Onko hirveän moraalitonta käydä kuntosalilla ennen lapsen hakemista päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Tottakai on niitä, jotka ovat ylikin 8 tuntia päivässä. Ja toivottavasti aina sen takia, että vanhemmat ovat pelkästään töissä tai työmatkalla. Minun tavallani ajattelee jokainen päiväkodin työntekijä jonka tunnen. Eli harrastukset lapsen päiväkotiajan ulkopuolella, oli se sitten ylevä harrastus tai ei.

Sehän on sitten kuitenkin jokaisen perheen oma asia mitä pitää tärkeänä ja mitä ei.
Eli sinä ehdottaisit jättämään kuntosalin tilanteessani kokonaan pois? (Oletan, ettet pidä lapsiparkkia vaihtuvine hoitajineen ja lapsineen päiväkotia parempana.) Koska en keksi miten muuten pystyn ratkaisemaan tuon, ettei lapsi ole hoidossa missään.

Minulla on ollut raskauden jälkeen selkäongelmia, joihin kuntosali on auttanut, mutta selkä on alkanut vihoittelemaan uudestaan, kun olen tuosta tinkinyt. Toki kotijumppaa voisi kokeilla, mutta aiemmin en saanut siitä yhtä hyvin apua. Ja lapsen kanssa jumppaaminen on välillä vähän hankalaa, kun lapsesta olisi kiva pomppia äidin päällä.
 
Jomala
Totta kai voit käydä! Jos lapsen hoitoaika on muutenkin "normia" lyhyempi niin en näe ongelmaa. Mun mielestä eriasia olisi jos lapsi olisi hoidossa reilut 8h ja siihen päälle vielä vanhemman kuntosaliaika. Se olisi jo aivan liikaa
 
suora vastaus
[QUOTE="aloittaja";24265776]Eli sinä ehdottaisit jättämään kuntosalin tilanteessani kokonaan pois? (Oletan, ettet pidä lapsiparkkia vaihtuvine hoitajineen ja lapsineen päiväkotia parempana.) Koska en keksi miten muuten pystyn ratkaisemaan tuon, ettei lapsi ole hoidossa missään.

Minulla on ollut raskauden jälkeen selkäongelmia, joihin kuntosali on auttanut, mutta selkä on alkanut vihoittelemaan uudestaan, kun olen tuosta tinkinyt. Toki kotijumppaa voisi kokeilla, mutta aiemmin en saanut siitä yhtä hyvin apua. Ja lapsen kanssa jumppaaminen on välillä vähän hankalaa, kun lapsesta olisi kiva pomppia äidin päällä.[/QUOTE]

Niin, no, miksi kyselet asiasta, jonka olet jo ratkaissut mielestäsi moraalittomasti ;)
 
"aloittaja"
Te jotka vastustatte lapsen hoitoa vanhemman harrastaessa: Olisiko parempi, että järjestämme uudestaan työvuorot niin, että pääsen salille miehen hakiessa lapsen? Eli lapsi olisi normaalipituista päivää joka ikinen päivä hoidossa? Siis pari tuntia nykyistä enemmän.

Tai vain niille päiville kun käyn salille miehelle lyhyempi työaika, josta tosin seurauksena miehen täytyisi tehdä tunnit kuitenkin, jolloin lapsi olisi kuitenkin hoidossa. Mutta tuolloin tarkkaan ottaen lapsi olisi hoidossa vain työssäollessamme, mutta tuntimäärä hoidossa olisi sama.

Vai onko niin, että jos onnistuu järjestämään lapselleen lyhyet hoitopäivät normaalisti, silloin ei vanhempi enää saa harrastaa mitään? Vain yhtä aikaa töissä ja vapaalla olevat saavat?
 
"aloittaja"
Niin, no, miksi kyselet asiasta, jonka olet jo ratkaissut mielestäsi moraalittomasti ;)
En ollut ainakaan vielä ketjun alussa ratkaissut asiaa mitenkään. Siksi kyselen. Ja toisekseen haluaisin tietää, jos joku keksii tähän jonkun muun ratkaisun tai näkökulman, mitä itse en ole vielä keksinyt.

Mieluiten hakisin lujaa lapseni pois hoidosta hoitopäivän jälkeen, kuten olen tähän saakka tehnytkin, mutta selkä alkaa laittamaan vastaan minun tähän saakka tekemälleni ratkaisulle.
 
suora vastaus
[QUOTE="aloittaja";24265830]En ollut ainakaan vielä ketjun alussa ratkaissut asiaa mitenkään. Siksi kyselen. Ja toisekseen haluaisin tietää, jos joku keksii tähän jonkun muun ratkaisun tai näkökulman, mitä itse en ole vielä keksinyt.

Mieluiten hakisin lujaa lapseni pois hoidosta hoitopäivän jälkeen, kuten olen tähän saakka tehnytkin, mutta selkä alkaa laittamaan vastaan minun tähän saakka tekemälleni ratkaisulle.[/QUOTE]

Kerroit selkäongelmista vasta tässä myöhemmin.... Mutta noin yleisesti ottaen olen huomannut, että helposti näinä subjektiivisen päivähoidon aikoina vanhemmat keksivät mitä ihmeellisempiä syitä olla kotona tai muualla kun lapsi on päivähoidossa :/ Esimerkiksi säännöllinen kotiin livahtaminen hoitohenkilökunnalta salaa on harrastuksena joillakin ja lapsi on kesähelteellä viimeisten joukossa tuskaisen kuumalla päiväkodin pihalla.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24265830]En ollut ainakaan vielä ketjun alussa ratkaissut asiaa mitenkään. Siksi kyselen. Ja toisekseen haluaisin tietää, jos joku keksii tähän jonkun muun ratkaisun tai näkökulman, mitä itse en ole vielä keksinyt.

Mieluiten hakisin lujaa lapseni pois hoidosta hoitopäivän jälkeen, kuten olen tähän saakka tehnytkin, mutta selkä alkaa laittamaan vastaan minun tähän saakka tekemälleni ratkaisulle.[/QUOTE]

No mikä on tämä miehen tuleminen myöhään töistä? Monet kuntosalit ainakin täällä päin on auki ilta kymmeneen, ellei yli.

Minusta miehen kannattaisi viedä lapsi vaan aikaisemmin hoitoon ja sinä haet aikaisemmin. Pääse kuntosalille kun mies pääsee töistä. Parempi lapsen on ollakkin päiväkodissa aamupäivästä, silloin siellä enemmän ohjelmaa on kuin iltapäivisin. Lisäksi mieskin pääsis sit joskus aikaseen eikä aina myöhään..

Lisäksi varmaan viikonloppuisin pääset salille jos vaan haluat.
 
"hoitaja"
[QUOTE="aloittaja";24265822]Te jotka vastustatte lapsen hoitoa vanhemman harrastaessa: Olisiko parempi, että järjestämme uudestaan työvuorot niin, että pääsen salille miehen hakiessa lapsen? Eli lapsi olisi normaalipituista päivää joka ikinen päivä hoidossa? Siis pari tuntia nykyistä enemmän.

Tai vain niille päiville kun käyn salille miehelle lyhyempi työaika, josta tosin seurauksena miehen täytyisi tehdä tunnit kuitenkin, jolloin lapsi olisi kuitenkin hoidossa. Mutta tuolloin tarkkaan ottaen lapsi olisi hoidossa vain työssäollessamme, mutta tuntimäärä hoidossa olisi sama.

Vai onko niin, että jos onnistuu järjestämään lapselleen lyhyet hoitopäivät normaalisti, silloin ei vanhempi enää saa harrastaa mitään? Vain yhtä aikaa töissä ja vapaalla olevat saavat?[/QUOTE]

Jos käyt salilla useasti silloin se lyhyt päivä ei ole enää normaalisti. Eikä mikään oikeasti estä sinua käymästä myöhään illalla salilla vai mitä?
Ei minusta ole moraalitonta mennä salille lapsen ollessa päivähoidossa. Se vain tekee sen tilanteen, että päivähoidossa yksi aikuinen on vastuussa kokonaisesta ryhmästä iltapäivän mikä tekee sen, että hyvin pienetkin joutuvat selviytymään yksin vessareissuista yms tilanteista ja lapset ovat vähemmän valvottuja (toisin sanoen ehtivät tappelemaan ja kiusaamaan enemmän) kuin silloin, jos aikaisin pääsevät vanhemmat hakisivat lapsensa pois hoidosta ja valvottavia lapsia jäisi päiväkotiin vähemmän paikalle.
 
"vieras"
Minkä ikäinen lapsi? Mun mielestä esim. 5-vuotiaalle ei ole ratkaisevaa, onko silloin tällöin hoidossa 6 vai 7 tuntia. 1-2-vuotiaan kanssa jättäisin omat harrastukset sivunmmalle jos seurauksena on pidempi päivä hoidossa.

Vähän vastaavassa tilanteessa olen käynyt salilla kun työpäivä on ollut poikkeuksellisen lyhyt tai lapsen hoitopäivä ollut poikkeuksellisen lyhyt. Viikonloppuisin olen käynyt, ja myöhään illlalla. Sali on valittu sen perusteella, että on melkein aina auki, mutta sehän ei pikkupaikkakunnilla onnistu.
 
suora vastaus
Onpa typerä kommentti. Oma aika kuuluu kaikille, vanhemmilla se vain on valitettavasti järjestelykysymys.
Minä en pidä tuota kommenttia typeränä, koska lapset ovat kuitenkin todella vähän aikaa pieniä ja oman ajan puute on otettava vastaan luonnollisena, elämään kuuluvana asiana silloin.

Ja järjestelemällähän sitä omaa aikaa saa, mutta se ei saa tapahtua lapsen hyvinvointia vähentämällä.
 
"aloittaja"
Kerroit selkäongelmista vasta tässä myöhemmin.... Mutta noin yleisesti ottaen olen huomannut, että helposti näinä subjektiivisen päivähoidon aikoina vanhemmat keksivät mitä ihmeellisempiä syitä olla kotona tai muualla kun lapsi on päivähoidossa :/ Esimerkiksi säännöllinen kotiin livahtaminen hoitohenkilökunnalta salaa on harrastuksena joillakin ja lapsi on kesähelteellä viimeisten joukossa tuskaisen kuumalla päiväkodin pihalla.
En tullut maininneeksi sitä, sillä vaikka se on se syy alunperin miksi aloin käydä salilla, olen mieltänyt koko salilla käymisen enemmän harrastukseksi ja omaksi huvikseni, en "kuntoutukseksi" tms. Minulle kuntoilu on ollut jotenkin itsestään selvää, jotta pysyn kunnossa, joten tuntuu myös jotenkin selvältä, että kun ei kuntoile siitä seuraa jotain ongelmia pidemmän päälle. Oli se sitten selkä, mieliala, verenpaine tai mikä kullakin. Eikä se selkä ole vielä siinä kunnossa, että sitä varten ihan pakko on käydä salilla, mutta pelkään, että kohta on taas. Siksi mielelläni kävisin siellä myös omaksi ilokseni. Voi olla, että kerran viikossa riittäisi pitämään sen kunnossa, en tiedä, mutta tuntuisi kätevältä käydä salilla myös viikolla, kun siitä ohi ajaa kuitenkin.

Mutta olenko siis oikeassa, että minuna sinä jättäisit liikunnan pois lähivuosiksi viikolla, jos saan selän pidettyä muuten kunnossa?
 
huomioi
[QUOTE="hoitaja";24265907]Jos käyt salilla useasti silloin se lyhyt päivä ei ole enää normaalisti. Eikä mikään oikeasti estä sinua käymästä myöhään illalla salilla vai mitä?
Ei minusta ole moraalitonta mennä salille lapsen ollessa päivähoidossa. Se vain tekee sen tilanteen, että päivähoidossa yksi aikuinen on vastuussa kokonaisesta ryhmästä iltapäivän mikä tekee sen, että hyvin pienetkin joutuvat selviytymään yksin vessareissuista yms tilanteista ja lapset ovat vähemmän valvottuja (toisin sanoen ehtivät tappelemaan ja kiusaamaan enemmän) kuin silloin, jos aikaisin pääsevät vanhemmat hakisivat lapsensa pois hoidosta ja valvottavia lapsia jäisi päiväkotiin vähemmän paikalle.[/QUOTE] !

Ei ole kyse siitä jätätkö liikunnan vaan siitä liikutko illalla vai päivällä.
 
Minä en pidä tuota kommenttia typeränä, koska lapset ovat kuitenkin todella vähän aikaa pieniä ja oman ajan puute on otettava vastaan luonnollisena, elämään kuuluvana asiana silloin.

Ja järjestelemällähän sitä omaa aikaa saa, mutta se ei saa tapahtua lapsen hyvinvointia vähentämällä.
Oma aika on myös erilaista jokaiselle. Toiselle riittää hetki kirjan parissa, toinen tarvitsee aikaa käydäkseen kuntosalilla. Jos ap tai kuka vain kävisi vaikka kerran, kaksi viikossa salilla niin että lapsi on puolitoistatuntia pidempään hoidossa niin onko se todella lapsen hyvinvoinnin vähentämistä?

Enkä todellakaan allekirjoita tuota, että kaikkien tulisi mukisematta hyväksyä että oman ajan puute on luonnolista ja se tulisi mukisematta hyväksyä. Minusta jokainen pienen (ja isommankin) lapsen vanhempi ansaitsee omaa aikaa edes vähän, ja mikäs sen parempaa siihen kuin liikunta.
 
Viimeksi muokattu:
suora vastaus
[QUOTE="aloittaja";24265927]
Mutta olenko siis oikeassa, että minuna sinä jättäisit liikunnan pois lähivuosiksi viikolla, jos saan selän pidettyä muuten kunnossa?[/QUOTE]

No en todellakaan jättäisi liikuntaa vaan järjestäisn asian niin että lapsi ei ole silloin hoidossa, kun liikun!
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24265927]En tullut maininneeksi sitä, sillä vaikka se on se syy alunperin miksi aloin käydä salilla, olen mieltänyt koko salilla käymisen enemmän harrastukseksi ja omaksi huvikseni, en "kuntoutukseksi" tms. Minulle kuntoilu on ollut jotenkin itsestään selvää, jotta pysyn kunnossa, joten tuntuu myös jotenkin selvältä, että kun ei kuntoile siitä seuraa jotain ongelmia pidemmän päälle. Oli se sitten selkä, mieliala, verenpaine tai mikä kullakin. Eikä se selkä ole vielä siinä kunnossa, että sitä varten ihan pakko on käydä salilla, mutta pelkään, että kohta on taas. Siksi mielelläni kävisin siellä myös omaksi ilokseni. Voi olla, että kerran viikossa riittäisi pitämään sen kunnossa, en tiedä, mutta tuntuisi kätevältä käydä salilla myös viikolla, kun siitä ohi ajaa kuitenkin.

Mutta olenko siis oikeassa, että minuna sinä jättäisit liikunnan pois lähivuosiksi viikolla, jos saan selän pidettyä muuten kunnossa?[/QUOTE]

Eihän kukaan ole sanonut että ei saisi liikuntaa harrastaa, vaan että ei ole päiväkodin asia järjestää lapselle hoitoa jokaisen vanhemman harrastuksien ajaksi. Luuletko että vain sinä olisit oikeutettu käymään salilla? jos sinä saat, niin sitten saa varmaan kaikki muutkin käydä päiväkodin piikkiin salilla, jumpassa, zumbassa, riippuliitoharjoituksissa, shoppailemassa.... virkeän mielen nimissä tietenkin!
 
"Minävaan"
En ole lukenut kaikkia viestejä, mutta työnnän silti lusikkani soppaan :)

Eli kun kaikille pitäisi olla ne samat säännöt, siihen ne päiväkodin ihmiset pyrkii. Ja se kun yhdellä on lupa tehdä näin, niin siinä ne naapurin Ville-Pekan ja Sorsakujan Anna-Stiinan vanhemmatkin haluaa käydä vielä kaupassa tai illalla teatterissa, tai ihan vain naiskennella kotona rauhassa. Eikä niille kaikille välttämättä ole väliä onko Jussi-Kalle päiväkodissa 6h vai 9h päivässä jos vaan omaa aikaa saa ottaa.

Siksihän elämässä on sääntöjä. Ei meistä kukaan saa ajaa ylinopeuttakaan, vaikka lupaisi olla ajamatta kenenkään päälle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24265939]Mies on siis jossain iltatyössä tms?[/QUOTE]

Toisaalta eikö lapsen hoitopäivä silloin lyhenisi aamusta vai onko yrittäjä tai vastaava? En ihan ymmärtänyt tätä kohtaa. Hoidatko lasta yksin illat? Aika harva sali varmaan pistää ovia vielä iltakuudelta kiinni.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24265953]Eihän kukaan ole sanonut että ei saisi liikuntaa harrastaa, vaan että ei ole päiväkodin asia järjestää lapselle hoitoa jokaisen vanhemman harrastuksien ajaksi. Luuletko että vain sinä olisit oikeutettu käymään salilla? jos sinä saat, niin sitten saa varmaan kaikki muutkin käydä päiväkodin piikkiin salilla, jumpassa, zumbassa, riippuliitoharjoituksissa, shoppailemassa.... virkeän mielen nimissä tietenkin![/QUOTE]

Tämä on muuten ihan mahdollista kotiäideille, työttömille jne. On nykyään hyvin hyödynnetty lastenhoitopalvelu tuo päivähoito.
 
"aloittaja"
Illalla myöhään ehtisin varmaan joinakin päivinä. Mutta minä taas en haluaisi silloin enää lähteä, kun haluaisin olla mukana lapsen iltatoimissa ja laittamassa lasta nukkumaan. Olin pitkään kotiäitinä, joten lapsi on tottunut tekemään iltarutiininsa minun läsnäollessani enkä nyt haluaisi muuttaa sitäkin, sillä päivähoidon vuoksi muutoksia on muutenkin paljon. Toisekseen miestäkin on mukava nähdä edes lyhyesti päivän mittaan. Kolmanneksi, jos menen myöhään salille, en saa enää helposti unta illalla ja sitten olen hirveän väsynyt seuraavana päivänä.

Mutta ehkä tämä onnistuisi niin, että mies tulisi kerran viikossa vähän aiemmin töistä, jolloin minä pääsisin lähtemään järkevään aikaan salille. Toivotaan, että miehellä on vähän kevyempi syksy töissä, jotta tämä onnistuu.

Lapsi on nyt siis kolmevuotias.
 
"vieras"
Ja onpa mielenkiintoista lukea siitä, miten nuivasti jotkut vanhemmat suhtautuvat alan ammattilaisiin jotka toivovat lapsille mahdollisimman lyhyitä hoitopäiviä :D
minä alan ammattilaisena ihmettelen suuresti sitä, millaista hoitoa näiden palstan "ammattilaisten" työpaikoilla lapsille oikein tarjotaan :kieh:
Mikäli lapsen tarhapäivä ei ole jo valmiiksi kymmentuntinen, ei sen tunnin lisän hoitopäivään luulisi olevan ongelma kenellekään. Tuli se sitten vanhemman harrastuksen, hengähdyksentarpeen tai harrastuksen takia. Ei se hoidossa oleminen ole sen vahingollisempaa niille lapsille joiden vanhempi ei ole töissä, kuin niille joilla vanhemmat ovat töissä. Työntekijät taas ovat paikalla ja saavat palkkansa joka tapauksessa, oli nico-petteri pikalla tai ei, toki jotkut haluvata olla mahdollisimman pienen lapsimäärän kanssa päästäkseen itse helpommalla ;)
vuorohoidossa toki asia sitten erikseen, koko järjestelmä toimii aivan eri tavalla kuin normaali päivähoito.
 

Yhteistyössä