Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
Eli ei yhtä oikeaa vastausta tullut. Mä kun olen aina ollut pöllö auton kanssa, niin olisi kiva saada oikea vastaus. Siihen ainakin osaatte varmasti vastata, että kumpi on kytkimelle haitallisempaa esim. liikennevaloissa odotellessa: pitää se kytkin kokoajan pohjassa vai vemputtaa ensin kytkimen kanssa vapaalle ja sitten uudelleen painaa kytkintä ja ykköselle?
Painelaakeri kuluu nopeasti kun kytkin on pohjassa, joten vaihde vapaalle kun odotat valoissa.

Automaattivaihteista autoa ei taas pidä siirtää N:lle valoissa vaan odotetaan D:llä.
 
[QUOTE="vieras";23995090]Sit pääsee :) kato kierroksia. Pääsee meidänkin autolla vaikka millä vaihteella ja miten, mutta kierrokset on pilvissä. Taloudellista ajoa se ei ole.[/QUOTE]

ei taida päästä teidän autolla ykkösellä 110..

en mä tuossa ajanu alunperin muuta takaa kun sitä että autoja on erilaisia.
erilaisia tehtaantekemiä ja erilaisia rakennettuja..
 
Yksvaan, neljän äiti
[QUOTE="vieras";23995201]No ainakin jos sen tekee taaksepäin, vaikkapa neloselta kakkoselle, auto alkaa nykimään vauhdissa hidastuakseen, mitä se ei tekisi jos vaihtaa ensin kaasun löysäämisen jälkeen kolmoselle ja sitten kakkoselle rauhallisesti. Ei tarvitse jarrutella. Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti ;). Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.[/QUOTE]

Oletinkin sun tarkoittavan pienemmästä isompaan enkä toisinpäin. Eli ei teknistä syytä.
Minä kun saatan tarvittaessa heittää kakkoselta vaikka vitoselle, jos niikseen tulee...
 
neuvostot
[QUOTE="vieras";23995201] Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti ;). Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.[/QUOTE]

Päinvastoin. Ripeät kiihdytykset ovat olennainen osa taloudellista ajoa. Pahin virhe on kiihdyttää liian suurella vaihteella ja matalilla kierroksilla ja liian pitkään. Siinä vedätetään epäoptimaalisilla kierroksilla eli suurella kulutuksella mutta pienellä teholla k-a-u-a-n.

Mitä nopeammin tavoiteltu tasanopeus sekä suurin mahdollinen vaihde ja matalimmat keirrokset joilla auto järkevästi kulkee, saavutetaan, sen vähemmän energiaa kiihdytykseen kuluu. Ripeä kiihdytys yleensä johtaa koneen käyttämiseen optimikierrosalueella jossa polttoaine muuttuu parhaalla hyötysuhteella energiaksi. Kaasu aina vähintään 2/3 pohjassa kiihdytettäessä, ja vaihteen voi tosiaankin heittää esim. kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kun kattonopeus on saavutettu. Tyypillisesti kolmosella päästään 80:n nopeuteen autolla kuin autolla vaivatta, usein sataseenkin.
 
Yksvaan, neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23995285:
ei taida päästä teidän autolla ykkösellä 110..

en mä tuossa ajanu alunperin muuta takaa kun sitä että autoja on erilaisia.
erilaisia tehtaantekemiä ja erilaisia rakennettuja..
Voi hyvänen aika sentään....
Kun just oli puhe ettei väärällä tavalla toimiminen tee sitä oikeaksi vain koska se on teknisestä mahdollista.

Manuaalilla muuten tarkoitin ohjekirjaa, sellainen kait sunkin autosta on olemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Voi hyvänen aika sentään....
Kun just oli puhe ettei väärällä tavalla toimiminen tee sitä oikeaksi vain koska se on teknisestä mahdollista.

Manuaalilla muuten tarkoitin ohjekirjaa, sellainen kait sunkin autosta on olemassa.
oletko koskaan kuullu rakennetusta autosta. siihen ei ole manuaaleja. eikä mitään tekemistä nyt sun ajattelemilla asioilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Mulle autokoulussa vuonna 1987 tai jotain, opetettiin että kytkinTUNTUMASSA ollaan risteyksissä.
Jos tarkoitat että luistatat kytkintä koko odottelun aikana niin se on manuaalivaihteisen auton kestävyyden kannalta pahin vaihtoehto. Tuossa kuluu kytkimen kaikki osat, ei pelkästään laakeri.

Luistelu saattaa parantaa epävaraman kuskin mahdollisuudet läpäistä inssiä koska riski pienempi että samuuttaa moottorin risteyksessä, mutta tuossa ei järkeä enää siinä vaiheessa kun on oppinut ajamaan kunnolla .
 
Milla/ap
Ajoin nyt autoa koonnoksena kaikkina teidän neuvoistanne kytkimen käytön suhteen.

Auton käynnistin normaalisti kytkimellä, kuten tein ne vaihteen vaihdot. Nyt otin moottorijarrutuksen tueksi pelkän jarrun ilman kytkintä. Kun oli tarkoitus pysähtyä valoihin, ensin moottorijarrutin ja vaihdoin vaihteita isommasta pienempään. Sitten jarrutin pelkällä jarrulla, ja ihan lopussa painoin kytkintä jarrun kaveriksi jotta vauhti pysähtyisi. Samalla laitoin vaihteen vapaalle, ja kytkimen pois päältä, jalka pysyi jarrulla. Kun valot olivat vaihtumassa vihreiksi, painoin kytkimen pohjaan ja laitoin ykkösen silmään sekä aloitin normaalin liikkeelle lähdön kytkimen ja kaasun kanssa. Nopeasti kiihdytin 2 ja 3 vaihteella haluttuun nopeuteen ja vaihdoin 5 vaihteelle (60km/h alue) ja jatkoin normaalia ajoa.

Aika vaikea oli hillitä sitä kytkimen käyttöä. Olinko yhtään oikeilla jäljillä tässä uudessa vähennän kytkimen käyttöä ajotavassa?
 
Ken guru
Ajoin nyt autoa koonnoksena kaikkina teidän neuvoistanne kytkimen käytön suhteen.

Auton käynnistin normaalisti kytkimellä, kuten tein ne vaihteen vaihdot. Nyt otin moottorijarrutuksen tueksi pelkän jarrun ilman kytkintä. Kun oli tarkoitus pysähtyä valoihin, ensin moottorijarrutin ja vaihdoin vaihteita isommasta pienempään. Sitten jarrutin pelkällä jarrulla, ja ihan lopussa painoin kytkintä jarrun kaveriksi jotta vauhti pysähtyisi. Samalla laitoin vaihteen vapaalle, ja kytkimen pois päältä, jalka pysyi jarrulla. Kun valot olivat vaihtumassa vihreiksi, painoin kytkimen pohjaan ja laitoin ykkösen silmään sekä aloitin normaalin liikkeelle lähdön kytkimen ja kaasun kanssa. Nopeasti kiihdytin 2 ja 3 vaihteella haluttuun nopeuteen ja vaihdoin 5 vaihteelle (60km/h alue) ja jatkoin normaalia ajoa.

Aika vaikea oli hillitä sitä kytkimen käyttöä. Olinko yhtään oikeilla jäljillä tässä uudessa vähennän kytkimen käyttöä ajotavassa?
:D Ihana:)
 
"joku vaan"
Kun oli tarkoitus pysähtyä valoihin, ensin moottorijarrutin ja vaihdoin vaihteita isommasta pienempään. Sitten jarrutin pelkällä jarrulla, ja ihan lopussa painoin kytkintä jarrun kaveriksi jotta vauhti pysähtyisi.
Mulla oli tänään juuri kakkosvaiheen ajo, jossa aiheena siis taloudellinen ajotyyli. Mä olen jostain syystä kanssa käyttänyt tosi paljon kytkintä ja siitä tosiaan tuli sitten palautetta. Juuri kuten yllä kuvasit neuvottiiin minua tänään tekemään. Kyllä oli vaikeaa muistaa nostaa se kytkin esim. just vaihteen vaihdon jälkeen. Pitää vaan alkaa nyt kovasti treenaamaan, jotta ajo olisi mahdollisimman taloudellista ja autoa säästävää. Tsemppiä sullekin jatkoon!
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Emmä jaksa vaivautua....
Pääasia että ap ja muut kytkimenkäyttäjät ymmärtää tämän ketjun vastaukset ja sitä rataa.
Mäkin kyllä olisin kiinnostunut kuulemaan, kun mullakin kyllä meni vähän ohi, että mitä muusta tässä oli kyse....

Päättömän pointin ymmärisin kyllä.
 

Yhteistyössä