Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
1 Vaihteela auto käyntiin tai parkkiin.
2 vaihteella 20-30km/h nopeus
3 vaihteella 30-50/h nopeus
4 vaihteella 40-70/h nopeus
5 vaihde kun nopeus lähempänä 80km/h

olenkohan nyt pahasti hukassa. Kytkin pohjaan kun halutaan jarruttaa pysähdyksiin, hidastaessa ei tarvitse. Vauhtia hiljentäessä vaihdetaan aina vaihdetta tilanteen mukaan, noiden rajojen puitteissa. Koskaan ei ole vitosvaihde enää 60km/h vauhdissa , vaikka se on 80km/h vauhdissa. Ja koskaan ei vastaavasti lähdetä liikkeelle millään kolmosvaihteella, vaikka auto periaatteessa jaksaisikin vetää.

ajokortti joulukuussa 2010 , etten todellakaan koe olevani mikään maanteiden kuningas, mutta tällätavoin minä toimin. Mieheni mut muuten ajamaan opetti =)
 
[QUOTE="vieras";23993042]
2 vaihteella 20-30km/h nopeus
3 vaihteella 30-50/h nopeus
4 vaihteella 40-70/h nopeus
5 vaihde kun nopeus lähempänä 80km/h[/QUOTE]
Tällaiset taulukot ovat täysin turhia koska eri autojen välitykset ja optimaaliset kierrosalueet poikkeavat toisistaan.
Oikea vaihde löytyy perstuntumalla eli vaihde on silloin oikea kun moottori ei huuda tai jurnuta.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23993087:
Tällaiset taulukot ovat täysin turhia koska eri autojen välitykset ja optimaaliset kierrosalueet poikkeavat toisistaan.
Oikea vaihde löytyy perstuntumalla eli vaihde on silloin oikea kun moottori ei huuda tai jurnuta.
Oikein!
 
"vieras"
Pidän kytkimen pohjassa kaiken aikaa. Vedän käsijarrun päälle aina pysähtyessäni. Ajan pääasiassa vaihteilla 1-3. 5 vaihdetta en käytä ettei se kulu. Neloselle en viitsi vaihtaa koska se on vaikeasti yläviistossa. Vähän autosta kuuluu kovaa hyrinää, mutta siitä tutut ihmiset aina tunnistaa ja morjestaa :)
 
noob
Kytkin remontin kuluista täällä huolehtiessa, kannattaa ottaa huomioon, että ne kytkimet on tehty kestämään vähän vaikka minkä näköistä runkutusta. Ei, ei sitä kytkintä silti moottoritiellä kannata polkea, mutta hiljemmissa vauhdeissa ja pysähdystä lähennellessä menkööt jokainen niinkuin parhaalta ja varmimmalta tuntuu.
Rahan menon kannalta ottaakapa huomioon myös se, että kun jarrutatte pelkällä jarrulla, moottori puskee koko ajan vastaan --> jarrupalat kuluu nopeammin ---> rahaa menee.
En usko että loppupeleissä tällä kysymyksellä on ainakaan taloudellista vaikutusta kenellekään.
 
"vieras"
Mua jäi nyt vielä vaivaamaan se liikennevaloissa tms. seisoskelu, että opetetaanko nykyään seisomaan vapaalla kytkin ylhäällä vai ykkönen silmässä? En siis kysy, mikä olis autoteknisesti edullisin tai järkevin ratkaisu vaan kaipaan tuoreita muistoja autokoulun muutaman vuoden sisällä käyneiltä! :)
 
en ene en
En paina aina kytkintä, itse asiassa harvoin jarruttaessa, mut tietty vaihdetta vaihtaessa kylläkin. Miksi muuten pitää pelätä auton sammumista nopeassa jarrutuksessa ( joku mainitsi) Eikö ole kuitenkin parempi että se auto sammuu ku ajaa kolarin ku ensiksi pitää se kytkin painaa :)
 
hf
[QUOTE="vieras";23993390]Mua jäi nyt vielä vaivaamaan se liikennevaloissa tms. seisoskelu, että opetetaanko nykyään seisomaan vapaalla kytkin ylhäällä vai ykkönen silmässä? En siis kysy, mikä olis autoteknisesti edullisin tai järkevin ratkaisu vaan kaipaan tuoreita muistoja autokoulun muutaman vuoden sisällä käyneiltä! :)[/QUOTE]

Minä sain kortin vasta 2 kk sitten :) Ja minulle ainakin opetettiin, että ykkönen silmässä ja kytkin alhaalla.
 
"kerttu"
Autokoulussa opetetaan painamaan kytkin pohjaan, koska muuten tunarioppilas saa auton sammumaan. Ne, jotka jo osaavat ajaa, käyttävät sitä vasta tarvittaessa.
Meille EI IKINÄ opetettu autokoulussa kytkimen ylikäyttöä eli sitä että oltais opetettu painamaan sitä väärin ts. jarrutuksessa. Kytkin jätettiin alas vain silloin kun pysähdyttiin, eikä haluttu auton sammuvan. Kytkintä ei kuulu pitää pohjassa jarrutuksen aikana, se on fakta. Ensin jarrutetaan ja sitten vaihdetaan vaihde pienempään. Sekin on fakta.

[QUOTE="vieras";23993042]1 Vaihteela auto käyntiin tai parkkiin.
2 vaihteella 20-30km/h nopeus
3 vaihteella 30-50/h nopeus
4 vaihteella 40-70/h nopeus
5 vaihde kun nopeus lähempänä 80km/h

olenkohan nyt pahasti hukassa. [/QUOTE]
Olet pahasti hukassa. Ainakin mun kohdalla. Minä en ikinä huudata kolmosvaihteella viittäkymppiä, enkä nelosella seitsemääkymppiä. Vitosvaihteeksi vaihdan aina viimeistään kuudenkympin kohdalla, ellei sitten kyseessä ole nopea kiihdytys.
Ja kun vaihdetta pienennän, esim. motarilta tultaessa, niin vapaalla huilautan ja sitten suoraan esim. kolmonen pykälään. Ja kaupunkiajossakin monesti suoraan nelosesta kakkoseen. Joskus myös toisin päin, eli kakkosesta neloseen.
Turhaa kytkimen käyttöä ja liu'uttamista vältän.
 
  • Tykkää
Reactions: Mammy Blue
En paina aina kytkintä, itse asiassa harvoin jarruttaessa, mut tietty vaihdetta vaihtaessa kylläkin. Miksi muuten pitää pelätä auton sammumista nopeassa jarrutuksessa ( joku mainitsi) Eikö ole kuitenkin parempi että se auto sammuu ku ajaa kolarin ku ensiksi pitää se kytkin painaa :)
Miten se kytkimen painaminen edesauttaa kolaria? Kyllä minun (naisen :D) logiikkani sanoo, että enemmän häslinkiä siinä auton sammumisessa tulee, kuin kytkimen kanssa jarruttaessa.
 
Yksvaan, neljän äiti
Sammuessa jarrut ei enää niin toimikaan.
Eikä ohjaus

Oli viel kasariaikaan mun suurta hupia sammuttaa auto vauhdissa ja sit vasta parkkeerata, harmi kun ei onnistu enää...

Sen takia liuun vapaalla risteykseen ja jarruttelen vasta sitten kun ei mulle aikanaan opetettu taloudellista ajoa. Olen minäkin vauhdin hurmaama motoristimimmi.

Tuosta valoissa oottamisesta on kyllä ukon kaa tappelu, pitääkö olla kytkin ja vaihde vapaana vai saako niitä pitää pohjassa (ja hyvissä ajoin kytkintuntumassa) Kertokaa viisaammat!
 
[QUOTE="määvaan";23989926]Noo, äläs nyt omgittele, riippuu aika paljon autosta ja koneesta ;)[/QUOTE]

no kyllä se auton tukkoon saa pitkällä tähtäimellä, jos hurraa menemään pientä vauhtia isolla vaihteeella...
 
[QUOTE="kerttu";23993557]Meille EI IKINÄ opetettu autokoulussa kytkimen ylikäyttöä eli sitä että oltais opetettu painamaan sitä väärin ts. jarrutuksessa. Kytkin jätettiin alas vain silloin kun pysähdyttiin, eikä haluttu auton sammuvan. Kytkintä ei kuulu pitää pohjassa jarrutuksen aikana, se on fakta. Ensin jarrutetaan ja sitten vaihdetaan vaihde pienempään. Sekin on fakta.


Olet pahasti hukassa. Ainakin mun kohdalla. Minä en ikinä huudata kolmosvaihteella viittäkymppiä, enkä nelosella seitsemääkymppiä. Vitosvaihteeksi vaihdan aina viimeistään kuudenkympin kohdalla, ellei sitten kyseessä ole nopea kiihdytys.
Ja kun vaihdetta pienennän, esim. motarilta tultaessa, niin vapaalla huilautan ja sitten suoraan esim. kolmonen pykälään. Ja kaupunkiajossakin monesti suoraan nelosesta kakkoseen. Joskus myös toisin päin, eli kakkosesta neloseen.
Turhaa kytkimen käyttöä ja liu'uttamista vältän.[/QUOTE]

Nii sä sanoit ettet huudata.. vai oikeestikko isket 30-40km/h vauhdissa neloselle?

tjuuuh...
 
"aapee"
:LOL:

Vaikka en kyllä oikeasti usko että kukaan noin kuitenkaan tekee.
Täytyy tunnustaa että olen tosiaan näitä kytkimen raiskaajia. Mutta vaikka raiskaan kytkintä, en ole liikenteen tukkona. Muutama mieskin on sanonut mulle että olen hyvä kuski joka tietää mitä tekee.

Jos olen liikennevalojen kärjessä lähden ensimmäisenä liikkeelle. Taajamassa ohitan sen "alinopeutta" ajavan ajoneuvon luontevasti, ja kiihdytyskaistaa käytän oikeasti siihen tarkoitukseen, eli motarillekin mentäessä vauhti on jo 120km/h. Risteyksissä menen heti liikenteen sekaan enkä odota sellaista hetkeä ettei mailla tai halmeilla liiku autoa.

Eli vaikka raiskaan kytkintä (tosin nyt olen päättänyt yrittää parantaa tätä tapaa) niin en ainakaan omasta mielestäni ole huono kuski.

Kortti mulla onkin silti vaan ollut reilu 3 vuotta ja yli 100 tuhatta kilometriä ajoa takana...
 
pfil
Hiljasessa vauhdissa painan varmuuden vuoksi. Pari vuotta ajelin niin että painoin aina kytkimen jarruttaessa mutta sit yks tuttu ajomaikka kerto että helpompaa on kun ei paina, olin siis luullút että sitä PITÄÄ painaa.
Ja tosiaan mutkassa (taajama-alueilla) painan myös, "varmuuden vuoksi"... Tämäkin joku tyhmä päähänpinttymä.

Mun käsittääkseni kannattaa esim. valoihi tultaessa ensin jarruttaa ja vasta viime hetkellä painaa kytkin pohjaan, eli vasta kun Pysähtyy/ vaihtaa vaihdetta. Autoista en mitään varsinaisesti tiedä mutta tuli mieleen että kai se kytkin jotekin reagoi jatkuvaan painamiseen, vanhemmissa autoissa ainakin kytkin on usein aika "raskas"
 

Yhteistyössä