jos et ymmärrä, että monilla talous toimii erittäin hyvin, kun molemmilla on omat rahat. Ihmiset ovat erilaisia rahankäyttäjiä.
Minä taas en jäisi mammalomalle tilanteessa, jossa saisin vaikka minimipäivärahat, vaan olen pitänyt huolen, että mun päivärahat on sellaiset, että niillä elättää vaikka koko perheen joa tarvii tai haluaa. (Itseasiassa esikoisen ollessa vauva tehtiin sellainen radikaali ratkaisu, että mies jäi vuodeksi opiskelemaan, ja meillä oli koko perheellä yhdessä todella ikimuistoinen vauvavuosi, kun opiskelijan aikataulut nyt ovat luonnollisesti aika paljon joustavammat kuin työssä käyvän ihmisen.)Alkuperäinen kirjoittaja öööäk;24364675:Mä en edes alkaisi elää miehen kanssa joka ei pitäisi musta myös rahallisesti huolta kun olen yhteisten lasten kanssa mammalomalla.
Miten niin ei ole omia tuloja??? :O jos mies ja nainen on palkkatyössä ja raha menee samalle tilille ja ne on yhteistä niin miten se estää naista eroamasta?? :O jos tällaisessa tilanteessa nainen eroaa niin hänhän vaan perustaa sitte oman tilin ja laittaa palkkansa tulemaan sinne yhteisen tilin sijaan ja näin naisella on ne omat tulot käytössään. Höh. En usko että tuollaisesta syystä on kyse muutoin kuin ehkä niiden naisten kohdalla jotka on jääneet kokonaan kotiin ja pelkästään mies tienaa. Silloin tietysti naisella ei oo tuloja, mutta onhan naisella omat tulot jos se töissä käy ja jos hän eroaa niin eihän hänen palkka sitte enää mee yhteiseen pussiin.Olisikohan tähän yksi syy se, että naiset sinnittelevät pidempään huonossa parisuhteessa (välivaltaa, alkoholismia jne) kun ei ole omia tuloja joiden turvin voisi lähteä omilleen?
Mun mielestä tuo on epäreilua, toisenhan on jossain vaiheessa oltava hoitamassa YHTEISTÄ lasta kotona, ja kohtuutonta jos vain toisen talous tästä kärsisi, lapsihan on yhdessö saatu, ja yhdessä siitä pitäisi huolehtia.Olet
Mä en ymmärrä sellaisia perheitä, joissa nainen on kotona ja on sitä mieltä, että miehen tienaamat rahat on hänen ja hänellä on oikeus päättää mihin niitä käytetään.
Minulla myös tällainen mutu.Nyt menee varmasti kärjistyksen puolelle, mutta jotenkin on sellainen tunne että naiset joiden mielestä perheessä on kaikki yhteistä, tulot ja menot ja pankkitilit jne, eivät ole sieltä itsenäisimmästä ja hyvätuloisimmasta päästä
Kaksi peesausta yhdellä iskulla.Tuli mieleen vielä, että usein taitaa olla niin, että suhteen alussa (ihmisen ensimmäisen vakavan parisuhteen) näitä yhteisiä tilejä otetaan, kun ollaan kaikessa niin yhtä, usein myös niin, että tuloissa on suurehko ero. Kun aloitetaan toisia tai kolmansia suhteita, ei näitä yhteisiä tilejä ehkä enää laitetakaan.
Aika paskapuhetta. Kuten tästäkin ketjusta näkee - jos vaivautuu oikeasti lukemaan mitä ihmiset tarkoittaa - kukaan ei ihmettele jos on omat pankkitilit, tai jos kotitalouden pakollisten maksujen jälkeen kaksi työssäkäyvää ihmistä käyttävät oman palkkansa omiin menoihinsa. Kyse oli nimenomaan niistä tilanteista, joissa puolisot eivät laita rahaa tasavertaisesti pakollisiin menoihin tai toinen on väliaikaisesti niin huonoilla tuloilla, ettei pysty maksamaan puolta menoista tai elämään ollenkaan.Nyt menee varmasti kärjistyksen puolelle, mutta jotenkin on sellainen tunne että naiset joiden mielestä perheessä on kaikki yhteistä, tulot ja menot ja pankkitilit jne, eivät ole sieltä itsenäisimmästä ja hyvätuloisimmasta päästä vaan todennäköisemmin matalasti palkattuja tai kotiäitejä. Ja vähemmän itsenäinen nainen sietää myös enemmän parisuhteessa, kun tuskin kuitenkaan tulisi omalla palkallaan toimeen ja pystyisi huolehtimaan lapsista. Tämä siis se logiikka. Kaikki itsenäiset koulutetut hyvin ansaitsevat naiset, jotka itse tunnen, pitävät kyllä oman tilinsä ja omat rahansa vaikka yhteistä taloutta periaatteessa miehensä kanssa pitävätkin. Tällainen mutu minulla on.
Siellä korkeakoulussa jossa opiskelet, ei taideta argumentointia tai lukemistaAika paskapuhetta. Kuten tästäkin ketjusta näkee - jos vaivautuu oikeasti lukemaan mitä ihmiset tarkoittaa - kukaan ei ihmettele jos on omat pankkitilit, tai jos kotitalouden pakollisten maksujen jälkeen kaksi työssäkäyvää ihmistä käyttävät oman palkkansa omiin menoihinsa. .
Niin, ja jos vaivautui lukemaan ketjua yhtään sen pidemmälle, niin asioita kyllä tarkennettiin ja pohdittiin syvällisemminkin. Aloitus oli lähinnä siitä lähtötilanteesta, jossa nainen on kotona vanhempainvapaalla.Siellä korkeakoulussa jossa opiskelet, ei taideta argumentointia tai lukemista
Aloitusviestissä jo todetaan että "Eikös perhe ole yksi yksikkö, jossa on yhteiset menot? Joten eikö se ole vain loogista, että myös kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä?"
Hmm.
Taidan olla onnekas. Työttömyyden tai vastaavien osuttua kohdalle mieheni on osallistunut täysillä mun ja lasten menoihin. Meillä on täysin yhteiset rahat, molemmilla on pankkitunnusten kautta pääsy toistensa tilille eikä tarvi mitään lupia kysellä. Se maksaa jolla sattuu olemaan rahaa, on kyse sitten mun, miehen tai lasten menoista.toisenhan on jossain vaiheessa oltava hoitamassa YHTEISTÄ lasta kotona, ja kohtuutonta jos vain toisen talous tästä kärsisi, lapsihan on yhdessö saatu, ja yhdessä siitä pitäisi huolehtia.
Suurella osalla tässäkin ketjussa vastanneista on kuitenkin sellainen käsitys että rahat on yhteisiä ja niiden käytöstä päätetään yhdessä. Turha siinä on miehen sanoa että haluaa ostaa vaikka uuden kitaran jos vaimo on sitä mieltä että pitäisi ostaa uudet verhot. Vaikka siis ne talouden "pakolliset menot" olisi maksettu. Jos siis rahat menevät yhteiselle tilille, niin kuin monella tässäkin ketjussa tuntuvat menevän.Niin, ja jos vaivautui lukemaan ketjua yhtään sen pidemmälle, niin asioita kyllä tarkennettiin ja pohdittiin syvällisemminkin. Aloitus oli lähinnä siitä lähtötilanteesta, jossa nainen on kotona vanhempainvapaalla.
Minä olen vain kanssasi eri mieltä. Suurin osa naisista tässä ketjussa ei todellakan määrää miehensä palkasta, mitä sinä annat ymmärtää. He kertovat, että isommista hankinnoista keskustellaan ja sovitaan yhdessä, tämä ei tarkoita sitä, että puolisolta anellaan lupaa joka ostokseen, vaan sitä, että kotona keskustellaan hankinnoista. Sinä tulkitset asian negatiivisesti, koska sinun lähtökohtasi ovat erilaiset. Voidaanhan kotona keskustella myös mitä on päivälliseksi tänään eikä se tarkoita sitä, että isäntä pakotti nyt kokkamaan chili con carnea.Suurella osalla tässäkin ketjussa vastanneista on kuitenkin sellainen käsitys että rahat on yhteisiä ja niiden käytöstä päätetään yhdessä. Turha siinä on miehen sanoa että haluaa ostaa vaikka uuden kitaran jos vaimo on sitä mieltä että pitäisi ostaa uudet verhot. Vaikka siis ne talouden "pakolliset menot" olisi maksettu. Jos siis rahat menevät yhteiselle tilille, niin kuin monella tässäkin ketjussa tuntuvat menevän.
Sinulla on selvästi asiasta oma käsityksesi ja minulla omani, ja se on ihan ok. Et kyllä ole ihan sitä korkeasti koulutettua hyvätuloista kohderyhmää jota tarkoitin, jos olette miehesi kanssa vielä opiskelijoita.
Alun perin vastasin kyllä ainoastaan siihen kun joku toi esille että yhteiset rahat takaisivat onnellisemman (vähemmän eroja) liiton kuin omat rahat. Ja kerroin vaan että minusta asia voisi johtua kuvailemistani seikoista. MINUN mutullani ei ole montaakaan tuttua naista, jotka jakaisivat pankkitilinsä ja pankkitunnukset sun muut miehensä kanssa, vaan enemmänkin käytäntö on se, että kukin huolehtii omista palkkarahoistaan säilyttäen tietyn itsenäisyyden. Ei se ole arvostuskysymys, kukin saa toimia miten parhaaksi näkee. Mutta sitä en väitteenä hyväksy enkä usko että yhteinen pankkitili ja yhteiset rahat jotenkin takaisivat onnellisen perhe-elämän.Enkä tarkoittanutkaan laittaa itseäni tuohon mainostamaasi "eliittiin", kunhan vain selvitin meidän kotitilannetta. Sinä saat toki käyttää rahasi omassa parisuhteessasi miten haluat, mutta tuollainen alentuva asenne rahansa jakavia ihmisiä kohtaan on aika ikävä. Taidat myös aika paljon väärinymmärtää tahallasi.
Minulla on vähän erilainen mutu asiasta, mutta sehän ei sinänsä haittaa. Minun nähdäkseni tulotasolla on aika vähän vaikutusta siihen mikä missäkin perheessä on toimivin ratkaisu ja kummalla on enemmän päätösvaltaa yhteisissä ja omissa menoissa vai onko sitä yhtä paljon.Nyt menee varmasti kärjistyksen puolelle, mutta jotenkin on sellainen tunne että naiset joiden mielestä perheessä on kaikki yhteistä, tulot ja menot ja pankkitilit jne, eivät ole sieltä itsenäisimmästä ja hyvätuloisimmasta päästä vaan todennäköisemmin matalasti palkattuja tai kotiäitejä. Ja vähemmän itsenäinen nainen sietää myös enemmän parisuhteessa, kun tuskin kuitenkaan tulisi omalla palkallaan toimeen ja pystyisi huolehtimaan lapsista. Tämä siis se logiikka. Kaikki itsenäiset koulutetut hyvin ansaitsevat naiset, jotka itse tunnen, pitävät kyllä oman tilinsä ja omat rahansa vaikka yhteistä taloutta periaatteessa miehensä kanssa pitävätkin. Tällainen mutu minulla on.
Nojoo, ihan yhtä heikkoa mutuilua oli se yhteiset rahat=onnellisempi suhde. Tietysti se saattaa pitää paikkansa jos ajatellaan vain noita räikeitä väärinkäyttöjä, jossa toinen tosissaan kituuttaa, niillä suhteilla ei varmaan kovin auvoista tulevaisuutta ole. Mutta siitä viestistä ei kyllä käynyt ilmi, että kyse olisi vain noista tapauksista. Minunkin mielestäni kaikki saavaat käyttää rahansa niinkuin haluavat, tietysti sillä varauksella, että kyllä se perhe pitää silti elättää. Toki aikuinen ihminen toivottavasti osaa lähteä kävelemään lasten kanssa, jos puolisoa ei kiinnosta heidän hyvinvointinsa.Alun perin vastasin kyllä ainoastaan siihen kun joku toi esille että yhteiset rahat takaisivat onnellisemman (vähemmän eroja) liiton kuin omat rahat. Ja kerroin vaan että minusta asia voisi johtua kuvailemistani seikoista. MINUN mutullani ei ole montaakaan tuttua naista, jotka jakaisivat pankkitilinsä ja pankkitunnukset sun muut miehensä kanssa, vaan enemmänkin käytäntö on se, että kukin huolehtii omista palkkarahoistaan säilyttäen tietyn itsenäisyyden. Ei se ole arvostuskysymys, kukin saa toimia miten parhaaksi näkee. Mutta sitä en väitteenä hyväksy enkä usko että yhteinen pankkitili ja yhteiset rahat jotenkin takaisivat onnellisen perhe-elämän.
Olen varmasti kysynyt tätä joskus ennekin, mutta kuinka hyvin te tiedättä kuinka ystävänne hoitavat raha-asiat? Keskustellaanko siitä yleisestikin että meillä on yhteinentili tai meillä molemmat hoitavat omat raha-asiansa? Minä nimittäin en kovinkaan monen kohdalla sitä tiedä. Raha-asiat tai niiden hoito tulee ystävien kanssa puheeksi erittäin harvoin.MINUN mutullani ei ole montaakaan tuttua naista, jotka jakaisivat pankkitilinsä ja pankkitunnukset sun muut miehensä kanssa, vaan enemmänkin käytäntö on se, että kukin huolehtii omista palkkarahoistaan säilyttäen tietyn itsenäisyyden.
täällä saa nauraa kippurassa näille olettamuksille ja stereotypioilla!Nyt menee varmasti kärjistyksen puolelle, mutta jotenkin on sellainen tunne että naiset joiden mielestä perheessä on kaikki yhteistä, tulot ja menot ja pankkitilit jne, eivät ole sieltä itsenäisimmästä ja hyvätuloisimmasta päästä vaan todennäköisemmin matalasti palkattuja tai kotiäitejä. Ja vähemmän itsenäinen nainen sietää myös enemmän parisuhteessa, kun tuskin kuitenkaan tulisi omalla palkallaan toimeen ja pystyisi huolehtimaan lapsista. Tämä siis se logiikka. Kaikki itsenäiset koulutetut hyvin ansaitsevat naiset, jotka itse tunnen, pitävät kyllä oman tilinsä ja omat rahansa vaikka yhteistä taloutta periaatteessa miehensä kanssa pitävätkin. Tällainen mutu minulla on.
Tirsk. Ja sinun mutusi se vasta loistava onkinItse mututuntumalla väittäisin, että ne perheet/parit joilla on omat rahat, on rahan merkitys erilainen kuin niillä joilla on yhteiset rahat.
Meillä ainakin korostuu raha vain maksuvälineenä. Raha ei tee meitä onnellisiksi, raha ei ole minulle mikään mittari jolla pönkittää itsetuntoa tai näyttää muille että mulla on millä mällätä....