Hautakivesi

Kuvitellaan, että haudallasi on joskus hautakivi (siis nekin saavat osallistua, jotka oikeasti aikovat polttohautauttaa itsensä) ja siihen pitäisi nimen, syntymä- ja kuolinpäivän lisäksi valita jokin lyhyt teksti.
Mitä toivoisitte omassanne lukevan?

Non compos mentis
Purcellin oopperasta Dido & Aeneas voisin ottaa Didon aarian hetkeltä ennen kuolemaa:

"When I am laid, am laid in earth, May my wrongs create
No trouble, no trouble in thy breast;
Remember me, remember me, but ah! forget my fate.
Remember me, but ah! forget my fate."

[video=youtube;4gyQWW_OC_4]http://www.youtube.com/watch?v=4gyQWW_OC_4[/video]

Yritin keksiä tälle suomenkielistä vastinetta, mutta en keksi yhtä osuvaa: "I made it!".

Muoks. Mun täytyy varmaan lisätä tähän että mä toivon eläväni pitkän elämän vaikka elämä tuntuukin olevan mulle aina kovin raskasta. Toivon että tulen selviämään pitkälle ja lopulta voin todeta että "jaksoinpa sitten kuitenkin, mä selvisin ja kerkesin myös nauttia ajastani".

Viimeksi muokattu:
"Sanoinhan olevani sairas" on hieno, mutta jo kertaalleen keksitty.

Voisin siteerata Gediä Maameren velhossa: "For a word to be spoken, there must be silence. Before, and after."
Cool! Sinänsä harmillista, että en saa tuota mitenkään suomennettua niin, että kuulostaisi yhtä hienolta.

Vaikea silti kuvitella minkäänlaista tekstiä, kun minulle ei tule kiveä olemaan. Istuttakoot vaikka puun johonkin. Vaikka voishan siihen puun juurelle laittaa jonkun laatan ilman mitään nimeä ja syntymä. ja kuolinpäiviä, pelkkä hyvä tekstinpätkä.

Mutta taidanpa tuumailla tätä asiaa joskus toiste. Olen tällä hetkellä aivan liian elämänjanoinen miettimään tuollaisia juttuja.

Tosi moderni hautakivi osaisi toistaa ääniä, jos joku tulisi riittävän lähelle. Minä haluaisin tämän herkän ja tunnelmallisen biisin pärähtävän soimaan:

[video=youtube;MM6qntPpyZ0]http://www.youtube.com/watch?v=MM6qntPpyZ0[/video]

pohjantähdenalla
Vaikea sanoa,tuskin mitään tekstiä tulisi. Meinasin aluksi kirjoittaa että jakaisin hautakiven veljeni kanssa,kunnes tajusin ettei se enää taidakaan olla mahdollista,kun eri sukunimi. Teininä päätin,että jos kuolen nuorena haluan olla veljeni vasemmalla puolella.

Yhteistyössä