Jarrupalat ja levyt ovat kulutusosia ja vaihto on helppoa verrattuna mihinkään voimansiirron remonttiin. Kulunut kytkin kuluttaa voimansiirron muita osia ja on itsessään arvokas vaihtaa.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994138:No onhan autossa vaikka miten paljon kuluvia osia, mutta miten se liittyy asiaan? Onhan ne jarrulevytkin kuluvia osia, miksi voimakas jarruttaminen on sitten ok, mutta kytkimen käyttö ei?
Meitä onkin sitten kaksi samalla nikillä. Itse käytin jo eilen.no kyll ainakin meille autokoulussa paasatiin just tästä että ei kannata. ei oo mikään kiire punasiin valoihin. vauhtia tosiaan kannattaa hidastaa ajoissa, mutta EI rullailla vapaalla vaan vaihde päällä
No tottakai, mutta ei kenellekään ei naureta ja haukuta "naiseksi", jos ajaa näin..Turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksiahan on hyvä välttää. Ennakoivalla ajolla.
Ei se että joku asia toimii väärälläkin tavalla, tee sitä oikeaksi.Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994768:mites kun mun toisella autolla pääsee ykkösellä jo 110 km/h samalla autolla paikaltaan pääsee nelosella ihan yhtä hyvin kun ykköselläkin risteyksestä liikkeelle.
ei tuo toimi mitenkään väärällä tavalla. jos sitä yrtit kertoa.Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:Ei se että joku asia toimii väärälläkin tavalla, tee sitä oikeaksi.
Ei mut sinä, jos sitä noin rääkkäät...Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994804:ei tuo toimi mitenkään väärällä tavalla. jos sitä yrtit kertoa.
missä mä sanoin sitä rääkkääväni ?Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:Ei mut sinä, jos sitä noin rääkkäät...
Ei se manuaalissakaan lue...Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994951:missä mä sanoin sitä rääkkääväni ?
No ei se moottori jurnuta tai huuda meilläkään vaikka ajaisin kuinka väärällä vaihteella, että kyllä niistä taulukoista vaan jotain osviittaa kannattaa ottaa kun ajelee autolla, jossa viisi vaihdetta ja bensakone. Dieselillä sitä kai voikin vähän jurrutella.Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23993087:Tällaiset taulukot ovat täysin turhia koska eri autojen välitykset ja optimaaliset kierrosalueet poikkeavat toisistaan.
Oikea vaihde löytyy perstuntumalla eli vaihde on silloin oikea kun moottori ei huuda tai jurnuta.
Sit pääsee kato kierroksia. Pääsee meidänkin autolla vaikka millä vaihteella ja miten, mutta kierrokset on pilvissä. Taloudellista ajoa se ei ole.Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994768:mites kun mun toisella autolla pääsee ykkösellä jo 110 km/h samalla autolla paikaltaan pääsee nelosella ihan yhtä hyvin kun ykköselläkin risteyksestä liikkeelle.
No ainakin jos sen tekee taaksepäin, vaikkapa neloselta kakkoselle, auto alkaa nykimään vauhdissa hidastuakseen, mitä se ei tekisi jos vaihtaa ensin kaasun löysäämisen jälkeen kolmoselle ja sitten kakkoselle rauhallisesti. Ei tarvitse jarrutella. Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti . Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:Onko tähän joku tekninen syy?
säie varmasti huomisessa Iltalehdessä. Kumpi on pelottavampaa: nainen joka tietämättömyyttään ajaa vaarallisesti vai nainen joka sen kuullessaan yhä jatkaa vaarallista ajoaan?