Keskustelua uskosta? Elämän tarkoituksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uskis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä olen uskossa ja rakastan Jeesusta koko sydämestäni! Mun elämän tarkoitus on palvella elävää Jumalaa ja taivaltaa tätä elämää, kohti Taivaan kotia. Raamattu sanoo, että rakastakaa lähimmäisiänne niinkuin itseänne. Tässä minusta kiteytyy koko elämän tarkoitus. Rakastamalla saa paljon hyvää aikaiseksi. :)

minä uskon mutten usko ev. lut. oppeihin. tykkään puhua uskonnosta koska olen itse tavallaan hukassa uskoni kanssa. vähän aikaa sitten yritin puhua tuttuni kanssa asiasta joka on ev. lut. seurakunnalla töissä mutta riidaksi se meni kun hän ei osannut vastata mihinkään mitä kysyin ja puhui ihan asiaankuulumattomia asioita.

Tämä on vähän sellainen kummallinen kohta jokusen uskonnon kohdalla. Miksi keskitytään siihen mitä teoriassa uskomusten mukaan tulee tapahtumaan, miksi ei keskitytä siihen mitä elämää eletään nyt?

Tää on hyvä kysymys. Musta tulisi elää tätä päivää ja huomata ne pienet ja suuret jutut, mitä Jumala on elämäämme antanut. Myös lähimmäiset ja heidän tilanteensa. Jumalan rakkaus parhaimmillaan vaikuttaa meissä sen, että huomaamme lähimmäisen hädän, yksinäisyyden, puutteet jne. Toisaalta niinkuin rukoilijasirkka...vai polyesteri, vai mikä se nyt oli sanoi, elämän tarkoitus on elää. Mä ajattelen, että kun Jumala antoi meille elämän ja loi meistä jokaisen, Hän tietää parhaiten, mikä kellekin on parasta. Hän antoi meille erilaisia lahjoja, erilaiset luonteet, kiinnostuksen kohteet jne ja kaikilla näillä jutuilla voimme viedän Hänen valtakuntaansa (rakkautta, iloa, rauhaa...) eteenpäin.
Toisaalta uskossa on kyllä sekin aspekti, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen. Mutta en kirjoita jt:n oppia, koska siinä on paljon sellaista, mikä ei ole Jumalan Sanan mukaista. Mulle usko tuo (niinkuin jo sanoinkin) rauhan, joka pysyy myös siinä tilanteessa, että tietäisin kuolevani kohta.

Tämä on vähän sellainen kummallinen kohta jokusen uskonnon kohdalla. Miksi keskitytään siihen mitä teoriassa uskomusten mukaan tulee tapahtumaan, miksi ei keskitytä siihen mitä elämää eletään nyt?

Mjoo. Mullekin tuottaa hankaluuksia tämä. Onneksi on mahdollisuus elää "hyvin" ilman ulkoisia moraalisäännöstöjäkin. Minä en edes halua elää ikuisesti.

[QUOTE="uskis";24452266]Mikä on sun elämän tarkoitus? Ootko uskossa?[/QUOTE]

Olen päästänyt itseni pahasta, enkä aio tuhlata vähiä ajatusväyliäni juuri minun henkilökohtaisen elämäntarkoituksen miettimiseen. Sen sijaan olen ottanut elämäntehtäväkseni pysyä hengissä niin kauan kuin henkiriepuseni haluaa tässä kehossa roikkua. Ja kun tuo elämäkin tahtoo löytyä arjesta, niin ei siinä sen kummempia tarvitakaan... kai. Enkä ole uskossa. Tuskin uskoon asti koskaan joudunkaan.

Tää on hyvä kysymys. Musta tulisi elää tätä päivää ja huomata ne pienet ja suuret jutut, mitä Jumala on elämäämme antanut. Myös lähimmäiset ja heidän tilanteensa. Jumalan rakkaus parhaimmillaan vaikuttaa meissä sen, että huomaamme lähimmäisen hädän, yksinäisyyden, puutteet jne. Toisaalta niinkuin rukoilijasirkka...vai polyesteri, vai mikä se nyt oli sanoi, elämän tarkoitus on elää. Mä ajattelen, että kun Jumala antoi meille elämän ja loi meistä jokaisen, Hän tietää parhaiten, mikä kellekin on parasta. Hän antoi meille erilaisia lahjoja, erilaiset luonteet, kiinnostuksen kohteet jne ja kaikilla näillä jutuilla voimme viedän Hänen valtakuntaansa (rakkautta, iloa, rauhaa...) eteenpäin.
Toisaalta uskossa on kyllä sekin aspekti, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen. Mutta en kirjoita jt:n oppia, koska siinä on paljon sellaista, mikä ei ole Jumalan Sanan mukaista. Mulle usko tuo (niinkuin jo sanoinkin) rauhan, joka pysyy myös siinä tilanteessa, että tietäisin kuolevani kohta.

Kyllä Jehovan todistajien uskonto perustuu Raamattuun Jumalan sanaan.

[QUOTE="pippuri";24454264]Kyllä olen uskossa ja rakastan Jeesusta koko sydämestäni! Mun elämän tarkoitus on palvella elävää Jumalaa ja taivaltaa tätä elämää, kohti Taivaan kotia. Raamattu sanoo, että rakastakaa lähimmäisiänne niinkuin itseänne. Tässä minusta kiteytyy koko elämän tarkoitus. Rakastamalla saa paljon hyvää aikaiseksi. :)[/QUOTE]

Mä hyppään peesaamaan tätä :)

Kyllä Jehovan todistajien uskonto perustuu Raamattuun Jumalan sanaan.

Niin varmasti. Tosin se sana mikä teillä on melkoinen muunnos. Ja sieltä ilmestyskirjan lopustahan voit lukea mitä siitä seuraa :(. Olen eilisen keskustellut jehovan todistajien kanssa ja nyt mulle riittää. En jaksa alkaa vääntämään taas, jätetään tähän tämä, jooko? Kun olen virkeämmällä päällä, voin jutella sun kanssa vaikka muutaman tunnin. Mutta nyt toivotan sinulle hyvää illan jatkoa.

Tällä hetkellä tuntuu että haluaisin elää hyvin pitkään. Ikuinen elämä olisi hyvä, jos kuitenkin voisi lopettaa elämänsä halutessaan.

Raamatussa sanotaan, että elämä jatkuu ikuisesti. Ja ne paikat olet varmaan kuullut. Mutta Raamattu ei ole vain jokin kirja, jossa on ihmisten krjoittamia juttuja. Jeesus on itse tuo Sana, ja Raamattu puhuu Hänestä, elävästä peroonasta. Kun ihminen tulee uskoon, tuo Sana (Pyhän Hengen kautta) tulee häneen. Ja Jumalan Henki on näyttänyt mulle, että tuo paikka, sekä taivas että helvetti on olemassa. Kun ihminen menee taivaaseen, Jumalan tykö, hän pääsee yhteyteen itse Rakkauden kansa. Helvetti on paikka, mistä kaikki hyvyys ja inhimillyys puuttuu.

"Pelastat". Mä ajattelen, että Jumala on se, joka pelastaa, mutta voi kyllä käyttää meitä vajavaisia ihmisiä.

Päteekö sama ihmisten tuhoamiseen; olemme vain välikappaleita?

Tuli mieleen tuosta keskitysleirikeskustelusta se, mitä erään keskitysleirin seinälle oli kirjoitettu: "If there is a God, He will have to beg for my forgiveness." tjsp.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tuli mieleen tuosta keskitysleirikeskustelusta se, mitä erään keskitysleirin seinälle oli kirjoitettu: "If there is a God, He will have to beg for my forgiveness." tjsp.

Kyllä, näin ajattelen. Ja kun tapahtuu jotain hyvää, kukaan ei musita Jumalaan ja kiittää Häntä. Mutta kun tapahtuu kamalia asioita, syytetään sitten Jumalaa. Erikoista...

En usko jumaliin. En myöskään usko että elämällä on tarkoitus, ei elämällä ylipäätään, ei yksittäisten ihmisten elämillä, eikä siten myöskään omallani. Elämäni on yhdistelmä tapahtumia joihin en itse voi vaikuttaa ja tapahtumia joihin itse voin vaikuttaa. Mitään erityistä tarkoitusta nuo tapahtumat eivät kuitenkaan nähdäkseni palvele. Mikäli haluan niille jotain merkityksiä antaa niin se on sitten oma valintani.

Tästä tulee mieleen myös se 'tuomiolla Jumala' tjs., rekonstruoitu tapahtumasarja Auschwitzin(?) tapahtumista kun keskitysleirin vangit laittavat jumalan tilille vastaamaan teoistaan, miksi valittu kansa on joutunut tällaiseen pulaan. Aika karua tekstiä.

Löytää itseni ja jumaluuteni. Kehittyä, rakastaa, luoda, oppia että me kaikki olemme yksi (yhteydessä). Elää hetkessä. Olla rehellinen, aina, kaikessa ja kaikille. Osaiski...

Viimeksi muokattu:
Mä en pysty ajattelemaan, että mun elämän tarkoitus olisi olla onnellinen. Onko elämä jotenkin velkaa meille onnen? Tietenkin sitä toivoo, että onnenhetkiä tulisi. Mutta entä jos elämään tulee odottamattomia sairauksia, traagisia tapahtumia? Eikö tarkoitus silloin toteudu ja musertuuko ihminen silloin? Ei, koska vaikeudet kuuluvat elämään. Toisilla on niitä enemmän ja toisilla vähemmän. Ja eritavalla niistä myös kyky selvitä. Mutta mikä sitten on elämän tarkoitus? Sitä mä en tiedä, mutta ainakin haluaisin elää sovussa luonnon kanssa, ja kunnioittaa kaikkea elävää, ja elämää itsessään.

Uskon johonkin suurempaan, jota en ymmärrä.

Onnellinen voi olla niitten haastavien tilanteittenki keskellä. Jos on taitoa siihen. :) Aito onnellisuus ei tule ulkoapäin, vaan sisältä.
Minusta on todella hienoa, jos pyrkii onnellisuuteen joka hetki. :)
On tietysti ihan tavallista, että vaikeudet jyrää onnellisuuden, mutta ei sen tarvi mennä niin.

Yhteistyössä