onko noloa vai ei

• Viestiketjun aloittaja ??????
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Just jokin aikaa sitten ripitin miestä siitä, ettei aina "muista" ottaa kypärää. Siis tyhmä on se, joka sitä ei käytä. Kallo voi kestää paljonkin iskuja, mutta kerrankos se kaatuessa osuu maahan sopivassa kulmassa ja menee rikki kuin munankuori.

"vieras"
Niin varmasti, pyöräillessä. Mutta kun mun fillari raahattiin vasta tänä keväänä takaisin tänne siskon muutettua ulkomaille (se oli sillä lainassa muutaman vuoden). Nyt se pyörä seisoo tossa talon seinustalla, ja sieltä on pinnojen välistä ja tangon ympäri kasvanut joku halvatun köynnösrikkaruoho.
Se ei lähde varmaan irti ilman oksasaksia... Kertaakaan en ole sillä mihinkään polkenut.

Niin onnettomuusaltis en ole, että viitsisin hommata pyöräilykypärää, kun en aja pyörälläkään. :D
Joo, jopa olet vitsikäs.

9kk vanhan penskan kanssa pyöräillään molemmat kypärä päässä. mitä hyötyä on kaatuessa/ kolarin sattuessa jos penskalla kypärä ja sulla ei. muksu tajuissaan ku äiti makaa halvaantuneena ja tajuttomana. näinkö turvaat lapsellesi hyvän loppuelämän? Ja kaikki siksi ku on NOLOA käyttää kypärää!? :headwall:

En voi valehdella että se olis mielestäni tyylikäs ja kauniisti sopisi päähäni ja muuhun vaatetukseeni. Tai ettei se lynttäis 'kampausta'.

Käytän. Se on suojavaruste jonka otin käyttöön VASTA lasten saatuani- tuntui jotenkin typerältä suojata lapsen pää muttei omaa.... Ja laitan päähäni muulloinkin kuin vain lasten kanssa pyöräillessä.

"vieras"
Käytän. Olen lapselle sanonut, että on tyhmää olla käyttämättä kypärää ja niinhän se onkin. Nykyään lapsella on kyllä hieman nolo tapa huudella kypärättömien perään "äiti, tuossa on yksi tyhmä!" :D

*
Ei ole noloa käyttää, ei ole noloa olla käyttämättä, noloa on vaan kutsua noloksi sitä että joku käyttää tai ei käytä kypärää, sillä onhan se aikuisen ihmisen täysin oma asia.
Kiva lapsille, kun äiti tai isä halvaantuu/kuolee polkupyöräonnettomuudessa, "aikuisen ihmisen oma asia"... Vaikka tottakai se on jokaisen oma päätös käyttääkö pottaa vai ei, mutta "täysin oma asia" se ei kyllä ole.

....
[QUOTE="vieras";24470068]Käytän. Olen lapselle sanonut, että on tyhmää olla käyttämättä kypärää ja niinhän se onkin. Nykyään lapsella on kyllä hieman nolo tapa huudella kypärättömien perään "äiti, tuossa on yksi tyhmä!" :D[/QUOTE]

:D :D :D

Kiva lapsille, kun äiti tai isä halvaantuu/kuolee polkupyöräonnettomuudessa, "aikuisen ihmisen oma asia"... Vaikka tottakai se on jokaisen oma päätös käyttääkö pottaa vai ei, mutta "täysin oma asia" se ei kyllä ole.
Minusta se on aikuisen ihmisen oma asia, oli lapsia tai ei. Samoin kuin se, että tupakoiko, syökö epäterveellisesti, ajaako autolla väsyneenä, onko ylipainoinen, juoko alkoholia, jne. Jokainen voi miettiä, elääkö omaa elämäänsä siten, ettei ota mitään sellaisia riskejä jotka lisäisivät ennenaikaisen kuoleman tai sairastumisen vaaraa.

tietenkin käytän
Olen samaa mieltä kuin moni muu tässä ketjussa, eli olisi noloa olla käyttämättä. Itse käytän kypärää aina pyöräillessa, ja niin käyttää koko muukin perhe.

"plop"
Musta oli noloa, kun Turun Sanomissa oli juttua pyöräilykypärän kaytöstä ja yksi +50v mummeli siinä oman kuvansa kanssa sanoo, ettei käytä kypärää, koska kampaus menee lyttyyn. Ihan oli ilmesesti vakavissaan, jotain muutakin perustelua siihen oli sanonut, niitä en muista.

Sehän ei haittaa jos asfalttiin osuessa menisi koko pää lyttyynn. Kunhan kampaus ei mene pilalle...

ei oo noloa, mut omaan päähäni en laita. Enkä mä ymmärrä, miten pyörän kanssa voi joutua onnettomuuteen?
Mullakaan ei ole koskaan tullut sellaista tilannetta. Viimeksi olen pyörällä kaatunut ollessani ihan pieni lapsi. Tietysti auto voisi ajaa päälle, mutta en liiku sellaisessa paikassa, missä niin voisi tapahtua sillätavalla, etten voisi ennakoida tapahtumia.

En koskaan pienenäkään kaatunut niin, että pää olisi edes ollut vaarassa osua asfalttiin.

Viimeksi muokattu:
Käytän kypärää. Siitäkin huolimatta, että se pilaa kampauksen. Pilaa sen kyllä kova tuulikin.

Mun mielestä on vaan niin vaikea perustella lapselle kypärän käyttöä, jos itse viilettää menemään ilman sitä.

ei oo noloa, mut omaan päähäni en laita. Enkä mä ymmärrä, miten pyörän kanssa voi joutua onnettomuuteen?
Katsoin vähän aika sitten telkkarista ohjelman (en muista nimeä), jossa tutkittiin tapausta, kun pyöräilijä ajoi autotien reunaa pitkin, ja takaa tullut autoilija töytäisi pyöräilijää niin, että tämä kaatui. Käytti kypärää, mutta siitä huolimatta halvaantui ja on lopun ikänsä pyörätuolissa.

Toinen ihan oman elämäni juttu, kun serkkuni ajoi helsingissä pientä alaspäin menevää katua. Tien alhaalla oli suojatie, mutta hän ei pysähtynyt tarpeeksi kauas suojatiestä, vaan ajoi suojatien päälle pysähtyen, josta tulikin pyöräilijä ja jäi alle. Sitä en tiedä, tuliko pyöräilijälle vakavia vammoja tästä, mutta ambulanssilla ainakin joutui lähtemään.

Yhteistyössä