Nurinkurista: lapseton pari ok-talossa ja...

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="cathy";24510568]Ja mä ihmettelen kun lapseton pariskunta VUOKRAA omakotitaloa. Eikö kannattaisi ostaa oma ja vaikka pienempi, jos ei ole isomman talon lainaa varaa maksaa? Rahat menee taivaan tuuliin. No, ehkä avioliitto ei sittenkään ole niin varmalla pohjalla mitä ulospäin haluavat näyttää.[/QUOTE]

Huh mikä päätelmien ketju
 
Naapur
Mä menen nyt tonne pihalle omenia keräämään. Katselen samalla sillä silmällä naapurin puolelle ettei heillä vaan sittenkin ole hiukkasen isompi piha kuin meillä. Heillä, jotka asuvat kahden, ilman lapsia!
 
"huhhuh"
[QUOTE="cathy";24510568]Ja mä ihmettelen kun lapseton pariskunta VUOKRAA omakotitaloa. Eikö kannattaisi ostaa oma ja vaikka pienempi, jos ei ole isomman talon lainaa varaa maksaa? Rahat menee taivaan tuuliin. No, ehkä avioliitto ei sittenkään ole niin varmalla pohjalla mitä ulospäin haluavat näyttää.[/QUOTE]

Sinun kirjoituksestasi tein päätelmän että sinun elämäsi ei ole kunnossa koska sinulla on tarve vakoilla ja kytätä naapureita sekä analysoida heidän elämäänsä yrittäen löytää siitä jotain vikaa. Oma liittosi on perseellään koska haluat nähdä muillakin olevan näin. Lapsistasi tulee syrjäytyneitä koska heidän äitinsä on kyttäävä toisten asioihin puuttuva katkera mamma.
 
"cathy"
[QUOTE="huhhuh";24510631]Sinun kirjoituksestasi tein päätelmän että sinun elämäsi ei ole kunnossa koska sinulla on tarve vakoilla ja kytätä naapureita sekä analysoida heidän elämäänsä yrittäen löytää siitä jotain vikaa. Oma liittosi on perseellään koska haluat nähdä muillakin olevan näin. Lapsistasi tulee syrjäytyneitä koska heidän äitinsä on kyttäävä toisten asioihin puuttuva katkera mamma.[/QUOTE]

Kuka sanoi että olen naimisissa? Kuka sanoi että mulla on lapsia? Itse olet muita tuomitseva ja haukkuva ämmä, jolla on selvästi jotain pahasti vialla.

Mä pidän vain aivan järjettömänä asua vuosikausia vuokralla, koska olisi varaa samalla rahalla maksaa omaakin pois.
 
"mari"
Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.
 
[QUOTE="cathy";24510657]Kuka sanoi että olen naimisissa? Kuka sanoi että mulla on lapsia? Itse olet muita tuomitseva ja haukkuva ämmä, jolla on selvästi jotain pahasti vialla.

Mä pidän vain aivan järjettömänä asua vuosikausia vuokralla, koska olisi varaa samalla rahalla maksaa omaakin pois.[/QUOTE]

kaikki ei saa lainaa.
 
[QUOTE="mari";24510665]Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.[/QUOTE]

Tällä palstalla olen lukenut monta kertaa mielipiteen, ettei sitä aikuistuneiden lasten lapsuudenkotia saa myydä pois, ei muistoja saa hävittää, etenkin ne kaukana asuvat, ei-auttavat voivat olla tätä mieltä. Ja jos vanhempi sukupolvi menee ja myy talon ja käyttää rahat mielensä mukaan, on lapsilta ja lapsenlapsilta viety perintö...
 
"huhhuh"
[QUOTE="cathy";24510657]Kuka sanoi että olen naimisissa? Kuka sanoi että mulla on lapsia? Itse olet muita tuomitseva ja haukkuva ämmä, jolla on selvästi jotain pahasti vialla.

Mä pidän vain aivan järjettömänä asua vuosikausia vuokralla, koska olisi varaa samalla rahalla maksaa omaakin pois.[/QUOTE]

Nimenomaan kukaan ei sanonut että olet naimisissa tai että sulla on lapsia, en minäkään ;) Harjoittele vielä tota lukemista.
 
[QUOTE="mari";24510665]Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.[/QUOTE]

Minusta tätä ei ole sopiva ehdottaa. Taloon voi liittyä/ liittyy yleensä paljon muistoja. Esim. kun isäni kuoli, niin äidillä ei käynyt mielessäkään muuttaa pienempään, vaan piti yksin ison omakotitalon. Koko ajan on jotain remppaa ym. mutta en todellakaan ehdota hänelle muuttoa kun tietää miten paljon äidillä on talossa muistoja isästä. Jos itse joskus muuttaa niin ok.
 
Kyllähän sitä joskus lapsettomana tuumi, että pienempäänki mahtuis. Ja että kannattiko sitä nyt rakentaa näin iso... Pienempi kelpais hyvin nytki, ku on 1 lapsi. Ja kelpais vaikka ois 3 lasta.

Pienemmässä ois vähemmän siivottavaa ja sisustettavaa.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
[QUOTE="mari";24510665]Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.[/QUOTE]

Tässä olisi ihanne ratkaisu se, että siinä talossa asuisi ikääntyneiden vanhempien kanssa joku lapsista perheineen? Varmaan harvinaista nykyään, mutta silloin lapsiperhe saisi enemmän tilaa ja ne vanhemmat saisivat edelleen asua omassa talossaan eikä itse tarvitsisi tehdä kaikkea.

Tuo ei varmaan monellekaan sovi, joten minusta tuon voi ottaa ensin ihan sivumennen puheeksi, että ovatko koskaan ajatelleet muuttaa johonkin missä ei tarvitsisi itse tehdä kaikkea? Tai jos ovat varakkaita niin ehdottaa että ostaisivat jonkun tekemään esim. talvisin ne pihatyöt? Tokihan se on perinnöstä pois ;)
 
Joo-o. Ymmärrän sen perusajatuksen, että joskus saattaa miettiä kuinka toisilla on tosiaan kaikki paikallaan lasten hankkimista varten, mutta ovatkin kaksistaan. Ja toisilla on ne lapset ja vasta hommaillaan niitä töitä ja koteja jne. Mutta en kyllä ymmärrä miksi se on mitenkään väärin, että toisilla on jotain, minkä ovat itse hankkineet. Kyllähän nyt jokainen saa asuinpaikkansa ja -tapansa valita on sitä jälkikasvua tai ei. Ja mistäs edes tiedät etteivät ole hankkimassa/yrittämässä lapsia muutenkin?

Joka tapauksessa minua ällöttää tuo "me tehdään yhteiskunnalle hyödyllisiä asioita" -kortti. Jospa nyt te kuitenkin olette hankkineet ne lapset ihan omasta halusta, ettekä suinkaan muiden hyväksi. Ja yhtälailla kaikki muutkin hankkivat tai jättävät hankkimatta työpaikkansa, kotinsa ja jälkikasvunsa ihan itselleen. Kenelläkään ei ole oikeutta nostaa itseään paremmaksi ihmiseksi yhteiskunnallisen "aseman" takia. "Mun verorahat!"
 
ap.
No kun tiedän nimenomaan, että eivät aio hankkia lapsia. Niin siksi noita ajatuksia tulee. Oon kai sitten jotenkin erityisen kateellinen ihminen.

Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut. Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi. Eikä tuo yhteiskuntakortti mikään tuulesta temmattu ole vaan se nyt on ihan tosiasia että väestö ikääntyy.
 
"eee"
No kun tiedän nimenomaan, että eivät aio hankkia lapsia. Niin siksi noita ajatuksia tulee. Oon kai sitten jotenkin erityisen kateellinen ihminen.

Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut. Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi. Eikä tuo yhteiskuntakortti mikään tuulesta temmattu ole vaan se nyt on ihan tosiasia että väestö ikääntyy.
Ja mistäs ihmeestä sinä sen tiedät?
 
"vieras"
Voi herranjestas :D enpä osannut ikinä edes ajatella että jonkun mielestä on VÄÄRIN että minä ja mies ollaan tehty töitä, säästetty, otettu lainaa (RISKI!) ja ostettu omakotitalo, joka ollaan itse rempattu. Anteeksi vaan, mutta me ollaan tasan ansaittu tämä omalla työllä. Lapsia saattaa vielä tulla myöhemmin (niitä "mahdollisia veronmaksajia" ja muuten suurimpia verovarojen kuluttujia ;) ).

Tuskinpa se meidän vika on että olette hankkineet lapsia, ja niin paljon ettei ole varaa muuttaa vuokraluukusta pois. Ehei, se on teidän valinta.
 
No kun tiedän nimenomaan, että eivät aio hankkia lapsia. Niin siksi noita ajatuksia tulee. Oon kai sitten jotenkin erityisen kateellinen ihminen.

Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut. Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi. Eikä tuo yhteiskuntakortti mikään tuulesta temmattu ole vaan se nyt on ihan tosiasia että väestö ikääntyy.
et sinä voi tietää tuleeko heille lapsia vai ei? Ei sellaista voi tietää kukaan, ei edes he itse. Onhan noita yllätyksiä tämäkin palsta täynnä :D
 
hohhoi
Tää on taas niin tätä, että kun meidän nuppusten takia ei oo varaa asua omassa talossa ni ei sais muutkaa.. Ettei vaan lapsille tulis paha mieli. Ja hei haloo, lapsettomien verotuksen kiristys?? Entäs lapsettomat, rangaistaanko niitäkin sitten verotuksella? Miksi lapsiperheiden pitäisi päästä jotenkin helpommalla elämästä. Ei lapsien hankkiminen oo mikään pakollinen juttu, jos ei oo varaa ylläpitää lapsia, niin älä hanki!
 
"vieras"
[QUOTE="mari";24510665]Mä taas oon monesti miettinyt jo eläköityneitä perheitä, joissa lapset on lentäneet kotoa pois aikapäivää sitten. Vanhapari (toki työllä ansaittu talo ja vaivaa nähty sen eteen) elää leveästi samalla kun omat lapset perheineen asuvat ahtaasti. Aina ei enää omat voimat riitä kotitöihin esim. lumityöt, pihatyöt jne. enemmän voimia vaativat työt. Lapsilta ollaan apua pyytämässä, mutta lapsilla on omatkin työt ja velvollisuudet. Perheissä on pieniä lapsia ja aika on muutenkin kortilla. Milloin ikäihmiselle olisi hyvä ehdottaa muuttoa helpompaan asumismuotoon, ilman että loukkaisi ketään? Tottakai- lapset ovat vanhempiaan auttaneet kykyjensä mukaan, mutta viime vuosina homma on meinannut räjähtää käsiin : /
Ei tavallaan liity aloittajan ongelmaan, mutta tavallaan liittyy.[/QUOTE]

Juu, kannattaa ehdottaa että vanhus muuttaa mukavaan palvelutaloon ja hassaa surutta kaikki varansa HYVÄÄN KOTIHOITOON :) Rahojaan kun ei saa hautaan mukaan. Ja ette te kumminkaan sinne vaivaistentaloonkaan ehtisi mummoa moikkaamaan, odotatte vaan kieli pitkällä taloa perinnöksi tai tukkua rahaa, että pääsette itse nauttimaan muiden uurastuksen tuloksista mahdollisimman pian.
 
"vieras"
No kun tiedän nimenomaan, että eivät aio hankkia lapsia. Niin siksi noita ajatuksia tulee. Oon kai sitten jotenkin erityisen kateellinen ihminen.

Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut. Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi. Eikä tuo yhteiskuntakortti mikään tuulesta temmattu ole vaan se nyt on ihan tosiasia että väestö ikääntyy.
Mutta oli oma valintasi hankkia lapsia? Veronmaksajia saadaan muualtakin, ei sinun lapset Suomea pelasta.
 
"vieras"
Kyllä Ap on naurettava. Mistä tiedät, vaikka he ovat yrittäneet lasta vuosikaudet. Ei ole sulta pois se että asuvat omakotitalossa ja sinä kerrostalossa. Et sinä sitä heidän taloa saisi, vaikka he muuttaisivatkin pois, sillä eihän teillä monen lapsen perheellä ole edes varaa.
 
Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut. Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi.
Täh? Kyllä te kuitenkin luultavasti kulutatte lapsiperheenä enemmän valtion tukirahoja ja palveluita kuin lapseton perhe. Kuitenkin olet nostanut äitiysrahat, lapsilisät ja lastesi koulutus maksaa. Sitä paitsi olisiko sinusta hyvä asia luokitella lasten perusteella verojen suuruus? Sehän kannustaisi ihmisiä hankkimaan lapsia ilman että he sitä oikeasti haluavat. Tuskin sillä yhteiskunnanvaroja säästetään..
 

Yhteistyössä