Onko hillitöntä hemmettelua

"vieras"
minusta ei tule maksaa.

Ei se niin mene, että "sossu maksaa". Ja se selviää siellä sossun lkuukull avarsin nopeasti.

Anna vaikka joulu- yms lahjaksi vähän ekstraa tai osta kodinkoneita. mutta se, että mamma on säännöllisesti lompsa auki on huono.

Mistäkö tiedän? Miehen pikkuveli (30v, naimisissa, lapsi tulossa) käy edelleen äitiltään ruinaamassa rahaa. Ja saakin...
EN ole kade, me ollaan 40 vee ja tienataan molemmat hyvin, enemmän kuin anoppi ikinä. Mutta kuinka aikuinen mies KEHTAA ruinata äidiltään rahaa. Opinnot on tainneet jäädä lopullisesti roikkumaaan eikä saa oikein duuniakaan... no ei kai, kun ei ota itse vastuuta mistään.

yhden äiti
N?
Jos olet N niin tiedät minuakin paremmin, miksi hassu kysymys.
Monessa polvessa.

:D
N:pä hyvinniin. :)

Meilläpäin ollaan oltu kovin tarkkoja siitä että yksi "laumasta" ei saa enempää kuin toinen, siis jokainen saa samat edut. Ollaan kaikki saatu "opintotukea" vanhemmilta, mutta ei ilmaiseksi vaan sen eteen on pitänyt tehdä jotain ekstra töitä.
Porukat ovat nähneet kuinka jotkut (muissa suvuissa) ovat perinnönjaossa aikanaan tapelleet jopa rikkinäisistä kahvipannuista, siksi tuo pitkälle viety tarkkuus tasapuolisuudessa. Toki kyllähän sitä jokainen sen verran osaa keittiöpsykologiaa että nuo kahvipannutaistelut on ihan jostain muusta syystä kuin siitä kahvipannusta, mutta kaiken varalta tuo tarkkuus tasapuolisuudessa kuitenkin... Ja työsuoritteet (siivoamiset, maalaamiset, ruohonleikkuut jne.) on olleet opettamassa että mitään ei saa ilmaiseksi :D
Itsestäänselvyyksiä tässä joutessani latelen, ei sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;23910274:
N:pä hyvinniin. :)

Meilläpäin ollaan oltu kovin tarkkoja siitä että yksi "laumasta" ei saa enempää kuin toinen, siis jokainen saa samat edut. Ollaan kaikki saatu "opintotukea" vanhemmilta, mutta ei ilmaiseksi vaan sen eteen on pitänyt tehdä jotain ekstra töitä.
Porukat ovat nähneet kuinka jotkut (muissa suvuissa) ovat perinnönjaossa aikanaan tapelleet jopa rikkinäisistä kahvipannuista, siksi tuo pitkälle viety tarkkuus tasapuolisuudessa. Toki kyllähän sitä jokainen sen verran osaa keittiöpsykologiaa että nuo kahvipannutaistelut on ihan jostain muusta syystä kuin siitä kahvipannusta, mutta kaiken varalta tuo tarkkuus tasapuolisuudessa kuitenkin... Ja työsuoritteet (siivoamiset, maalaamiset, ruohonleikkuut jne.) on olleet opettamassa että mitään ei saa ilmaiseksi :D
Itsestäänselvyyksiä tässä joutessani latelen, ei sen kummempaa.
Minä en usko tuollaiseen tasapuolisuuteen.
Ei olisi toiminut meillä kotonakaan moinen vaikka TT joskus moista peräänkuuluttanut.
Toisaalta hän taisi kapionsakin jakaa veljensä kanssa ettei vain mene "epäreilusti." :D

Tasan tarkkaan jakamalla ei oteta huomioon sitä että eri ihmisillä on eri elämänvaiheissa erilaisia tarpeita.
Jos vietän 3 kk Treella hotelliasuen (niin hotelli-kuin ruokakustannuksiin osallistuen) ja päivät sairaalassa päivyestäen kun esikoinen saa esikoisensa, niin kukaan sisaruksistaan ei koe, että se oli heiltä pois saatikka jotenkin kompensoitava.
Samalla lailla esim vanhempani osallistuvat aivan toisella lailla nuorimman veljeni lasten hoitamiseen, harrastamiseen, jne kuin mitä osallistuivat minun ja mielestäni se on ihan oikein. Heillä kun on nyt ihan toinen elämäntilannekin kuin 20-30 v sitten.
Muitakin esimerkkejä "arvostetusta ja tavoitellusta epäreiluudestaa ja epätasapuolisuudesta perheen sisällä" voisin luetella, mutta eiköhän noista jo ole esimerkiksi.

Hauska törmätä sinuun täällä.

Rollolainen
kyllä mun mielestä OMILLAAN asuvan onmaksettava vuokransa yn itte, tietty vanhemmat voivat siloin tälöin avusta , mutta eivät aian. HElpompion sitten oppia siihen että KAIKKI maksaa ja rahoja on opittava käyttämän nii että rittävät koko kuukauden

Ihana ajatus!! Kun minä muutin pois kotoa 15v. sain mukaani kattilan missä oli makaronia ja tonnikalaa ja kaikki itse ostamani ja maksamani tavarat, en muuta. Ostin kaikki uuteen eläämäni itse ja tyhmyyttäni käytin myös luottoa sen jälkeen, kun sain töitä. Maksan edelleen näitä tekemiäni velkoja... :( Jos olisin saanut edes jotain apua kotoolta en ehkä olisi joutunut velkaa ottamaan... Toisaalta tämä opetti minut arvostamaan rahaa (KANTAPÄÄN KAUTTA ) ja nykyään ostelen harkiten enkä velaksi.. (auto jne todella kalliit hankinnat erikseen tietysti )

Eli olen sitä mieltä, että auta toki jos on mahdollisuus siihen! Koko vuokran maksaminen tuntuu kyllä todella suurelta avulta, miten olisi jos maksaisit vaikka puolet tms?

Sä tunnut niin symppikseltä ihmiseltä ja tuo avunanto sopimus- homma olisi mun mielestä jokaiselle perheelle tavoteltava asia... Ihanaa, kun on tollasiakin ihmisiä :heart:

Viimeksi muokattu:
"tintti"
Alkuperäinen kirjoittaja juurikin näin;23907960:
Niin, mites tuo?
öö..jos vanhempi maksaa alaikäisen lapsen asumisen..tuskinpa mitään lahjaveroa tulee:D
Sinuna ap puhuisin pojan kanssa asiasta, jos sinulla on resursseja maksaa niin maksa ihmeessä ja jos on pojasta ok.
Mutta maksa vaan oman lapsesi osuus,kuitenki on reilua että tyttö/tytön vanhemmat huolehtii toisen puoliskon.

Ja kyllä jokainen järkevä nuori oppii rahankäytön vaikka vanhemmat maksaa vuokran, monihan asuuki kotona kunnes saavat ammatin. Tämä asia ei eroa siitä mitenkään,paitsi nuori huolehtii itse kodistaan ja mitä syö jne..

Rollolainen
[QUOTE="tintti";23910357]öö..jos vanhempi maksaa alaikäisen lapsen asumisen..tuskinpa mitään lahjaveroa tulee:D
Sinuna ap puhuisin pojan kanssa asiasta, jos sinulla on resursseja maksaa niin maksa ihmeessä ja jos on pojasta ok.
Mutta maksa vaan oman lapsesi osuus,kuitenki on reilua että tyttö/tytön vanhemmat huolehtii toisen puoliskon.

Ja kyllä jokainen järkevä nuori oppii rahankäytön vaikka vanhemmat maksaa vuokran, monihan asuuki kotona kunnes saavat ammatin. Tämä asia ei eroa siitä mitenkään,paitsi nuori huolehtii itse kodistaan ja mitä syö jne..[/QUOTE]

Eroaa siinä etä siloin se nuori tajuaa mitä Kaikki OIKEASTI maksaa, että se ruoka on kallista ja eiole varaa ostella jatkuvasti niitä vaatteita jne. saatikka juhlia. myös monella täysi-ikäisellä kotoaan pois muutteneelle nä o vaikea tajut.
toki mä tosivon että lapseni asuvat niin kaua kun opiskelevat täällä vanhempien kanssa. Helpompaa on keskittyä opiskeluun kun ei tarvtsei huolehtia muusta kuin opiskelusta ja kotitöistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Keittiönoita
[QUOTE="tintti";23910357]öö..jos vanhempi maksaa alaikäisen lapsen asumisen..tuskinpa mitään lahjaveroa tulee:D

Ja kyllä jokainen järkevä nuori oppii rahankäytön vaikka vanhemmat maksaa vuokran, monihan asuuki kotona kunnes saavat ammatin. Tämä asia ei eroa siitä mitenkään,paitsi nuori huolehtii itse kodistaan ja mitä syö jne..[/QUOTE]
Tässä ei ollut kyse alaikäisistä, mutta kyllähän tuon ikäisten kohdalla vielä vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen, vaikka nuori asuisikin jo omillaan. Ainakin, jos opiskelee lukiossa tai ammattikoulussa. Kelan laskurin mukaan kuopus saisi yhteiskunnan tukia puolet vuokrastaan, puolet sekä eläminen pitäisi rahoittaa jollain muulla tavalla.

"tintti"
Eroaa siinä etä siloin se nuori tajuaa mitä Kaikki OIKEASTI maksaa, että se ruoka on kallista ja eiole varaa ostella jatkuvasti niitä vaatteita jne. saatikka juhlia. myös monella täysi-ikäisellä kotoaan pois muutteneelle nä o vaikea tajut.
toki mä tosivon että lapseni asuvat niin kaua kun opiskelevat täällä vanhempien kanssa. Helpompaa on keskittyä opiskeluun kun ei tarvtsei huolehtia muusta kuin opiskelusta ja kotitöistä.
Minä en usko hetkeäkään että se köyhyysrajan alapuolella kituuttaminen opettaa vaan oikean rahankäytön.
Opiskelijalle vanhemman tulot vaikuttaa 20-vuotiaaksi asti, minulle jäi tukien jälkeen vielä 20 euroa maksettavaa vuokraan,olihan se lysti opetella mitä kaikki OIKEASTI maksaa.

"vieras"
Olen myös omasta lähipiiristä ja vähän vieraammistakin tehnyt havainnon, että rahankäyttötaidot ei aina mene ihan niin, että jos itse on pärjättävä, niin omaksuisi taloudenpidon hyvin tai vastaavasti jos saa apuja, ei opi rahan käyttöä.
Sitäpaitsi, jos kyse rajoitetusta ajasta, eikä siitä, että mamma betalar hamaan tulevaisuuteen, niin en kyllä näe tuossa mitään pahaa. Itse olen aikoinaan maksanut kuluni siitä pitäen, kun kotoa opiskelukämppään muutin, kävin tosin samalla töissä. Mutta tietoisuus siitä, että jos jotain sellaista sattuisi, että taloudellista tukea tarvitsisin, olisin sitä saanut, tuntui mukavalta ja turvalliselta :)
Ja olen Mummeliisan tarinaa seuraamalla siinä (harha?)luulossa, että vuokrat tuolla seudulla eivät ehkä ole niin kovin tyyriitä.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23910405]Olen myös omasta lähipiiristä ja vähän vieraammistakin tehnyt havainnon, että rahankäyttötaidot ei aina mene ihan niin, että jos itse on pärjättävä, niin omaksuisi taloudenpidon hyvin tai vastaavasti jos saa apuja, ei opi rahan käyttöä.
Sitäpaitsi, jos kyse rajoitetusta ajasta, eikä siitä, että mamma betalar hamaan tulevaisuuteen, niin en kyllä näe tuossa mitään pahaa. Itse olen aikoinaan maksanut kuluni siitä pitäen, kun kotoa opiskelukämppään muutin, kävin tosin samalla töissä. Mutta tietoisuus siitä, että jos jotain sellaista sattuisi, että taloudellista tukea tarvitsisin, olisin sitä saanut, tuntui mukavalta ja turvalliselta :)
Ja olen Mummeliisan tarinaa seuraamalla siinä (harha?)luulossa, että vuokrat tuolla seudulla eivät ehkä ole niin kovin tyyriitä.[/QUOTE]
Saman huomannut. Ja minusta lasten olisi hyvä oppia käyttämään rahaa jo ennenkuin muuttavat lapsuudenkodistaan pois.

yhden äiti
Minä en usko tuollaiseen tasapuolisuuteen.
Ei olisi toiminut meillä kotonakaan moinen vaikka TT joskus moista peräänkuuluttanut.
Toisaalta hän taisi kapionsakin jakaa veljensä kanssa ettei vain mene "epäreilusti." :D

Tasan tarkkaan jakamalla ei oteta huomioon sitä että eri ihmisillä on eri elämänvaiheissa erilaisia tarpeita.
Jos vietän 3 kk Treella hotelliasuen (niin hotelli-kuin ruokakustannuksiin osallistuen) ja päivät sairaalassa päivyestäen kun esikoinen saa esikoisensa, niin kukaan sisaruksistaan ei koe, että se oli heiltä pois saatikka jotenkin kompensoitava.
Samalla lailla esim vanhempani osallistuvat aivan toisella lailla nuorimman veljeni lasten hoitamiseen, harrastamiseen, jne kuin mitä osallistuivat minun ja mielestäni se on ihan oikein. Heillä kun on nyt ihan toinen elämäntilannekin kuin 20-30 v sitten.
Muitakin esimerkkejä "arvostetusta ja tavoitellusta epäreiluudestaa ja epätasapuolisuudesta perheen sisällä" voisin luetella, mutta eiköhän noista jo ole esimerkiksi.

Hauska törmätä sinuun täällä.
Hauska tosiaan.

Näinhän se menee. Ja onhan toki niin että elämäntilanteet muuttuu. Kyllähän se on suurimmassa osassa perheitä niin että esikoisen kohdalla on taloudellisesti paljon tiukempaa kuin kuopuksen, etenkin jos nuorena aloittaa lisääntymispuuhat. Eikä sitä oikeasti pysty aina olemaan 100% tasapuolinen, kun se tasapuolisuuskin mokoma riippuu aina siitä katsojankin näkökulmasta. Siihen sitä kuitenkin pyritään.

Taitaa nuo isovanhemmat täälläkin enemmän tai vähemmän odotella eläkepäiviä, että pääsevät kunnolla harrastamaan sekä mummoilemaan ja pappailemaan. Meidän nuorempien lapset saavat sitten enemmän sitä mummoaikaa, kun ei ole työelämä enää liikaa rajoittamassa ajankäyttöä.

Vai olisi kapionsakin jakanut, no mikä ettei :D

Aiemmasta polvesta... Me päästiin muuten jopa "aikamatkailemaan" meidän mummon kanssa silloin loppumatkasta. Oltiin milloin milläkin vuosikymmenellä ja milloin minkäkin sukupolven edustajia. Taisin joskus olla äitisi niissä rinnakkaisulottuvuuksissa:) Hauskaa ja raskasta aikaa yhtäaikaa. Saa nähdä milloin tuo on taas edessä seuraavan sukupolven kanssa, toivottavasti ei liian pian.

No mutta alkuperäisen aiheeseen. Anna mennä vaan. Sumplikaa vaan niin että ei tule tilanteita verottajan tai kelan kanssa ja nuoriso tuntee itsensä itsenäisiksi nuoriksi aikuisiksi eikä vanhemmistaan taloudellisesti riippuvaisiksi (tosin sitä riskiä ei taida oikeasti olla, nuoret kun ovat nuoria myös mieleltään).

Rollolainen
[QUOTE="tintti";23910402]Minä en usko hetkeäkään että se köyhyysrajan alapuolella kituuttaminen opettaa vaan oikean rahankäytön.
Opiskelijalle vanhemman tulot vaikuttaa 20-vuotiaaksi asti, minulle jäi tukien jälkeen vielä 20 euroa maksettavaa vuokraan,olihan se lysti opetella mitä kaikki OIKEASTI maksaa.[/QUOTE]

siksi suosittelen omallekin lapselle että asuu 20-vuotiaaksi kotona. Mä tiedän että tyttö kuitenkin haluaa muuttaa jo aiemmin pois, lukionsa kun on käynyt varmaan viimeistään muuttaa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
auta vaan
Oispa mulla ollut äiti joka ois maksanut vuokran. Otin opintolainan ja makselin vaatteita osamaksulla, joista osa ulosotossa.. Ei kasvattanut minua kuin katkeraksi korkeintaan.. Omiani autan niin paljon kuin voin..Nyt on laitettu jo säästötilit tulevaa ajokorttia tms varten molemmille, vaikka ovat alle kouluikäsiä. Saavat opiskeluihin tai mihin vaan käyttää rahat kun nyt laitan säästöön 30€/kk ja saavat 18veenä..

"Amelie"
Nuori ei opi itsenäistymään ja käyttämään rahaa viisaasti. Vastuuta pitää ottaa omasta elämästä jos omilleen lähtee. Auttamisen ymmärrän (jos on tarvetta), mutta että valmiiksi maksetaan vuokrat, niin sitä en ymmärrä.

"öööö"

Et taida tuntea Suomen lakia? Et saa lahjoittaa rahaa yms. edes lapsellesi tai aviopuolisollesi veroja maksamatta! Tiettyyn summaan asti siis.

Keittiönoita
[QUOTE="öööö";23910550]Et taida tuntea Suomen lakia? Et saa lahjoittaa rahaa yms. edes lapsellesi tai aviopuolisollesi veroja maksamatta! Tiettyyn summaan asti siis.[/QUOTE]
Rahalahjoitus on eri asia kuin laskujen maksaminen, näin ainakin Vantaan verovirastosta sanottiin, kun asiaa tiedustelin. Lisäksi sen vajaat 4000 €/ 3 vuotta voi antaa kumpikin vanhemmista. Ja jos lapsi asuu parisuhteessa, lahjoituksen voi antaa kummallekin eli periaatteessa nuori pari voi saada toisen isältä vajaat 8000 € ja äidiltä 8000 € ja saman verran myös toisen vanhemmilta eli rapiat vaille 32 000 euroa per 3 vuotta suorana rahalahjoituksena. Lahjaveron maksaa lahjan saaja, ei lahjan antaja, ja verovirastosta mulle sanottiin ihan suoraan, että koska tyttäreni puoliso ei ole - vielä - verovelvollinen Suomeen, voin verottajan puolesta lahjoittaa hänelle ihan niin paljon kuin haluan.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;23910441:
Aiemmasta polvesta... Me päästiin muuten jopa "aikamatkailemaan" meidän mummon kanssa silloin loppumatkasta. Oltiin milloin milläkin vuosikymmenellä ja milloin minkäkin sukupolven edustajia. Taisin joskus olla äitisi niissä rinnakkaisulottuvuuksissa:) Hauskaa ja raskasta aikaa yhtäaikaa. Saa nähdä milloin tuo on taas edessä seuraavan sukupolven kanssa, toivottavasti ei liian pian.

No mutta alkuperäisen aiheeseen. Anna mennä vaan. Sumplikaa vaan niin että ei tule tilanteita verottajan tai kelan kanssa ja nuoriso tuntee itsensä itsenäisiksi nuoriksi aikuisiksi eikä vanhemmistaan taloudellisesti riippuvaisiksi (tosin sitä riskiä ei taida oikeasti olla, nuoret kun ovat nuoria myös mieleltään).
Minäkin sain osani siitä aikamatkailusta ja jotenkin hauskalla tavalla.
Mummo tiesi koko ajan soittaessaan kuka minä olen, mutta samalla yhdessä odotettiin Villeä kotiin ja elettiin läpi vuosikymmeniä ennen syntymääni tapahtuneita juttuja.
:)

Turkilmas harmaana
Mä en ole koskaan saanut kotoa mitään. Jouduin mm. Käymään töissä 15-vuotiaasta asti jotta sain rahat koulukirjoihin, bussilippuun jne.jne. Ei se opettanut mua vastuuliseksi rahankäyttäjäksi, päinvastoin. Olin niin lopen kyllästynyt rahattomana elämiseen että elin yli varojeni, tuhlasin aina kaikki rahat turhaan jne. Jne.

Mieheni taas on saanut opiskella rauhassa, ajaa ajokortin, olla vaihdossa Englannissa jne. Ja tosiaan saatiin asua lähes ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa asunnossa. Saatiinpa jopa pesämuna heiltä säädtötilillemme, kuten myös molemmat veljensä saivat.

Tuo opetti mut taloudelliseen elämään. Olihan se alkuun rankkaa, mutta aika pian ymmärsin että säästää täytyy jos haluaa itselleen turvatun talouden. Se oli miehelleni ja perheelleen päivänselvä asia ja vanhempansa halusivat antaa meille säästämisen mahdollisuuden.

Eli ainakin meillä taloudellinen tukeminen oli se oleellinen juttu millä opimme vastuullisiksi rahankäyttäjiksi. Eikä me suinkaan rahassa pyöritty vaikka vuokraa ei maksettukaan. Hyvin pienituloisina oli täysi työ saada rahat riittämään ruokaan, laskuihin ja vielä säästöön.

oij
Minä en maksaisi. Osallistuisin sen sijaan muutoin avustamaan, ruokakasseilla ja silloin tällöin vipeillä. Uskon että kasvattaisi paremmin vastuunottoa omasta elämästä ja varmasti myös lapsi tuntisi silloin enemmän elävänsä omillaan kun maksaisi itse vuokransa.

Yhteistyössä