Kuspää perhetyöntekijä tehnyt lastensuojelu ilmoituksen meistä.

• Viestiketjun aloittaja vihtuttaa!
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
[QUOTE="Vieras";23889377]Siis mun mielestä on älytöntä jo koko neuvolan toiminta. Ihan kuin siellä oletettaisiin ensin, että kaikki on niin raskasta, ja yritetään etsiä vikoja. Siellä siis lähdetään oletuksesta, että sinä olet heikko, ja käydään kaikki osa-alueet läpi, että löydetään se heikko kohta. Siellä pitää oikein perustella, että kaikki on kunnossa. Homma on musta ihan sekaisin. Oletus on se, että sulla on raskasta, kun olet raskaana, tai on lapsia. Onko se suurimmalle osalle joku yllätys vai, että hommaa on vähän enemmän, jos hankkii lapsia? Oletuksena ei näköjään ole enää, että sinulla on kaikki kunnossa, kunnes toisin todistetaan, vaan sinä olet sairas, kunnes toisin todistat. Tämä yhteiskunta todellakin tuntuu olevan sairas.[/QUOTE]

Aivan samaa mieltä kanssasi! Kaikki on kääntynyt päälaelleen. Nyt seulotaan ja seulotaan että löydettäisiin ne tuen tarpeessa olevat. Tuntuu vain että on kyllä menty ojasta allikkoon ja nähdään ongelmia siellä missä niitä ei ole koska kaikki ongelmaistetaan.

"Lukija"
En ole törmännyt missään uskottavassa lähteessä ilmiöön (Iltasanomat ei tosiaankaan ole uskottava lähde!) enkä ole kuullu edes kenekään tietävän yhtään tapausta, päinvastaisia paljonkin. Siis myöskään tuttavapiirin ulkopuolella näitä tutun tuttu-juttuja. Ei tarvi ola tuttavapiiristä, vaan ylipäänsä edes osapuilleen uskottava lähde. Olen ihan varma, että jos tuollainen asia joskus oikeasti tapahtuisi, se uutisoitaisiin kyllä jossain muuallakin kun iltapäivälehdissä ja tällä palstalla.

Mitä sitten, jos LS-tarkastaa ja kaikki on hyvin? jos ei ole aihetta pelätä mitään, ei tarvi myöskään tuohtua. Mä olisin ainakin vaan iloinen, jos tänään joku haluais varmistaa, että meillä on kaikki hyvin. Jos asiat on kunnossa, se ei harmita, vaan siitä on kiitollinen, että tarjotaan apua. Jos kaikki on kunnossa avusta voi kieltäytyä riehumatta ja närkästymättä, mutta tottakai9 herättää apäilyjä, jos ollaan kovin hyökkääviä!
Luotettavista tiedonlähteistä: Mm. Ilkka-lehdessä oli pari viikkoa sitten juttu perheestä, jonka lapsi oli huostaanotettu turhan ls ilmoituksen vuoksi. (Päiväkodista oli tehty ilmoitus.) Pitkän tutkinnan ja taistelun jälkeen todettiin ettei mitään ollutkaan vialla ja lapsi pääsi takaisin kotiinsa. Mutta mieti miten tällainen tapahtuma vaikuttaisi kenen tahansa perheen arkeen?

ggg
[QUOTE="Lukija";23889586]Luotettavista tiedonlähteistä: Mm. Ilkka-lehdessä oli pari viikkoa sitten juttu perheestä, jonka lapsi oli huostaanotettu turhan ls ilmoituksen vuoksi. (Päiväkodista oli tehty ilmoitus.) Pitkän tutkinnan ja taistelun jälkeen todettiin ettei mitään ollutkaan vialla ja lapsi pääsi takaisin kotiinsa. Mutta mieti miten tällainen tapahtuma vaikuttaisi kenen tahansa perheen arkeen?[/QUOTE]

Tuo Ilkan juttu oli varmaan sama, mikä oli Keskisuomalaisen sunnuntaisuomalaisessa. Siitähän täällä jo mainittiin.

perhetyöntekijä itsekkin
Perhetyöntekijä tuli neuvolan kautta VAIN sen takia että poika pääsee puheterapiaan tuon 15km matkan,meillä ei ole autoa ja puheterapia keskus on tuolla eli 30km pitäisi päästä kerran viikkoon kulkemaan tuo väli.
Sanoin ensin että siirtää sitä niin pitkälle että vauva on isompi että voin julkisilla kulkea niin tuli että tälläinen on mahdollista että perhetyöntekijä käyttää siellä.
Muuta ei tee käy aina sen tunnin että ottaa pojan tuo pojan ja lähtee.QUOTE]

Mun on tosi vaikea uskoa, että missään kunnassa on varaa autokuskiksi perhetyöntekijää ottaa. Kyllä ne aika tiukassa on ja menevät niille joiden perheessä tarvitaan tukea.

"vieras"
Olisko parempi jos ei puututtais kun nähdään että äiti on väsynyt tai jätetään tarkistamatta tapaukset mistä on ilmoituksia tehty?

Taitaa nämä "turhista huostaanotoista" itkevät olla niitä joiden mielestä nyt vaan on ihan normaalia ryypätä lasten kanssa, sammua ja jättää lapset keskenään tai lähteä baariin. Sitte nostetaan kamala meteli kun sossu puuttuu vaikka ollaan niin hyviä vanhempia 4-5 kertaa viikossa...

"vieras"
Hyvä se on kirjoitella näitä ykspuolisia tarinoita "turhista" huostaanotoista ja "aiheettomista" lastensuojeluilmoituksista.
Uskokaa tai älkää, oikeudessakin kuullaan aina molempia osapuolia.

terapiaa
Alkuperäinen kirjoittaja perhetyöntekijä itsekkin;23889687:
Mun on tosi vaikea uskoa, että missään kunnassa on varaa autokuskiksi perhetyöntekijää ottaa. Kyllä ne aika tiukassa on ja menevät niille joiden perheessä tarvitaan tukea.
Meillä puheterapiakyydit hoituivat taksilla. Taksi vei ja haki lapsen eikä saattajaa tarvittu. Hyvä vaihtoehto, jos ei pääse itse viemään lasta tai ei ole autoa käytettävissä.

"elämää"
[QUOTE="vieras";23889808]Hyvä se on kirjoitella näitä ykspuolisia tarinoita "turhista" huostaanotoista ja "aiheettomista" lastensuojeluilmoituksista.
Uskokaa tai älkää, oikeudessakin kuullaan aina molempia osapuolia.[/QUOTE]

Kaikki huostaanaan otothan on turhia jos vanhemmilta kysytään. Niissä tapauksissahan vaan paha täti tuli ja vei lapset; hyvä perhe yritti turhaan pyristellä, mutta yksi paha täti ei antanut periksi. Mustavalkonenhan kannattaa olla..sillä kun pääsee pitkälle

12121221
Me olemme lastensuojelun asiakkaita vaikean elämäntilanteen vuoksi. Meillä on yksi lapsi. Viranomaiset ovat sanoneet, että eivät ole huolissaan lapsesta vaan meidän jaksamisesta. Lapsen kanssa meillä menee kuulemma hyvin. Tarjoavat kovasti "omaa aikaa" minulle ja on tosi vaikea saada läpi se, että minä en kaipaa "omaa aikaa". Lapsi on reilu 1v. enkä siis vielä halua olla erossa kuin pakosta.

erratic
Ei muuta, mut tuli vaan mieleen että eikö näiden, jotka virassaan saavat tietää jotain asioita jotka vaatii lastensuojelutarpeen selvittämistä, velvollisuutena ole tehdä se ilmoitus (huom. ei oikeus vaan velvollisuus) ja se pitäisi nimenomaan tehdä omalla nimellä. Eikö perhetyöntekijä ole virkasuhteessa? Ei kai hän voisi siis nimetöntä ilmoitusta tehdä.

"vieras"
Me olemme lastensuojelun asiakkaita vaikean elämäntilanteen vuoksi. Meillä on yksi lapsi. Viranomaiset ovat sanoneet, että eivät ole huolissaan lapsesta vaan meidän jaksamisesta. Lapsen kanssa meillä menee kuulemma hyvin. Tarjoavat kovasti "omaa aikaa" minulle ja on tosi vaikea saada läpi se, että minä en kaipaa "omaa aikaa". Lapsi on reilu 1v. enkä siis vielä halua olla erossa kuin pakosta.
Joo. Mä en ymmärrä tuota, että omaa aikaa tyrkytetään pakolla. Neuvolasta mulle ehdotettiin, että voivat järjestää mulle jonkun kautta (en muista enää mikä juttu se oli) "omaa aikaa", eli joku voi tulla hoitamaan vauvaani (joka on nyt 3kk, tuolloin parin viikon ikäinen.) Olen yh, mutta muuten elämäntilanteeni on ollut hyvä, ja "normaali". Sanoin, etten kaipaa omaa aikaa. "No, entäs, jos haluat mennä johonkin mihin vauvaa ei voi ottaa mukaan?" Vastasin, etten minä mene muualle kuin tenttiin - eli siinä ainoa paikka, jonne vauvaa en voi ottaa mukaan. Kerroin myös minulla olevan laajan tukiverkoston, jolta apua saan vaikka keskellä yötä. Eli etten tarvi ylim. apua. Jostain syystä selitys ei miellyttänyt neuvolan tätiä, eikä hän oikein tuntunut uskovankaan, vaikka näin asia on. Vähän tympeää, vaikka työtäänhän ne vain tekevät.

.........
Tiedän tapauksen, jossa yksin odottavalle äidille tarjottiin apua niin, että tädit voi tulla viemään lasta kävelylle, että äiti saa ottaa torkut päivällä... Siis vauva ei ollut edes vielä syntynyt, mutta täällä hyysätään jo etukäteen. Ei ketään odoteta selviytyvän yhden lapsen hoidosta yksikseen, ei tietenkään. Tiedän, että joillain, ihan pareillakin, ottaa kunnon päälle se lapsi, mutta pitääkö sen olla joku oletusarvo? Näköjään.

"vieras"
Tiedän tapauksen, jossa yksin odottavalle äidille tarjottiin apua niin, että tädit voi tulla viemään lasta kävelylle, että äiti saa ottaa torkut päivällä... Siis vauva ei ollut edes vielä syntynyt, mutta täällä hyysätään jo etukäteen. Ei ketään odoteta selviytyvän yhden lapsen hoidosta yksikseen, ei tietenkään. Tiedän, että joillain, ihan pareillakin, ottaa kunnon päälle se lapsi, mutta pitääkö sen olla joku oletusarvo? Näköjään.
Kyllä sitä tukea tarjottiin meillekin jo ihan raskausaikana ja korostettiin sitä, että tukea saa tarpeen mukaan, jos tarvetta ei ole, niin kontaktit vähenee tai loppuu. Kyllä se on nykyään ihan yleinen käytäntö että pyritään tukemaan jo alusta asti. Se on sitä ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Tulee yhteiskunnallekin halvemmaksi kuin huostaanotot. Mikä ihme siinä on, että on niin hankala ottaa apua vastaan ja sitte itketään ja masennutaan ja lapset jää heitteille kun "äiti ei nyt jaksa"?

"vieras"
Ei ole, mutta kieltämättä herkullinen ajatus.
:)
En tunne sua Mummeliisa ollenkaan kuin satunnaisten palstakirjoittelujen kautta. Sekin on kuitenkin riittänyt siihen, että huomaan sun tekstiesi muuttuneen viime aikoina tosi paljon lennokkaammiksi, vauhdikkaammiksi, epäloogisemmiksi ja grandisioteettisiksi. Jos sairastat kaksisuuntaista, niin nyt sulla on varmaankin lennokkaampi kausi vaihtumassa ja silloin syytä hakeutua pikapikaa hoitavalle lääkärille. Monestihan sen muutoksen huomaa itse viimeisenä.

Hyvää kevättä, olipa sulla tätä tautia tai ei! :)

"Vieras"
[QUOTE="vieras";23888235]Mummeliisa, oikeesti. Ei se, että SÄ räimit mukahienoilla sanankäänteillä, tee susta yhtään sen parempaa kuin niistä joita sä moitit samasta asiasta.

Pidätkö sä tosiaan itseäsi jotenkin muita niin paljon parempana? Sellaisen kuvan sä annat itsestäsi. Se vaiun alkaa maistua niin puulta, kun teet sitä koko ajan.

Ei. Samanlainen päänaukoja olet itsekin.[/QUOTE]

Mulle käväisi kans mielessä, että käyttämällä "hienoja" sanoja, Mummeliisa ylentää itseään. Yrittää antaa todella fiksun kuvan.

Hyvä #24
Eli ap valittaa nyt kyllä ihan turhaa asiaa, senkun teet selväksi millaisia tukiverkostoja sulla on olemassa. Kuulostaa kyllä oudolta jos olisit joutunut MAKSAMAAN mummoille ja papoille pojan kuljettamisesta. Eikös aika luonnollista isovanhemmilta tukea juuri näin omaa jälkikasvuaan, että sentään kuljettavat harrastuksiin tai hoitoihin jos mahdollisuus?

Perhetyöntekijä on ollut huolissaan sun jaksamisesta, ja silloin ON VELVOLLISUUS tehdä tuo ilmoitus, jolloin asia TUTKITAAN tarkemmin. Nyt oot mennyt ottamaan sun perheen ja lapsien hyväksi tarkoitetun asian henkilökohtaisena loukkauksena. Voi jeesuspäivää!

Eli monessa kunnassa moni perhe turhaan odottaa mitään kunnallista apua ja sä saat sitä LIIKAA. Ainakin omasta mielestäsi. Toivon mukaan et vaan pidä jotain kulissia yllä siellä, ei niitä tukiperheitäkään ihan joka oksalla nimittäin kasva joten tuskin ihan syyttä on ehdotettu semmoistakaan.

"Taija"
Mitä itse olen seurannut perheitä, joista on tehty lastensuojeluilmoituksia, niin ei ne vanhemmat useinkaan sitä vikaa itsestään löydä. Ei vaikka ulkopuoliset näkisivät heti missä mennään. Vielä kun on kyseessä melko yksinkertaisen oloinen henkilö, tarina ei kuulosta joka kohdasta uskottavalta. Esim. perheellä ei ole autoa vaikka rahaa säästössä yms. Ei kuulosta niin korkeastikoulutetun ihmisen kirjoittamalta tarinalta, että mies pystyisi tienaamaan 5-lapsiselle perheelle vielä rahaa säästöön. Eipä kukaan koskaan koko tarinaa kerro- vaikka monta lasta olisi otettu huostaan niin vika löytyy aina sossuista. Eikä tässä tapauksessa ls-ilmotuksen syy varmasti ole pelkät raskauskomplikaatiot niin kuin ap useassa viestissä yrittää painottaa.

Jaa että hyvissä perheissä on sitten auto, äiti vie lapset harrastuksiin ja lapset annetaan kenelle tahansa tuntemattomille ilomielin hoitoon, että pääsee vapaa-ajalle, kun muut toitottaa että sitä tarvii?

Kyllä minusta ap:n suuttumus on ihan aiheellista, kun kerran heille ollaan pakolla tukiperhettä tyrkyttämässä. Eri asia olisi jos vain tarkistettaisiin että kaikki on kunnossa. Joidenkin on vaikea uskoa, että ihan oikeasti jotkut jaksaa ihan hyvin monen lapsen kanssa, jopa jotkut yh:t. Itselläni on kaksi pientä ja tiukkaa tekee, mutta en nyt mitenkään kuvittelisi, ettäkö kaikki muut on ihan samanlaisia ja samanlaisessa tilanteessa kuin minä.

Muutenkin aika jännä, että ap on jotenkin ihmeellisesti pärjännyt muutama vuosi sitten kun hänellä on ollut 4 alle kouluikäistä, mutta nyt ei sitten muka voi mitenkään jaksaa kouluikäisten ja vauvan kanssa. Ja naurettavaa, että tämä ensimmäinen "avuntarjous" tarkoittaa sitä, että lapset väkipakolla vietäisiin vanhemmiltaan (vaikkakin vain osa-aikaisesti).

Joo en tiedä mitä lie ulkoavaruusmysteerejä sun muuta tähänkin juttuun liittyy, mitä tietysti ap täällä meiltä ihan tahallaan pimittää mustamaalatakseen sossua, mutta jotenkin nyt kuitenkin lähden keskusteluun yleensä sillä asenteella, että asia on suurinpiirtein niinkuin se siellä seisoo enkä ala inttämään kuinka tiedän paremmin miten ne asiat siellä ap:n elämässä onkaan.

Yhteistyössä