3 vuotta kotona lapsen kanssa, huvittavaa miten jotkut väittävät ettei ole varaa

Miksi sä teet lapsia jos sysäät ne toisten hoidettavaksi? Eikö sua ittees kiinnosta, vai missä mättää?

Mun mielestä taas 3 vuotta kotona olevat ovat kotonaan enimmäkseen puhtaan laiskuuden takia. Säälittää ne miehet, joiden vaimot jäävät nukkumaan, kun mies yksin kantaa leivän pöytään. Mun miehellä on nettotulot yli puolet enemmän kuin sun miehellä, mutta ajattelin olla kotona 1v2kk lapsen syntymästä ja sitten menen töihin. Mulla kun on työpaikka, jota rakastan. Ja jos lapseni on hoidossa arkena 8h/päivä ja muut ajat perheen kanssa, niin ei hän siitä kyllä traumatisoidu. Päinvastoin oppii sosiaaliseksi (muita lapsia ympärillä) ja elämään yhteiskunnassa. Näin meillä. Sulla taas ei taida työpaikkaa edes olla?

Mun ystävä joutui menevään vastentahtoisesti töihin kun lapsensa oli 1v2kk.
Johtui miehestään. Mies ei ollut valmis tinkimään menoistaan tarpeeksi vaimon ja lapsen kotona olon vuoksi. Uskon, ettei tämä ole ihan harvinaista. Aina vaan mietitään asiaa äidin kannalta. Perheessä on kuitenkin usein myös se isä.

Jep, näin on. Mitä tarkoitat halutulla elämänlaadulla ja tietyntyyppisellä asumisella?
Emme mekään ghetossa asu ;)

Haluttu asuinmuoto, -alue ja -koko. Eri ihmiset pitävät eri asioita tärkeänä ja se sallittakoon, kunhan itse ovat tyytyväisiä ratkaisuunsa, eikä se vahingoita ketään. Vaikka eri ihmisten ratkaisut ovat erilaisia, ei se tarkoita niiden olevan vääriä.

Vertailukohtana muuten tuolla 100 000e saa minun naapurustostani ostettua suunnilleen 35neliön yksiön, eikä monesta muusta paikasta edes sitä. Ei kaikki ole niin yksiselitteistä.

Olen itse hoitovapaalla ja maksan asuntolainaani keikkatyötuloilla, suunnitelmissa on jatkaa kunnes nuorin lapsi on 3v.

No sinä voit ajatella asian noin, jos sinulle siitä parempi mieli tulee :)
Saat varmasti tarvittaessa muita tukia myös ;) Jos tahtoa riittää..

En mä aatellut jäädä kotiäidiksi 7½ v ja 5½ v lapsilleni. Enkä puhunut omasta tilanteestani, vaan kerroin muutaman syyn sille miksi joillekin pienet tulot riittää ja toisille taas ei.

Missä työssä mies tienaa noin vähän?! 1300 € kk käteen.

Hm. Miehelläni ei ole töitä. Sitä ei tiedä, milloin niitä saa. Minulla on töitä. Menen töihin siis, kun äitiysloma loppuu. Mies menee töihin kun niitä saa. Jos se tapahtuu lapsen ollessa alle 3-vuotias (parasta olisi, sillä minä tienaan nettona noin 1200 euroa kuussa eli vähän), niin mieskin menee töihin. Minä en oikein näe semmoista keinoa, että tultaisiin neljästään toimeen kunnolla tuolla minun palkalla ja työmarkkinatuella, eli alle kahdella tonnilla kuussa.

Velka on aika sopivan kokoinen ja lyhennysvapaalla. Mutta jos tulot tippuvat about 2000 €/kk, niin kerro mulle miten yhtälön ratkaisen. Menot on mitoitettu niin, että myös minun tuloni ovat osa tätä yhtenäistaloutta. Voisin kyllä kuvitella, että minun ainokaiselleni on melko tärkeää myös päästä ikäistensä seuraan oppimaan muitakin asioita, kuin mitä minä pystyn opettamaan. ;)

Kyllä meilläkin on tulot tuon saman verran pudonneet. Menoja voi muuttaa.. kerro mitä menoja sinä et pysty pudottamaan jäädessäsi kotiin lapsen kanssa?
Minä näen taas omasta lapsestani vasta nyt, että hän tarvitseen paljon ikäistään seuraa.. Ennen on riittänyt taaperojumpat, leikkipuistot ja avoimet päiväkodit. Nyt vasta 3 vuoden kynnyksellä on nähtävissä tarvetta muille.
Sitä paitsi, lapset eivät leiki keskenään vaan rinnakkain, kunnes noin 2,5-3 vuotiaina oikeasti alkavat leikkiä yhteisiä leikkejä. Joten sitä hälinää saa ympärille muullakin tavoin kuin tarhaan viemisellä.

Ja mä järkytän nyt tällä vastauksellani... Mun pää ei kestä olla kotona kolmea vuotta, esikoisesta sen olin ja ei ollut mun hommaa... Lapset nauttivat paljon enemmän äidistä joka jaksaa touhuta ja olla kuin äidistä joka istuu apaattisena sohvalla ja raahautuu väkisin hiekkalaatikon reunalle istumaan.
Kun olen töissä, mulla on puhtia vielä iltaisin touhuta lasteni kanssa ja viikonloput pyhitän lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh ja köh;24135199:
No, katsos, kun joillakin vaikka voi olla oikeasti antoisa työurakin olemassa. Tai vaikka muuten vaan eivät viihdy vain kotona olipa siellä lapsia seurana tai ei. Tai jotkut voivat vaikka pitää sitäkin tärkeänä, että on kuitenkin mukava ja tilava koti, vaikka lapsi sitten "joutuisikin" päiväkotiin vähän sinun lastasi nuorempana. Sitä paitsi, ei ne päiväkoditkaan niiiiin kamalia paikkoja ole, jotkut ymmärtävät senkin.

Miksi ei sitten rehellisesti voi kertoa että ei tahdo olla kotona, vaan aina väitetään ettei ole varaa?

Musta ei vaan olis olemaan pelkästään kotona sitä kolmea vuotta, kuten ei monista muistakaan.
Mutta en myöskään olisi omiani laittanut hoitoon vuoden ikäisinä, joten esikoisen kanssa olin kotona reilu 2v ja kuopuksen kanssa kävi niin ihanasti että mummu hoitaa lasta meillä ja minä saan käydä myös töissä, 30h/vko.:)

Alkuperäinen kirjoittaja tinttiläinen;24135219:
Mä en oikeasti voi ymmärtää.

Siis sitä, että minkä takia jonkun muun ratkaisut kiinnostavat niin kovasti. Jos sanotaan että "ei ole varaa", se ei puhekielessä välttämättä tarkoita ettäkö perhe kuolisi nälkään jos tekisi tietyllä tapaa. Sen sijaan se voi tarkoittaa, ettei ole varaa koska elämä menisi ihan uusiksi monelta osin jos niin tekisi. Moni ei ole valmis niin suureen mullistukseen mitä se vaatisi. Se on heidän lapsensa. Ei päivähoito sentään ole mikään helvetti, tsiisus! Muistakaa että Suomen äitiysloma on kuitenkin ruhtinaallisen pitkä. Monessa maassa on vielä nykyäänkin ihan ok ja normaalia pistää 2 kk vauva hoitoon. Että vähän suhteellisuudentajua ja hieman kunnioitusta kanssaihmisiä kohtaan! Ällöttävää toisten asioiden sorkkimista. Eri asia olisi jos lasta kohtaan tapahtuisi rikos.

Olkaa hyvä ja menkää sinne pph:lle tai päiväkotiin katsomaan, ei se ole mikään pikkulasten kidutuskammio. Siellä on vähintäänkin ihan ok olot, joissain tapauksessa voisi sanoa että paremmat kuin kotona. Joo ja tiedän, se tärkeä kiintymyssuhde ja rauhalliset ensivuodet. Elämä on kuitenkin kokonaisuus ja musta on kuvottavaa että jotain tiettyä asiaa elämässä ruvetaan oikein ronkkimaan ja kauhomaan, kun se kokonaisuus voi olla oikein hyvä lapsen kannalta vaikka menisikin 10 kk päivähoitoon.

Mä takerrun vaan siihen, että missä maassa on normaalia pistää 2kk hoitoon? ja siihen että mä ihmettelen miksi väitetään ettei ole varaa, jossei oikeesti tahdo olla kotona lapsen kanssa, niin miksi sanoa ettei ole varaa?

Kyllä meilläkin on tulot tuon saman verran pudonneet. Menoja voi muuttaa.. kerro mitä menoja sinä et pysty pudottamaan jäädessäsi kotiin lapsen kanssa?
Minä näen taas omasta lapsestani vasta nyt, että hän tarvitseen paljon ikäistään seuraa.. Ennen on riittänyt taaperojumpat, leikkipuistot ja avoimet päiväkodit. Nyt vasta 3 vuoden kynnyksellä on nähtävissä tarvetta muille.
Sitä paitsi, lapset eivät leiki keskenään vaan rinnakkain, kunnes noin 2,5-3 vuotiaina oikeasti alkavat leikkiä yhteisiä leikkejä. Joten sitä hälinää saa ympärille muullakin tavoin kuin tarhaan viemisellä.

Et ole vissiin koskaan asunut syrjemmässä? Itsekin asuin lapsena mestassa, josta seuraavan lapsen luo oli 2 km matkaa ja sitä seuraavan 4 km. Ei siellä mitään muskareita tai muita niin pienillä lapsimäärillä pidetty.

Toisekseen, ainakin mun omat muksuni ovat olleet sen verran kehittyneitä, että ovat leikkineet "aina" yhdessä, eivät rinnakkain. Kuopus oli alle 1,5v osatessaan leikkiä roolileikkiä ilman opastusta ja toisten kanssa interaktiivisesti nimenomaan.

Mulla on kolme lasta, ensimmäisestä olin vuoden kotona ja lähdin opiskelemaan. Toisesta olin vuoden kotona, olisin ollut pitempään, mutta mies jäi yllättäen työttömäksi kaksi kuukautta ennen mun äitiysloman loppua ja tippu minimipäivärahalle. Elätä kaksi lasta ja kaksi aikuista sitten 800e tuloilla... Pakko oli mennä leipärahaa tienaamaan, kun vakipaikka oli kerran odottamassa.

Kolmannesta lapsesta jäin hoitovapaalle ensin noin vuodeksi ja päätin sitten jatkaa siihen asti, että kuopus on 3. Ja jäin muuten äitiysloman aikaan yksinhuoltajaksi. Hyvin on pärjätty, vaikka tiukkaa onkin tehnyt. Tämä viimenen kesä on tiukin, kun ei tule enää lomarahoja, niin ei päästä mihinkään reissuun. Muina kesinä on ollut vähän ylimääräistä juuri lomarahojen ansiosta ja ollaan saatu sillä vähän ylimäärästä luksusta :)

Yhden lapsen kanssa varmasti pärjääkin 3 vuotta hoitovapaalla, entäs sitten kun lapsia on useampi, hoitovapaat pitkiä (tarkotan monta peräkkäin), työ välissä pätkää, tippuu minimiäitiyspäivärahalle, se tekee jo tiukkaa. Jatkuva köyhäilykin stressaa ja kiristää hermoja ja natisuttaa parisuhdetta. Jos lapset on eri ikäsiä, esim pitkillä ikäeroilla, niin isommat jo kuluttaa enemmän, etenkin teineihin uppoo uskomattomia määriä rahaa (etenkin ruokaan, 15v pojat syö 5 lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle).

Olen sitä mieltä, että hoitovapaa ja kotihoidontuki pitäisi uudistaa, että siinä olisi joku muukin vaihtoehto. Nykyinen malli on aika mustavalkoinen ja vaatii joko töihin paluuta tai kotona pysymistä. Monet vanhemmat (lähinnä siis äidit) varmasti haluaisivat olla enemmän kotona, mutta tehdä töitä esim. muutaman tunnin viikossa tai pari päivää kuussa.

Kyllä se meillä ainakin olisi rahallisesti ollutkin mahdollista, etenkin kun pystyin tekemään osa-aikaisesti töitä kotoa käsin, vaikka olinkin muksun kanssa kotona, mutta sitten on katsos vielä muitakin syitä kuin se raha, jonka vuoksi ei haluta jäädä kotiin. Elämä ei ole niin mustavalkoista, että kaikilla olisi hommat samanlailla kuin ap:lla.

No mun kokemuksen mukaan kotiin jäävät äidit jotka saarnaavat kodin paremmuudesta on järjestäen yksinkertaisemmasta päästä. Olin mäkin kotona ekan kaa 3 vuotta. Ihan siitä syystä kun mun pää ei kestä opiskella, ja töitä ei rehellisesti huvittanut tehdä. Kaupan kassalla oon aina hommissa ollut. Tehtiin ukon kaa vielä toinenkin lapsi kun en muutakaan keksinyt. Nyt pakkorako mennä töihin kun nuorin on 2,5v ja mies ei vieläkään suostu kolmanteen. Mutta jees, kyllä mä kovaan ääneen saarnaan töissä oleville kavereille kodin paremmuudesta, ja teen varsin selväksi mun serkulle joka on maisteri et ei taida olla elämänarvot kohdillaan kun töihin palasi kun lapsi oli 1,5v. Mutta kyllä mä myös tunnistan ja tunnustan, että jos mulla olisi joku muu työ, tai jaksaisin opiskella, niin sitä mä varmaan sitten tekisin. Kyllä mä tiedän että en oo penaalin terävin kynä.

Se on ääliövapaus. Mä en tota äskeistä lausettani sanoisi kellekkään päin naamaa vaikka mieli tekisi, mutta en usko että sinäkään rupeat huutelemaan hiekkalaatikon reunalla toisille, siitä että kuka tahansa voi olla kotona sen 3 vuotta.

Sinunlaisesi hömelöityneet mökkihöperöiset kotiäidit aina rupeavat jossain vaiheessa pönkittämään omaa egoaan, kun luulevat olevansa jotenkin supermahtavia ja taitavia "onnistuessaan" jossain.

Heh, mä en todellakaan rupea sulta anteeksi pyytelemään. Sillä oikeasti mä koen että nykyään lapsiaan rakastavat vanhemmat jaetaan kastiin mökkihöperöiset kotiäidit. Sua taas näyttää suunnattomasti korpeavan se että toiset hoitavat lapsensa kotona siihen 3:en vuoteen asti.
Mulla on ihan varmasti oikeus täällä ihmetellä asiaa, mutta kuten sanoit, sen verran mulla on tahdikkuutta, etten rupea ketään osoittelemaan missään hiekkalaatikoilla (vaikka sielähän ei niitä uraäitejä näy ;) ). Ei kotiäitiys (sen 3 vuotta) tarkoita että ihminen on ihan ghettokamaa :)

Miten voi olla niin käsittämätöntä käsittää, että meidän menot on mitoitettu meidän tuloille. Niinkuin mielestäni kaikilla. Oli tulot sitten isot tai pienet. Minun työstäpoissaoloni tiputtaa meidän menoja työmatkakuluilla, muutamalla kympillä kuussa, ja tuloja kahdella tonnilla. Vaikka kuinkapäin laskisi, niin... haluan kuitenkin elää enkä kituuttaa. Onneksi epäsäännöllisistä tuloista nauttiva yrittäjäpuolisoni on kanssani samaa mieltä.

P.S. Mä olen hoitovapaalla, mutta palaan töihin lapsen ollessa 2v. Se on kuitenkin aika luksusta.

Alkuperäinen kirjoittaja töitä tekevä äiti;24135242:
Mun mielestä taas 3 vuotta kotona olevat ovat kotonaan enimmäkseen puhtaan laiskuuden takia. Säälittää ne miehet, joiden vaimot jäävät nukkumaan, kun mies yksin kantaa leivän pöytään. Mun miehellä on nettotulot yli puolet enemmän kuin sun miehellä, mutta ajattelin olla kotona 1v2kk lapsen syntymästä ja sitten menen töihin. Mulla kun on työpaikka, jota rakastan. Ja jos lapseni on hoidossa arkena 8h/päivä ja muut ajat perheen kanssa, niin ei hän siitä kyllä traumatisoidu. Päinvastoin oppii sosiaaliseksi (muita lapsia ympärillä) ja elämään yhteiskunnassa. Näin meillä. Sulla taas ei taida työpaikkaa edes olla?

Näin olen kuullut monen töihinpalanneen ajattelevan. Siis että ei ole töitä, eikä varmaan muuta oo kun laiskuutta. Kokeilkaas te töihinpalanneet vanhemmat olla sen 3 vuotta kotona, ei se mitään laiskottelua ole. Päin vastoin, ajattelin palata töihin lomailemaan. ;)

Tässä keskustelussa puhuttiin juuri taloudellisesta puolesta, mutta suurin osa alle 3 vuotta lapsen kanssa olleista tutuistani palasivat työhänsä urakehityksen vuoksi. Halutaan kehittää itseään ja päästä haasteellisempiin työtehtäviin. Toisaalta kai tuo urakehitys liittyy palkkaankin, kun monet varmasti haaveilee aikaisesti eläkkeelle jäännistä säästöjen turvin.

Haluttu asuinmuoto, -alue ja -koko. Eri ihmiset pitävät eri asioita tärkeänä ja se sallittakoon, kunhan itse ovat tyytyväisiä ratkaisuunsa, eikä se vahingoita ketään. Vaikka eri ihmisten ratkaisut ovat erilaisia, ei se tarkoita niiden olevan vääriä.

Vertailukohtana muuten tuolla 100 000e saa minun naapurustostani ostettua suunnilleen 35neliön yksiön, eikä monesta muusta paikasta edes sitä. Ei kaikki ole niin yksiselitteistä.

Olen itse hoitovapaalla ja maksan asuntolainaani keikkatyötuloilla, suunnitelmissa on jatkaa kunnes nuorin lapsi on 3v.

Jos olit tarkkaavainen huomasit että lainaa on jäljella vajaa 100t ;) Tarkoittaa kenties sitä että sitä oli joskus enemmänkin.

Yhteistyössä