Onko hillitöntä hemmettelua

Alkuperäinen kirjoittaja ei helppoa mennä sossuun;23911005:
Esim. tulemista toimeen omillaan. Nythän heidän ei tarvitse asioida missään eikä tehdä mitään sen eteen, että rahaa tulee. Yhteiskunnan tukien hakemisesssa olisi byrokratiaa ja käytäntöjä, joihon olisi hyvä tutustua. Lisäksi henkiseltä puolelta onhan se aivan eri tilanne, kun oikeasti itse on järjestänyt raha-asiansa kuin, että vanhemmat ovat ne järjestäneet.

Toisaalta tämänkin ketjun perusteella moni, joka ei ole saanut vanhempien taloudellista tukea, on myöskin oppineet ottamaan vippejä ja maksamaan osamaksulla yli varojen...

Eli eiköhän tähänkin löydy joku kultainen keskilinja.

Mitä eriarvoisuuteen tulee, niin mun vanhemmat antavat (nykyään kun asumme jo omillamme) saman rahasumma, jonka antavat toisellekin. Eli jos ovat halunneet avustaa toista meistä jossain hankinnassa, niin toinen on saanut sen summan samaan aikaan myös. Ihan ok, minusta, mutta ei minua haittaisi, jos siskoni saisi nyt jotain ja joskus kun itselläni olisi joku hanke, niin sitten olisi minun vuoroni. Tiedän, että itse en koskaan tule pystymään antamaan samoin, koska 5 lapsen kanssa toinen vaihtoehto meille, olisi antaa taloudellista apua vain hyvin hyvin vähän (jos koskaan ylipäätään pystymme antamaan). Mutta jos yhtä avustamme vaikka ajokortin maksuissa, niin varmasti pyrimme avustamaan aikanaan sisariaankin samassa hankinnassa..

Ja mitä nyt Mummeliisaan ylipäätään tulee, niin sen kuvan minkä hänestä ja hänen perheestään näin netin välityksellä on saanut, niin eiköhän siellä tosissaan huomioida ja muisteta ihan jokaista lasta ja lapsenlastakin, vaikkei nyt kaikki aina samoja rahasummia kerralla kouraan saisikaan. Tuskin siellä kenelläkään on syytä tai edes pienentäkään halua katkeroitua siitä että joku sisko tai veli on saattunut saamaan opiskeluaikana tukea asumiskuluihin.

Keittiönoita
Epäreiluudesta tuli mieleeni.... jos on 2 lasta (kuten mulla) ja toisella isä ja toisella ei, niin mikä on reilua ja mikä ei? Jos annan toiselle 100 euroa, pitääkö minun antaa toisellekin 100 euroa, vaikka tämä toinen saisi isältään 200 euroa? Olenko epäreilu, jos annankin toiselle 150 euroa ja toiselle en yhtään, koska se multa 0 euroa saava saa isältään 200 euroa? Ja kumpaa kohtaan olisin epäreilu? Sitä, joka saa 50 euroa vähemmän kuin sisaruksensa vai sitä, joka ei saa minulta yhtään?

Me yhtenäistämme
kaikille tasa-arvoisesti
Me yhtenäistämme
kaikille solidaarisesti
Me yhtenäistämme
elämänlaadulliset erot
Kaikille oma kaista moottoritielle Lahteen
kaikki saavat valvoa kahteen

Ultra Bra - Me yhtenäistämme

"vieras"
Ja mitä nyt Mummeliisaan ylipäätään tulee, niin sen kuvan minkä hänestä ja hänen perheestään näin netin välityksellä on saanut, niin eiköhän siellä tosissaan huomioida ja muisteta ihan jokaista lasta ja lapsenlastakin, vaikkei nyt kaikki aina samoja rahasummia kerralla kouraan saisikaan. Tuskin siellä kenelläkään on syytä tai edes pienentäkään halua katkeroitua siitä että joku sisko tai veli on saattunut saamaan opiskeluaikana tukea asumiskuluihin.
Moni kakku päältä kaunis jne. Täällä et todellakaan saa oikeaa kuvaa tuosta(kaan) perheestä.

[QUOTE="vieras";23911332]Moni kakku päältä kaunis jne. Täällä et todellakaan saa oikeaa kuvaa tuosta(kaan) perheestä.[/QUOTE]

Toki näinkin ja yllätyksiä voi löytyä läheisistäkin perheistä, siksi kirjoitinkin että tämän netin välityksellä saadun kuvan perusteella. Itse kuitenkin tiedän että on perheitä joissa lasten ei tarvi laskeskella mitä kukakin on vanhemmiltaan saanut enkä näe syytä miksi Mummeliisan lapset näin tekisivät.

Ja lopultakin, jos mummeliisan perheessä ei huomioida kaikkia perheenjäseniä niin ainakin hän on tehnyt kovasti työtä sen eteen että muut saisivat kuvan perheestä jossa kaikilla on lämpimät välit ja toisista huolehditaan.

ffff
[QUOTE="Sissi";23907834]Nooh, kyllä ehkä mielestäni hieman liiottelulta kuulostaa. Olen itse opiskelija, asumme poikaystävän kanssa yhdessä. En tohtisi ottaa vanhemmilta joka kuukausi vuokrarahoja (vaikka heille se ei ongelma olisikaan), sillä koen, että minun/meidän täytyy pärjätä jo ihan itse. Lisäksi KELA:ltahan saa opiskelijat aumistukea. Hyvin pärjäämme siis omine rahoinemme.

Ennemmin näkisin mukavaksi sen, jos silloin tällöin tai pahan paikan tullen avustelee rahallisesti ja materiallisesti :)[/QUOTE]

parempi ihminen jos et ota vanhemmiltasi rahaa vaan kuppaat yhteiskuntaa?

Kyllä nää aina jaksaa "en ikinä ottaisi vanhemmilta rahaa" märistä että toiset kuppaa vanhempia, mutta itse kuppaavat suruttaa koko yhteiskuntaa

"vieras"
Tai nyt he oppivat sen että jokainen ihminen ja perhe pärjää ensisijaisesti omillaan. Omien perheenjäsenten elämää tuetaan ihan perheen sisällä silloin kun näillä on vaikeaa ja muutenkin autetaan vastavuoroisesti. Yhteiskunnan apuun turvaudutaan vasta viimeisenä oljenkortena.

Surullisen paljon näkee näitäkin "omillaan toimeentulevia" jotka jo useamman sukupolven ajan ovat elelleen pääsääntöisesti sosiaalin turvin. Lapset opetetaan heti kotoa muuttaessa ensimmäisenä hakemaan tukia sosiaalista ja kun siinä on päässyt mukavasti sisälle huomaakin ettei oikeastaan kannata edes lähteä töihin.
Mulle on myös opetettu kotona, että omillaan pitää pärjätä ja että tiukassa tilanteessa oma perhe ja vanhemmat ovat olemassa sitä auttamista ja tukea varten - yhteiskunnan ja sossun kukkarolle ei ole mitään asiaa, ikinä ei raha-asiat voi olla niin huonosti. Kun rahaa tulee, ensin maksetaan laskut ja katsotaan mitä viivan alle jää ja sillä sitten eletään.

Opiskelin aikoinaan ammattiin oppisopimuksella ja sain työjaksoilta harjoittelijan palkkaa. Samaan aikaan ostin oman asunnon ja palkalla sain lainanlyhennyksen, vastikkeen ja laskut hyvin itse maksettua. Teoriajaksoilta sain kuitenkin vain päivärahaa ja sen jakson aikana oli sitten välillä varat tiukassa, jolloin vanhemmat sitten tukivat suoran rahan antamisen sijaan esim. maksamalla jonkun isomman laskun, ostamalla viikonlopuksi ruokakassin, maksamalla bussikortin, tuomalla isot säkit wc- ja talouspaperia, siivoustarvikkeita, pesuaineita ym. kodinhoitotuotteita ja -tarvikkeita, jotka ovat oikeasti melko hinnakkaita opiskelijan budjetilla elävälle.
Meidän perheessä on myös aina suosittu silitysrauta-/leivänpaahdin-/vatkaintyyppisiä merkkipäivä- ja joululahjoja :)

Yhteistyössä