mä en päällystä enää yhtän kirjaa kontaktimuovilla. Päällystäkööt opet ne kirjat!

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
lol
No olet kyllä aika tunari. Koitappa päällystää niin että valutat sen muovin siihen kirjan päälle varovasti pitkän viivottimen avulla. Sillai pikkuhiljaa. Ryppyjä ei pitäis silloin tulla, jos oot oikein ymmärtänyt nämä ohjeet.
 
"vieras"
Mäkin rakastan kirjojen päällystämistä! Ja kyllä, kirjastossa oon itekki ollu töissä. Rakastin hommaa kyllä jo ennen, ja päällystin omat ja pikkusisarusten kirjat. Nyt on oma eka menossa kouluun, taas pääsee hommiin. Kirjoihin harvoin tulee ryppyjä, mutta se olikin homma opetella kontaktoimaan lehtiä, meidän kirjastossa kun päällystettiin osa niistäkin. Mutta onnistuu sekin.

Takakantta muovitettaessa on tärkeää, ettei repäise sitä suojapaperia kokonaan irti kerralla. Jos näin tekee, voi muovi löpsähtää kirjan päälle, ja takuulla tulee ryppyjä. Paperia irrotellaan sitä mukaa kun muovia on saatu pikkuhiljaa kiinnitettyä. Alussa voi laittaa ihan sentti kerrallaan, nopeaksi kyllä oppii. Ja viivotinta voi käyttää myös, etenkin jos on iso kirja. A4 ja pienemmät onnistuu ihan käden avulla. Mutta ei taustapaperia heti kokonaan pois!
 
ihana rollo
Ei ole kyllä röyhkeydellä rajaa. Ilmainen koulutus ja ilmaiset kirjat ja silti valitetaan. Ja ei, sun verorahoistahan se koulutus ei mene kun et töitäkään tee.

Ryhdistäydy hyvänen aika! Monessa muussa maassa vanhemmat maksaa opetuksestakin.
 
"vieras"
Ei ole kyllä röyhkeydellä rajaa. Ilmainen koulutus ja ilmaiset kirjat ja silti valitetaan. Ja ei, sun verorahoistahan se koulutus ei mene kun et töitäkään tee.

Ryhdistäydy hyvänen aika! Monessa muussa maassa vanhemmat maksaa opetuksestakin.
Eiköhän toi ollu vähän niiku vitsi et ope päällystää.

Se oon huomannu vuosien varrella että kontaktimuoveissa on eroja, mitä paksumpaa sen helpompaa laittaa ilman kuplia ja se viivotin on hyvä apuväline
 
Kepsis
Jos ny sen verran sanois tähän että itse olen ollut ja olen vieläkin täysin tumpelo kaiken "askarteluun" liittyvän suhteen ja sain kyllä kirjani ihan itse päällystettyä. Se mitään haittaa jos vähän tulee ryppyjä, ei pidä vaan leikata liian valmiiksi sitä muovia ennenkuin on saanut sitä jonkin matkaa kiinnitettyä niin ei mene vinoon valmiiks leikatut kulmat jne...
 
[QUOTE="vieras";24367994]Eihän niitä pakko ole päällystää. Ostat sitten keväällä kouluun uuden kirjan pilalle menneen tilalle.[/QUOTE]

jos vajaassa vuodessa saa tehtäväkirjan tuhottua niin huonoon kuntoon että pitää uusi ostaa niin ei siihen kyllä mitkään muovit auta... Nuo lainassa olevat kirjat ovat useinmiten jo päällystettyjä kun ne saa käyttöön (eli ovat kiertäneet jo muilla)
 
kka
minusta monivuotisen kirjan päällystäminenkuulu koululle, mutta esim tehtäväkirjat ym saa vanhemmat päätätä itte päällystävätkö, koska se on käytössä vain sen vuoden.
Meillä yläkoululla me koulunkäyntiavustajat käytämme monta tuntia monivuotisten kirjojen päällystämiseen. Aina kun tilataan uudet kirjat, ne ilmestyvät meidän pöydälle ja päällystäminen odottaa :) Viime keväänä päällystin yksin yli 70 kotitalouskirjaa, onneks tykkään puuhasta. Joten meidän koululla lukukirjojen päällystäminen kuuluu koululle.
 
Kepsis
no jos kyse on koulun omasta kirjasta niin eihän siinä mitenkään päin voi enää vaatia vanhempia tekemään päällystystä. toki voi pyytää, mutta kyllä sellaisesta pitää saada kieltäytyäkkin.
 
nvb
Jos se jollekulle se kirjojen päällystäminen kuuluisi, niin oikea taho olisi minun mielestäni kunta. Tarkennettuna ne päätöksentekijät, jotka vievät kouluilta loputkin rahat pois, niin että samaa koulukirjaa kierrätetään viisi vuotta putkeen. Päällystäköön ne tyypit kaikkien koululaisten kirjat.
 
"vieras"
Kannattaa ostaa paksumpaa (todennäköiseti myös kallimpaa) kontaktimuovia, muistaakseni kirjakaupat ainakin sitä myivät joskus kultaisella 80-luvulla =)

Se ei rypisty niin helposti kuin ohuemmat laadut. Lapsuuden perheessä kirjojen päällystys oli isän hommia, kunnes opetti sen lapsille. Taisin yläasteelta lähtien itse päällystää kirjat.
 
Mä muistan, että ala-asteella ja vielä yläasteellakin kun oli kyse kirjoista joita ei saanut itselle lukuvuoden päätyttyä, oppilaat päällystivät koulussa koulun välinein ja muovein ne kirjat.
Eka- ja tokaluokkien kirjat päällystivät avustajat ja opettajat, muilla luokilla jokainen oppilas päällysti kirjansa itse.
Opettaja opasti ja näytti miten tehdään.

Ne kirjat jotka jäivät itselle lukuvuoden päätyttyä, päällystettiin kotona.
 

Yhteistyössä