[QUOTE="vieras";23995201] Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti
. Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.[/QUOTE]
Päinvastoin. Ripeät kiihdytykset ovat olennainen osa taloudellista ajoa. Pahin virhe on kiihdyttää liian suurella vaihteella ja matalilla kierroksilla ja liian pitkään. Siinä vedätetään epäoptimaalisilla kierroksilla eli suurella kulutuksella mutta pienellä teholla k-a-u-a-n.
Mitä nopeammin tavoiteltu tasanopeus sekä suurin mahdollinen vaihde ja matalimmat keirrokset joilla auto järkevästi kulkee, saavutetaan, sen vähemmän energiaa kiihdytykseen kuluu. Ripeä kiihdytys yleensä johtaa koneen käyttämiseen optimikierrosalueella jossa polttoaine muuttuu parhaalla hyötysuhteella energiaksi. Kaasu aina vähintään 2/3 pohjassa kiihdytettäessä, ja vaihteen voi tosiaankin heittää esim. kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kun kattonopeus on saavutettu. Tyypillisesti kolmosella päästään 80:n nopeuteen autolla kuin autolla vaivatta, usein sataseenkin.