Keittiönoita
Ei, mä vaan ihmettelen, miksi valehteleminen on jonkun mielestä parempi vaihtoehto kuin kauniisti sanottu "kiitos ei"? Mikä on se tarve, jota tuo valehteleminen palvelee? Tosiasiassa ketään ei kiinnosta, syökö joku keksejä, pullaa tai kakkuja. Ihmiset syövät mitä syövät eikä muiden ihmisten syömiset yleensä kiinnosta ketään. Miksi joissain tilanteissa jotkut kokevat äärettömän tärkeäksi, että nyt joku syökin sitä, mitä minä haluan sille syöttää? Vieraalta tuskin on etukäteen kysytty, millaista tarjottavaa hän kahvin kanssa haluaisi...vai haluaako yhtään mitään. Entä jos on sitä mieltä, että kahvi ja lohi yhdessä ei maistu hyvältä? Tai että kahvi on parasta ilman mitään syömisiä? Tarvitaanko syy sitä varten, että emäntä voi päättää, oliko syy hyväksyttävä syy vai ei? Vai pelkääkö emäntä, että hänen leipomuksensa eivät ole hyviä? Kai hän nyt itsekin maistaa, oliko onnistunut vai ei?Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23989669:Ja se valkoinen valhe on taas niin ylitsepääsemätöntä, että mieluummin pahoitetaan toisen mieli?
Mulle kyllä kelpaa kaikki mitä tarjotaan - ja sen huomaa - mutta en mä ota nokkiini, jos joku ei mun kokkailuistani tykkää tai ei edes halua maistaa. Muutenkin olen aina tottunut sanomaan, että jos ei jostain laittamastani pöperöstä pidä, niin jättää syömättä ja kyllä meidän puudeli sen syö. Ei kaikki ihmiset pidä samoista mauista ja joskus saattaa ruuan rakennekin olla sellainen, mistä toinen ei tykkää. En mä ainakaan halua laittaa vieraitani kiusalliseen tilanteeseen vaatimalla heitä keksimään hätävalheita.