Raskaushepatoosin kokeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minkälaisia, tarkoitan kuinka voimakkaita oireita teillä on ollut? Nyt rv 34+1 ja muutaman päivän tuntunut kutinaa varsinkin illalla/yöllä ainakin jaloissa. Kuitenkaan oireet eivät ole ns. "sietämättömät" kuten olen nähnyt kuvailtavan. Ja joo, olen soittamassa neuvolaan jo tänään, kaipaisin vaan kokemuksia että onko teillä lievempi kutina ja kutina muualla kuin jalkapohjissa ja kämmenissä osoittautunut hepatoosiksi?

Toisaalta mietin onko se vaan vainoharhaa kun tiedän että äidillä on ollut kahdessa kolmesta raskaudesta hepatoosi. :)

Mulla on ollut kahdesti ja varsinkin ekassa raskaudessa oireet oli alkuun tosi lieviä! Neuvolaan kun soitin niin ei ottaneet mua yhtään todesta ja itsekin luulin vaan kuvittelevani. Seuraavassa neuvolassa otin kuitenkin asian puheeksi ja pääsin tutkimuksiin. Kannattaa vaatia! Oireet voi olla tosi lieviä. Mulla tokassa raskaudessa vasta oli sietämätöntä kutinaa ennen kuin sain lääkityksen. Ekassa ei missään vaiheessa.

Mulla on ollut molemmissa raskauksissa, ensimmäisessä puhkes joskus 36+ ja jouduin samantien synnyttämään kun huomattiin 37+0 ja toisessa puhkes jo 25+ jolloin söin lääkkeitä ja kävin seurannoissa/kokeissa kolme kertaa viikossa kunnes käynnistettiin 37+1.

Soita neuvolaan heti, ei ole kysymys sun pärjäämisestä vaan vauvan, sappihapot voi olla tosi korkeat vaikka kutina olis vain vähäistä! Vaadit päästä kokeisiin heti huomen aamulla (ovat paastoarvoja).

Mulla on tässä ollut myös kämmenien ja jalkojen kutinaa (rv 37), ei mitenkään sietämätöntä mutta melko epämiellyttävää ja kävinkin verikokeissa. Kaikki arvot oli kuitenkin ihan normaaleja, onneksi. Mutta kannattaa ne arvot kuitenkin tsekata niin saa ainakin varmuuden asiaan.

Pakko vähän rauhoitella tuon edellisen jälkeen että mun lapset on syntyny 39+5 ja 40+5. Eka käynnistettiin, toista ei. Mutta siis vakava asia on ja pitää todella ottaa tosissaan! Mutta silti useimmiten raskaus sujuu ihan normaalisti eikä tarvi panikoida.

Pakko vähän rauhoitella tuon edellisen jälkeen että mun lapset on syntyny 39+5 ja 40+5. Eka käynnistettiin, toista ei. Mutta siis vakava asia on ja pitää todella ottaa tosissaan! Mutta silti useimmiten raskaus sujuu ihan normaalisti eikä tarvi panikoida.

Itseasiassa ei suju yleensä normaalisti vaan käynnistetään 37 viikolla yleensä.
Ja jekun kirjoittamaan juttuun piti sanoa että jos on kutinaa niin ei riitä että käy kerran kokeessa, arvot saatta nousta yhdessä yössä monin kertaisiksi.

Soitin nyt neuvolaan, sanoi että tekee varalta lähetteen ni voin käydä joku aamu jos siltä tuntuu. Eli pallo on nyt itsellä mitä tekee asian suhteen :D omalla äidillä tosiaan kaks synnytystä käynnistetty rv 38 hepatoosin takia..

Itseasiassa ei suju yleensä normaalisti vaan käynnistetään 37 viikolla yleensä.
Ja jekun kirjoittamaan juttuun piti sanoa että jos on kutinaa niin ei riitä että käy kerran kokeessa, arvot saatta nousta yhdessä yössä monin kertaisiksi.

Niin, tiedän että arvot saattaa nousta yllättäen, mut ei siellä verikokeissakaan joka päivä voi ravata (kävin siis tämän viikon maanantaina). Toki seurailen tilannetta, nyt taas tuntuu ettei kutinaa juurikaan ole.

[QUOTE="jekku";24083245]Niin, tiedän että arvot saattaa nousta yllättäen, mut ei siellä verikokeissakaan joka päivä voi ravata (kävin siis tämän viikon maanantaina). Toki seurailen tilannetta, nyt taas tuntuu ettei kutinaa juurikaan ole.[/QUOTE]

No itseasiassa pahimmillaan mulla otettiin en kaksi kertaa vuorokaudessa eli voi :P mutta ei sun alkuperäisesti tekstistä saanut viitettä että kokeesta olis noin vähän aikaa joka on toki ok :)

Mä oon pahoillani mut en tajuu et mikä sua ap naurattaa tossa :/
Mä heti olin goglettamassa että mikä on vauvan riski kuolla yms ja menin juosten testeihin...
mielummin ylihysteerinen kuin kohtukuolema :/

Itse asiassa ei naurattanut mikään. Lähinnä naureskelin ilottomasti sitä että toivoisin terveysalan ammattilaisilta vähän selkeämpiä neuvoja tällaiseen, kuin "voithan käydä joskus jos sinua huvittaa". Tällainen ironia tai miksi sitä kutsutaankaan, kuuluu luonteeseeni mutta sitä on vaikea tuoda esille kirjoittelemalla joten voihan sen ymmärtää väärinkin...

Ja olen kyllä vauvasta ollut tarpeeksi huolissani koko raskauden ajan, mutta hysteria ei auta kyllä asiaa yhtään kun testeihinkin pääsee aikaisintaan huomisaamuna...ehkä olen sitten ajattelematon kun en halua tutkia heti netin luotettavista ja epäluotettavista lähteistä kuoleeko vauvani mahdollisesti ennen sitä.

Itse asiassa ei naurattanut mikään. Lähinnä naureskelin ilottomasti sitä että toivoisin terveysalan ammattilaisilta vähän selkeämpiä neuvoja tällaiseen, kuin "voithan käydä joskus jos sinua huvittaa". Tällainen ironia tai miksi sitä kutsutaankaan, kuuluu luonteeseeni mutta sitä on vaikea tuoda esille kirjoittelemalla joten voihan sen ymmärtää väärinkin...

Ja olen kyllä vauvasta ollut tarpeeksi huolissani koko raskauden ajan, mutta hysteria ei auta kyllä asiaa yhtään kun testeihinkin pääsee aikaisintaan huomisaamuna...ehkä olen sitten ajattelematon kun en halua tutkia heti netin luotettavista ja epäluotettavista lähteistä kuoleeko vauvani mahdollisesti ennen sitä.

Ei varmasti kuole! Anteeksi että ymmärsin sinut väärin! Halusin vain että ymmärrtä tilanteen vakavuuden,anteeksi.
Kaikista tärkeintä mitä minulle toitottivat oli liike laskenta, joka kerta kun arvot nousivat ylös liikkeet vähenivät ja kun esikoista odottaessa liikkeet loppui oli jo kiire...

Huomen aamulla sinne kokeisiin vaan reippain mielin, ei tämä ole mikään kuolemanrangaistus todellakaan vaan hyvin hoidettuna pelkkiä harmaita hiuksia aiheuttava! Voimia!

Joo, ajattelin kyllä kokeissa käydä niin saa ainakin vähän mielenrauhaa! Noista liikkeistä olen ollut muutenkin joskus huolissani, jos on ollut hiljaisempi päivä niin heti on iskenyt paniikki. Onneksi sitten jatkuneetkin liikkeet taas entistä ponnekkaampina. Toivottavasti kaikki on kunnossa ja olen vaan liioitellut asiaa ja kasvattanut sen mielessäni. Jos ei, niin ainakin tilannetta osataan seurata. Ja ei tarvitse anteeksi pyydellä Arwen, en vain halunnut että joku luulee minun pitävän tällaista huvittavana :)