Mikä vika grillitassuissa?

  • Viestiketjun aloittaja grillitassu
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";24028706]niin mut jos sulle jossain tarjotaan yksi hemmetin grillitassu jussina ja sä syöt sen, niin et sä siihen kuole :D[/QUOTE]

Itse olen niin tarkka, että kun menemme tuohon meidän pihalle grillaamaan niin meillä on oma grilli, pihan grillissä monet grillaa sianlihaa joten meidän grilli on vain kasviksille ja muulle lihalle....jos haluan ostaa jauhelihaa niin tilaan erikseen täysin puhtaana jauhettua lihaa (mylly puhdas eikä ole jauhettu sianlihaa ennen esimerkiksi naudanlihaa). Eli kun mylly pestään illalla ja aamulla aletaan jauhamaan niin nauta jauhetaan ensin jotta saan mahdolisimman puhdasta jauhelihaa.
 
"sondersson"
Ei siihenkään kuole että jättää sen syömättä (mikä olisi minun valintani).
Miksi sekoittaa asioita?
ei kuole ei, ja ymmärrän varsin hyvin jos jättää jotain syömättä maun takia. Multa jäisi syömättä esim. sisäelimet, äyriäiset, kylmäsavustetut kalat ja vaikka mitkä. Mut sitä en tajua jos jättää syömättä jotain vain siksi, että siinä on lisäaineita.
 
plm
[QUOTE="sondersson";24028762]kumma kun täällä saa aina vääntää rautalangasta. Tällä ketjulla viitattiin toiseen ketjuun, jossa oli kyseessä vieraille juhannuksena tarjottavat grillitassut...[/QUOTE]

No voi kuule anteeksi tuhannesti kun jotkut ei ole täällä 24/7 ja lue jokaista ketjua.
Aloitus ei viitannut sanallakaan mihinkään juhannusketjuun.
 
Huom harmaana
[QUOTE="sondersson";24028812]ei kuole ei, ja ymmärrän varsin hyvin jos jättää jotain syömättä maun takia. Multa jäisi syömättä esim. sisäelimet, äyriäiset, kylmäsavustetut kalat ja vaikka mitkä. Mut sitä en tajua jos jättää syömättä jotain vain siksi, että siinä on lisäaineita.[/QUOTE]

Kuten olen jo todennut niin itselläni ne jäisivät syömättä ennen kaikkea siksi että niiden makua ja koostumusta on vaikea edes sanoin kuvata. Lisäaineetkin voisin sietää, vaikka niitä välttelenkin.
 
Blue
[QUOTE="sondersson";24028812]ei kuole ei, ja ymmärrän varsin hyvin jos jättää jotain syömättä maun takia. Multa jäisi syömättä esim. sisäelimet, äyriäiset, kylmäsavustetut kalat ja vaikka mitkä. Mut sitä en tajua jos jättää syömättä jotain vain siksi, että siinä on lisäaineita.[/QUOTE]

En jätä syömättä siksi että siinä on lisäaineita vaan siksi että se on niin prosessoitua ja se on pumpattu niin täyteen lisäaineita että se maistuu siksi ihan kamalalle!!!
 
plm
[QUOTE="sondersson";24028812]ei kuole ei, ja ymmärrän varsin hyvin jos jättää jotain syömättä maun takia. Multa jäisi syömättä esim. sisäelimet, äyriäiset, kylmäsavustetut kalat ja vaikka mitkä. Mut sitä en tajua jos jättää syömättä jotain vain siksi, että siinä on lisäaineita.[/QUOTE]

Ymmärtäisit jos saisit ripulin lisäaineista.
 
jepsb
[QUOTE="vieras";24028719]Katsopa ens kerralla kaupassa tarkemmin: esim. broilersuikaleita, joita myydään samalla hinnalla saa valmiiksi marinoituna 300 g, kun maustamatonta on vaan 250g. Sama koskee muutakin lihaa. Tietysti on todennäköistä, että sitä marinadia on sen 50g, mutta ei ainakaan halvemmaksi voi väittää käsittelemätöntä.[/QUOTE]

...ööö, mites paljon marinadia on 50g? Veikkaisin että vajaa 1/2dl...reilusti vajaa. Joten silmälläkin varmaan näet että marinadia on enemmän kuinse 50g. Muistaakseni kuningaskuluttajassa tää joskus tutkittiin ja todettiin että painota noin 25-40% on marinadia, riippuen tuoteesta. Suht helppo testata. Ota marinoidut suikaleet, huuhtele kunnolla vedellä ja kuivaa. Sitten puntaroi tulos - näät miten paljon ostit maridnadia.
 
Valmismarinadit maistuvat aika kamalalle. Teen mielummin itse jauhelihasta jotain syötävää ja kyllä, meillä ukon kolesteroliarvojen takia katsotaan mitä syödään (tuossa ei rasvan koostumus ole järkevä). Yhtenä juhannuksena teimme ihan tavallisesta jauhelihasta pihvejä hampurilaisiin, monin verroin paremman makuista ja terveellisempää. Possun sisä/ulkofile tai kanafileet eivät ole edes kilohinnalla pilattuja ja sisältöön nähden todella hyvvää tavaraa. Naudan sisäfilettä en ole ostanut kertaakaan tänä vuonna.

Ei, en lue hysteerisenä tuoteseloisteita, mutta kyllä minä mietin mitä suuhuni pistän. Myös makuaistini sanoo että turha itseensä paskanmakuista ruokaa ahtaa, en ole nälkäkuoleman partaalla.

Mitäs väliä muuten sillä on, vaikka vieras ei söisi kaikkea ja jättäisi grillitassut väliin?
Tätä mä just tarkoitan, jokainen syököön mitä tahtoo mut ruoan arvostus, missä se on?? Ei mun kaaliin mahdu miten aikuiset ihmiset voi puhua ruoasta niin et se on paskanmakuista? Ei ihme et nykypäivänä lapset on nii ranttuja ja huonokäytöksisiä ruoan suhteen. Tästä sen näkee mistä malli tulee. Ruoka ei ole aina ollut itsestäänselvää, eikä ole vieläkään jokaiselle, eikö pitäisi olla kiitollinen siitä et on vapaus valita mut jättää näin höpöt puheet kuitenkin pois. Huh sanon minä!
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"minttu"
...ööö, mites paljon marinadia on 50g? Veikkaisin että vajaa 1/2dl...reilusti vajaa. Joten silmälläkin varmaan näet että marinadia on enemmän kuinse 50g. Muistaakseni kuningaskuluttajassa tää joskus tutkittiin ja todettiin että painota noin 25-40% on marinadia, riippuen tuoteesta. Suht helppo testata. Ota marinoidut suikaleet, huuhtele kunnolla vedellä ja kuivaa. Sitten puntaroi tulos - näät miten paljon ostit maridnadia.
Tuote – Kariniemen

Katsoppa tuolta, kanaa vain 70% painosta, elikkä 300g on kanaa 210g... loppu soossia.
 
JONSERED Karhunkantaja
...ööö, mites paljon marinadia on 50g? Veikkaisin että vajaa 1/2dl...reilusti vajaa. Joten silmälläkin varmaan näet että marinadia on enemmän kuinse 50g. Muistaakseni kuningaskuluttajassa tää joskus tutkittiin ja todettiin että painota noin 25-40% on marinadia, riippuen tuoteesta. Suht helppo testata. Ota marinoidut suikaleet, huuhtele kunnolla vedellä ja kuivaa. Sitten puntaroi tulos - näät miten paljon ostit maridnadia.
Joku on keksinyt laittaa muistaakseni broilerin fileisiin guarkumia... siis maustamattomiin. Ilmeisesti parantaa koostumusta ja pitää "kauniimpana". Raivostuttavaa. Ainakin guarkumille allergisen mielestä.

Toisaalta, onpahan taas yksi lisäsyy jättää broilerit ostamatta...
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja yök;24028758:
Kuka tässä ketjussa haluaa syödä vain filettä? Tainnut grillitassujen puputtaminen vaikuttaa jo lukutaitoon...
Tuskin on, kun en niitä itsekään syö. Einekset ovat vähemmän terveellisiä, mutta ei niihin kuole. Eineksiin käytettävät lihat on kuitenkin hyödynnettävä, ei niitä voi pois heittää, koska siihen ei ole varaa.
Ihmisten pitäisi opetella syömään elimiä ja muita nykyään ylimääräiseksi jääviä ruhon osia, jotta arvostus ruokaa kohtaan kasvaisi. Täyttä ravintoa, mutta kun kanastakin kelpaa vain rintafileet.
 
Blue
Tätä mä just tarkoitan, jokainen syököön mitä tahtoo mut ruoan arvostus, missä se on?? Ei mun kaaliin mahdu miten aikuiset ihmiset voi puhua ruoasta niin et se on paskanmakuista? Ei ihme et nykypäivänä lapset on nii ranttuja ja huonokäytöksisiä ruoan suhteen. Tästä sen näkee mistä malli tulee. Ruoka ei ole aina ollut itsestäänselvää, eikä ole vieläkään jokaiselle, eikö pitäisi olla kiitollinen siitä et on vapaus valita mut jättää näin höpöt puheet kuitenkin pois. Huh sanon minä!
Jos aikuiset ihmiset puhuvat tietyllä tapaa aikuisessa seurassa, ja käyttävät jotain (ehkä kyseenalaisia) sanontoja, niin se ei tarkoita että niitä istutettaisiin lapsiin. Toi on ihan hassua tasapäistämistä tommonen..
 
Tätä mä just tarkoitan, jokainen syököön mitä tahtoo mut ruoan arvostus, missä se on?? Ei mun kaaliin mahdu miten aikuiset ihmiset voi puhua ruoasta niin et se on paskanmakuista? Ei ihme et nykypäivänä lapset on nii ranttuja ja huonokäytöksisiä ruoan suhteen. Tästä sen näkee mistä malli tulee. Ruoka ei ole aina ollut itsestäänselvää, eikä ole vieläkään jokaiselle, eikö pitäisi olla kiitollinen siitä et on vapaus valita mut jättää näin höpöt puheet kuitenkin pois. Huh sanon minä!
Minusta saarioinen ei itse arvosta ruokaa tämän grillitassun kohdalla. Kyllä ruuan voi pilata käyttämällä huonoja raaka-aineita, outoja makuyhdistelmiä, jne. Teollisuus pelaa ruuan kanssa aivan liikaa hinnalla - hyviä eineksiäkin on mutta niissä raaka-aineiden laatu näkyy myös hinnassa. Ja se raaka-aine näkyy myös maussa.

Tämäkin ketju lähti liikkeelle siitä, että hyvin moni meistä arvostaa perusjauhelihaa, mutta ei siitä tehtyä kallista ja epämääräistä mössöä. Miksi teollisia kokeiluja pitäisi arvostaa?
 
"jepa"
Tätä mä just tarkoitan, jokainen syököön mitä tahtoo mut ruoan arvostus, missä se on?? Ei mun kaaliin mahdu miten aikuiset ihmiset voi puhua ruoasta niin et se on paskanmakuista? Ei ihme et nykypäivänä lapset on nii ranttuja ja huonokäytöksisiä ruoan suhteen. Tästä sen näkee mistä malli tulee. Ruoka ei ole aina ollut itsestäänselvää, eikä ole vieläkään jokaiselle, eikö pitäisi olla kiitollinen siitä et on vapaus valita mut jättää näin höpöt puheet kuitenkin pois. Huh sanon minä!
Niin, mutta jos me alettas arvostaa terveellisempiä ruokia niin niitä vois nuo jalostamotkin valmistaa. Kuluttajista se tuotanto lähtee.

Ruoka ei ole itsestään selvyys - mutta musta pitäs olla itsetään selvyys ettei ihmisille syötetä vartavasten niitä kemiallisia litkuja. Vallankin kun meillä on muutakin...
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mä";24028915]Tuskin on, kun en niitä itsekään syö. Einekset ovat vähemmän terveellisiä, mutta ei niihin kuole. Eineksiin käytettävät lihat on kuitenkin hyödynnettävä, ei niitä voi pois heittää, koska siihen ei ole varaa.
Ihmisten pitäisi opetella syömään elimiä ja muita nykyään ylimääräiseksi jääviä ruhon osia, jotta arvostus ruokaa kohtaan kasvaisi. Täyttä ravintoa, mutta kun kanastakin kelpaa vain rintafileet.[/QUOTE]

Ei einesteollisuus poista ongelmaa. Päinvastoin, se entisestään lisää sitä. Tuskin kukaan arvostaa jauhettuja teurasjätteitä einesruuan joukossa.

Ruhossa ei ole ylimääräisiä osia, jos ihmiset arvostaisivat ruokaa ja ruuan lähdettä, he myös opettelisivat hyödyntämään kaiken mahdollisen, kuten ennen.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Minusta saarioinen ei itse arvosta ruokaa tämän grillitassun kohdalla. Kyllä ruuan voi pilata käyttämällä huonoja raaka-aineita, outoja makuyhdistelmiä, jne. Teollisuus pelaa ruuan kanssa aivan liikaa hinnalla - hyviä eineksiäkin on mutta niissä raaka-aineiden laatu näkyy myös hinnassa. Ja se raaka-aine näkyy myös maussa.

Tämäkin ketju lähti liikkeelle siitä, että hyvin moni meistä arvostaa perusjauhelihaa, mutta ei siitä tehtyä kallista ja epämääräistä mössöä. Miksi teollisia kokeiluja pitäisi arvostaa?
Koska se on kuitenkin RUOKAA! Sitä myydään kaupassa syötäväksi, ja sitä tulee arvostaa vaikkei itse sitä kannattaisikaan. Onko sulle kukaan koskaan kertonut sota-ajoista ja sota-aikojen jälkeen kuinka oli tiukkaa ruoasta? En mä tarkoita etteikö puhtaat raaka-aineet olis aina parempi vaihtoehto mut kyllä mä silti voin syödä ja arvostaa eineksiäkin.
 
ok
[QUOTE="mä";24028742]Se, että jos haluaa syödä vain filettä, ei siihen ole varaa kuin parina päivänä viikossa - jos silloinkaan. Muutoin pitäisi syödä kasvisruokaa tai käyttää koko eläin hyödyksi, sisäelimet, nahka, sorkat, häntä, kieli, aivot ja muut.
Vaikka länsimaissa rahaa on syödä vaikka naapurinkin lampaat, ovat Maapallon resurssit rajalliset. Ai niin, ei koske teitä, koska teillä on oikeus.[/QUOTE]

Edelleen ei liity grillitassuihin mitenkään. Niitä jauhelihapihvejä joihin on sekoitettu muutakin, voi tehdä itsekin, ja saada parempia.

Vai ettekö osaa? Pakko ostaa ne grillitassut, jollei syö sitä sisäfilettä vai mitäseoli.
 
Blue
Ei välttämättä menekään näin mut lapset on yllättävän tarkkoja kuulemaan, vaikkei aikuiset sitä aina hoksaakaan.
No sama pätee ihan kaikkeen, ei vain ruoasta puhumiseen ja silti suurinosa aikuisista käyttää päivittäin ns. lapsien korvillle sopimatonta kieltä. Että voihan sitä alkaa paasaamaan ihan kaikesta jos tähän mennään.

Ja ps. Mä voin kyllä ihan hyvillä mielin sanoa että grillitassut ovat pahoja ja niitä meillä ei syödä (paska-sanaa en kuitenkaan käyttäisi) lasten kuullen. Ja olen aika monesta muustakin ruoasta näin sanonut, ja silti, ihme kyllä (nähtävästi) meidän lapset on kaikkea muuta kuin nirsoja. Jokainen perhe tehköön valinnan minkälaista ruokaa arvostaa ja suosii. Eineksissä ei ole musta mitään arvostamista koska kaikkea mitä myydään eineksinä voi tehdä ihan itsekin. Einieksistä kieltäytyminen ei ole nirsoilua.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Huspati Huta

Yhteistyössä