Onko hillitöntä hemmettelua

Keittiönoita
Minä en maksaisi. Osallistuisin sen sijaan muutoin avustamaan, ruokakasseilla ja silloin tällöin vipeillä. Uskon että kasvattaisi paremmin vastuunottoa omasta elämästä ja varmasti myös lapsi tuntisi silloin enemmän elävänsä omillaan kun maksaisi itse vuokransa.
Tavallaan ymmärrän näkemyksesi, mutta en sitä, mitä eroa nuoren rahankäytön oppimiseen on, jos raha elämiseen tulee vanhempien sijasta yhteiskunnalta erilaisina tukina? Jos siis kyse on kutakuinkin saman suuruisesta summasta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23910413:
Saman huomannut. Ja minusta lasten olisi hyvä oppia käyttämään rahaa jo ennenkuin muuttavat lapsuudenkodistaan pois.
Tämän kyllä allekirjoitan, eikä olisi pahitteeksi, jos peruskoulun opetussuunnitelmassakin tähän perustavanlaatuisen elämäntaidon kehittämiseen nykyistä enemmän kiinnitettäisiin huomiota.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23910755]Tämän kyllä allekirjoitan, eikä olisi pahitteeksi, jos peruskoulun opetussuunnitelmassakin tähän perustavanlaatuisen elämäntaidon kehittämiseen nykyistä enemmän kiinnitettäisiin huomiota.[/QUOTE]
Mä olen jo aiemminkin ollut sitä mieltä, että peruskoulussa vaikkapa ysillä voisi olla kattava kurssi talouden hallinnasta. Varmaan lähes jokaiselle ihmiselle tulee jossain elämänsä vaiheessa tilanne, jossa menot esim sairastumisen vuoksi yllättävät. Silloin olisi hyvä, jos nuoret olisivat tietoisia niistä fiksummistakin ratkaisuista kuin pikavipin ottamisesta tai laskujen maksamatta jättämisestä. Moni tuntuu olevan autuaan tietämätön siitä, että tavallisimpien velkojien (esim sähköyhtiö) kanssa voi sopia maksuusuunnitelmasta, jos taloudellinen tilanne tilapäisesti näyttää huonolta. Toki katson, että tämä opastus on ensisijaisesti vanhempien tehtävä, mutta jos vanhemmista ei ole siihen, ei olisi pahitteeksi, vaikka asioita käsiteltäisiin peruskoulussakin.

Turkilmas harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja äiti pojalle;23910771:
Suosittelen sinulle, et opetat poikaasi ja hänen tyttistään ponnistamaan jo omilla jaloillaan
Mä taas suosittelen Mummeliisaa opettamaan poikaansa ja tyttistään ponnistamaan omilla jaloillaan tukemalla heitä taloudellisesti, esim. vuokran maksamalla :).

Keittiönoita
No on, mutta tiedän kyllä tapauksia, joissa näin toimitaan. Aivan käsittämätöntähän se on täysi-ikäisiä tukea sadoilla euroilla kuussa. Ja jääkö se edes siihen?
Mä olen opiskellut työn ohella ja siinä samalla yh:na hoitanut niin kodin kuin lapsetkin. Ja siitä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - mielestäni on pelkästään hyvä, jos nuori voi keskittyä opiskeluunsa eikä tarvitse koulusta suoraan juosta mäkkäriin hampurilaisia paistamaan ja öisin tehdä koulutehtäviä ja lukea tenttiin. 2-3 tunnin yöuniinkin kyllä tottuu, jos on pakko. Opiskeltavan alan työ on sitten jo ihan toinen juttu, koska siitä saa tarvitsemaansa työkokemusta. Ja hieman eri juttu on tilanne myös silloin, kun vanhempien tulot eivät enää vaikuta lapsen opintotukeen. Silloin voi jo lapseltaan odottaa, että niillä yhteiskunnan tuilla ainakin yrittää pärjätä.

tukd
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23910805:
Mä olen opiskellut työn ohella ja siinä samalla yh:na hoitanut niin kodin kuin lapsetkin. Ja siitä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - mielestäni on pelkästään hyvä, jos nuori voi keskittyä opiskeluunsa eikä tarvitse koulusta suoraan juosta mäkkäriin hampurilaisia paistamaan ja öisin tehdä koulutehtäviä ja lukea tenttiin. 2-3 tunnin yöuniinkin kyllä tottuu, jos on pakko. Opiskeltavan alan työ on sitten jo ihan toinen juttu, koska siitä saa tarvitsemaansa työkokemusta. Ja hieman eri juttu on tilanne myös silloin, kun vanhempien tulot eivät enää vaikuta lapsen opintotukeen. Silloin voi jo lapseltaan odottaa, että niillä yhteiskunnan tuilla ainakin yrittää pärjätä.
Noinhan se ihannetilanteessa menisi, että voisi nuori keskittyisi täysipäiväisesti opiskeluun, kun vanhemmat kustantavat elämisen. Omassa kaveripiirissäni, itse mukaanlukien, parhaiten ovat menestyneet opiskeluiden loppuunviemisessä ja työelämässä ne, jotka eivät ole saaneet vanhemmiltaan merkittävää taloudellista tukea. Itse valitettavasti kuulun tähän tuen saajiin vanhemmilta ja heikosti menestyjiin.

Keittiönoita
Noinhan se ihannetilanteessa menisi, että voisi nuori keskittyisi täysipäiväisesti opiskeluun, kun vanhemmat kustantavat elämisen. Omassa kaveripiirissäni, itse mukaanlukien, parhaiten ovat menestyneet opiskeluiden loppuunviemisessä ja työelämässä ne, jotka eivät ole saaneet vanhemmiltaan merkittävää taloudellista tukea. Itse valitettavasti kuulun tähän tuen saajiin vanhemmilta ja heikosti menestyjiin.
Meillä muksut ei kotoa muuttamisensa jälkeen ole tehneet muita duuneja kuin opiskelemansa alan duuneja. Tai siis muksu, nuorempihan asuu vielä kotona. Mutta vanhempi muuttikin omilleen vasta sitten, kun mun tuloni ei hänen opintotukeensa enää vaikuttaneet. Ja molemmat siis vielä kotona asuessaan olivat kyllä 15-vuotiaasta alkaen kesätöissä, mutta silloin kesätyön ei tarvinnutkaan olla mitään "oman alan työtä", kun sitä omaa alaa ei vielä edes ollut. Vanhempi muksuista on nytkin kesätöissä, mutta ala on sellainen, jossa työt on freelancer-hommia ja palkka tulee sitten, kun homma on tehty. Eli varmaan joskus elokuussa.

"vieras"
Ihme jeesustelua, opiskelevat lapset varmasti menevät pilalle jos näitä rahallisesti avustaa..

Minä opiskelen ja käyn opiskelun ohella töissä, koska on _pakko_.
Tuo yhtälö on jo ihan tarpeeksi rankka ja välillä tuntuu ihan mahdottomalta repiä voimia kouluun, kun on pääsääntöisesti 8-16 koulussa ja useat illat,viikonloput ja lomat töissä.
Tämän lisäksi minulla on pieni lapsi.
Palkkatulot ovat silti niin pienet, että rahahuolia on vaikka muille jakaa.

Usein tuntuu siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä,luovutan.
Jos vanhempani haluaisivat avustaa minua maksamalla vuokrani tai vaikkapa sähkölaskuni tms. ottaisin sen avun kyllä riemusta kiljuen vastaan ja uskallan väittää ettei se tekisi minusta minkäänsortin kermapersettä!

oij
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23910703:
Tavallaan ymmärrän näkemyksesi, mutta en sitä, mitä eroa nuoren rahankäytön oppimiseen on, jos raha elämiseen tulee vanhempien sijasta yhteiskunnalta erilaisina tukina? Jos siis kyse on kutakuinkin saman suuruisesta summasta?
On siinä eroa, henkiseltä kantilta ajateltuna ainakin. Se irroittautuminen lapsuudenkodista ja vanhempien määräysvallasta.

"opiskelija"
[QUOTE="vieras";23910917]Ihme jeesustelua, opiskelevat lapset varmasti menevät pilalle jos näitä rahallisesti avustaa..

Minä opiskelen ja käyn opiskelun ohella töissä, koska on _pakko_.
Tuo yhtälö on jo ihan tarpeeksi rankka ja välillä tuntuu ihan mahdottomalta repiä voimia kouluun, kun on pääsääntöisesti 8-16 koulussa ja useat illat,viikonloput ja lomat töissä.
Tämän lisäksi minulla on pieni lapsi.
Palkkatulot ovat silti niin pienet, että rahahuolia on vaikka muille jakaa.

Usein tuntuu siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä,luovutan.
Jos vanhempani haluaisivat avustaa minua maksamalla vuokrani tai vaikkapa sähkölaskuni tms. ottaisin sen avun kyllä riemusta kiljuen vastaan ja uskallan väittää ettei se tekisi minusta minkäänsortin kermapersettä![/QUOTE]

Mun mielestä taas on itsestäänselvää, että opiskelujen ohella käydään töissä. Sillähän sitä työkokemusta kartutetaan. Voisi mennä sormi suuhun, jos valmistuessa ei olisi vielä yhtään oman alan työkokemusta.

tuota noin
Eikös se poika halua omilleen kun kerta on kotoa pois muuttamassa? Miksi sitten avustaisit jos on siihen jo itse valmis? Kyllä se vuokra pitää pystyä maksamaanihan omista ja sitten jos leipä sattuu loppuu niin opeta leipomaan. Näin autat nuoria parhaiten, et syytämällä seteleitä.

"vieras"
Kyllä voisin maksaa vuokran siinätapauksessa, että lapsi oikeasti opiskelee ja elää järkevästi. ja yrittää itsekin pärjätä. Mutta mun ystäväni poika , jolle maksetaan vieläkin asunnot ja autot, ei osaa arvostaa sitä ollenkaan. Hänestä on itsestäänselvää, että äiti ja isä maksaa. Hän on jatkuvasti ongelmissa rahankäytön kanssa, ja äiti pelastaa. kun tulee karjukirje, äiti pelastaa. Häneltä on kahdet koulut jäänyt kesken kun ei ole viitsinytkään käydä loppuun. Paljon menee rahaa alkoholiin ja siitä huolimatta maksetaan pojalle asunto ja auton ylläpito. Hänen ei siis tarvitse ottaa rahallista vastuuta elämänsään ollenkaan. Kaikki pakolliset maksaa joku toinen ja kaikki raha mitä hänelle tulee on tuhlattavaksi. Mielestäni vaikka he kuivka lastaan rakastavat ja hyvää tahtovat, he saavat paljon pahaa aikaiseksi poikansa kanssa. Luulen, että vähemmällä hemmottelulla poika ottaisi vastuuta elämästään. Minulta ainakin loppuisi tukeminen siinävaiheeassa kun tietäisin hänen kuluttavan baariin joka kuukausi satasia. Ei tuo nyt hyvältä näytä pojan tulevaisuuskaan kun todella nuoresta on jo sellaisia ryyppyputkia vetänyt ja elämä on yhtä hauskanpitoa. Hän tosiaan on sellainen lapsi joka on aina pienestä pitäen saanut kaiken ja enemmänkin minkä haluaa pyytää. Mutta todellakin jos oma lapsessani olisi sen verran asennetta , että hän opiskelee kunnolla mä voisin sen opiskeluajan vuokran maksaa tai avustaa jos se on tarpeen. Hänen pitää kuitenkin ymmärtää, että sitten jos rahaa jää niin paljon yli, että se voidaan tuhlata ihan mihin tahansa järjettömyyteen, niin mun tuet loppuu. Silloin ei tarvitse avustusta. Mutta jos oikeasti tekee tiukkaa ja yrittää parhaansa, niin tottakai mä lastani autan.

Keittiönoita
On siinä eroa, henkiseltä kantilta ajateltuna ainakin. Se irroittautuminen lapsuudenkodista ja vanhempien määräysvallasta.
Henkisesti ajateltuna on parempi ottaa vastaan yhteiskunnan tukia? Ei kai? Tai no...itse ajattelen ainakin niin, että ensisijaisesti tietysti elätetään itsensä omalla työllä. Opiskelu on kuitenkin opiskelijan työtä, ei se mäkkärissä hampurilaisia paistamalla hankittu vuokraraha. Seuraavaksi oma perhe ja yhteisö kantaa, jos ihminen ei muuten pärjää. Ja vasta viimesijaisin on toimeentulotuki...niin muuten taitaa lukea toimeentulotukilaissakin, että ensin muut ja sitten vasta sossun luukulle.

Keittiönoita
[QUOTE="opiskelija";23910929]Mun mielestä taas on itsestäänselvää, että opiskelujen ohella käydään töissä. Sillähän sitä työkokemusta kartutetaan. Voisi mennä sormi suuhun, jos valmistuessa ei olisi vielä yhtään oman alan työkokemusta.[/QUOTE]
Moni 18 v ei kyllä vielä saa oman alansa töitä vaan se työ on sitten jotain sellaista, millä ei ole kilin kellin vertaa merkitystä oman alan töitä haettaessa. Toki, jos sattuu saamaan oman alan töitä, niin niitä kannattaa tulevaisuutta silmällä pitäen tehdä, vaikkei niistä nuorelle maksettaisi edes palkkaa.

"vieras"
[QUOTE="opiskelija";23910929]Mun mielestä taas on itsestäänselvää, että opiskelujen ohella käydään töissä. Sillähän sitä työkokemusta kartutetaan. Voisi mennä sormi suuhun, jos valmistuessa ei olisi vielä yhtään oman alan työkokemusta.[/QUOTE]

Okei, minun mielestäni ei.
Ihan jo siksikin että tästä kärsivät kaikki, minä,lapseni,asiakkaat ja opiskelu.
Siinä olet kyllä oikeassa että sormi voisi mennä suuhun jos valmistuessa ei olisi YHTÄÄN kokemusta oman alansa työstä,tästä ei kuitenkaan esim. minun kohdallani ole pelkoa.
Opiskeluihin sisältyy 5 työssäoppimisjaksoa.

Minusta tuo kuulostaa ihan asialliselta tuelta, vaikka itse en ole mitään sellaista koskaan saanutkaan. Riippuen siis tuosta tuensaajasta tietty. Jos poika tyttöystävineen siis ovat sellaista tunnollista ja kunnollista väkeä jotka tuon tuen myötä tosissaan keskittyisivät täysipainoisesti opiskeluun kun ei tarvisi käydä välissä töissä niin se olisi hieno juttu. Jos taas nuorta paria muuten kiinnostaa hummaaminen enemmän kuin opiskeluta ja on oletettavaa että tuossa yli jäävä aika ja raha kuluisikin juhlintaan niin silloin olisi parempi antaa pärjätä omillaan.

Ja tietty hyvänä näkisin senkin että poika sitten morsiammineen ymmärtää tuon olevan ylimääräistä, hetkellistä apua joka aknnustaa opiskeluun, ei niin että se on vanhempien jatkuva tapa maksaa lastensa elämää. Näin nähneenä näitäkin 30+ ikäisiä usean lapsen vanhempia jotka vielä tykkäävät että heidän omien vanhempien kuuluu maksaa kaikki lasten kalliimmat menot, ostaa heille autot ja uudet huonekalut sekä kodinkoneet ja muutenkin tulla aina taloudellisesti vastaan kun omat rahat loppuvat puolessavälin kuuta.

Mutta siis ajatuksena pidän tuota puhtaasti hyvänä tapana hemmotella lastaan. =)

"opiskelija"
[QUOTE="vieras";23910949]Okei, minun mielestäni ei.
Ihan jo siksikin että tästä kärsivät kaikki, minä,lapseni,asiakkaat ja opiskelu.
Siinä olet kyllä oikeassa että sormi voisi mennä suuhun jos valmistuessa ei olisi YHTÄÄN kokemusta oman alansa työstä,tästä ei kuitenkaan esim. minun kohdallani ole pelkoa.
Opiskeluihin sisältyy 5 työssäoppimisjaksoa.[/QUOTE]

Mutta kuitenkin joudut työssä käymään. Eli mitä sinun mielestäsi pitäisi asialle tehdä? Valtion maksaa opiskelijoille tuplasti opintorahaa, ettei tarvitsisi töihin mennä opintojen ohella? Vai kaikkien vanhempien maksaa lastensa vuokra?

Keittiönoita
[QUOTE="opiskelija";23910966]Mutta kuitenkin joudut työssä käymään. Eli mitä sinun mielestäsi pitäisi asialle tehdä? Valtion maksaa opiskelijoille tuplasti opintorahaa, ettei tarvitsisi töihin mennä opintojen ohella? Vai kaikkien vanhempien maksaa lastensa vuokra?[/QUOTE]
Minusta on ihan hyvä, jos avustaa lapsiaan, mikäli siihen on varaa. Miksi kaiken pitäisi tulla yhteiskunnalta? Mä uskon, että kotikaupungillani on niitäkin nuoria, joiden vanhemmilla ei ole varaa lapsiaan avustaa. Sano yksikin hyvä syy, miksi mun lasteni pitäisi mennä jakamaan sitä kaupungin vähäistä kakkua? Jotta oppisivat jotain? Oppisivat mitä?

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
[QUOTE="öööö";23910550]Et taida tuntea Suomen lakia? Et saa lahjoittaa rahaa yms. edes lapsellesi tai aviopuolisollesi veroja maksamatta! Tiettyyn summaan asti siis.[/QUOTE]
Tunetko itse lain? Rahaa ei saa lahjoittaa, mutta elatuskuluja kuten ruokaa, vuokran yms voi maksaa verotta, kun huolehtii, että rahat menevät juuri siihen eikä mihinkään muuhun.

Kai se on ihan ok, jos pystyy auttamaan lapsiaan, mutta sitten pitää tehdä kaikille lapsille niin, tai antaa sama puhtaana rahana. Muuten on aika epäreilua.
Tai sitten suhteuttaen lasten ja omaan sen hetkiseen tilanteeseen. Mummeliisallakin on sen verran monta, aika eri-ikäistä lasta että ei varmaan olisi järkevää pistää jokaisen lapsen tilille sitä samaa vuokrasummaa.

Yhteistyössä