mä en päällystä enää yhtän kirjaa kontaktimuovilla. Päällystäkööt opet ne kirjat!

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuli tästä keskustelusta mieleen, että monet peruskoulun kirjat tosiaan ovat oppilaalla vain lainassa ja menevät sen jälkeen seuraaville oppilaille. Miksi siis oppilaan kuuluu päällystää myös koulun omistamat kirjat eikö se olisi koulun tehtävä? Ja miksi ne kirjat, jotka jäävät vuoden jälkeen oppilaalle itselleen pitää päällystää, jos oppilas/vanhemmat eivät halua?
(itsellä ei vielä kouluikäisiä lapsia)
 
Rollolainen
On se jännää, että äiti ei osaa, isä ei osaa, eikä yksikään kolmesta sisaruksestakaan osaa päällystää, vaan kirja jätetään päällystämättä kokonaan.

Ei se hei NIIN vaikeaa oikeasti ole....tietty joka asiasta saa tehtyä ongelman (ja riidan koulun kanssa?) jos oikein yrittää. tosiaaanko luulit mun käskevän open niin tekevän. Mä en ntä päällystä joten savat olla. poiak sit päällystää itte jos haluaa jollakin kivalla julisteella tai vaika lahjapaperilla. mutta kontaktimuovia en niihin laita!
En ikinä kehtaisi lähettää lastani kouluun päällystämättömän kirjan kanssa kertomaan, että meidän perheestä kukaan ei osannut tämän päälle muovia laittaa ja te opettajat saatte sitten sen tehdä... :D
Saa kai sitä ihminne tavalaan ajatella ääneen, kaikke aei trvii aian niin toissaan ottaa. EI TIETENKÄÄN opene niitä trvii pääällystää, mutta kun v.ituttaa nii tule vaan sanottua näin. Nyt opet äkkiä barrikadeille, että ei sa edes ajatella enää......
 
[QUOTE="täti";24367607]muistaako kukaan kun joskus -80 luvun puolen välin paikkeilla oli sellasia vihkon ja kirjan kontaktimuovisia "kansia"? kirja vain sujautettiin sisään ja kun vaihdon aika tuli niin vaihdettiin vain ne muovikannet! näppärää!
[/QUOTE]

Ei oo pitkä aika siitä, kun näin tuollaisia jossain kirjakaupassa.

Tai siis on siitä 2-3 v ehkä, mutta ihan "nykypäivänä" kuitenkin :)
 
"vieras"
[QUOTE="...";24367596]Miksi ne kirjat pitää päällystää? Ei mulla ainakaan muistaakseni ole ollut päällystettyjä kirjoja kuin joskus ala-asteella enkä tiedä miksi niitä silloinkaan päällystettiin.[/QUOTE]

Ne kulmat taipuu, kuluu ja repeilee.
 
Jos asuisin sielläpäin voisin ne tulla päälystää,kun tykkään siitä hommasta...oliskohan kolmos tai nelosluokalla ollut kun ekat kirjat halusin itte päälystää ( harjottelin tehtäväkirjalla) ja mä aina päälystelen tuttujen lapsien kirjoja,kun useimpien mielestä se on hermoja rassaavaa hommaa :)
Oma äiti oli onnellinen,kun mä aloin tekee ton homman itse ja sitten myöhemmin auton sisarustenkin kirjojen kanssa...
 
[QUOTE="vieras";24367634]Tuli tästä keskustelusta mieleen, että monet peruskoulun kirjat tosiaan ovat oppilaalla vain lainassa ja menevät sen jälkeen seuraaville oppilaille. Miksi siis oppilaan kuuluu päällystää myös koulun omistamat kirjat eikö se olisi koulun tehtävä? Ja miksi ne kirjat, jotka jäävät vuoden jälkeen oppilaalle itselleen pitää päällystää, jos oppilas/vanhemmat eivät halua?
(itsellä ei vielä kouluikäisiä lapsia)[/QUOTE]

Jos kirja vahngoittuu käyttökelvottomaksi, on kodin tehtävä korvata kirjan hinta (tavallaan ostaa uusi kirja koululle). On siis perheen oma etu, että kirja muovitetaan, jolloin se kestää paremmin käyttöä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24367634]Tuli tästä keskustelusta mieleen, että monet peruskoulun kirjat tosiaan ovat oppilaalla vain lainassa ja menevät sen jälkeen seuraaville oppilaille. Miksi siis oppilaan kuuluu päällystää myös koulun omistamat kirjat eikö se olisi koulun tehtävä? Ja miksi ne kirjat, jotka jäävät vuoden jälkeen oppilaalle itselleen pitää päällystää, jos oppilas/vanhemmat eivät halua?
(itsellä ei vielä kouluikäisiä lapsia)[/QUOTE]

Kirjat kuuluu päällystää, koska kirjat uskotaan oppilaan haltuun vuoden ajaksi. Sinä aikana oppilas on velvollinen pitämään niistä huolta. Kirjan on tarkoitus kestää koko vuosi ja päällystys huomattavasti edesauttaa kestämistä. Etukäteen ei kaikista kirjoista tiedä mitkä kestävät tai mitkä kestävät tai valitaan kierrätykseen. Voi olla, että vuoden aikana ilmestyy uusi parempi kirjasarja, joka päätetään ottaa käyttöön seuraavilla. Tällöin kirjan saa ehkä pitää.
 
Rollolainen
Jos kirja vahngoittuu käyttökelvottomaksi, on kodin tehtävä korvata kirjan hinta (tavallaan ostaa uusi kirja koululle). On siis perheen oma etu, että kirja muovitetaan, jolloin se kestää paremmin käyttöä.
minusta monivuotisen kirjan päällystäminenkuulu koululle, mutta esim tehtäväkirjat ym saa vanhemmat päätätä itte päällystävätkö, koska se on käytössä vain sen vuoden.
 
"JepJep"
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24367655:
Jos asuisin sielläpäin voisin ne tulla päälystää,kun tykkään siitä hommasta...oliskohan kolmos tai nelosluokalla ollut kun ekat kirjat halusin itte päälystää ( harjottelin tehtäväkirjalla) ja mä aina päälystelen tuttujen lapsien kirjoja,kun useimpien mielestä se on hermoja rassaavaa hommaa :)
Oma äiti oli onnellinen,kun mä aloin tekee ton homman itse ja sitten myöhemmin auton sisarustenkin kirjojen kanssa...
Pilkun jälkeen väli, samoin muiden välimerkkien. =)
 
"vieras"
Saa kai sitä ihminne tavalaan ajatella ääneen, kaikke aei trvii aian niin toissaan ottaa. EI TIETENKÄÄN opene niitä trvii pääällystää, mutta kun v.ituttaa nii tule vaan sanottua näin. Nyt opet äkkiä barrikadeille, että ei sa edes ajatella enää......
Voi kuule Rollolainen, sun pitää nyt vaan hyväksyä se, että jos sä täällä palstalla "ajattelet ääneen", niin sulle voidaan vastata "ääneen". Vai onko tää palsta sun päiväkirja?

Huom! Tämä ei ollut v*ttuilua!
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";24367675]Kirjat kuuluu päällystää, koska kirjat uskotaan oppilaan haltuun vuoden ajaksi. Sinä aikana oppilas on velvollinen pitämään niistä huolta. Kirjan on tarkoitus kestää koko vuosi ja päällystys huomattavasti edesauttaa kestämistä. Etukäteen ei kaikista kirjoista tiedä mitkä kestävät tai mitkä kestävät tai valitaan kierrätykseen. Voi olla, että vuoden aikana ilmestyy uusi parempi kirjasarja, joka päätetään ottaa käyttöön seuraavilla. Tällöin kirjan saa ehkä pitää.[/QUOTE]
tehtäväkirjat kyllä sa AINA omaksi ja vihot. silloin kai se on sama millä ne päällytää. Pojalal on aiankin matematiikan kirja missä lukee päällä, monivuotinen ja sitä käytetään vaan vitosella, eli se on varmasti menossa kierrätykseen....
 
[QUOTE="JepJep";24367680]Pilkun jälkeen väli, samoin muiden välimerkkien. =)[/QUOTE]

Ai sori..hyvä et jaksat kiinnittää huomiota :D
Mä olenkin ainoa tässäkin ketjussa jolla on kirjoitusvirheitä :D
 
Viimeksi muokattu:
idioottii
Saa kai sitä ihminne tavalaan ajatella ääneen, kaikke aei trvii aian niin toissaan ottaa. EI TIETENKÄÄN opene niitä trvii pääällystää, mutta kun v.ituttaa nii tule vaan sanottua näin. Nyt opet äkkiä barrikadeille, että ei sa edes ajatella enää......
Sydämen sivistys sulta raukalta puuttuu sitten kokonaan. Mutta onneksi on Rollo, niin saat purkaa tota paskaa oloasi!
 
[QUOTE="JepJep";24367717]No, luettavuuden kannalta sillä on kyllä aika suuri merkitys. Ei sitten ollut vittuilua.[/QUOTE]

Ei siinä mitään edelleenkin hyvä,et joku jaksaa puuttua.
Mä olenkin varmaan ainoa jonka tekstiä on hieman hankala lukea :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
"Vilukissa"
..Ja mä oikein odotan, että pääsen päällystämään tuon tulevan koululaisen kirjoja. Oikeesti, se on kivaa puuhaa!

..mutta ymmärrän tuonkin, että kun ei suju, niin ei suju...:hug:...älä suotta moisen asian takia hermojas menetä..tuleepahan ainakin persoonallinen kuositus ;)....
 

Yhteistyössä