No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Emma.";23898404]tasaveron poistamisella saataisiin tuloja niin, ettei tarttis leikata lapsilisiä.
,[/QUOTE]

Kertoisitko miten veron poistolla saadaan lisää tuloja?
Onko Suomessa tasavero?

vastaus kysymykseen
No ensialkuun vaikka tonni jokaisen kansanedustajan palkasta. Ei ne sen takia sossun luukulle joudu. Ja sitten voisi laittaa 80% veron kaikille yritysjohtajien optioille ja palkkiolle. Niilläkin pääsee jo aika pitkälle. Ja jos ei pääse niin moraalisen oikeudenmukaisuuden vuoksi ne voisivat näyttää esimerkkiä. Silloin tuntuisi edes vähän oikeudenmukaisemmalta.

no....
Miksi kehitysapu on niin pyhää ettei siihen saa koskea!! Minä ottaisin sieltä rahaa omaan käyttöön. Katsoin täältä vähän lukuja, ota välilyönnit pois: http:// global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=217414&contentlan=1&culture=fi-FI

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23898639:
Multa voi ottaa. Olen yh ja elätän jo nyt itseni lisäksi kolmea aikuista, jotka ei yhteiskunnalta latiakaan saa, 2 opiskelijaa ja 1 kotimamu. Kahdessa eri taloudessa. Lisäksi yksi koira ja 2 kissaa. Teen 70-80 tuntista työviikkoa, mutta vielä hengitän. Hyvin voisin tehdä 120 tuntia viikossa ja vielä hengittäisin. Siitä vaan lisää ottamaan, hullut tekee töitä ja viisaat on tekemättä :)
Miksi lapset eivät hae opintotukea? Ainakin vanhempi lapsesi lienee jos sen ikäinen, ettei vanhempien tulot vaikuta opintotuen määrään. Se ikäraja on muistaakseni 20 vuotta.

"Tiina"
[QUOTE="sap";23898659]No kerro sitten nimittelyn sijaan mistä leikataan, kuten otsikossa pyydetään.[/QUOTE]

No, mistä muualta tahansa, mutta ei yh:n tuloista. Niitä voisi lisätä.

"Tiina"
No ensialkuun vaikka tonni jokaisen kansanedustajan palkasta. Ei ne sen takia sossun luukulle joudu. Ja sitten voisi laittaa 80% veron kaikille yritysjohtajien optioille ja palkkiolle. Niilläkin pääsee jo aika pitkälle. Ja jos ei pääse niin moraalisen oikeudenmukaisuuden vuoksi ne voisivat näyttää esimerkkiä. Silloin tuntuisi edes vähän oikeudenmukaisemmalta.
200ke ei ole kuule mitään näissä miljardien veloissa! Ja jos ke:n tuloja lasketaan, niin kuinkahan pätevää porukkaa hallituksessa heiluisi?! Katainen on kyllä niin mies paikallaan. Ainoa, joka tajuaa, mitä pitäisi tehdä!

nnnnnn
Eli työtä tekeviltä ihmisiltä rahoja pois, että pummit voi maata kotona tekemättä mitään? Mietippä kuinka vähän noita yritysjohtajia on?? Suurempi säästö saataisiin vaikka puolittamalla tyottömyyskorvauksen määrä esim. niin että ansiosidonnaista saisi vaan puolet nykyisestä ajasta ja samoin muita tukia (ja tiedän että ansiosidonnainen tulee työttömyyskassoilta, mutta loppupeleissä veronmaksajat senkin maksaa).

Ja se että palstalla kuvitellaan, että Suomessa on tasavero :D. Eli jos te maksatte pienistä tuloistanne joku 15-20% veroja niin oikeesti luulette, että ne yritysjohtajat maksaa sen saman??

"vieras"
[QUOTE="Tiina";23898999]200ke ei ole kuule mitään näissä miljardien veloissa! Ja jos ke:n tuloja lasketaan, niin kuinkahan pätevää porukkaa hallituksessa heiluisi?! Katainen on kyllä niin mies paikallaan. Ainoa, joka tajuaa, mitä pitäisi tehdä![/QUOTE]

"..... joka tajuaa mitä pitäisi tehdä" = avustaa Portugalia, Kreikkaa, Irlantia jne.

Vaikka Suomen talouden saisi milläiseen nousuun tahansa, niin se ei heijastu juuri mitenkään pienituloisille. Rikkaat rikastuu, köyhät jos ei nyt köyhdy niin ei ainakaan rikastukaan.
Turvatun toimeentulon ja riittävien tulojen turvaamasta elämänpiiristä on hyvä heitellä millaisia kommentteja tahansa. Kataiselta, niinkuin suurimmalta osalta muistakin politiikoista, puuttuu TÄYSIN kokemus siitä millaista on elää köyhyydessä.
Olen itse akateemisesti koulutettu ja tehnyt kaiken "oikein". Siitä huolimatta en ole vielä tähän ikään mennessä (42v) saanut yhtä ainutta pysyvää työsuhdetta (vain määräaikaisuuksia). Myös akateemisesti koulutetun mieheni kanssa elämme köyhyysrajan tuntumassa. Joskus kun saa hyvän työrupeaman voi elämä olla helpompaa mutta pelkkää taistelua ja kituuttamista tämä on ollut.
Olo on aika petetty.
Ja eniten inhottaa tuollaiset ihmiset, joilla ei ole mitään todellista tietoa tällaisesta elämästä. Ihmiset, joille 20 euroa on pikkuraha. Meille se on puolen viikon ruokarahat.
Tervetulos tutustumaan tähän elämään ja sitten kertomaan kuka on paikallaan ja missä.

nnnnnn
Jos Kreikkaa ja Portugalia ei olisi avustettu niin Suomeen olisi tullut syvä lama ja kyllä lama-aikana ensin karsitaan sosiaalituista eli niiden köyhien palveluista,. Mutta tätä te köyhät ilmeisesti haluatte? Että kaikki ovat yhtä köyhiä kuin te?

Miksi sekään ei ole oikein, että lapsilisiä verotettaisiin, kun silloinhan te saisitte enemmän rahaa kuin ne rikkaat, siis jos verotus menisi tulojen mukaan.

"minna"
[QUOTE="Jou";23898554]Lapsilisä tai sen suuruus ei mitenkään liity Suomessa annettavaan koulutukseen, joka on ilmainen kaikille yliopistoa myöten.

Suht hyvä elämä.. No.. jokaisellahan on tietenkin OIKEUS lapsiin vaikka ei olisikaan varaa niiden ruokkimiseen. Eiköhän tuo enemmänkin ole vanhempien omaa tyhmyyttä ja ongelma.

Koulutuksen suo yhteiskunta tasavertaisena kaikille, elätys pitäisi ehkä pystyä hoitamaan itse. Kun ollaan kuitenkin KAIKKI ME pystytty kouluttautumaan Suomessa siihen ammattiin kuin halutaan (jos lahjoja ja halua löytyy), että turha kitistä, että matalapalkkaisella alalla täällä ollaan tai työttöminä. Kaikki mahdollisuudet sinulla olisi ollut saada ammatti ja työ, jossa tienaa tarpeeksi elättääksesi lapsesi.[/QUOTE]

Ja kun kaikki kouluttautuu sinne korkealle, mistä löytyy kaikille työpaikat ja kuka tekee ne matalapalkkaisten työt?

"Tiina"
[QUOTE="vieras";23899019]"..... joka tajuaa mitä pitäisi tehdä" = avustaa Portugalia, Kreikkaa, Irlantia jne.

Vaikka Suomen talouden saisi milläiseen nousuun tahansa, niin se ei heijastu juuri mitenkään pienituloisille. Rikkaat rikastuu, köyhät jos ei nyt köyhdy niin ei ainakaan rikastukaan.
Turvatun toimeentulon ja riittävien tulojen turvaamasta elämänpiiristä on hyvä heitellä millaisia kommentteja tahansa. Kataiselta, niinkuin suurimmalta osalta muistakin politiikoista, puuttuu TÄYSIN kokemus siitä millaista on elää köyhyydessä.
Olen itse akateemisesti koulutettu ja tehnyt kaiken "oikein". Siitä huolimatta en ole vielä tähän ikään mennessä (42v) saanut yhtä ainutta pysyvää työsuhdetta (vain määräaikaisuuksia). Myös akateemisesti koulutetun mieheni kanssa elämme köyhyysrajan tuntumassa. Joskus kun saa hyvän työrupeaman voi elämä olla helpompaa mutta pelkkää taistelua ja kituuttamista tämä on ollut.
Olo on aika petetty.
Ja eniten inhottaa tuollaiset ihmiset, joilla ei ole mitään todellista tietoa tällaisesta elämästä. Ihmiset, joille 20 euroa on pikkuraha. Meille se on puolen viikon ruokarahat.
Tervetulos tutustumaan tähän elämään ja sitten kertomaan kuka on paikallaan ja missä.[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät muiden elämänkokemuksesta?! Mitä olisi tapahtunut, jos Portugalille ei olisi lainaa myönnetty? Mitä olisi tapahtunut, jos Suomi ei olisi lähtenyt tukemaan?

Ja se on valitettavasti oma valinta HYVIN PITKÄLTI, se oma elämäntilanne. Miksi olet kouluttautunut alalle, jossa ei ole töitä? Ja miksi köyhien pitäisi rikastua?! Suomessa ei työtä tekemällä rikastu muutenkaan, saati, että rikastuisi tekemättä mitään! Selviämiseen auttaa kuitenkin se, että edes yrittää! Tiedän kyllä, että poikkeuksiakin on, mutta jos puhutaan nyt yleisesti.

Itse olen myös korkeastikoulutettu. Todennäköisesti saan kenkää vakituisesta työstäni itsestä riippumattomista syistä. Olen lasteni kanssa kotona, nuorin alle 2v. Usko pois, tässä ei rahalla juhlita. MUTTA olen päättänyt lukea itselleni uuden ammatin. Valitettavasti en päässyt kouluun, johon hain, mutta minulla on keinoni lisätä mahdollisuuksia kouluun pääsemiseksi. Yritän siis uudestaan. Jäänkö tuleen makamaan, en todellakaan! Ja ikää melkein 40v.

"mmmm"
Jos Kreikkaa ja Portugalia ei olisi avustettu niin Suomeen olisi tullut syvä lama ja kyllä lama-aikana ensin karsitaan sosiaalituista eli niiden köyhien palveluista,. Mutta tätä te köyhät ilmeisesti haluatte? Että kaikki ovat yhtä köyhiä kuin te?

Kuullostaa ainakin oikeudenmukaiselta;-)

Miksi sekään ei ole oikein, että lapsilisiä verotettaisiin, kun silloinhan te saisitte enemmän rahaa kuin ne rikkaat, siis jos verotus menisi tulojen mukaan.
Ai oikeasti vai suhteessa?
Suhteellisilla tuloilla ei elä vaan sillä rahalla minkä oikeasti saa. Rikkaan 200 eurolla voi ostaa 200 ruokaa kun köyhän 50 eurolla saa vain 50 euron edestä ruokaa. Vaikka köyhä saisi kuinka suhteellisesti enemmän.

"minä"
Kerätään rahaa ns. ylellisyyshyödykkeistä, joita kukaan ei oikeasti tarvitse. Eli nostetaan mm. alkoholi-, tupakka- makeisveroja ihan kunnolla. Sitten mun mielestä sitä kehitysapuakin kyllä voisi leikata...

"vieras"
[QUOTE="Tiina";23899050]Mistä sinä tiedät muiden elämänkokemuksesta?! Mitä olisi tapahtunut, jos Portugalille ei olisi lainaa myönnetty? Mitä olisi tapahtunut, jos Suomi ei olisi lähtenyt tukemaan?

Ja se on valitettavasti oma valinta HYVIN PITKÄLTI, se oma elämäntilanne. Miksi olet kouluttautunut alalle, jossa ei ole töitä? Ja miksi köyhien pitäisi rikastua?! Suomessa ei työtä tekemällä rikastu muutenkaan, saati, että rikastuisi tekemättä mitään! Selviämiseen auttaa kuitenkin se, että edes yrittää! Tiedän kyllä, että poikkeuksiakin on, mutta jos puhutaan nyt yleisesti.

Itse olen myös korkeastikoulutettu. Todennäköisesti saan kenkää vakituisesta työstäni itsestä riippumattomista syistä. Olen lasteni kanssa kotona, nuorin alle 2v. Usko pois, tässä ei rahalla juhlita. MUTTA olen päättänyt lukea itselleni uuden ammatin. Valitettavasti en päässyt kouluun, johon hain, mutta minulla on keinoni lisätä mahdollisuuksia kouluun pääsemiseksi. Yritän siis uudestaan. Jäänkö tuleen makamaan, en todellakaan! Ja ikää melkein 40v.[/QUOTE]

Niin, no et sinäkään tiedä mitään minun elämäntilanteestani. Kouluttauduin alalle, jolla 1990-luvulla oli valtava työtarjonta (EU.hun liittymisen vuoksi). Kaikille ennustettiin pitkiä ja tuottoisia työuria ja valtio kannusti yliopistoja kouluttamaan lisäväkeä lisäresurssein ja kannustimin.
Olen onnellinen, että sinä voit jatkaa kouluttautumista. Meille se ei ole taloudellisesti mahdollista.
Rikkaita ja köyhiä on ollut aina ja tulee olemaan. Mutta asenteesi kertoo, että köyhät ovat mielestäsi itse syyllisä köyhyyteensä ja kärsiköön. Tämä sama asenne oikeuttaa ilmeisesti mielestäsi sen, että heiltä saa viedä kaiken ja rikkaat saavat elää etuoikeutettua elämäänsä ilman tunnonvaivoja. Jos samaa ajatusleikkiä jatkaisi, niin silloinhan kaikki vähempiosaiset (lapset, vanhukset, vammaiset, sairaat...) olisivat syyllisiä omaan tilaansa ja heidät saa hyvällä omalla tunnolla jättää selviytymään miten taitavat.
Mutta tätä et toivottavasti tarkoittanut.

ghjklöä
[QUOTE="kokkeli";23898326]Kun kuitenkin tarvitaan?
Niin mistä olisi hyvä ottaa pois? Keneltä? Vielä enemmän hyvätuloisilta joilta jo nyt menee ÄLYTTÖMÄSTI köyhien elättämiseen? Niin että taas keskituloiset kärsivät eniten?
Niin mistä, kun kamalsti kitisette kun mitään ei ainakaan teiltä voi ottaa, kuka tässä on ahne..[/QUOTE]

En jaksa lukea koko ketjua, MUTTA mun mielestä kotiäitien lapset joutaa vanhempiensa hoidettavaksi. Eli se subjektiivinen päivähoito-oikeus pois ja loput säästöt muualta.

"ella"
Rahaa voisi ottaa pois asevarustelusta, rikkaiden yritysjohtajien ja ay-pamppujen eläkkeistä-tai siis tarkoitan, että ne pitäisi kohtuullistaa. Joku 400000€/kk on kohtuutonta!
Yleinen tv-maksu kaikille yli 18-vuotiaille omassa taloudessa eläville, kuitenkin niin, että 1 maksu / talous.
Terveydenhuoltoon tulosidonnaiset maksut yli 18-vuotiaille.
Verotusta tiukemmaksi moottorikelkoille, vesijeteille, moottoripyörille, mönkkäreille, moottoriveneille

Mutta se, että lapsilisistäkin otettaisiin 10-20% pois- on törkeää. Ei se rikkaan pussissa tunnu jaskan vertaa. Useampilapsiset perheet on jo nyt tosi tiukilla. Sitä kutsutaan myös eriarvoistamiseksi. Jo 40snt korotuskin oli tökerön törkeä. Tässä nähdään kun keski-ikäiset kaljamahat saavat päättää Suomen asioista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23898439]Voi apua, Suomessa saa tukia, joka luulisi olevan hyvä asia, sinä joka sitä et siedä, niin muuta kuuhun!! Aina tulee olemaan työttömiä. Myös minä olen työtön, ollut kohta 4vuotta, kouluun en ole päässyt einkä töihin, sormia syödenkö elän, ja nurmikolla nukkuen? Mielelläni menisin töihin!!!![/QUOTE]

ei millään pahalla, mutta et ole päässyt mihinkään kouluun etkä töihin 4 vuoteen?? olisko tässä vaiheessa vika jo todella sinussa, ei missään muualla?

nooh
No kansanedustajien ja muiden vastaavien palkkoja vois ensin alentaa tuhannella eurolla/edustaja.Sitte kaikenmaailman jääkiekkohallien ja muiden turhakkeiden rakentamiset seis - säästyy miljoonia euroja. Viinalle ja tupakalle isompi verotus - tupakka vois maksaa 10e/aski ja koskenkorva 50e/pullo. Suurituloisilta vois poistaa lapsilisän kokonaan, taikka alentaa se puoleen.

"ella"
Lapsilisähän on osa toimeentulotukea aivan köyhimmillä! Vastahan siitä oli uutisissakin. Ei siitä saa ottaa pois. Kateelliset voivat itse kokeilla selviytymistään toimeentulotuen varassa.

"vieras"
Kuka määrittelee rikkaan? Suhteutetaanko tulot / perheenjäsenten määrä ? Voi olla ns. hyvätuloinen, mutta perheessä paljon lapsia ja vaikka toinen vanhemmista työttömänä.

Yhteistyössä