Kun on oikeasti tyhmä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hidas tyhmeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hidas tyhmeliini

Vieras
Minä en osaa enää keskustella hiukankaan vieraampien ihmisten kanssa. En ole mitenkään fiksu joten olen joutunut välillä kysymään mitä jokin asia tarkoittaa ennenkuin olen voinut kertoa mielipiteeni tai sitten en vain tiedä asioista tarpeeksi muodostaakseni mielipidettä. Mieheni mielestä se on noloa, joten en ole hirveästi keskusteluihin osallistunut esim. illanistujaisissa tai juhlissa. Jotain säästä nyt minäkin olen osannut sanoa tai juhlien tarjonnasta. Olen vähän hidas keksimään sanottavaa ja sitten kun keksin, se onkin jo myöhäistä kun keskustellaan jo toisesta asiasta.

Työpaikkani vaihtuu kohta ja tämä on ongelma. Olisi kiva keskustella työtovereiden kanssa, mutta kun en osaa. Voiko tyhmyydestä ja ymmärtämättömyydestä "paratua"? Miten oppia keskustelemaan ilman, että tulee "poljetuksi maahan"?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24458364:
Tykkään keskustella, mutta en osaa :ashamed:

Siis et ole yhtä nopea? Ehkä mietit siinä tilanteessa liikaa. Onko sinulla kuitenkin mielipide jo, mutta et sitä uskalla sanoa ja keskustelu menee eteenpäin? Mietit että mitä muut tästä sanovat?

Tykkäät keskustella, seuraat keskustelua = et ole tyhmä.

Ehkäpä olet ujo enemminki kun tyhmä. Luota itseesi ja opettele pikkuhiljaa keskustelemaan. Älä ajattele liikaa ja uskalla olla oma itsesi koko persoonalla.
Enkä tarkoita että pitäs sanoa ja kysellä mitä tahansa. Yleensä riittää että kuuntelee ja on kiinnostunut niin sillälailla pääsee alkuun.

no kyllä keskustelemaankin voi opetella, vaati sinulta rohkeutta vain. Voit vaikka kotona miettiä aiheita ja etsiä aiheesta tietoa ja niin sinulla on jokin mistä tiedät. Jos taas työpaikalla tulee esiin jotakin mitä et tiedä, kysy ja jos se yli vaikeaa niin paina asia mieleen ja selvitä se kotona. Kyllä sinä opit!

Vähemmän tuttujen ihmisten kanssa tulee yleensä juteltua ajankohtaisista asioista. Entäs jos systemaattisesti ryhtyisit seuraamaan joitakin sanomalehtiä (hesari yms.) niin, että tietäisit mistä ihmiset juuri silloin puhuu, liittyy sen sitten kulttuuriin, politiikkaan tai vaikkapa urheiluun. Lukeminen kehittää myös sanavarastoa.

Vaikutat kuitenkin enemmän aralta kuin tyhmältä (ihmiset jotka oikeasti ovat tyhmiä, eivät sitä yleensä itse ymmärrä). Jokin harrastus, jossa kohtaa ihmisiä vähemmän muodollisissa tilanteissa, voisi avaista rennolla tavalla sanaisen arkkusi.

Yhteistyössä