dsdfd
Kun haluan vauhdin hiljaisemmaksi niin vaihdan vaihdetta pienemmälle enkä koske jarruun ollenkaan ennen kuin on pakko pysähtyä.
Mutta silti ihmettelen sellaista tilannetta, jossa olet kääntymässä (joten olet hidastanut vauhtia jo käännöstä varten) ja jostain tulee auto niin yllättäen, että sinun pitää jarruttaa tuosta jo valmiiksi hiljaisesta vauhdista, etkä silti vaihda vaihdetta pienemmälle. Tai jos olet kääntymässä pihaan, niin etkö hiljennä vauhtia ennen sitä käännöstä (kai itse tiedät kuitenkin pian kääntyväsi, jos itse ratissa olet).Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24001140:Pointti oli alunalkaen siinä, että aina ei voi ennakoida tarpeeksi. Tosi kiva jos teidän seudulla liikenne sujuu aina odotetusti, mutta ihan voin kertoa että täällä Vantaalla on niin paljon hulluja liikenteessä, että mitä vaan odottamatonta voi sattua. SIKSI MINÄKIN JOUDUN VÄLILLÄ JARRUTTAMAAN AUTOA SEN VERRAN ETTÄ NOPEUS HIDASTUISI TARPEEKSI NOPEASTI KUN MOOTTORIJARRUTUKSEN NOPEUS EI RIITTÄISI, MUTTA ETTEI KUITENKAAN TARVITSE KOKONAAN PYSÄHTYÄ, JA TÄLLÖIN EI VAIHDETTA TARVITSE VAIHTAA PIENEMMÄLLE, TÄSSÄ TAPAUKSESSA YKKÖSELLE. Sinä kun tätä ihmettelit.
Tuo oli esimerkki, kun ihmettelit että miten on mahdollista jarruttaa vaihtamatta pienemmälle vaihteelle.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24001205:Mutta silti ihmettelen sellaista tilannetta, jossa olet kääntymässä (joten olet hidastanut vauhtia jo käännöstä varten) ja jostain tulee auto niin yllättäen, että sinun pitää jarruttaa tuosta jo valmiiksi hiljaisesta vauhdista, etkä silti vaihda vaihdetta pienemmälle. Tai jos olet kääntymässä pihaan, niin etkö hiljennä vauhtia ennen sitä käännöstä (kai itse tiedät kuitenkin pian kääntyväsi, jos itse ratissa olet).
No joo, aina ei voi ennakoida ja minäkin olen vain tällainen maalainen, joka ajelee aina tuttuja reittejä, joten en osaa noista kaupunkilaisten tilanteista oikein mennä sanomaan. Ja toisaalta minä vaihdan kolmoselle aika pienessä nopeudessa, joten ne kakkosvaihteella ajetut nopeudet ovat todella pieniä. Toiset varmaan ajavat kakkosella suurempia nopeuksia, joten jarruttaakin tarvitsee enemmän.
Niin ymmärrän sen, mutta itse toimin tuollaisissa tilanteissa toisin. Sitähän yritinkin selittää, että aika harvoin minun itse tarvitsee pienillä nopeuksilla jarrutella, mutta jotkut sitten näköjään joutuvat jarruttelemaan useinkin.Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24003637:Tuo oli esimerkki, kun ihmettelit että miten on mahdollista jarruttaa vaihtamatta pienemmälle vaihteelle.
Jos kovin hiljaa ajat, etkä paina kaasua eikä sulla ole kytkin pohjassa, niin auto sammuu... Katsos kun ilman polttoainetta se auto ei kuljeAlkuperäinen kirjoittaja säpäle;24004304:Siis lähinnä ihmettelin, miten on niin vaikeaa ymmärtää tilannetta, jossa ajetaan niin hiljaa, ettei tarvitse jarruttaa. Kun sitä joku tuolla ihmetteli.
Totta, mutta kuka sanoi, etten paina kaasua? Siis kun ajan kakkosvaihteella, ajan hiljaa ja siis painan kaasua. Kun tulee tilanne jossa vauhtia pitää hidastaa (esim mutka) nostan jalan kaasulta. Sitten kun tilanne on ohi, painan taas kaasua?Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24004508:Jos kovin hiljaa ajat, etkä paina kaasua eikä sulla ole kytkin pohjassa, niin auto sammuu... Katsos kun ilman polttoainetta se auto ei kulje
Lisään vielä että olen kyllä ajanut 20 erilaista autoakin.Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:MINÄ en ole ainakaan missään nimessä väittänyt olevani ainoa oikea kuski.
Tiedostan itsekin että ajan autoa kuten moottoripyörää.
Onko tässä ketjussa tullut oikeastaan missään vastauksessa selkeästi se "oikea" tapa esille? Toki se on osittain autokohtaista, mutta missään ei ole tullut selkeää, yksiselitteistä idioootti vastausta joka antaisi vastauksen siihen miten sitä kytkintä "oikeasti" käytetään. (tai sitten olen totaalinen idiootti kun en ole bongannut sitä näiden yli 400 vastauksen joukosta).
Eli nostin tämän ap:n tekstin.Ajoin nyt autoa koonnoksena kaikkina teidän neuvoistanne kytkimen käytön suhteen.
Auton käynnistin normaalisti kytkimellä, kuten tein ne vaihteen vaihdot. Nyt otin moottorijarrutuksen tueksi pelkän jarrun ilman kytkintä. Kun oli tarkoitus pysähtyä valoihin, ensin moottorijarrutin ja vaihdoin vaihteita isommasta pienempään. Sitten jarrutin pelkällä jarrulla, ja ihan lopussa painoin kytkintä jarrun kaveriksi jotta vauhti pysähtyisi. Samalla laitoin vaihteen vapaalle, ja kytkimen pois päältä, jalka pysyi jarrulla. Kun valot olivat vaihtumassa vihreiksi, painoin kytkimen pohjaan ja laitoin ykkösen silmään sekä aloitin normaalin liikkeelle lähdön kytkimen ja kaasun kanssa. Nopeasti kiihdytin 2 ja 3 vaihteella haluttuun nopeuteen ja vaihdoin 5 vaihteelle (60km/h alue) ja jatkoin normaalia ajoa.
Aika vaikea oli hillitä sitä kytkimen käyttöä. Olinko yhtään oikeilla jäljillä tässä uudessa vähennän kytkimen käyttöä ajotavassa?
Millä sinun autosi tyhjäkäynti "ruokitaan"? Siis jos koko ajan joudut pumppaamaan kaasupolkimella polttoainetta...Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24004508:Jos kovin hiljaa ajat, etkä paina kaasua eikä sulla ole kytkin pohjassa, niin auto sammuu... Katsos kun ilman polttoainetta se auto ei kulje
Minä olen tuo aapee tai milla/ap. Eli se tyyli on nyt sitten oikea kun ajan kuvailemallani tavalla.Eli nostin tämän ap:n tekstin.
Minä olen tuo aapee tai milla/ap. Eli se tyyli on nyt sitten oikea kun ajan kuvailemallani tavalla.
Aluksi se tuntui luonnottomalta ajaa ilman jatkuvaa kytkimen käyttöä, mutta nyt se on jo melkein yhtänormaalia kuin aluksi oli käyttää turhaan sitä kytkintä. Täytyy kyllä myöntää että valoissa mulla on vielä vähän ongelmia kun niissä meinaan pitää kytkimen pohjassa koko ajan, eli niissä täytyy vielä skarpata.
Tähän kiteytyy tämän vuoden parhaan säikeen viesti: naiset aiheuttavat liikenteessä vaaratilanteita.Hyvä ettei sammunut auto tänään risteyksessä, kun tuli mieleen kytkimen painaminen turhaan ja meinasin jostain kumman syystä nostaa rivakasti jalan pois kytkimeltä Tajusin onneksi heti, että ei kannata ja painoin kytkimen pohjaan, kun oli kuitenkin vaihde päällä.
Miten niin naiset, ihan samalla tavalla ne miehetkin aiheuttaa, ne vaan kuvittelevat olevansa niin kamalan hyviä. Minä vaan aloin hetken miettimään liikaa tätä palstaa, parempi vaan olla miettimättä ja tehdä kuten tähänkin asti, niin ei tule niitä vaaratilanteita, tosin ei sekään vaaratilanne olisi ollut, kun perässä ei autoja ollut ja punaiset paloi vielä hetken.Tähän kiteytyy tämän vuoden parhaan säikeen viesti: naiset aiheuttavat liikenteessä vaaratilanteita.