Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Jep";23990761]Se on opettelukysymys, mutta hyvä tapa opetella jarru ja kytkin tässä mielessä erillisiksi: vaihdetta voi siis vaihtaa myös kesken jarrutuksen, jolloin myös moottori jarruttaa. Ja korkeita kierroksia ei tarvitse välttää moottorijarrutuksessa, koska auto ei sillon kuluta mitään. 80 voi vaihtaa suoraan kolmosen, jolloin moottori jarruttaa jo aika voimakkaasti.[/QUOTE]

Lapin akka täälä mykistyi. Aika monesti sitä ois tuola jorpakossa koslansa kanssa tuolla tyylillä.
 
anby
Vanhemmassa kaasutinautossa painan kytkimen pohjaan vaikken jarrutakkaan, ja annan itekseen vauhdin hiipua. Moottorijarrulla tossa vehkeessa kierrokset vaa nousee ja imasee enempi bensaa koneelle. Ruiskullisella tai syöttöpumpullisella autoilla mahollisimman isoa pykälää silmään ja antaa siten kytkin ja kaasu ylhäällä vauhdin hiipua mahollisimman pitkään nollakulutuksella. Jos taas tulee joku kovempi jarrutus, niin jarrua ja pykältää tarpeen tullen pienempää. Näin opetettiin autokoulussakin.

Kakkosvaiheen taloudellista ajoa ajaessani ekan lenkin heitin uudella bensavolvolla 8l/100km keskikulutuksella omalla (vanhalla ja rauhallisella) ajotyylillä. Toista lenkkiä ajaessa opettajan oppeja noudattaen pääsin 5.0l/100km kulutukseen ja ajassa voitin puolisen minuuttia (jotain 28min meni lenkkiin). Lähinnä kaupunki/taajama-ajoa, ainoastaan pari kilsaa isompaa tietä ja 25 asteen pakkasessa. Nykyään siis autoja vertaillessa kiinnitän huomiota moottorijarruun. Huonompi moottorijarru on aina parempi.
 
kyllä
seison valoissa. vaihde on vapaalla. Lähden liikkeelle. Joudun painamaan kytkimen pohjaan, millään muulla konstilla en saa autoa lähtemään.
Kun painan sen kytkimen silloin vasta pohjaan - niin mitä eroa - mitä? on siihen, että olisin koko valoissa seisonnan ajan pitänyt kytkimen pohjassa.
Jos lasketaan siis nämä kytkimen päälle-pois laitot.
Jos niiden määrä on ratkaiseva.
Vai kuluttaako muka sekin sitä kytkintä, kun sen ON siellä pohjassa.
Vai siis päälle - pois toiminto kuluttaa enemmän.

Jos on niin, että se kuluu tuossa vaihtamisessa vain, on aivan sama onko se valoissa pohjassa- vai laitatko sen pohjaan vasta liikeelle lähtiessä -- t. naisautoilija.

:D :D ja kiitos, hieno ja opettavainen ketju :D
 
kyllä
Eli ei yhtä oikeaa vastausta tullut. Mä kun olen aina ollut pöllö auton kanssa, niin olisi kiva saada oikea vastaus. Siihen ainakin osaatte varmasti vastata, että kumpi on kytkimelle haitallisempaa esim. liikennevaloissa odotellessa: pitää se kytkin kokoajan pohjassa vai vemputtaa ensin kytkimen kanssa vapaalle ja sitten uudelleen painaa kytkintä ja ykköselle?
tässä olikin tätä minun pohtimaani problematiikkaa...anteeksi tollouteni, aloin nyt vasta lukea ketjua taaksepäin.
Aloitin eilen ketjun lukemisen. Ja nauratti.
Tänään, kun yritin tositoimia, eli kokeilla vähän näitä juttuja niin...eikös vaan - KAIKKI liikennevalot menivät vihreälle, siis että ei tarvinnut pysähtyä niihin...
ei koskaan varmaan aikaisemmin minulle käynyt näin...
No, myöhemmin sitten kuitenkin olin punaisissa valoissa - laitoin vaihteen vapaalle ja_ huh heijakkaa, ei se auto sammunutkaan siihen...
eli olen jotenkin hysteerisesti pitänyt tapanani pitää aina sitä pohjassa liikennevaloissa.
:ashamed: meidän autot on hyvin kestäneet, paitsi eivät kovin kauaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23990639:
No näin minunkin mielestäni, mutta tuolla aiemmin tätä ihmeteltiin, kun ajan näin kovin hiljaa ettei tarvi edes jarruttaa.
No kyllä sä kuule joudut jarruttamaan, jos ajat 30 ja huomaat aikoessasi kääntyä että sieltä tuleekin auto jota joudut väistämään, kun et ehdi kääntyä ennen sitä. Mikä älyvapaa väite tuokin on että "en jarruta koskaan ajaessani kakkosella" miten sä sitten pihaan pääset, vai jatkaako auto omaa matkaansa vielä sen jälkeen kun olet parkkeerannut sen? :D
 
"mies"
sivu sivulta säie paranee. Vinkkinä anbylle että moottorijarrutuksen idea on että moottorin kierrosluku nousee. Ei se kaasarikone sillon vie yhtään enempää bensaakun tyhjäkäynnillä. On tää uskomatonta, viihdettä työpvään...
 
"vieras"
[QUOTE="nainen";23999164]painan kytkintä kerran koko ajon aikana, enkä nosta jalkaa kertaakaan pois. Mulla on siis kytkin aina päällä, vaikka ajaisin moottoritietä.[/QUOTE]

Tän on kyllä pakko olla vitsi...
 
[QUOTE="mies";23998489]sivu sivulta säie paranee. Vinkkinä anbylle että moottorijarrutuksen idea on että moottorin kierrosluku nousee. Ei se kaasarikone sillon vie yhtään enempää bensaakun tyhjäkäynnillä. On tää uskomatonta, viihdettä työpvään...[/QUOTE]

Hienoa jos tästä mun avunpyynnöstä/tiedostelusta on ollut hupia teille jotka tietää asian oikean laidan. (jaksoin vihdoinkin kirjautua omalla nickillä sisään) =)
 
Yksvaan, neljän äiti
[QUOTE="vieras";23999619]Tän on kyllä pakko olla vitsi...[/QUOTE]

Mietin samaa, mut voihan se tarkoittaa että jalka lepää siinä kytkimen päällä.
Joka ei sekään ole hyväksi, koska huomaamatta saattaa kytkin silti "liirata".

Kun muistelisin että mulla oli kortin alkuaikoina vähän samaa vikaa, että tuli lepuutettua jalkaa siinä kytkimen päällä varmuuden vuoksi.
 
[QUOTE="Oddsocks";23990619]Onko kellään faktatietoa??

Itse painan aina, mutkatkin ajan vahingossa kytkin pohjassa. Tosin aina pistän sen vahingossa, vaikka ei olisi tarkotuskaan vaihtaa vaihdetta. Arght.. :E

Kuulin myös, että niin ei saa tehdä, että kun ajaa alueella jossa 40 rajoitus ja ei tarvitse kuin ajaa suoraan ja ei tarvitse väistää ketään, niin EI saa laittaa vaihdetta vitoselle??? Itse pistän aina vitoselle, kun auto kuitenkin kulkee ja bensaa säästyy. Mutta kaveri sanoi että olisi haitallista autolle. Onkohan näin?
No huh, taidat provota? Ei siinä nyt bensaa ainakaan säästy. Paras taloudellisuus saadaan isoimmalla vaihteella, joka vetää hyvin: 5. ei vedä hyvin, tai ensinkään neljässä kympissä. Neljässä kympissä ajellaan kolmosella. Ja ystäväsi on oikeassa, auton "buuattaminen", eli alikierroksilla ajaminen on sille vahingollista ja kuluttaa enemmän (mietipä itse oikein hitaan vauhdin ajamista polkupyörän isoimmalla vaihteella...).
tiedätkö, kun jotkut autot vaan käy sellasilla kierroksilla että vaihteen pitää olla isompi kuin jossain toisessa autossa samassa nopeudessa. joskus ajamassani upouudessa laina-autossa vitosvaihde isketään silmään jo viidenkympin jälkeen, kierrokset nousee. vitosvaihteella pystyykin ihan hyvin ajamaan sinne yli 120km/h eikä huudata.
sama on omassa -94 toyotassa, 55km/h täytyy vaihtaa vitoselle, eikä neljääkymppiä millään kolmosvaihteella ajeta, nelonen pitää olla. kolmosvaihteella pystyy myös menemään käännökset ja mutkat vaikka hidastamaan joutuisikin.

mutta ihan hulvaton ketju :D
 
Peesi. Joskus kun pitää ajaa autolla jossa ei ole vakionopeussäädintä niin kylläpä alkaa har mittaa.
Miulla ei ole sellaista hienoutta autossa. Edellisen auton kaasupoljin oli hyvin jäykkä ja siinä oli helppo pitää haluttu nopeus. Nykyisessä autossa kaasu on niin herkkä että jos vähänkin painaa, niin on talla melkein pohjassa. (tosin en ole vielä tottunut siihen ettei se kaasu ole niin jäykkä kuin vanhassa...)
 
ohhohhhooo
Onpa pitkä ketju!
Mä en paina läheskään aina. Itse asiassa minun autoilussa kuluu hyvin vähän jarrupalojakaan. Annan auton rullailla vapaalla aika paljon ja käytän moottorijarrutusta enimmäkseen risteystilanteissa.

Mies sitten tasaakin tilit, ahkeralla kytkimenkäytöllä ja holtittomilla jarrutuksilla. Ainakin minun vinkkelistä se menee joka risteykseen kytkin pohjassa ja sitten jarruttaa vasta viime tipassa. :headwall:
 
JONSERED Karhunkantaja
Siis joo *yrittää vastata, kunhan naurultaan pystyy*...

Jos vaihdetta pitää vaihtaa, käytän kytkintä (tai riippuu tilanteesta, välikaasullakin voi onnistua...). Jos jarrutan, käytän jarrua. Jos auto lähtee sladiin, painan kaasua. Jos auto lähtee vesi- tai loskaliirtoon, painan kytkimen pohjaan.

Ja matka-ajossa vasen jalkani on auton ovitaskun päällä, ei millään polkusimella.
 
"manna"
Onpa pitkä ketju!
Mä en paina läheskään aina. Itse asiassa minun autoilussa kuluu hyvin vähän jarrupalojakaan. Annan auton rullailla vapaalla aika paljon ja käytän moottorijarrutusta enimmäkseen risteystilanteissa.

Mies sitten tasaakin tilit, ahkeralla kytkimenkäytöllä ja holtittomilla jarrutuksilla. Ainakin minun vinkkelistä se menee joka risteykseen kytkin pohjassa ja sitten jarruttaa vasta viime tipassa. :headwall:
Yllättävän pitkä tosiaan, näin yksinkertaisesta asiasta...
 
"vieras"
"Autoilevat, miksei myös muutkin" .. niin mitkä muut..ei tuu kävellessä painettua kytkintä ei..

No asiaan, en paida kytkintä kun jarrutan, sitten vaan ku vaihdan vaidetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23998452:
No kyllä sä kuule joudut jarruttamaan, jos ajat 30 ja huomaat aikoessasi kääntyä että sieltä tuleekin auto jota joudut väistämään, kun et ehdi kääntyä ennen sitä. Mikä älyvapaa väite tuokin on että "en jarruta koskaan ajaessani kakkosella" miten sä sitten pihaan pääset, vai jatkaako auto omaa matkaansa vielä sen jälkeen kun olet parkkeerannut sen? :D
Edelleenkin puhuin siis jarruttamisesta kesken vauhdin niin, että matka jatkuu. En puhunut pysähtymisestä. Sinäkö et pysähdy ennen kuin parkkeeraat? Jos taas tarkoitat sitä, ettet pääse kääntymään pihaan, jos et jarruta, se taas johtuu siitä, että vauhtisi on liian kova, etkä ole ennakoinut tilannetta hiljentämällä vauhtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24001096:
Edelleenkin puhuin siis jarruttamisesta kesken vauhdin niin, että matka jatkuu. En puhunut pysähtymisestä. Sinäkö et pysähdy ennen kuin parkkeeraat? Jos taas tarkoitat sitä, ettet pääse kääntymään pihaan, jos et jarruta, se taas johtuu siitä, että vauhtisi on liian kova, etkä ole ennakoinut tilannetta hiljentämällä vauhtia.
Pointti oli alunalkaen siinä, että aina ei voi ennakoida tarpeeksi. Tosi kiva jos teidän seudulla liikenne sujuu aina odotetusti, mutta ihan voin kertoa että täällä Vantaalla on niin paljon hulluja liikenteessä, että mitä vaan odottamatonta voi sattua. SIKSI MINÄKIN JOUDUN VÄLILLÄ JARRUTTAMAAN AUTOA SEN VERRAN ETTÄ NOPEUS HIDASTUISI TARPEEKSI NOPEASTI KUN MOOTTORIJARRUTUKSEN NOPEUS EI RIITTÄISI, MUTTA ETTEI KUITENKAAN TARVITSE KOKONAAN PYSÄHTYÄ, JA TÄLLÖIN EI VAIHDETTA TARVITSE VAIHTAA PIENEMMÄLLE, TÄSSÄ TAPAUKSESSA YKKÖSELLE. Sinä kun tätä ihmettelit.
 

Yhteistyössä