Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vii"
[QUOTE="Nilla";24436832]Niin! pitää syödä pari kunnon ateriaa päivässä.
Mielummin perunaa ja riisiä, koska ne pitää nälän.[/QUOTE]
Ei tuo väärinlukeminen ja tahallaan väärin ymmärtäminen osoita yhtään sen parempaa lukutaitoa tai merkkiä ajattelusta.
 
"saana"
Ravintopyramidi kuitenkin ohjeistaa että hiilareista tulisi saada suurin osa päivän energiasta, ja tässä se kompastuskivi niin monelle piilee. Ne kun eivät sovi kaikille. Monen elimistö ei kestä hiilihydraattimääriä, jotka lähentelee 50% päivän ravinnosta, koska se nostaa ja pudottaa insuliineja liian rajusti tai laukaisee juuri tunnepitoista syömistä, josta seuraa lisää ongelmia. Moni saa myös ihan fyysisiä vaivoja, vatsa-iho- yms ongelmia hiilihydraateista (siis jo määrästä, ei välttämättä edes laadusta). Moni hedelmä on pelkkää sokeria ja leivät samaten, virallisen suosituksen mukaan moni (nykyinen) karppi voi huonosti jo muutamalla leipäpalalla (varsinkin, jos esim takana muita sairauksia, kilpirauhasen vajaa/ylitoimintaa, jotka hyvin yleisiä).
Ei kestä koska ihmistä ei ole suunniteltu hiilihydraattien syöjäksi.
 
"vii"
[QUOTE="saana";24436848]Ei kestä koska ihmistä ei ole suunniteltu hiilihydraattien syöjäksi.[/QUOTE]
Oliko tämä joku vitsi? Ihminen ei syö pelkkää hiilihydraattia, mutta on kautta historian aina syönyt hiilihydraattia.
 
Huom harmaana
[QUOTE="sanna";24436869]Ihminen on sekasyöjä ja hiilarit kuuluvat ruokavalioon ja maito[/QUOTE]

Minä olen aina luullut että sekasyöjällä tarkoitetaan että on sekä lihan- että kasvissyöjä. Mutta että hiilarinsyöjäkin. Hmm.
 
karppi
[QUOTE="vieras";24436649]Voisitko ystävällisesti kertoa millä tavalla karppi on joutunut taistelemaan paahtoleipää ja perunaa vastaan, onko joku mahdollisesti pakko syöttänyt sinua? Sanot ettette tuomitset hyvin voivaa normaalipainosta ei-karppi ruokavaliostaan, tuomitsette siis normaalipainon ylä ja ala puolella olevat? Miksi ette voi olla tuijottamatta toisten ruokalautasia, miksi teidän täytyy kaikista vääntää karppi, jos joku syö vähän leipää niin hän on hyvä karppi? En ymmärrä miksi piti keksi karppaus, että ymmärretään ettei pitsat, ranskanperunat, pullat ja karkit ole kenellekään suurina määrinä hyväksi, ettekö todellakaan osaa itse päättää mikä teille on hyväksi, pitääkö siihen olla joku joka sanoo, että nyt ette syö enää pullaa, se on epäterveellistä?[/QUOTE]

En tuomitse ketään, oletko nyt ihan tosisasi, vai haluatko vain riidellä?
Minulle lääkäri sanoi, että syö enemmän leipää, niin saat olosi ja ruokavaliosi kuntoon. Ruisleipää ja kevyttuotteita, pastaa, perunaa, kuten pyramidissa neuvotaan. Ongelma on se, että ne määrät eivät vain sopineet kroppaani (siis ihan suositusten mukaiset). Mulla oli jatkuvasti nälkä ja pää kipeä, siis vuosia. Voin pahoin, masennuin, sain vatsaoireita, tunnesöin. En minä ketään siitä syytä, mutta olihan se huvittavaa, että kun toimin täysin päinvastoin oireeni katosivat ja aloin voida paremmin.
En tuijota toisten ruokalautasia.
Hiilihydraattitietoinen ruokavalio on edelleen sitä, että rajoitetaan hiilareita. Jos se rajoitus jää siis alle virallisen suosituksen (yli puolet energiasta). se tulkitaan hiilihydraattitietoiseksi ruokavalioksi. Olen pahoillani, että sille on olemassa sana. :)

Kyse ei myöskään ole siitä, ettenkö olisi ymmärtänyt, että esim tunnesyönti on minulle pahaksi. Mutta oireiden vallitessa en yksinkertaisesti pystynyt muuhun, kuten aiemmin kerroin (jo siis yksi ruisleipä laukaisee oireet, mutta esim valkoinen leipä ei).
En ymmärrä, miksi suhtaudut minuun noin vihamielisesti. olen löytänyt itselleni hyvän tavan elää ja syödä ja tietenkin olen kiinnostunut ympäristössäni siihen vaikuttavista tekijöistä. Julkisella tasolla olen aktiivinen (kauppojen valikoima, julkinen hyväksyntä), mutta en yksilötasolla hauku ketään. Kai tajuat, että nämä ovat joillekin todella suuria asioita, jos on koko elämänsä niiden kanssa taistellut (itsensä ja ympäristönsä kanssa). Kenellekään ei tarvitse sanoa, että älä syö pullaa, se on epäterveellistä, mutta jos leipä on käytännössä sama asia, ja siitä sanotaan, että syökää, se on terveellistä, monelle se on lopulta hankala hyväksyä.
 
Ei tietenkään ole pääosassa, perunahan on lisuke.

Miten tuo on hyväkarppausta...? Jos vetää kolme perunaa ja leipää ruuan kanssa.
Minusta tuossa on kolme perunaa ja yksi leipä liikaa.
Kun täällä sanotaan kaikille niille, jotka väittävät että eivät karppaa, mutta katsovat mitä suuhunsa pistävät (eli suosivat täysjyviä, ruisleipää ja yrittävät pitää niiden määrän kohtuullisena) että se on jokin karppauksen alalaji. Silloinhan tuossa yhdessä lokosessa voi olla hieman täysjyväpastaa, tms. Mutta pääsääntöisesti ateriassa on kasviksia ja lihaa.

Minusta tuo lautasmalli haluaa korostaa, että normaalissa ruokavaliossa ruoka ei ole vain perunaa (== väitetty normaaliksi ruokavalioksi taas tässäkin keskustelussa).

Missä menee siis raja hyväkarppauksen ja terveellisen tavallisen ruokavalion osalta?
 
Huom harmaana
[QUOTE="vii";24436895]Ei kukaan ole sanonut leikkeleitä epäterveelliseksi, vaikka liiallisesti syötynä leikkeleet sekä liha sitä ovatkin.
Leikkeleitä syödään liian usein väärin, vääriin tarkoituksiin ja ateriarytmiä sotkien. Silloin ne ovat epäterveellisiä.[/QUOTE]

"No suolan määrä on kauhistuttava plus kaikki koodit ja lisämoska. LIHAA saa etsiä leikkeleistä."

Tuo oli se kirjoitus, johon vastasin.

Määrittele muuten leikkeileiden "väärä syönti", "väärä tarkoitus" ja "ateriarytmin sotkeminen". hauskoja termejä, joihin olisi kiva saada selkeys. Syönkö minä leikkeleitä väärin kun otan vaikkapa välipalaksi kinkun- ja juustonsiivun? Vai onko ainoa oikea tapa syödä niitä leivän päällä? Onko oikea ateriarytmi kuinka monta pääruokaa ja kuinka monta välipalaa...?
 
"vii"
Määrittele muuten leikkeileiden "väärä syönti", "väärä tarkoitus" ja "ateriarytmin sotkeminen". hauskoja termejä, joihin olisi kiva saada selkeys.
.
[QUOTE="vii";24436764]Se että niitä napsitaan ateroiden välissä suupaloina = turhaa.
Minkä seurauksena oikealla ruoalla syödään jotain vähän sinnepäin = väärin, kun ollaan napsittu leikkeleitä ateroiden välissä.
Ja sitten vähän ajan kuluttua taas käydään napsimassa leikkeleitä = turhaa.[/QUOTE]
 
"Tiina"
Suomessa asuessa karppasin ja painoa putosi 4 kk:n aikana 17 kg.

Saksaan muuttaessa karppaus on jäänyt. Varsinkin alussa tuli syötyä vaan ulkona ja toisaalta oli hankala löytää tarpeeksi karppia ruokaa. Nyt kun miehelle loppuu loma, niin aloitetaan taas!
Miksi pitää syödä niin paljon, että lihoo? En ymmärrä. Jos esim. jouluna paino nousee kilon, se laskee lähtötilanteeseen viikon sisällä ku palaa normaaliin ruokavalioon eli 5 ateriaa päivässä kaikkea kohtuudella ilman nälkää.
 
Huom harmaana
Kun täällä sanotaan kaikille niille, jotka väittävät että eivät karppaa, mutta katsovat mitä suuhunsa pistävät (eli suosivat täysjyviä, ruisleipää ja yrittävät pitää niiden määrän kohtuullisena) että se on jokin karppauksen alalaji. Silloinhan tuossa yhdessä lokosessa voi olla hieman täysjyväpastaa, tms. Mutta pääsääntöisesti ateriassa on kasviksia ja lihaa.

Minusta tuo lautasmalli haluaa korostaa, että normaalissa ruokavaliossa ruoka ei ole vain perunaa (== väitetty normaaliksi ruokavalioksi taas tässäkin keskustelussa).

Missä menee siis raja hyväkarppauksen ja terveellisen tavallisen ruokavalion osalta?
vhh tarkoittaa hiilareiden välttämistä/vähentämistä, ei sitä että syö kolme perunaa ja ruisleivän aterialla. En usko että kukaan on todennut että jos syö pari perunaa ja ruisleipää per ateria, hyväkarppaa. Hyväkarppauksella itse miellän sen, että syö hedelmiä ja vihanneksia mielen mukaan eikä laske hiilareita, mutta jättää pastat, risiit, perunat ja leivät sun muut väliin.
Mutta varmaan termit ovat vähän epäselviä ja niitä käytetään eri tavalla.
 
"joku"
Kun täällä sanotaan kaikille niille, jotka väittävät että eivät karppaa, mutta katsovat mitä suuhunsa pistävät (eli suosivat täysjyviä, ruisleipää ja yrittävät pitää niiden määrän kohtuullisena) että se on jokin karppauksen alalaji. Silloinhan tuossa yhdessä lokosessa voi olla hieman täysjyväpastaa, tms. Mutta pääsääntöisesti ateriassa on kasviksia ja lihaa.

Minusta tuo lautasmalli haluaa korostaa, että normaalissa ruokavaliossa ruoka ei ole vain perunaa (== väitetty normaaliksi ruokavalioksi taas tässäkin keskustelussa).

Missä menee siis raja hyväkarppauksen ja terveellisen tavallisen ruokavalion osalta?
karpaajien ja hiilareita vähän syövien rajana on:
karpeilla on aina punainen paita ja jäsenkirja.
muita ei saa kutsua karpeiksi
 
"Tiina"
[QUOTE="risotto";24436932]Oliko tässä kyse lihansyönnistä vai hiilarien?

Eikö normaalit ihmiset sitten syö muuta kun perunaa ja riisiä? =)[/QUOTE]

Lihan syönnistä on kyse...TOki syö lihaa ja pitääkin syödä proteiinien takia, mutta kohtuudella!
 
karppaaja
[QUOTE="Tiina";24436917]Miten karppaajat suhtautuvat siihen, että yli 300g lihaa viikossa on tutkittu aiheuttavan syöpää?

Suositus 5 - Syöpäjärjestöt[/QUOTE]

Varauksella. Jenkeissä tutkimustlokset asiasta ovat ristiriitaisia käsittääkseni.

Joka tapauksessa minä syön kalaa ja kanaa pääasiassa, punaista lihaa jauhelihan muodossa harvoin.
 
"Tiina"
[QUOTE="Tiina";24436956]Lihan syönnistä on kyse...TOki syö lihaa ja pitääkin syödä proteiinien takia, mutta kohtuudella![/QUOTE]

Ja punaisen lihan. Kalaa ja kanaa saa syödä. Karppaajathan puhuu isoista pihveistä kermakastikkeessa. Pekoniakin syödään joka aamu ja ilta. JEstas.
 

Yhteistyössä