3 vuotta kotona lapsen kanssa, huvittavaa miten jotkut väittävät ettei ole varaa

Siis oikeesti, sekö on kituuttamista jos on kotona alle 2000€ tuloilla? Ja kuten sanottu, näistä tuloista jää vielä säästöönkin että joka vuosi pääsee ulkomaille useaksi viikoksi "törsäämään", enkä nyt todellakaan tarkoita tallinnasta haettuja piraattituotteita ;)

1300e kktulot ja niistä saa elämisen jälkeen niin paljon säästöön, että pääsee joka vuosi USEAKSI viikoksi ulkomaille?!?! Mahtaa tosiaan olla isot optiot ym perinnöt takana rahoittamassa. Sillä ei me ainakaan miehen 2000e tuloissa päästä nelihenkinen perhe edes viikoksi ulkomaille törsäämään, kun on talo, autot ja eläminen, jotka pitää maksaa.

Olis kai tuota voinut olla kotona, mutta ei mun pää olis kestänyt sitä kolmea vuotta olla pois duunistani. Se muuten ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö lapseni olisi minulle rakkaampia kuin mikään muu. Mutta sitä rakkautta he saavat ilman minun kotona kökkimistäkin.

Sanottu. Ihmettelen vaan miksi sun pitää tämä kuulla, mikä tarve sulla on saada kukaan sanomaan tämä? Ihan voisi kuvitella, että onnellisen, tasapainoisen ihmisen ei tarvitse kaivella toisten erilaisia motiiveja asioista, jotka taatusti tyhmempikin tajuaa osin aroiksikin. Siis satavarmasti tiedät, että sohaiset ja satutat useitakin -mutta miksi haluat tehdä niin, mitä sä saat siitä irti ja ennen kaikkea MIKSI? Sullahan pitäisi omien juttujes perusteella olla hyvä, iloinen ja huoleton mieli, kun tiedät tehneesi teille parhain päin? Miksi sun tarttee siis kuitenkin repiä täältä vastauksia, jotka sä kyllä oikeesti tiedät, mutta kiusallasi olet kuin et ymmärtäisi?

Vai sattuiko vaan se ainoa huono hetki koko kotonaoloajallasi..? ;)

• Tykkää
Reactions: maximillianna
Se ei liene tällä hetkellä relevantti pointti, koska kyse on 100 000 lainan maksamisesta ja välttämättä kaikki eivät ole ostaneet asuntoansa vuosia ennen lasten saantia, kuten itse olette tehneet.

Sinun on ilmeisesti hirveän vaikea käsittää, ettei sinun tapasi elää ole kaikkien tapa, sinun mahdollisuutesi eivät ole kaikkien mahdollisuuksia.

Emme ole ostaneet asuntoa VUOSIA ennen lasta. Vaan olemme oikeasti maksaneet lainaa, emme ole ottaneet sitä 30 vuoden laina-aikaa..

Ymmärrän kaiken muun paitsi sen että valitetaan ettei ole varaa.. jokaisella oikeesti on varaa, jos viittii jostain edes tinkiä (lukuunottamatta jo aloituksessa mainitut ryhmät)

Aloittajalle kysymystä vielä, että mikä pankki antaa reilusti yli 100t lainan, jos miehen tulot on noin pienet ja oletan, että miehesi tienaa teistä enemmän? Meillä nettotulot yhteensä noin 5000e ja tuohon 200t lainaan piti vakuuksia ja muita hommata ihan tarpeeksi, eli säästöjä piti käyttää niihin. Niin että teillä taitaa olla "pappa betalar" -meininki ja sillä ei kyllä kannata kovin lesottaa.. :D :D :D

Taas näitä? Taitaa olla sulla huono omatunto..
Mieheni saa käteen kuukaudessa noin 1300€ asuntolainaa on jäljellä vähän alle 100t, ja maksamme sitä edelleen kuukausittain. Asumme osakeenomistajina asunto-osakeyhtiössä, meitä on minä, mies, lapsi ja koira.

Onnittelut olet todellakin ansainnut sädekehän pääsi päälle :)
Mun vastaukseni sun kysymykseen. Mua ei kotiäiteys napannut ei sitten yhtään
Voidaan koko perhe paremmin kun menin töihin.
Toisekseen mitä helvettiä toisten valinnat sulle kuuluu ???

Pitää myös muistaa, että onhan se eri asia viedä lapsi päiväkotiin 9,5 kk ikäisenä kuin vaikkapa reilu 2-vuotiaana perhepäivähoitajalle. Ei se kolme vuotta mikään pakollinen ja ehdoton juttu ole. Ei 2,5v kuole jos "joutuu" perhepäivähoitajalle. Enemmän se siitä kärsii, jos vanhemmat joutuu myymään rakkaan kodin+lopettamaan sisarusten harrastukset jotta voi vielä sen puoli vuotta olla kotona ;)

[QUOTE="äiti minäkin";24135623]Olen kotiäiti, ensimmäisen vuoden aikana kotiäitiys on työtä. Mutta siitä eteenpäin, kyllä se on silkkaa lomaa. :)[/QUOTE]

Varmaan asennekysymys :) Mä en kokenut sen olevan lomaa koko 7v aikana, mutta ehkä mulla oli väärä asenne.

• Tykkää
Reactions: maximillianna
[QUOTE="Vieras";24135654]1300e kktulot ja niistä saa elämisen jälkeen niin paljon säästöön, että pääsee joka vuosi USEAKSI viikoksi ulkomaille?!?! Mahtaa tosiaan olla isot optiot ym perinnöt takana rahoittamassa. Sillä ei me ainakaan miehen 2000e tuloissa päästä nelihenkinen perhe edes viikoksi ulkomaille törsäämään, kun on talo, autot ja eläminen, jotka pitää maksaa.[/QUOTE]

Kiitos. Luulin jo, että olen ihan käsittämättömän huono talousihminen.

Kyllä se onnistuu jos, on "martta"ihminen. Kaikki eivät ole, kaikki eivät halua olla. Ja ap yrittää olla parempi ihminen kun on onnistunut siinä.

Höpö höpö, en todellakaan ole mikään marttaihminen.. olette te oikeesti aika ihmeellisiä ihmisiä. Miten paljon rahaa pitää olla että sillä teidän mielestä pärjää??

Ja jollekkin tuolla ihmetelleelle.. kyllä on varaa matkustaa.. Mikä ihme siinä on niin kummallista..
1300e+300kht+100lapsilisää, menoina minimiin vedetyt menot, joten hyvin jää joka kuukaus ylimäärästä.

[QUOTE="Vieras";24135654]1300e kktulot ja niistä saa elämisen jälkeen niin paljon säästöön, että pääsee joka vuosi USEAKSI viikoksi ulkomaille?!?! Mahtaa tosiaan olla isot optiot ym perinnöt takana rahoittamassa. Sillä ei me ainakaan miehen 2000e tuloissa päästä nelihenkinen perhe edes viikoksi ulkomaille törsäämään, kun on talo, autot ja eläminen, jotka pitää maksaa.[/QUOTE]

Kerroppa minne menette useaksi viikoksi noilla tuloilla? Laita ihan vaan vaikka jo linkki jonnekin sivulle, mistä saa matkan perheelle useaksi viikoksi (mitä tarkoittaakin?? enemmän kuin kaksi viikkoa ainakin).

Laita myös budjettia esim. paljonko teillä menee kkk:ssa ruokaan, asumiseen, autoon ym. Saadaan muut otettua oppia, niin eiköhän kohta kaikki olla kotona jamtkustella.

Noh noh, kuules.
Teillä on yksi lapsi = vähemmän menoja.
Asutte syrjässä = pienemmät asumiskulut.
Lapsi vielä alle sen 3v. = vielä pienemmät menoerät kun vanhemmilla lapsilla.

Hyvä, että pärjäät ensimmäisen lapsesi kanssa pitkään kotona. Entäs sitten kun tulee toinen tai kolmas? Minimirahoilla ja miehen pienellä palkalla elättää 4-5 henkinen perhe. Ja isompi asuntokin pitäis olla...

Ole onnellinen, että sinä kykenet ja haluat ja voit olla lapsesi kanssa kotona. Anna muiden tehdä omat valintansa, heillä on siihen syynsä.

Höpö höpö, en todellakaan ole mikään marttaihminen.. olette te oikeesti aika ihmeellisiä ihmisiä. Miten paljon rahaa pitää olla että sillä teidän mielestä pärjää??

Ja jollekkin tuolla ihmetelleelle.. kyllä on varaa matkustaa.. Mikä ihme siinä on niin kummallista..
1300e+300kht+100lapsilisää, menoina minimiin vedetyt menot, joten hyvin jää joka kuukaus ylimäärästä.

Et ole maininnut meneekö tosta 1300 jotain kuluja vai onko se summa joka miehellesi jää KAIKKIEN kulujen jälkeen.

Eiköhän tässä käy kuten muissakin vastaavissa ketjuissa. Eli kohta ap mainitsee että oikeastaan miehellä onkin pääomatuloja tonnin verran kuussa, lisäksi ap on saanut äsekettäin kohtuullisen kokoisen perinnön ja oikeastaan asuminenkin on ilmaista kun asutaan ilmaiseksi vanhassa sukutalossa. Ja toki kunnon Nina Mikkonen -tyyliin ap tekee myös jotain töitä kotoa käsin, ei vain laske niitä töiksi koska lapset eivät ole ulkopuolisessa hoidossa, vaan hoitaja on mummu. ;)

Haet jotain selitystä sille miten se on mahdollista.. ei, mun miehelläni ei ole mitään pääomatuloja, meillä on auto siihen se omaisuus jääkin, asunto on vielä osittain pankin, perintöä ei ole, eikä varmaan koskaan tule. Ollaan molemmat kotoa opittu elämään säästeliäästi, mutta niin että nautimme elämästä ainakin kerran vuodessa matkustamalla. En myöskään tee töitä kotoa käsin. Asuntokin on ihan kuten sanottu kerrostalo-osake, josta kyllä maksetaan itse joka sentti. Mummukaan ei hoida lasta kuin esim kun käymme elokuvissa tms. Sitäkin harvoin.

Huvittavaa, ajattelit sitten jotenkin tökätä tikulla silmään. Onko se jotenkin oleellista? Minä en häpeä mieheni työtä, vaikka kuinka niin tahtoisit.

Kunhan kysyin. Kuulostaa uskomattoman pieneltä palkalta, tai sitten olen kasvanut tynnyrissä kun pidän tuota pienenä palkkana. Sen sijaan se kuulostaa erittäin sopivalta provoon: minäkin pystyn hoitamaan lapseni kotona vaikka mieheni tienaa niin vähän.

Kuvittelet liikaa. Kuvittelet että aiemmin puhuin omasta tilanteestani, nyt kuvittelet että haluaisin sinun häpeävän miehesi työtä...älä ylianalysoi.

Ap, tää on sulle varmaan hauskaa ajankulua vai kuinka?

Mieti kuitenkin, asia on monelle varmasti arka ja vaikea. Moni pistää pienensä hoitoon hyvin ristiriitaisin tuntein. Ja sinä täällä provoat ja kiusaat ja syyllistät.

[QUOTE="vieras";24135750]Paljon taitaa riippua lapsistakin :) Mulla on suht helpot ja rauhalliset lapset, niin kyllä se kotona olo on vähän lomaa. Mutta villimpien lapsien kanssa on varmasti toisin, haastetta riitti ihan toisin.[/QUOTE]

Ei nuo meilläkään mitään villipetoja ole, vaikka joskus sanoinkin heitä apinalaumaksi. Mutta 24/7 saatavilla oleminen ja lasten tarpeisiin vastaaminen ei vastaa oikein mun käsitystä lomasta :)

[QUOTE="äiti minäkin";24135623]Olen kotiäiti, ensimmäisen vuoden aikana kotiäitiys on työtä. Mutta siitä eteenpäin, kyllä se on silkkaa lomaa. :)[/QUOTE]

Ehkä yhden lapsen vanhemmilla, mutta moni tulee ekan vuoden jälkeen uudelleen raskaaksi ja vauva-arki alkaa taas.. ei kuulosta lomalta minusta.. vauvan ja uhmiksen hoito siis, mutta kuitenkin ihanaa. ;)

Valintoja.. Mä asun silti lähellä pk-seutua, ja mieheni kyllä käy pk-seudulla töissä, samoin kuin itse silloin kun olen töissä ;)
Jossei ole mistään valmis tinkimään, niin ne on valintoja..

Nyt kyllä haiskahtaa provolta pahasti. Jos asuu lähellä pk-seutua (mutta ei pk-seudulla) ja käy pk-seudulla töissä, niin työmatkakulut on valtaisat, vaikka saakin verovähennyksen. Pelkät bussikulut kun ei kuulu paikallisliikenteiden piiriin ovat todella suuret, saati jos on auto ja siihen bensat, vakuutukset, huolto- ja katsastuskulut, vero...

Yhteistyössä