Nurinkurista: lapseton pari ok-talossa ja...

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
plm
En näe asiassa mitään nurinkurista. Itse tunnen lähipiiristä parikin pariskuntaa jotka eivät halua lapsia ja asuvat silti molemmat parit isoissa omakotitaloissa. Voihan sitä tilaa haluta ihan itsellekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;24510477:
me lapsiperhe ahtaassa kerrostalokämpässä, kun ei oo siihen taloon varaa.

Ollaan samanikäisiä ja samalla tulotasolla tuon lapsettoman pariskunnan kanssa. Valintoja, joo tiedän, mutta silti suututtaa välillä. Meidän valinta ( lapset) sentään hyödyttää yhteiskuntaa tulevien veronmaksajien muodossa, toisin kuin... En voi olla ajattelematta että ihan hyvin mahtuisivat pienempään kämppään.

Tuleeko muille koskaan tällaisia ajatuksia?
OIkeesti? Voi herra siunaa taas.. Jos kaverilla on "paremman" väristä paskaa, niin sitäkin varmaan joku kadehtis!!!!!
 
ap.
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
 
-----------
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
No siis ihan kateuttahan tuo on, usko pois vaan :D
Mekin asuimme kolmiossa vuokralla pitkän tovin, moni lapseton pari asui omakotitalossa - mitä sitten? Ajan kanssa mekin saimme omakotitalon..
Jokaisen täytyy kato elää niitten omien päätösten kanssa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea lapsiperheitten omakoti ostoksia ;)
 
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
Millähän tavalla kannustetaan "vielä lisää" nimittäin lapsiperheet saavat tässä maassa erittäin paljon ja kannustetaan enemmän kuin muita!
 
"vieras"
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
Sä näet asian vain omasta näkökulmasta, yrittäisit nähdä kokonaisuuden. Maailmahan siis on vaarassa kaatua ylikansoitukseen, ellet tiennyt. Ellei syntyvyyttä saada maailmanlaajuisesti laskemaan, niin kaikille ei loputtomiin riitä esim. puhdasta vettä ja ruokaa. Suomeen kyllä saadaan väkeä muualtakin...

Miksi ihmeessä pitäisi kannustaa yhteen ainoaan elämäntapaan, koska EI OLE yhtä ja ainoaa elämäntapaa??! sinun tapasi ei ole ainoa ja oikea.

Itseäni ärsyttää välillä erit. lapsiperheiden ahneus, että kaikkea pitäisi saada vain siksi että lapsia on tehty. Ei riitä että nyt jo saa tukia ja lapsilisää ja ties mitä.
 
"hankey"
[QUOTE="cathy";24510657]

Mä pidän vain aivan järjettömänä asua vuosikausia vuokralla, koska olisi varaa samalla rahalla maksaa omaakin pois.[/QUOTE]

Vuokralaisella on vapaus, helppo lähteä ja vaihtaa maisemaa :)
 
ap.
No myönnän kyllä että olen kateellinenkin, mutta ei se ole tässä se ainoa pointti.

Talvella luin kyllä Lapsemme lehdestä, että lapsiperheet on oikeasti tulonsiirtojen nettomaksajia. Se oli joku ihan tilastotietoihin perustuva juttu.
 
Saraldo
[QUOTE="mari";24510665]Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.[/QUOTE]

Mun vanhemmat asuvat kahdestaan omakotitalossa, ovat seitsemänkymppisiä. Pärjäävät erittäin hyvin kotona, mutta joskus satunnaisesti kaipaavat vähän jelppiä. Toisaalta mekin kaipaamme joskus apua lapsenhoidossa, joskus myös rahallista apua. Mulle ei tulisi mieleenkään häätää heitä sieltä siksi, että talo sopisi paremmin meille. Itse asiassa mä en voisi edes kuvitella vanhempiani kerrostaloon, he eivät sopeutuisi siihen varmaan koskaan.

Ne eläköityneet vanhemmat ovat aikanaan hoitaneet pieniä lapsiaan, rakentaneet siinä samassa taloa, jossa suunnittelevat asuvansa hamaan loppuun asti. Kun viimeinenkin poikanen on lentänyt pois pesästä, talo on vihdoin täysin heidän hallussaan. Aika usein velatkin on jo maksettu eläkkeelle pääsyä ennen, joten heillä on vihdoin ihan ikioma, velaton talo. Kuka ihme siinä kohtaa sanoisi lapselleen, että "en mä oikeastaan tällaista tarvitse, muuttakaa te tähän niin me voidaan mennä kaksioon vuokralle"?
 
"hankey"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24510960:
Kyllä tässä nyt haetaan sitä, että valtioin tulis kustantaa iloisille lisääntyjille omakotitalot.
Onneksi tämä ei enää koske minua. Apua, ansiotyön, kotitöiden ja lastenhoidon lisäksi vielä pihatyöt ja omakotitalon remontit. Lumityöt.....
 
No myönnän kyllä että olen kateellinenkin, mutta ei se ole tässä se ainoa pointti.

Talvella luin kyllä Lapsemme lehdestä, että lapsiperheet on oikeasti tulonsiirtojen nettomaksajia. Se oli joku ihan tilastotietoihin perustuva juttu.
Ymmärtäisin nämä jutut jos suomi pakottaisi aseella uhaten naisen lisääntymään, mutta kun näin ei ole. Omakotitalon saa tuolta periferiasta puoli ilmaiseksi. jotkut kunnat jopa maksaa lapsiperheille kuntaan muuttamisesta ja jopa synnyttämisestä, joten miksi ap, et muuta sellaiseen kuntaan. Googlettamalla varmaan löydät nämä kunnat, jossain itä-suomessa ja pohjois-suomessanitä kuntia on.
 
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
Vaikea on löytää mitään pointtia kun kadehdit toisten omilla ansioillaan hommaamaa kotia. Minunkin mielestäni jonkinlaiset pienet verokevennykset lapsiperheille tms. voisi olla hyvä ajatus, mutta kyllä tuo aloituksesi on ihan puhdasta nurinaa siitä kun "noilla on ja mulla ei". Missä siellä se yhteiskunnallinen pointti oli ja miten tämän lapsettoman pariskunnan kämppä siihen liittyy?
 
"vieras"
Jospa tämä omakotitalo -pariskunta tietoisesti ovat ensin hankkineet työpaikat ja talolainan ja odottavat, että saavat hyvin lainan maksun alkuun. Sitten onkin hyvä hankkia niitä lapsia peräkkäin ja ei tarvi kituuttaa äitiyslomilla.

Ihmisen elämä on valintoja täynnä mm. koulutus, työpaikka, lastenhankinta. Aina ei ihan omista valinnoista ole kiinni esim. lastenhankinta, mutta yleensä kuitenkin. Paha kuitenkaan itkeä sen omakotitalon perään sitten, kun talossa on viisi lasta elämässä ahtaasti eikä ole varaa mihinkää.
 
peesi
[QUOTE="Nainen";24510492]Naisena allekirjoitan tämän kyllä täysin. Pahinta on, kun sen kateuden näyttää avoimesti, eikä tajua nolaavansa itseään.[/QUOTE]

Peesi tai sitten on provo. Sanoin tämän ekaa kertaa koskaan.
 
ap.
No kiitosta vaan vastauksistanne. Jotenkin ajattelin, että täällä olis samojen ajatusten kanssa kamppailevia ihmisiä. Oon kai sitten keskimääräistä kateellisempi ...

(..vai sittenkin keskimääräistä rehellisempi, myös itselleen)
 

Yhteistyössä