Alkuperäinen kirjoittaja tiedän kyllä;24334815:230.
Hyökkäyksiä joka vuosi. Eikä ne hyökkääjät ole englanninspringerspanieleja ja labradorinnoutajia.
Mä taas tiedän että hyökkäyksiä tekee kaiken rotuiset koirat, myös labradorit ja sprinkut. Oon itse toiminut koulutusohjaajana 15 vuotta ja nähny kaikenlaista koiraa ja kaikenlaista omistajaa. Et voi leimata mitään tiettyjä rotuja vihaisiksi, paitsi jos oot joku koiriin perehtymätön maallikko. Maallikoillahan on ne omat kuvitelmansa kuten että susikoira (mikä on vielä virheelinen nimityskin) on vihainen, lassie on viisas kiltti ja kultainen noutaja sopii joka perheeseen. Ei muuten mene näin. esim sakemannin ja collien ero: kun sakemanni on ärtynyt niin se ensin varoittaa, ehkäpä kahdestikin, ja hyökkää vasta sitten. kun collie on ärtynyt niin se hyökkää suorilta käsin, varoittamatta. Kukapa uskoisi kiltistä lassiesta. Itselläni on ollu sen sakemannin lisäksi 6 collieta ja voin sanoa että collie on arvaamattomampi rotu kuin sakemanni.
Onkos sulla viisaana tietoa että montako kertaa koira hyökkää vuodessa ihmisen kimppuun? kun Suomessa on se 600tuhatta koiraa niin moniko niistä on kiltti ja moniko hyökkää? Uskoisin että kilttejä on hurjasti enemmän. Ja hyökkäystapauksissa on useimmiten ihmisessä se vika. Jos ihminen ei osaa lukea koiran viestejä eikä ymmärrä miten koira toimii niin tulee näitä konflikteja!! Liian moni yrittää ylentää koiran ihmisen tasolle ja pitää sitä kuin ihmisenä, mutta se on väärin. Ihmisen pitää mennä koiran tasolle ja nähdä miten koira näkee ja kokee asiat. Silloin pystyy kouluttamaan koiransa hyvin. Ja mitä poliisikoirien koulutukseen niin monen maallikon koirat on paremmin koulutettuja. LIsäksi poliisikoirat on juuri koulutettu hyökkäämään ja jos tilanteessa on oikeat ainekset mukana niin koira saattaa hyökätä vaikka ei pitäisikään.
Voisin tehdä satasivuisen luennon aiheesta johtajuus perheessä jossa on koira. Miten koiralle näytetään kuka on johtaja? Sitä pitää miettiä siitä näkökulmasta miten susilaumassa johtaja pitää asemansa. Samalla tavalla ihmisenkin pitäis pitää asemansa.