Rumat ovat ilkeitä

• Viestiketjun aloittaja "Teea"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Teea";24450525]Puhuinkin omakohtaisista kokemuksista ja palstasta. Juurikin uuteen työpaikkaani palasi lomalta ihan järkyttävän ruma ja ilkeä muija. Enkä todellakaan ole tehnyt mitään ansaitakseni vittuilua, koko muu työporukka on todella mukavia mutta tämä ruma nainen ei. Pitää ilmeisesti mua jonain uhkana tms. typerää. Sama juttu oli itseasiassa edellisessäkin työpaikassa; koko muu työporukka oli todella mukavaa ja ihanaa mutta sielläkin oli eräs todella ylipainoinen kiukuttelija joka pilasi koko työporukan ilmapiiriä. Oli otanta pieni tai ei, en tässä nyt mitään tilastotutkimusta ole tekemässä vaan nämä ovat omia kokemuksiani. Miksei asiasta saa sanoa? Onko siis vähemmän hyvännäköisillä joku oikeus olla naama näkkärillä ja myrkyttää yhteishenkeä?[/QUOTE]

Mä olen huomannut, että ilkeitä ihmisiä on monen painoisia ja näköisiä, sellaisiakin joita pidin ennen kauniina ja jotkut pitävät vieläkin, mutta luonteen paljastuttua he näyttävät minusta vastenmielisiltä.

Tietenkin voi olla, että joku on tyytymätön ulkonäköönsä ja katkera heille, jotka näyttävät olevan tyytyväisiä itseensä ja purkaa sen sitten heihin. Hänellä voi olla huonoja kokemuksia muista ihmisistä, ei ole käsitellyt niitä ja ne myrkyttävät häntä ja hänen mieltään edelleen, joka sitten heijastuu hänen käytökseensä. Epävarma ihminen.

"vieras"
Mä taas olen huomannut. että monet huonolla itsetunnolla varustetut ovat ilkeitä. He pyrkivät nostamaan itseään latistamalla toisia ja korostamaan omia puoliaan seurassa lyttäämällä ensisijaisesti sitä ainoaa ystäväänsä.

"eee"
Usein tosiaan rumilla saattaa olla huono itsetunto, ovat epävarmoja itsestään ja kateellisia muille, ja purkavat sen sitten ilkeilynä. Kauniita naisia tosiaan usein kadehditaan ja haukutaan, ja usein sitä tekevät juuri nämä vähemmän viehättävät kanssasisaret. Eli jotain perää ap:n teoriassa on.

Sitä paitsi ainainen naama norsunvitulla kulkeminen ja ihmisestä huokuva negatiivisuus ja pahansuopuus rumentaa kyllä ihmistä ihan fyysisestikin.

"Teea"
[QUOTE="eee";24450691]Usein tosiaan rumilla saattaa olla huono itsetunto, ovat epävarmoja itsestään ja kateellisia muille, ja purkavat sen sitten ilkeilynä. Kauniita naisia tosiaan usein kadehditaan ja haukutaan, ja usein sitä tekevät juuri nämä vähemmän viehättävät kanssasisaret. Eli jotain perää ap:n teoriassa on.

Sitä paitsi ainainen naama norsunvitulla kulkeminen ja ihmisestä huokuva negatiivisuus ja pahansuopuus rumentaa kyllä ihmistä ihan fyysisestikin.[/QUOTE]

Onneksi tuli myös näitä ihmisiä jotka ymmärsivät pointtini. Eräs aiempi kirjoittaja puhui epävarmoista ihmisistä, sitä sanaa juuri hainkin! On tosiaan rumaa sanoa ketään rumaksi mutta kyllä mullekin alkaa tulla mitta täyteen tämmöisten ihmisten ilkeyksistä.

"Teea"
[QUOTE="vieras";24450810]Ehkä rumat ihmiset on itse saaneet niin paljon kakkaa niskaan elämänsä aikana, katkeroituvat siitä ja antavat tulla samalla mitalla takaisin.[/QUOTE]

Minä en oo ainakaan koskaan ketään kiusannut ja oon ihan viaton siihen jos joku on joskus saanut kakkaa niskaan. Jos tuo kiusaaminen oikeuttaa oikutteluun, oliko sitten myös Pekka-Eric Auvisen teko oikeutettu kun hän kyllästyi kiusaamiseen? No ei. Lievempäähän se viattomille kiukuttelu on mutta mielestäni ei siihenkään ole mitään oikeutta.

Ilkeys ei ehkä niinkään liity vain ulkonäköön vaan siihen, että mikä koetaan uhkana. Silloin monesti ollaan ilkeitä, kun joku ominaisuus toisessa ihmisessä koetaan omaa olemista ja toimintaa vaarantavana. Oli kysymys sitten ulkonäöstä tai ihan jostain muusta.

Asioista ei tarvitse tietenkään olla samaa mieltä aina muiden kanssa, mutta keskeistä on mun mielestä se, miten oman eriävän mielipiteensä ilmaisee. Sen voi tehdä nätisti tai sitten kovinkin ilkeästi.

kokemusta on ja paljon
[QUOTE="vieras";24450673]Mä taas olen huomannut. että monet huonolla itsetunnolla varustetut ovat ilkeitä. He pyrkivät nostamaan itseään latistamalla toisia ja korostamaan omia puoliaan seurassa lyttäämällä ensisijaisesti sitä ainoaa ystäväänsä.[/QUOTE]

Tämä on täysin totta kuten ap.n sanoma.

"Teea"
Ilkeys ei ehkä niinkään liity vain ulkonäköön vaan siihen, että mikä koetaan uhkana. Silloin monesti ollaan ilkeitä, kun joku ominaisuus toisessa ihmisessä koetaan omaa olemista ja toimintaa vaarantavana. Oli kysymys sitten ulkonäöstä tai ihan jostain muusta.

Asioista ei tarvitse tietenkään olla samaa mieltä aina muiden kanssa, mutta keskeistä on mun mielestä se, miten oman eriävän mielipiteensä ilmaisee. Sen voi tehdä nätisti tai sitten kovinkin ilkeästi.
Sitä mä just ihmettelen että miks jotkut naiset kokevat toiset naiset joinain uhkina. Mä olen esim työpaikalle mennyt tekemään työni ja pyrkinyt tekemään ne ahkerasti ja hyvin. Tietysti hyvät ihmissuhteet ovat siellä plussaa mutta mitään oikuttelijaa/ vittuilijaa en jaksa yhtään. Ja näin on käynyt nyt kahdessa peräkkäisessä työpaikassa, aiemmin ei ollut moista ongelmaa kun olin miesvaltaisella alalla. Nyt kahdessa naisvaltaisessa työpaikassa ollut kummassakin vähemmän kaunis ilmapiirin myrkyttäjä. Olen saanut törkeää kohtelua, seläntakana puhumista ja ilkeää puhetta osakseni, vain sen vuoksi että olen mennyt uuteen työpaikkaan iloisella asenteella ja tullut kaikkien muiden kanssa hyvin toimeen.

Sillä kuitenkin tuntuu olevan aika vähän merkitystä, suosion kannalta, onko ihminen ilkeä vai kiva, joten ehkä ruma on jo epäsuosittu ja siksi on aivan sama, jos sitä samalla on ilkeäkin. Kiltin ja ruman päälle tallotaan paljon helpommin kuin ilkeän ja ruman, tai kauniin ja kiltin.

(Ei perustu minkäänlaisiin tieteellisiin faktoihin)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24451047:
Sillä kuitenkin tuntuu olevan aika vähän merkitystä, suosion kannalta, onko ihminen ilkeä vai kiva, joten ehkä ruma on jo epäsuosittu ja siksi on aivan sama, jos sitä samalla on ilkeäkin. Kiltin ja ruman päälle tallotaan paljon helpommin kuin ilkeän ja ruman, tai kauniin ja kiltin.

Mä en usko tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24451053:
Mä en usko tuohon.
Mihin siinä?

Mutta jos jostain ihmisestä ajattelee, että hän on ruma, silloin ihmisestä tuskin pitää muutenkaan. Harvempi kai ajattelee pitämästään ihmisestä, että onpa tuo ruma. Jos joku pitää sinua rumana, siihen liittyy jo oletus siitä, että sinuss on jotain epämiellyttävää hänelle. Jos olet kiltti ja ruma, tällainen ihminen voi kävellä sinun ylitsesi täysin. Jos olet ilkeä ja ruma, sinusta ei pidetä yhtään sen enempää tai vähempää, mutta jätetään ehkä rauhaan.

No en minä tiedä. En muista vastaavia tilanteita omilta työpaikoilta. Ehkä olen sitten itse ollut se naama norsunv-tulla oleva rumilus, joka on ilmapiiriä pilannut :D

Jos mua nyt pyydettäisiin nimeämään ruma ihminen, niin sanoisin erään sellaisen ihmisen nimen, joka on mieleltään sairas, uhkailee muita, ajattelee pelkkää pahaa muista, halveksii kaikkia. Mutta tiedostan silti, että näiden ominaisuuksien vuoksi sanoisin häntä rumaksi, muussa tapauksessa pitäisin ihan tavallisen näköisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24451086:
Mihin siinä?

Mutta jos jostain ihmisestä ajattelee, että hän on ruma, silloin ihmisestä tuskin pitää muutenkaan. Harvempi kai ajattelee pitämästään ihmisestä, että onpa tuo ruma. Jos joku pitää sinua rumana, siihen liittyy jo oletus siitä, että sinuss on jotain epämiellyttävää hänelle. Jos olet kiltti ja ruma, tällainen ihminen voi kävellä sinun ylitsesi täysin. Jos olet ilkeä ja ruma, sinusta ei pidetä yhtään sen enempää tai vähempää, mutta jätetään ehkä rauhaan.

No en minä tiedä. En muista vastaavia tilanteita omilta työpaikoilta. Ehkä olen sitten itse ollut se naama norsunv-tulla oleva rumilus, joka on ilmapiiriä pilannut :D

Jos mua nyt pyydettäisiin nimeämään ruma ihminen, niin sanoisin erään sellaisen ihmisen nimen, joka on mieleltään sairas, uhkailee muita, ajattelee pelkkää pahaa muista, halveksii kaikkia. Mutta tiedostan silti, että näiden ominaisuuksien vuoksi sanoisin häntä rumaksi, muussa tapauksessa pitäisin ihan tavallisen näköisenä.
Siis en ole samaa mieltä siinä, että kaunis ja kiltti pärjäisi jotenkin paremmin, kuin ruma ja kiltti. Ulkonäkö aiheuttaa kuitenkin aina joissain ihmisissä kateutta, eikä se auta, vaikka olisi muuten mukava ihminen.

Kaikki ei näe ihmisen sisintä, vaan suurin osa tekee ulkonäön perusteella päätelmiä. Ja jos palstaa voi uskoa, niin hyvännäköistä ihmistä pidetään aina inhottavana tyyppinä, oli hän millainen tahansa. Se on semmonen stereotypia.

Viimeksi muokattu:
"Nyt harmaana"
Mulla tulee mieleen kaksi naispuoleista palstalaista joidenka nimimerkit alkavat suomenkielen konsonanteilla, jotka olisivat mielestäni kaunis ja söpö, jos olisivat ihania (palsta)luonteeltaan. Mutta koska luonne on mitä on ja suusta pääsee sammakoita tämän tästä, ovat he molemmat silmissäni rumia ja vastenmielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24451111:
Siis en ole samaa mieltä siinä, että kaunis ja kiltti pärjäisi jotenkin paremmin, kuin ruma ja kiltti. Ulkonäkö aiheuttaa kuitenkin aina joissain ihmisissä kateutta, eikä se auta, vaikka olisi muuten mukava ihminen.
No, riippuu tietenkin tilanteista. Kyllä kauneudellakin tietyissä tilanteissa saa etua itselleen.

Sellaisista ihmisistä, jotka ovat olleet minulle inhottavia, suurin osa on ollut kyllä sellaisia etten usko heillä olleen mitään syytä pitää minua uhkana. Eivätkä he ole olleet mitenkään tavanomaista epäviehättävämpiä. (Ennen kuin sitten, kun heitä alkaa pitää ilkeyden vuoksi rumina)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24451126:
No, riippuu tietenkin tilanteista. Kyllä kauneudellakin tietyissä tilanteissa saa etua itselleen.

Sellaisista ihmisistä, jotka ovat olleet minulle inhottavia, suurin osa on ollut kyllä sellaisia etten usko heillä olleen mitään syytä pitää minua uhkana. Eivätkä he ole olleet mitenkään tavanomaista epäviehättävämpiä. (Ennen kuin sitten, kun heitä alkaa pitää ilkeyden vuoksi rumina)
Ei todellakaan voi minunkaan mielestäni sanoa, että ulkonäöstä voisi päätellä ihmisestä mitään. Ainakaan ihmisen luonteesta. Mutta se, mimmonen kuva ihmisellä itsestään on, voi ehkä joskus aiheuttaa inhottavaa käytöstä. Eikä sekään todellakaan aina.

Sitähän on kai tutkittu, että pitkät ja kauniit ihmiset saa helposti töitä.

"Teea"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24451047:

Mä en kyllä tutustu ihmisiin vain pärstäkertoimen perusteella. Mulle on ihan sama onko ihminen jolle alan puhumaan lyhyt vai pitkä, ohut vai paksu, silmälasipäinen vai ei, finninaamainen vai kaunis ihoinen. Mikä ihmeen uhka muka toinen nainen toiselle on? Mä en vaan tajua, enkä tajua edelleenkään miksi pitää olla veemäinen kun sillä ei kuitenkaan loppujen lopuksi voita mitään? Ei meillä töissäkään kaikki mitään kaunottaria tai missejä ole mutta kenelläkään ei ole samanlaista asenneongelmaa kuin tällä "rumalla", sama oli myös edellisessä duunissani.

[QUOTE="Teea";24451223]Mä en kyllä tutustu ihmisiin vain pärstäkertoimen perusteella. Mulle on ihan sama onko ihminen jolle alan puhumaan lyhyt vai pitkä, ohut vai paksu, silmälasipäinen vai ei, finninaamainen vai kaunis ihoinen. Mikä ihmeen uhka muka toinen nainen toiselle on? Mä en vaan tajua, enkä tajua edelleenkään miksi pitää olla veemäinen kun sillä ei kuitenkaan loppujen lopuksi voita mitään? Ei meillä töissäkään kaikki mitään kaunottaria tai missejä ole mutta kenelläkään ei ole samanlaista asenneongelmaa kuin tällä "rumalla", sama oli myös edellisessä duunissani.[/QUOTE]

Onko ne rumat olleet rumia jo ennen tätä asennetta? Vai onko se asenne selvinnyt ihan sillä sekunnilla?

näin ruman ja lihavankin naisen näkövinkkelistä asia on niin ettei mikään ulkoinen piirre muuta ihmisen luonnetta, rumuuskaan. Ruma ei välttämättä ole hyväluonteinen, vaan voi olla hyvinkin ilkeä, kuten voi olla kauniskin . Mutta kun ruma on, syystä tai toisesta ilkeä, siihen kiinnitetään huomiota enemmän kuin siihen kun kaunis on ilkeä koska yleinen asenne on se että ruman kuuluisi olla nöyrä ja kiltti saadakseen oikeutuksen olemassaololleen , kaunis saa paljon helpommin anteeksi huonon käytöksen kuin ruma.

Viimeksi muokattu:
"kukka"
Yhtä hyvin voidaan yleistää että kauniit on tyhmiä. Siitähän on pilvin pimein esimerkkejäkin, vallankin nämä pintaliito "seiska"-julkimot. Moni heistä on kyllä äärimmäisen kaunis, tai ainakin jokseenkin kaunis. Mutta kun se on ainoa sisältä mitä pää pystyy kantamaan.

Mun mielestä ihmisen ilkeyttä ei voi päätellä ulkomuodollisesti, noin pää piirteittäin. Voihan olla niinkin että vaikkapa ap käytäytyy jo tiedostamattaan, jollain muotoa alentavasti näitä rumina pitämiään kohtaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Itse olen huomannut että kun olet ystävällinen ja kunnioittava toista ihmistä kohtaan - täysin riippumatta hänen ulkomuodostaan - saa vastaavaa takaisin. Tää toimii noin 90% varmuudella. Täytynee myös muistaa että maailmassa vaan on ihmisiä joiden kanssa ei kemiat kohtaa. So be it.

Ja muistakaa myös se että sen ilkeyden takana voi olla vaikka ja mitä. Kaltoikohtelua, itsetunnon murskaajia ym ym. Kaikki eivät laula yksityisasioitaan jokaiselle työkaverilla. Eivätkä kaikki jaksa myöskään ylläpitää mukavan-roolia jos arki sen työpaikan ulkopuolella on pieni helvetti.

[QUOTE="kukka";24451489]Yhtä hyvin voidaan yleistää että kauniit on tyhmiä. Siitähän on pilvin pimein esimerkkejäkin, vallankin nämä pintaliito "seiska"-julkimot. Moni heistä on kyllä äärimmäisen kaunis, tai ainakin jokseenkin kaunis. Mutta kun se on ainoa sisältä mitä pää pystyy kantamaan.

Mun mielestä ihmisen ilkeyttä ei voi päätellä ulkomuodollisesti, noin pää piirteittäin. Voihan olla niinkin että vaikkapa ap käytäytyy jo tiedostamattaan, jollain muotoa alentavasti näitä rumina pitämiään kohtaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Itse olen huomannut että kun olet ystävällinen ja kunnioittava toista ihmistä kohtaan - täysin riippumatta hänen ulkomuodostaan - saa vastaavaa takaisin. Tää toimii noin 90% varmuudella. Täytynee myös muistaa että maailmassa vaan on ihmisiä joiden kanssa ei kemiat kohtaa. So be it.

Ja muistakaa myös se että sen ilkeyden takana voi olla vaikka ja mitä. Kaltoikohtelua, itsetunnon murskaajia ym ym. Kaikki eivät laula yksityisasioitaan jokaiselle työkaverilla. Eivätkä kaikki jaksa myöskään ylläpitää mukavan-roolia jos arki sen työpaikan ulkopuolella on pieni helvetti.[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus.

"Teea"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24451234:
Onko ne rumat olleet rumia jo ennen tätä asennetta? Vai onko se asenne selvinnyt ihan sillä sekunnilla?
En todellakaan ajattele ihmisestä tuntematta "Onpa ruma" tms. Mutta lopulta kun alkaa ketutuskäyrä nousta kun tulee kakkaa niskaan, alan pitämään näitä ilkeitä ihmisiä rumina, heidän kaikki huonot piirteensä korostuvat potenssiin sata kun luonne on tuollainen hankala ja inhottava.

Yhteistyössä