Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23994138:
No onhan autossa vaikka miten paljon kuluvia osia, mutta miten se liittyy asiaan? Onhan ne jarrulevytkin kuluvia osia, miksi voimakas jarruttaminen on sitten ok, mutta kytkimen käyttö ei?
Jarrupalat ja levyt ovat kulutusosia ja vaihto on helppoa verrattuna mihinkään voimansiirron remonttiin. Kulunut kytkin kuluttaa voimansiirron muita osia ja on itsessään arvokas vaihtaa.

Mutta haitallisempaa on "taloudellinen" mottorijarruttaminen jossa pakotetaan pientä vaihdetta maantienopeuksissa. Tämä kuluttaa pienemmän vaihteen synkronoinnin, remontti sen hintainen ettei edullisemmassa autossa edes kannata tehdä.
 
"vieras"
älkää vaan lähtekö mihinkään vuoristoteille ajelemaan, jos ei moottorijarrutus ole hanskassa, tulee rumaa jälkeä, kun jarruja ei enää löydykäääääÄÄÄÄÄÄÄN...
 
[QUOTE="vieras";23993042]1 Vaihteela auto käyntiin tai parkkiin.
2 vaihteella 20-30km/h nopeus
3 vaihteella 30-50/h nopeus
4 vaihteella 40-70/h nopeus
5 vaihde kun nopeus lähempänä 80km/h
[/QUOTE]

mites kun mun toisella autolla pääsee ykkösellä jo 110 km/h samalla autolla paikaltaan pääsee nelosella ihan yhtä hyvin kun ykköselläkin risteyksestä liikkeelle.
 
Yksvaan, neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994768:
mites kun mun toisella autolla pääsee ykkösellä jo 110 km/h samalla autolla paikaltaan pääsee nelosella ihan yhtä hyvin kun ykköselläkin risteyksestä liikkeelle.
Ei se että joku asia toimii väärälläkin tavalla, tee sitä oikeaksi.
 
No entäs kuka rullaa pitkät alamäet vaihde vapaalla? Minun ekologinen ajo-opettajani kehui, kuinka sillä oli säästynyt vaikka kuinka paljon bensaa 90km:n matkalla, kun antoi auton rullata joka hiivatin alamäen.
Moottorijarrutusten puolesta sekin liputti ja mahdollisimman isolla vaihteella myös risteykset, eli jos tulee käännös oikealle, niin moottorijarrutus ja vaihde kolmoselle. :)
Itse tänään kiinnitin huomion tuohon kytkimen käyttöön, ja aika tiuhaan itsellä on tapana painaa kytkintä pohjaan. :O
Kerran kun mieskin oli kyydissä, ja mulla oli ollut kortti vain kuukauden, painoin jarrun pohjaan kun piti painaa kytkin pohjaan ja vaihtaa vapaalle. Hiemanko nolotti. :ashamed:
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23993087:
Tällaiset taulukot ovat täysin turhia koska eri autojen välitykset ja optimaaliset kierrosalueet poikkeavat toisistaan.
Oikea vaihde löytyy perstuntumalla eli vaihde on silloin oikea kun moottori ei huuda tai jurnuta.
No ei se moottori jurnuta tai huuda meilläkään vaikka ajaisin kuinka väärällä vaihteella, että kyllä niistä taulukoista vaan jotain osviittaa kannattaa ottaa kun ajelee autolla, jossa viisi vaihdetta ja bensakone. Dieselillä sitä kai voikin vähän jurrutella.
 
"vieras"
[QUOTE="kerttu";23993557]Meille EI IKINÄ opetettu autokoulussa kytkimen ylikäyttöä eli sitä että oltais opetettu painamaan sitä väärin ts. jarrutuksessa. Kytkin jätettiin alas vain silloin kun pysähdyttiin, eikä haluttu auton sammuvan. Kytkintä ei kuulu pitää pohjassa jarrutuksen aikana, se on fakta. Ensin jarrutetaan ja sitten vaihdetaan vaihde pienempään. Sekin on fakta.


Olet pahasti hukassa. Ainakin mun kohdalla. Minä en ikinä huudata kolmosvaihteella viittäkymppiä, enkä nelosella seitsemääkymppiä. Vitosvaihteeksi vaihdan aina viimeistään kuudenkympin kohdalla, ellei sitten kyseessä ole nopea kiihdytys.
Ja kun vaihdetta pienennän, esim. motarilta tultaessa, niin vapaalla huilautan ja sitten suoraan esim. kolmonen pykälään. Ja kaupunkiajossakin monesti suoraan nelosesta kakkoseen. Joskus myös toisin päin, eli kakkosesta neloseen.
Turhaa kytkimen käyttöä ja liu'uttamista vältän.[/QUOTE]

Ai et kiihdytäkään nelosvaihteella seitsemäänkymppiin? Vitosenko sä sitten lyöt päälle kiihdytyskaistallakin seitsemässä kympissä, jossa pitää parhaimmillaan kiihdyttää 40 vauhdista 120:n. Veikkaampa, että olet monta kertaa ajellut nelonen silmässä seitsemääkympin kohdalla. Samoin kuin kolmosella viittäkymppiä kiihdyttäessäsi ;) katsos raks ihminen kun tässä oli nämä kiihdytystilanteetkin huomioituna. Vaihteita ei muuten kannata laittaa kakkosesta neloseen vaan asteittain. Ja liuùttamista ei kannata vältellä. Kytkimen käyttö harvoin on turhaa, paitsi jos sitä painaa huvikseen kesken matkan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23994768:
mites kun mun toisella autolla pääsee ykkösellä jo 110 km/h samalla autolla paikaltaan pääsee nelosella ihan yhtä hyvin kun ykköselläkin risteyksestä liikkeelle.
Sit pääsee :) kato kierroksia. Pääsee meidänkin autolla vaikka millä vaihteella ja miten, mutta kierrokset on pilvissä. Taloudellista ajoa se ei ole.
 
hellsbells
... Mä todella toivon, että suurelle osalle tähän ketjuun vastanneille koittais joskus autokoulukertausta... Ensin mietin, että onko tämän kysymyksen esittäjä ihan tosissaan, mutta ilmeisesti on.
Muah :D
 
iltl
säie varmasti huomisessa Iltalehdessä. Kumpi on pelottavampaa: nainen joka tietämättömyyttään ajaa vaarallisesti vai nainen joka sen kuullessaan yhä jatkaa vaarallista ajoaan?
 
Eli ei yhtä oikeaa vastausta tullut. Mä kun olen aina ollut pöllö auton kanssa, niin olisi kiva saada oikea vastaus. Siihen ainakin osaatte varmasti vastata, että kumpi on kytkimelle haitallisempaa esim. liikennevaloissa odotellessa: pitää se kytkin kokoajan pohjassa vai vemputtaa ensin kytkimen kanssa vapaalle ja sitten uudelleen painaa kytkintä ja ykköselle?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Onko tähän joku tekninen syy?
No ainakin jos sen tekee taaksepäin, vaikkapa neloselta kakkoselle, auto alkaa nykimään vauhdissa hidastuakseen, mitä se ei tekisi jos vaihtaa ensin kaasun löysäämisen jälkeen kolmoselle ja sitten kakkoselle rauhallisesti. Ei tarvitse jarrutella. Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti ;). Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.
 
säie varmasti huomisessa Iltalehdessä. Kumpi on pelottavampaa: nainen joka tietämättömyyttään ajaa vaarallisesti vai nainen joka sen kuullessaan yhä jatkaa vaarallista ajoaan?

Mun mielestä tässä ketjussa on enemmin kyse siitä, mikä on autolle rasittavampaa, kuin mikä on liikenteelle vaarallisempaa. Ainakin tilastojen mukaan naiset kuitenkin aiheuttavat miehiä vähemmin liikenneonnettomuuksia.
 
pha
[QUOTE="vieras";23995201]No ainakin jos sen tekee taaksepäin, vaikkapa neloselta kakkoselle, auto alkaa nykimään vauhdissa hidastuakseen, mitä se ei tekisi jos vaihtaa ensin kaasun löysäämisen jälkeen kolmoselle ja sitten kakkoselle rauhallisesti. Ei tarvitse jarrutella. Ja jos sen vaihteilla loikkimisen tekee toisin päin, se saattaa kertoa, että ajaja kiihdyttelee turhan paljon ja ajaa epätaloudellisesti ;). Bensaa säästää kun kiihdyttelee hitaasti ellei pakko saada vauhti äkkiä kiihtymään, vaan pikkuhiljaa liikkeelle lähtiessä.[/QUOTE]

Sulla ei selvästikään ole ecodriving-koulutusta takana. Siellä nimittäin neuvotaan tuo vaihteiden skippaaminen ja korostetaan nopeaa kiihdytystä hitaan hivuttamisen sijaan. Ripeästi tavoitenopeuteen ja mahd. iso vaihde silmään. Pintakaasulla eteenpäin maaston muotoja hyväksikäyttäen, moottorijarruttaen vauhdit pois ja pysähdykset minimiin.
 

Yhteistyössä