Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E
Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
No huh, taidat provota? Ei siinä nyt bensaa ainakaan säästy. Paras taloudellisuus saadaan isoimmalla vaihteella, joka vetää hyvin: 5. ei vedä hyvin, tai ensinkään neljässä kympissä. Neljässä kympissä ajellaan kolmosella. Ja ystäväsi on oikeassa, auton "buuattaminen", eli alikierroksilla ajaminen on sille vahingollista ja kuluttaa enemmän (mietipä itse oikein hitaan vauhdin ajamista polkupyörän isoimmalla vaihteella...).
tiedätkö, kun jotkut autot vaan käy sellasilla kierroksilla että vaihteen pitää olla isompi kuin jossain toisessa autossa samassa nopeudessa. joskus ajamassani upouudessa laina-autossa vitosvaihde isketään silmään jo viidenkympin jälkeen, kierrokset nousee. vitosvaihteella pystyykin ihan hyvin ajamaan sinne yli 120km/h eikä huudata.
sama on omassa -94 toyotassa, 55km/h täytyy vaihtaa vitoselle, eikä neljääkymppiä millään kolmosvaihteella ajeta, nelonen pitää olla. kolmosvaihteella pystyy myös menemään käännökset ja mutkat vaikka hidastamaan joutuisikin.
mutta ihan hulvaton ketju