Mikä vika grillitassuissa?

  • Viestiketjun aloittaja grillitassu
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Mikä sitten on nirsoilua?
Nirsoilua on esim. kasviksista kieltäytyminen (ei esim. syö kuin kurkkua) tai hedelmistä tai yleensä ottaen monista normaaleista ruoista kieltäytyminen (kun minen tykkää pinaattikeitosta, enkä syö kesäkeittoa, enkä parsakaalia yms yms.). Nirsoiluksi voi mieltää myös mun lihatarkkuuteni; en syö kuin laadukasta lihaa koska en voi sietää jänteitä yms sattumia lihassa.
 
karppi
No ei ollut mut olis varmasti kelvannut jos ois ollu!
Eli sinusta siis mieluummin prosessoitua, pilattua, suolalla, lisäaineilla ja sokerilla kyllästettyä kallista einestä kuin edullisempaa ja luonnollisempaa kokolihaa?

Einekset ja prosessoitu ja marinadilitkuilla lillutettu liha nimenomaan EI edistä ruoan arvostusta! Meillä pyritään syömään puhtaasti ja hyvin joka päivä, ruokaa arvostaen, ja kumma kyllä silloin menee vähemmän myös ruokaa ja rahaa. Vaan viitseliäisyydestähän se on useimmiten kiinni.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24029067]Ei vaan, että niihin käytettävä "roskaliha" pitäisi ottaa käyttöön muuten ja meidän pitäisi syödä se. Ongelma on siinä, että kun "roskaliha" ei kelpaa ihmisille kuin lisäaineilla kyllästettynä. Tai ehkä kelpaisi, sitä ei vain ehkä ole testattu.

Eli kuinka monen kotona syötäisiin myös niitä "roskapaloja", jos niitä kaupassa myytäisiin?[/QUOTE]

Meillä syötäisiin... ja syödäänkin.
Kun meillä aikanaan oli lampaita, ei niistä mennyt mitään hukkaan, paitsi Eviran vaatimuksesta päät.
 
karppi
[QUOTE="vieras";24029067]Ei vaan, että niihin käytettävä "roskaliha" pitäisi ottaa käyttöön muuten ja meidän pitäisi syödä se. Ongelma on siinä, että kun "roskaliha" ei kelpaa ihmisille kuin lisäaineilla kyllästettynä. Tai ehkä kelpaisi, sitä ei vain ehkä ole testattu.

Eli kuinka monen kotona syötäisiin myös niitä "roskapaloja", jos niitä kaupassa myytäisiin?[/QUOTE]

Meillä, ja usein tiskiltä pyydänkin, harvoin vaan on tarjolla. Kunnon luupalat vasta herkkua onkin. Linnutkin haluaisin kokonaisina, mutta kalkkunaakin saa sisäelimillä vain joulunaikaan.
 
"hmm"
Mä tykkään niistä. Syön muutaman kerran vuodessa, yleensä kesällä, grillattuna.

Sitä mä en ymmärrä että pitää jeesustella hirveesti että en määäää vaan syö, syön vaan luomua ja käsittelemätöntä ja oksennan teollisen paskan päälle ja katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

(Ja huomautuksena, kyllä mä itsekin osaan tehdä ruokaa ihan alusta asti ja ilman eineksiä. Nuo grillitassut vaan on jäänne lapsuudesta, jotenkin nostalgista pureskella niitä kesäiltana ulkona.)
 
En ole sanonut, että pitää ostaa jos ei taho, höpöhöpö. Olen puhunut koko ajan ruoan arvostamisesta ja siitä kuinka saamme olla onnellisia kun on mitä syödä ja vielä valinnanvapaus siihen mitä syömme. En vain hyväksy ruoan morkkaamista oli se mitä tahansa ja missä muodossa tahansa.
Koskeeko tämä sekä kriittistä arviointia (ruokakriitikot, rehellistä mielipidettä "en pidä mausta") vai vain sanamuotoa "paskanmakuista"? Saako ruuasta antaa negatiivista palautetta?
 
^vierailija^
Nirsoilua on esim. kasviksista kieltäytyminen (ei esim. syö kuin kurkkua) tai hedelmistä tai yleensä ottaen monista normaaleista ruoista kieltäytyminen (kun minen tykkää pinaattikeitosta, enkä syö kesäkeittoa, enkä parsakaalia yms yms.). Nirsoiluksi voi mieltää myös mun lihatarkkuuteni; en syö kuin laadukasta lihaa koska en voi sietää jänteitä yms sattumia lihassa.
Ok. Tuosta sai vain sellasen kuvan että jos sinä et voi syödä tiettyjä asioita koska se on pahaa, niin se ei ole nirsoilua. Mutta jos joku muu ei tykkää jostain muusta, niin se on nirsoilua.

On se kyllä hassua että joku ei saisi kieltäytyä kesäkeitosta olematta nirso, mutta grillitassut/kalapuikot/etc taas on ihan eri asia :D
 
yök
[QUOTE="hmm";24029103]Mä tykkään niistä. Syön muutaman kerran vuodessa, yleensä kesällä, grillattuna.

Sitä mä en ymmärrä että pitää jeesustella hirveesti että en määäää vaan syö, syön vaan luomua ja käsittelemätöntä ja oksennan teollisen paskan päälle ja katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

(Ja huomautuksena, kyllä mä itsekin osaan tehdä ruokaa ihan alusta asti ja ilman eineksiä. Nuo grillitassut vaan on jäänne lapsuudesta, jotenkin nostalgista pureskella niitä kesäiltana ulkona.)[/QUOTE]

Kun aloituksessa kysytään, että mikä vika niin nyt tässä siihen vastataan. Ei ole mitenkään meiltä pois, syökää toki grillitassuja niin paljon ku napa vetää! Meneekin tosiaan koko kesäilta yhtä grillitassua pureskellessa :/
 
Kysyin vain mitä on nirsoilu? Jos nirsoilua ei ole se, että kieltäytyy ns. pahan ruuan syömisestä, niin mikä sitten?
Minä kutsuisin tuota valinnaksi.

Esimerkiksi einespitsan jätän kaikissa tilanteissa syömättä ja syön mielummin vaikka käpyjä jos ei muuta ole. En siksi että nirsoilisin vaan mielestäni roiskeläppäpitsa on kuluttajan kertakaikkista halventamista.
Kuinka einesfirmat edes kehtaavat myydä täysin ihmisravinnoksi kelpaamatonta oksennuksen oloista höttöä pyöreällä pahvilla ja vielä kirjoittavat paketin päälle "Pizza". WTF!!!
 
karppi
[QUOTE="hmm";24029103]Mä tykkään niistä. Syön muutaman kerran vuodessa, yleensä kesällä, grillattuna.

Sitä mä en ymmärrä että pitää jeesustella hirveesti että en määäää vaan syö, syön vaan luomua ja käsittelemätöntä ja oksennan teollisen paskan päälle ja katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

(Ja huomautuksena, kyllä mä itsekin osaan tehdä ruokaa ihan alusta asti ja ilman eineksiä. Nuo grillitassut vaan on jäänne lapsuudesta, jotenkin nostalgista pureskella niitä kesäiltana ulkona.)[/QUOTE]

Joo en minäkään aina ymmärrä tiettyjä sanavalintoja, mutta ruoka herättää voimakkaita tunteita. Ei se kuitenkaan ole mitään jeesustelua.

Se pointti kuitenkin arvostelussa on, että jos sitä ei tee, anna kritiikkiä ja palautetta ja VAADI laatyua, ei sitä tule saamaan. Minä siis äänestän jaloillani ja ostokäyttäytymiselläni ja alintarvikevalinnoillani, melko tarkasti vieläpä. Ja hei, se on jo alkanut tuottaa tulosta.
 
Huom harmaana
[QUOTE="hmm";24029103]katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

[/QUOTE]

Minä en ole ollut havaitsevinani mitään toisten nenänvartta pitkin katsomista tai syömisen rajoittamista tässä ketjussa. Minulle ainakin on henkilökohtaisesti ihan sama mitä kukin syö, kunhan minun ja lapseni ei tarvitse niitä syödä.

Ketjuhan lähti alunperin ennemminkin siitä kun joku meinasi tarjota vierailleen juhannuksena grillitassuja, ei siitä että meinasi syödä niitä itse.
 
ok
[QUOTE="hmm";24029103]Mä tykkään niistä. Syön muutaman kerran vuodessa, yleensä kesällä, grillattuna.

Sitä mä en ymmärrä että pitää jeesustella hirveesti että en määäää vaan syö, syön vaan luomua ja käsittelemätöntä ja oksennan teollisen paskan päälle ja katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

(Ja huomautuksena, kyllä mä itsekin osaan tehdä ruokaa ihan alusta asti ja ilman eineksiä. Nuo grillitassut vaan on jäänne lapsuudesta, jotenkin nostalgista pureskella niitä kesäiltana ulkona.)[/QUOTE]
Kyllä mäkin joskus syön kaupan pakastepizzan :D Mutta grillitassuja en siedä, mun mielestä ne maistuu kamalilta.
 
Koskeeko tämä sekä kriittistä arviointia (ruokakriitikot, rehellistä mielipidettä "en pidä mausta") vai vain sanamuotoa "paskanmakuista"? Saako ruuasta antaa negatiivista palautetta?
Aiemmin tuolla sanoinkin, että kaikesta ei tarvitsekaan tykätä, eikä kaikki voikaan tykätä kaikesta, mutta silti täytyisi osata arvostaa ruokaa ja olla kiitollinen siitä, että sitä on! Näinkin runsaasti kuin meillä täällä Suomessa nyt on. Ja tottakai ruoasta voi antaa negatiivista palautetta, hyvässä mielessä, mut ei todellakaan morkkaamalla ja ruokaa epäkunnioittavasti kuitenkaan.
 
Huom harmaana
Minä siis äänestän jaloillani ja ostokäyttäytymiselläni ja alintarvikevalinnoillani, melko tarkasti vieläpä. Ja hei, se on jo alkanut tuottaa tulosta.
Juuri luin ilokseni lehdestä tänään että ruuanvalmistajat ovat alkaneet huomata ihmisten makutottumusten muutokset ja alkaneet vähentää kevyttuotteiden valmistusta ja hiilareiden määrää ruuissa.
 
Blue
Ok. Tuosta sai vain sellasen kuvan että jos sinä et voi syödä tiettyjä asioita koska se on pahaa, niin se ei ole nirsoilua. Mutta jos joku muu ei tykkää jostain muusta, niin se on nirsoilua.

On se kyllä hassua että joku ei saisi kieltäytyä kesäkeitosta olematta nirso, mutta grillitassut/kalapuikot/etc taas on ihan eri asia :D
No mä taas en miellä mun miestä nirsoksi missään muodossa koska hän mussuttaa kaikkea mahdollista itsetehtyä kaikessa muodossaan (vetää ne mun erottelemat jännepalatkin suuhunsa) mutta järjestelmällisesti kieltäytyy eineksistä kaikessa muodossa. Viimeksi näin kävi kun erehdyin ostamaan valmista sienisalaattia niin mies maistoi lusikallisen ja sanoi että tätä ei enää osteta. Itsetehty sienisalaatti menee kyllä, ihan niinkuin kaikki muukin. Mutta ehkä mun ajattelutapa on sitten omituinen.
 
[QUOTE="hmm";24029103]Mä tykkään niistä. Syön muutaman kerran vuodessa, yleensä kesällä, grillattuna.

Sitä mä en ymmärrä että pitää jeesustella hirveesti että en määäää vaan syö, syön vaan luomua ja käsittelemätöntä ja oksennan teollisen paskan päälle ja katson sua nenänvartta pitkin kun tunget kurkkuusi tuommoisia.

Jos joku haluaa syödä teollista "paskaa," niin miksi/miten se on sulta pois? Riittääpähän kaupassa sulle enempi nitä marinoimattomia. Antaa ihmisten syödä mitä haluaa.

(Ja huomautuksena, kyllä mä itsekin osaan tehdä ruokaa ihan alusta asti ja ilman eineksiä. Nuo grillitassut vaan on jäänne lapsuudesta, jotenkin nostalgista pureskella niitä kesäiltana ulkona.)[/QUOTE]

Kyllä meiltä ainakin joitain "teollista paskaa" löytyy...Mutta tuosta sianlihasta en tingi :x
Olen samaa mieltä, että jokainen syökööt mitä syö.
 
JONSERED Karhunkantaja
Aiemmin tuolla sanoinkin, että kaikesta ei tarvitsekaan tykätä, eikä kaikki voikaan tykätä kaikesta, mutta silti täytyisi osata arvostaa ruokaa ja olla kiitollinen siitä, että sitä on! Näinkin runsaasti kuin meillä täällä Suomessa nyt on. Ja tottakai ruoasta voi antaa negatiivista palautetta, hyvässä mielessä, mut ei todellakaan morkkaamalla ja ruokaa epäkunnioittavasti kuitenkaan.
Aika mahdoton yhtälö... Ruokaa pitää siis kunnioittaa, mutta einesvalmistajien ei tarvitse kunnioittaa raaka-aineita. Miten hyvässä mielessä annettu negatiivinen palaute eroaa morkkaamisesta, paitsi sanavalinnoiltaan? Ja miksi helkkarissa minun pitäisi olla kiitollinen grillitassuista? Ne eivät ole tehneet mitään hyvää. Niihin käytetyt raaka-aineet ja energia olisi voinut käyttää mielestäni paremminkin. Ja arvostavammin.
 
plm
Heh, tästähän kehkeytyi kunnon keskustelu :D
Mä olen kyllä sitä mieltä että joku sota-ajan mukaan vetäminen on todella naurettavaa. Kun ei eletä enää siellä, niin miksi ihmeessä pitää verrata siihen?
Sillä logiikalla osa varmaan luopuu kaikista mukavuuksistakin, ei niitä sota-aikanakaan ollut. Auto, kännykkä, tietokone jne.
 
"miu"
Grillitassuilijatkin kun jättäis protestin vuoksi tassut kaupaan niin ensivuonna voisi tilalla olla laadukaampi vaihtoehto. Kuluttajat sen määrittävät mikä tuolla kaupoissa liikuu ja mitä valmistajat tekee.

Siksi toivoisin että jokainen kantais kortensa kekoon ja pakottaisi valmistajat miettimään laatua. Ei puolivalmisteista tartte luopua, mutta hei, olishan paljon kivempi jo saisit tiskistä ostaa irtona vaikkapa kanansuikaleita ja valita sitten otatko lisäks marinadia vai ei. Meillä on täällä pieni lihajalostamo jossa näin menetellään. He tekevät itse marinadin ihan perusaineista. Sitä saa sitten ottaa lihan päälle tai ei. Ei jää epäilystä siitäkään peitelläänkö marinaadillaa kakkoslaatuista lihaa.
 
yök
Aika mahdoton yhtälö... Ruokaa pitää siis kunnioittaa, mutta einesvalmistajien ei tarvitse kunnioittaa raaka-aineita. Miten hyvässä mielessä annettu negatiivinen palaute eroaa morkkaamisesta, paitsi sanavalinnoiltaan? Ja miksi helkkarissa minun pitäisi olla kiitollinen grillitassuista? Ne eivät ole tehneet mitään hyvää. Niihin käytetyt raaka-aineet ja energia olisi voinut käyttää mielestäni paremminkin. Ja arvostavammin.
Näinpä, tässä tulee eteen se kysymys, että minkä kukakin ruuaksi määrittelee? Milloin eines on niin teollista moskaa, että se on jo jotain muuta kuin ruokaa? itse kunnioitan ruokaa suuresti ja en juuri ikinä heitä mitään roskiin vaan teen itse ruokani ja käytän kaiken mitä ostan.
 
  • Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Heh, tästähän kehkeytyi kunnon keskustelu :D
Mä olen kyllä sitä mieltä että joku sota-ajan mukaan vetäminen on todella naurettavaa. Kun ei eletä enää siellä, niin miksi ihmeessä pitää verrata siihen?
Sillä logiikalla osa varmaan luopuu kaikista mukavuuksistakin, ei niitä sota-aikanakaan ollut. Auto, kännykkä, tietokone jne.
Miksi se on naurettavaa? Kyllä mä olen kiitollinen tietokoneesta ja kännykästäkin, ei ole mitenkään itsestäänselviä, ilman niitä tosin pärjäisin jotenkuten mut ilman ruokaa en pärjäisi.
 
^vierailija^
[QUOTE="miu";24029173]Grillitassuilijatkin kun jättäis protestin vuoksi tassut kaupaan niin ensivuonna voisi tilalla olla laadukaampi vaihtoehto.[/QUOTE]

Mikä ois se laadukkaampi vaihtoehto? Nää jotka ovat grillitassuja vastaan ei edelleenkään niitä ostaisi koska se ei ole alusta asti itsevalmistettua. Ja taas ne jotka niistä tykkää varmaan haluaa että ne maistuvat samalle kun nykyään, vai?
 

Yhteistyössä