Avioehto (talo miehelle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällistynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No etkö voi suoraan sanoa miehelle että puhuu ihan naurettavia ja ettet suostu. Meillä mies maksoi 6v yksin lainaa ja laina oli pelkästään hänen. Ei koskaan ollut puhettakaan että olisi talo ollut yksin hänen. Sitten kun palasin töihin ostetiin isompi talo ja lainaa puolet ja puolet. Sain kuitenkin ison summan rahaa jolla maksoin talon myös miehen osuuden. Kun on toisen kanssa mennyt naimisiin on sillä nyt joku tarkoitus muu kun eroon valmistautuminen.

Meillä talo ja laina molempien nimissä. Se maksaa lainaa jolla rahaa on. Mies maksaa nyt yksin kun minä opiskelen. Yhdessä sitten kun menen töihin.
Se on aivan sama kuka sen lainanlyhennyksen maksaa kunhan se maksetaan.

[QUOTE="popp";24228688]Suurimpana riskinä ilmeisesti pidetään sitä, että miehellä on kohta talo ja minä nuolen näppejäni, kun hän vaihtaa vaimoa. Tai sitten olen tosi blondi, enkä todella ole kovin järjissäni. Saa vääntää rautalankaa!

Jos mies kerran tekee työtä maksaakseen lainan, jolla rahoitti rakentamansa talon, miksei se ole hänen? Jos me eroaisimme, miksi miehen pitäisi maksaa talostaan puolitoistakertainen hinta, ensin maksaa laina pankille ja sitten lunastaa vielä minut ulos 50%:lla talon hinnasta? Mitä minä olen tehnyt sen puolikkaan eteen?

Lasten kulut maksetaan puoliksi, kumpikin maksaa omat kulunsa (lehdet, auton kulut, puhelinmaksut, harrastukset). Mä saan rahaa säästöön, kun ei tarvitse maksaa puolta vuokrasta tai talolainasta. Välilllä maksan talon kuluja, löydäpä kämppä, jossa asuessa ei mene rahaa sellaisiin kuluihin? Jos me erottaisiin, miehelle jäävät nämä seinät ja tontti, mulle tili, jolla on kivasti rahaa.

Mä en ymmärrä, millä logiikalla mä saan säästää rahojani miehen maksaessa taloa ja sitten mulle kuuluisi siitäkin silti puolet. Semmoinen on miehen kusettamista.[/QUOTE]
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia. Se muuttaa asian täysin.

[QUOTE="vieras";24228826]Teillä ei ilmeisesti ole lapsia. Se muuttaa asian täysin.[/QUOTE]

On meillä, kaksikin. Mahdollisen eron tullessa muuttaisin ilomielin lasten kanssa tästä pois, sillä en pystyisi perheen ohessa hoitamaan vielä taloakin. Lapsille tulisi muutto eteen, mutta ei se heitä pilaisi. Muuttaisimme johonkin koulun ja palvelujen viereen, kerros- tai rivitaloasuntoon. Täällä loitompana on kiva asua, kun on joku, jonka kanssa jakaa lasten kuljetukset.

Meillä on iso piha ja puulämmitys, en mä yksinhuoltajana jaksaisi kolata ja niittää ja korjata enkä etenkään kaataa ja pilkkoa puita. Tulisi kovin kalliiksi ostaa kaikki palvelukset, enkä mä talkkarin puutteessa alkaisi kyllä miehissäkään juosta.

Ilmeisesti ajatuksesi taustalla oli kuitenkin, että yleensä äiti ja lapset jäävät vanhaan kotiin, kun mies laitetaan pihalle nyyttinsä kanssa, jos erotaan?

[QUOTE="popp";24228857]On meillä, kaksikin. Mahdollisen eron tullessa muuttaisin ilomielin lasten kanssa tästä pois, sillä en pystyisi perheen ohessa hoitamaan vielä taloakin. Lapsille tulisi muutto eteen, mutta ei se heitä pilaisi. Muuttaisimme johonkin koulun ja palvelujen viereen, kerros- tai rivitaloasuntoon. Täällä loitompana on kiva asua, kun on joku, jonka kanssa jakaa lasten kuljetukset.

Meillä on iso piha ja puulämmitys, en mä yksinhuoltajana jaksaisi kolata ja niittää ja korjata enkä etenkään kaataa ja pilkkoa puita. Tulisi kovin kalliiksi ostaa kaikki palvelukset, enkä mä talkkarin puutteessa alkaisi kyllä miehissäkään juosta.

Ilmeisesti ajatuksesi taustalla oli kuitenkin, että yleensä äiti ja lapset jäävät vanhaan kotiin, kun mies laitetaan pihalle nyyttinsä kanssa, jos erotaan?[/QUOTE]
No ei todellakaan, vaan että nainen saa puolet omaisuudesta tai sen mikä on oikeasti reilua. Se ei ole reilua, että esim. kodinhoidontuella elelevälle naiselle ei jää penniäkään ja miehen omaisuus karttuu. Tämän ymmärtämiseen ei tarvita kovin paljon ajattelua.

[QUOTE="popp";24228635]Siis sun pitäisi maksaa puolet talosta, joka silti jäisi erossa miehelle vai? Mitvit??

Meillä on myös laina miehen nimissä, minä en ole maksanut talosta vielä senttiäkään. Sovimme, että naimisiin mennessä tehtäisiin avioehto. Siihenkin kirjattaisiin, että talo on miehen, mikä tietty on mulle ok, kun mies sen maksaakin. Jos mä maksaisin siitä jotain, totta hitossa tahtoisin omistaakin siitä osan.

Mun vanhempani kiukuttelevat välillä, kun maksan sähkö- vesi- vakuutus- yms. maksuja, kuulemma mahdollistan sen, että mies maksaa taloa nopeammin pois ja saa kerättyä omaisuutta (talon siis). Mä en käsitä, miksi miehen pitäisi maksaa koko eläminen. Enhän mä missään ilmaiseksi eläisi, menisihän multa vuokraakin jos asuisin muualla omin nokkineni. Ja mitä nopeammin mies maksaa talolainan pois, sitä nopeammin minunkin kuluni putoavat, kun talolaina on poissa kuukausimenoista ja voimme jakaa puoliksi jäljelle jäävät laskut.[/QUOTE]

Järki hoi, älä jätä. Miksi se pitää aina olla se NAINEN, joka on niin typerä, että suostuu tuollaiseen järjestelyyn? :O

[QUOTE="vieras";24228897]No ei todellakaan, vaan että nainen saa puolet omaisuudesta tai sen mikä on oikeasti reilua. Se ei ole reilua, että esim. kodinhoidontuella elelevälle naiselle ei jää penniäkään ja miehen omaisuus karttuu. Tämän ymmärtämiseen ei tarvita kovin paljon ajattelua.[/QUOTE]
Sitten voi olla suhteellisen ok, jos mies maksaa elämisestäkin puolet ja sinä saat parhaassa tapauksessa miehen omaisuuden kertymisen verran säästöön tai edes palkkojen suhteeseen verrattavan summan. Jos lasten saamisesta ja hoitamisesta ja kotona olemisesta ei hyvitystä tule yhtään, niin se on silloin väärin. Jokainen tietysti toimii, niin kuin itse haluaa, mutta turha väittää, etteikö sitä sopisi kritisoida.

Saanko kertoa oman tarinani?

Olin nuori ja muutin yhteen miehen kanssa. Alkuhuumassa enpä tajunnut, että asunto oli miehen ja kuitenkin maksoin laskuja, jotka jäivät minulle kun mies maksoi asunnosta. Eli maksoin sähköt, vedet, ruuan, huonekaluja jne, sekä myös omat kuluni. Mies joskus myös pyysi minua siirtämään tililleen rahaa siihen ja tähän menoon.
Tottakai ajattelin että mikäs siinä.

Ero tuli. Minä lähdin, mies jäi. Huonekalut jne jotka olin itse ostanut, jäivät miehelle. Koska puolet rahoistani menivät myös miehen kuluihin, ei minulla ollut mitään ns pesämunaa itselleni.

Nykyisellään en tekisi mitään vastaavaa.

[QUOTE="vieras";24228924]Musta on ihan eri asia suojata avioehdolla perinnöt kuin yhdessä avioliiton aikana hankittu omaisuus.[/QUOTE]

Niinpä, kyllä avioehtoja voi muokata jokaisen tarpeisiin sopivaksi. Jos avioliiton aikana hankittu talo menee kokonaan miehen nimiin, on tosiaan pidettävä huoli että mies oikeasti maksaa talonsa perheen vaatimien kulujen jälkeen.

Älä missään nimessä suostu.

MUTTA jos miehen tulot ovat suuremmat ja/tai tällä on enemmän alkupääomaa, silloin miehelle kuuluu suurempi osuus talosta (vaikka ap hoitaisikin perheen yhteisiä lapsia). Tässä tapauksessa suosittaisin jotain sopivaa jakoa, kuten 40 % / 60 %.

Meillä on avioehto sekä eron että kuoleman varalta. Minulla on tavallisestikin isommat tulot, ja tällä hetkellä mies on hoitovapaalla, joten ei tämä kykene mitään lainaa maksamaan. Sovimme aikoinaan, että minä ostan talosta hieman isomman osuuden. Tällä hetkellä maksan miehenkin lyhennyksen, koska tämä on yhteisestä sopimuksesta kotona. Sitten kun tämä palaa töihin, tämä alkaa taas maksaa itse omaa lyhennystään.

juteltiin eilen asiasta rauhallisesti ja hyvässä hengessä.

Mies oli sitämieltä, että kun palaan hoitovapaalta töihin niin ottaisin puolet talolainasta lainaa, eli sitten perheessä maksettas kahta lainaa :D minun ja hänen..koska kuulemma monet tekee niin.

sovittiin sitten ettei avioehtoon laiteta mitään talosta ja että lyhennämme molemmat talolainaa tasaisesti, näin ei kumpikaan voi väittää ettei toinen olisi maksanut jne.. päätimme myös siirtää perheen tulot yhdelle tilille josta sitten maksetaan kaikki ja ylimääräinen raha saa mennä "humputteluun".

No hyvä oli, että sain miettiä ja sulatella kuulemaani päivän verran ihan rauhassa ja sitten saatiin asiat puhuttua läpensä.

ja minähän olen kanssa sellainen, ettei tässä taloudessa pyöritetä mitään sun ja mun juttuja.

kaipa sitä nyt sitten vois sanoa et happy end :)

AP

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;24235394:
Ei mene minun jakeluun. Kahta lainaa samaan asuntoon?

ja rahat kumminkin yhdelle tilille? mikäs järki tos on...

meillä on vaan yhteinen tili, jonka kautta hoidetaan kaikki asiat, myös talolaina...

kertokaapas kun täällä kaikki ilmaiseksi asuvia jotka eivät maksa penniäkään asumisestaan: jos asuisitte yksin niin kenet silloin laittaisitte asumisenne maksamaan? Naapurin? Dorkat.

Mies oli sitämieltä, että kun palaan hoitovapaalta töihin niin ottaisin puolet talolainasta lainaa, eli sitten perheessä maksettas kahta lainaa :D minun ja hänen..koska kuulemma monet tekee niin.

AP

Tätä en ymmärrä. Kaksi lainaa? Mitä varten? Eikö riitä yksi laina, joka on molempien nimissä? Näin yleensä tehdään.

Miten yhteinen tili onnistuu, jos ei yhteinen laina onnistu?

sovittiin sitten ettei avioehtoon laiteta mitään talosta ja että lyhennämme molemmat talolainaa tasaisesti, näin ei kumpikaan voi väittää ettei toinen olisi maksanut jne.. päätimme myös siirtää perheen tulot yhdelle tilille josta sitten maksetaan kaikki ja ylimääräinen raha saa mennä "humputteluun".

No hyvä oli, että sain miettiä ja sulatella kuulemaani päivän verran ihan rauhassa ja sitten saatiin asiat puhuttua läpensä.

ja minähän olen kanssa sellainen, ettei tässä taloudessa pyöritetä mitään sun ja mun juttuja.

AP

Mutta onko se laina mitä sä maksat nyt sitten kokonaan miehen nimissä? Samoin kuin talo? Vai ymmärsinkö väärin?

Vaikka minä olen ollut miten hoitovapaalla, niin aina on pankki hyväksynyt myös minut yhteiseen lainaamme ilman sumplimisia. Ja hoitovapaalla minä olen hoitanut meidän YHTEISIÄ lapsia, jotka olemme yhteistuumin pistäneet alulle. Meillä on tulot ja menot yhteisiä, myös hoitovapaalla, jolloin tienaan alle 1/10 osan siitä mitä mieheni. Herranjestas, minähän hoidan silloin miehen siittämiä lapsia! Ei se minun vika ole, että tuloni ovat silloin mitä ovat, se on yhteinen päätös.

Älä sisko hyvä kirjoita mihinkään lappuun nimeä. Jos et pääse nyt talovelalliseksi ja et saa 50/50 omistusosuutta, niin älä suostu koko talokauppoihin. Perustele asia miehellesi kuten tuossa aiemmin kirjoitin.

kertokaapas kun täällä kaikki ilmaiseksi asuvia jotka eivät maksa penniäkään asumisestaan: jos asuisitte yksin niin kenet silloin laittaisitte asumisenne maksamaan? Naapurin? Dorkat.

Ei kyse ole siitä ettei maksais asumisestaan mitään, vaan siitä että jos asumisen kulut pistetään puoliks ja talo ja laina on pelkästään miehen nimissä ja avioehdon mukaan talo jää erossa miehelle, niin miehelle karttuu omaisuutta liiton aikana, mutta naiselle ei. Sitten taas jos mies maksaa lainan kokonaisuudessaan, muut kulut laitetaan puoliks ja nainen maksaa jotain "vuokraa" miehelle niin okei, mikäs siinä. Siinä tapauksessa miehen pitäis sitten maksaa naiselle korvausta ansionmenetyksestä sinä aikana kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia kotona, jos siis sellaisia on yhteisestä sopimuksesta tehty. Näin nainen vois sitten halutessaan kartuttaa omaisuuttaan vaikka ostamalla oman asunnon, jota vuokraa jollekulle, ja maksella sen lainaa, joka tietty on vaan hänen nimissään ja joka asunto avioehdon mukaan jää erossa hänelle. Musta se vaan on tarpeettoman monimutkainen ja epäselvä ratkaisu, että mies vuokraa osaa talosta naiselle jos kuitenkin ollaan naimisissa...

[QUOTE="aave";24228795]No etkö voi suoraan sanoa miehelle että puhuu ihan naurettavia ja ettet suostu. Meillä mies maksoi 6v yksin lainaa ja laina oli pelkästään hänen. Ei koskaan ollut puhettakaan että olisi talo ollut yksin hänen. Sitten kun palasin töihin ostetiin isompi talo ja lainaa puolet ja puolet. Sain kuitenkin ison summan rahaa jolla maksoin talon myös miehen osuuden. Kun on toisen kanssa mennyt naimisiin on sillä nyt joku tarkoitus muu kun eroon valmistautuminen.[/QUOTE]

Ihanan sinisilmäistä toimintaa sinulta. Fakta kuitenkin on, että puolet avioliitoista päätyy eroon, ja olet toiminnallasi kartuttanut miehesi omaisuutta.

Aika hienoa tajuta kaksplus palstalla että on ollut ihan oikeasti sinisilmäinen idiootti. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Mies maksaa omaa talolainaansa ja maksaa muita taloon liittyviä laskuja JOS jää rahaa, minä maksan käytännössa kaiken muun, ruoat, hygienia,lapset,lääkärikäynnit yms "jokapäiväiset" menot... ja tulot tosiaankin yli tuhat € pienemmät kuin miehellä....

AP

Älähän nyt! Talo tulisi siis kuitenkin miehesi nimiin? Ja ottaisit tähän hoitovapaalta palattuasi lainaa? Silloinhan maksat osuuttasi vielä senkin jälkeen, kun mies on jo omansa maksanut, jos sulta jää esim. 3 vuoden lyhennykset ensin maksamatta kun olet kotona. Me otetaan talo, auto ym. kaikki isommat hankinnat aina molempien nimiin, vaikka olinkin hoitovapaalla isompien hankintojen aikana. Yhdessä maksamme lyhennyksiä, laskuja ja muutakin elämistä aina sen mukaan, kummalla rahaa on.

Aika hienoa tajuta kaksplus palstalla että on ollut ihan oikeasti sinisilmäinen idiootti. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Mies maksaa omaa talolainaansa ja maksaa muita taloon liittyviä laskuja JOS jää rahaa, minä maksan käytännössa kaiken muun, ruoat, hygienia,lapset,lääkärikäynnit yms "jokapäiväiset" menot... ja tulot tosiaankin yli tuhat € pienemmät kuin miehellä....

Kannattaisi sunkin "ostaa" osa miehesi talosta, että saat nimesi papereihin, jos käykin niin, että ero joku päivä tulee, niin on sitten katto pään päällä jäit sitten nykyiseen taloonne tai muutat muualle.

Jos ap ostaa jossain vaiheessa miehensä talosta puolet, niin eikös silloin kuulu maksaa kaikki leimaverot yms.? Tai jos puolet vaan siirretään ap:n nimiin, niin silloin mätkähtää lahjavero. Ja mies sanoo, ettei kannata laittaa asuntoa molempien nimiin, kun tulee ylimääräisiä veroja ja kuluja siitä. Enkä mä ole koskaan kuullut,että puolisoilla olisi omat erilliset lainat asunnonmaksuun. Kyllä olisi kannattanu asuntolaina ja asunto laittaa heti alkujaan molempien nimiin. Vaikkakin eron yllättäessä sillä ei ole merkitystä, kenen nimissä asunto on, kun kaikki avioehdon ulkopuolinen omaisuus jaetaan tasan. Ja halutessaan ap:n voisi jäädä lasten kanssa asumaan yhteiseen asuntoon, vaikka se miehen nimissä olisikin.

Yhteistyössä