Karppaatteko? Miksi/Miksi ette?

  • Viestiketjun aloittaja Real
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miljoonia vuosia sitten ihmiset söivät marjoja, jäkälää ja siemeniä jne. lihaa silloin harvoin kun saivat eläimen kiinni. Kalaakin paljon useammin kuin lihaa. En sanoisi sitä karppaukseksi.

Nykypäivänä vedetään sen sijaan hirveät määrät lihaa ja RASVAA (tyydyttynyttä) jota ei todellakaan ole historiassa ollut mahdollista syödä. Eikai voitakaan ollut, ennenkuin lehmät ja viljely yleistyi:)

Sairauksia taas oli taatusti, mutta kun keski-ikä oli jotain 30 vuoden luokkaa (tämä on puhdas arvaus) niin eipä siinä paljoa ehtinyt diagnooseja tehdä...

Viljellyt viljat tulivat kuvioon paljon myöhemmin toki, mutta eivät kyllä ihan noin suorasukaisesti tuoneet kaikkia noita sairauksia.

Hyvä satu silti:)
Peesi. Minäkin ihmettelin tuota "miljoonia vuosia sitten ihmiset karppasivat" -kommenttia.
 
"Omppu"
En karppaa. En näe mitään syytä siihen ja toisekseen tarvitsen paljon kuituja, jotta vatsa toimisi. Toisekseen kasvissyönti hankaloittaisi hommaa ihan liikaa. Kolmanneksi rakastan ihan liikaa hyvää ruokaa ja juomaa, jotta jaksaisin lähteä rajoittamaan syömisiäni. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on minun juttuni ja pitkään haudutettu kaurapuuro parasta mitä tiedän.
 
Mep
[QUOTE="Omppu";24428900]En karppaa. En näe mitään syytä siihen ja toisekseen tarvitsen paljon kuituja, jotta vatsa toimisi. Toisekseen kasvissyönti hankaloittaisi hommaa ihan liikaa. Kolmanneksi rakastan ihan liikaa hyvää ruokaa ja juomaa, jotta jaksaisin lähteä rajoittamaan syömisiäni. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on minun juttuni ja pitkään haudutettu kaurapuuro parasta mitä tiedän.[/QUOTE]

Syö rauhassa puuroa ellei se sinulle aiheuta ongelmia, mutta viljojen kuitupitoisuus on mitätön verrattuna vihanneksiin. Rakastat ruokaa mutta et vihanneksia...?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24428791]Peesi. Minäkin ihmettelin tuota "miljoonia vuosia sitten ihmiset karppasivat" -kommenttia.[/QUOTE]

miljoonia vuosia sitten ei ollut myöskään broilereita, viljapossuja, nykyisenkaltaisia pulskia syöttölehmiä saatika sitten sellaisia paprikoita, kurkkuja, tomaatteja tai lehtisalaatteja kuin nykyisin on. Pitkällisen jalostuksen tulosta kaikki joten luomupossukaan ei ole järin luonnonmukaista :)
 
Huom harmaana
[QUOTE="Omppu";24428900]En karppaa. En näe mitään syytä siihen ja toisekseen tarvitsen paljon kuituja, jotta vatsa toimisi. Toisekseen kasvissyönti hankaloittaisi hommaa ihan liikaa. Kolmanneksi rakastan ihan liikaa hyvää ruokaa ja juomaa, jotta jaksaisin lähteä rajoittamaan syömisiäni. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on minun juttuni ja pitkään haudutettu kaurapuuro parasta mitä tiedän.[/QUOTE]

Aika ankeaa, jos kaurapuuro on ainoa kuidun lähde jonka keksit :D
Eikä karppaus ole yhtä kuin kasvissyönti.
 
Miljoonia vuosia sitten ihmiset söivät marjoja, jäkälää ja siemeniä jne. lihaa silloin harvoin kun saivat eläimen kiinni. Kalaakin paljon useammin kuin lihaa. En sanoisi sitä karppaukseksi.

Nykypäivänä vedetään sen sijaan hirveät määrät lihaa ja RASVAA (tyydyttynyttä) jota ei todellakaan ole historiassa ollut mahdollista syödä. Eikai voitakaan ollut, ennenkuin lehmät ja viljely yleistyi:)

Sairauksia taas oli taatusti, mutta kun keski-ikä oli jotain 30 vuoden luokkaa (tämä on puhdas arvaus) niin eipä siinä paljoa ehtinyt diagnooseja tehdä...

Viljellyt viljat tulivat kuvioon paljon myöhemmin toki, mutta eivät kyllä ihan noin suorasukaisesti tuoneet kaikkia noita sairauksia.

Hyvä satu silti:)
Oletettavasti kun se eläin saatiin kiinni, se syötiin kerralla ja käytettiin hyväksi kaikki mahdollinen. Myös se rasva ja rasvaiset osat. Kerralla paljon lihaa.
 
"vieras"
Karppaan, koska olen vaarassa sairastua 2. tyypin diabetekseen. Sisaruksillani on jo diabetes ja itselläni sokerit alkoivat olla koholla ennen karppauksen aloittamista. Ennen karppausta paino vain nousi, vaikka yritin syödä terveellisesti ja liikkua. Karppauksen aloitin kaksi kuukautta sitten. Olen laihtunut 5 kiloa ja saavuttanut normaalipainon . Sokeriarvot ovat nyt normaalit. Uskon, etten enää palaa vanhaan ruokavalioon, vaan jatkan jonkinlaista karppausta loppuelämäni.
 
karppi
Karppaan. Mulle paras keino pitää sokeritasapaino hyvänä, paino alhaalla ja mieli freesinä. Kuudes vuosi menossa.
Sokereiden, tärkkelysten ja tyhjien hiilareiden karsiminen ruokavaliosta ei liene kenellekään pahaksi (muistutan, että karppaus pitää sisällään aika paljon eri variaatioita, eikä yksikään niistä ole hiilihydaatiton ruokavalio).
 
"kaks"
Aloitin pari päivää sitten karppauksen.Tosin sallin itselleni hedelmät, Kasviksia olen lisännyt hurjasti.
Nyt olen jo huomannut eron. Olo ei ole enää vetämätön,väsymys on hävinnyt.
Aiemmin söin hirveästi kaikkea valkoista,sekä karkkia.
Ei ole ollut nälkä,saati tehnyt mieli makeaa.
 
"möhkis"
[QUOTE="mä";24427942]En karppaa, koska se on epäterveellistä olla koko ajan ketoosissa, lisää syöpäriskiä, vaurioittaa munuaisia liiallisen proteiinin kautta yms. yms. ja muutoinkin olo on hyvin raskas tuollaisella ruokavaliolla.[/QUOTE]

Kyllä se on semmonen juttu että en minä ainakaan saa "liikaa" prodea, koska syön vähemmän lihaa kuin ennen. Ja nykyään kasviksia menee vähintään 500g päivässä, jota ennen ehkä 500g kahdessa viikossa.
 
"Vierailija"
En karppaa.

Ensinnäkin haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti.

Toisekseen olen täysin normaalipainoinen ja terve, joten tarvetta ruokavalion muuttamiseen ei ole. Ja jos minun pitäisi laihduttaa, teksin tämän perusruokavaliotani keventämällä.
 
"mä"
Huomaa ettei monella oo oikein tietoa karppauksesta. Kuvittelee sen proteiinidieetiksi, tai ettei oo muuta ku ketokarppaus...
Tiedän mitä karppaus on, en siltikään koe sitä itselleni tarpeelliseksi. Olen terve, normaalipainoinen, en ole millekään allerginen, harrastan liikuntaa ja olen muutenkin onnellinen. Mihin tarvitsen karppausta, kun minulla on jo kaikki mitä tarvitsen onnelliseen elämään.
 
Huom harmaana
[QUOTE="Vierailija";24429072]En karppaa.

Toisekseen olen täysin normaalipainoinen ja terve, .[/QUOTE]

Niin minäkin. Ei hiilareita vähentääkseen tarvitse olla läski tai sairas.
 
Toinen vierailija
[QUOTE="niin";24428124]Jos haluaa yleisempää ajatusta karppaamiseen niin ajatelkaa sitä että miljoonia vuosia ihmiset karppasivat. Ei ollut syöpää, diabetesta, ruoka-aineallergioita.[/QUOTE]

Kulta rakas. Ensinnäkin ihmistä nykyisenä lajina ei ole ollut miljoonia vuosia.

Toisekseen 20 000 vuotta sitten kolmikymppinen oli vanhus. Ei siinä mitään syöpiä ehtinyt muodostua, kun ihmiset kuolivat pois nuorina täysin muista syistä.
 
Elän karpisti sen verran, että välttelen valkeita jauhoja, sokeria ja perunaa. Mutta muuten syön ihan normaalisti. Tai no ehkä tähän hyväkarppiin elämään kuuluu myös kevyttuotteiden välttely.

Muoks. ja ihan siksi syön näin, että voin paremmin. Ei turvota eikä ole vatsa kipeä eikä muuta ikävää.
 
"noh"
Karppaus saattaa olla se juttu, joka pelastaa länsimaiden ja suomenkin kansantalouden. Jos ihmiset alkaa karpata ja saavat sen 5-25 kiloa pois, niin jumalattoman paljon hoitokuluja aiheuttava diabetespommi lakkaa tikittämästä.
 
"vieras"
[QUOTE="noh";24429779]Karppaus saattaa olla se juttu, joka pelastaa länsimaiden ja suomenkin kansantalouden. Jos ihmiset alkaa karpata ja saavat sen 5-25 kiloa pois, niin jumalattoman paljon hoitokuluja aiheuttava diabetespommi lakkaa tikittämästä.[/QUOTE]
Ei siihen mitään karppausta vaadita, vaan oikeat annoskoot ja turhan moskan syömisen lopettaminen, joka ei terveelliseen suomalaiseen ruokavalioon kuulu.
 
en, mutta tarkkailen hiilihydraattien laatua. Vältän sokeria, vehnämössöjä jne. Voin hyvin, enkä näe syytä vähentää hiilihydraattien määrää. Kasviksia ja marjoja syön todella paljon. Vältän myös kevyt tuotteita.
 
jopas!
[QUOTE="vieras";24429808]Ei siihen mitään karppausta vaadita, vaan oikeat annoskoot ja turhan moskan syömisen lopettaminen, joka ei terveelliseen suomalaiseen ruokavalioon kuulu.[/QUOTE]

Tuo oikeat annoskoot ja turhan moskan syömisen lopettaminen on utopiaa, johon ei millään terveysvalistuksen konstilla päästä kun katsotaan koko kansakuntaa, joka on tyhmä, mukavuudenhaluinen ja vielä laiskakin.

Sipsii, limsaa, mässyy, pastaa, vaaleaa leipää, pullaa, makeaa herkkua. Sitä me haluamme.
Ja perunoita monta kertaa päivässä!
 

Yhteistyössä