Siis mitä?! (kela-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis mihin teidät rahat menee? Onko teillä aivan järjettömät asumiskustannukset vain miten ei muka kolme ihmistä pärjääsi 3350 eurolla? Tuohon tulee vielä päälle lapsilisä.

Moni pärjää vähemmälläkin ja lapsia voi olla kaksi tai kolme...

Mutta mielestäni ap ihmetteli sitä, että hänen lapseton opiskelijakaveri,jonka mies tienaa lähemmäksi 4 tonnia, saa asumislisää reilu 200 e kuussa, kun perheellinen ap ei saa mitään. Systeemi ei ole reilu perheelliselle opiskelijalle.

Olenko mä väittänykkään, että systeemi olisi reilu? Mä itte olen opiskelija ja olen sitä mieltä, että myös opintotukeen pitääs tulla lapsikorotus kuten on työttömyysetuuksissa.

En vain voi olla ihmettelemättä, että ap ei muka pärjääsi perheensä kanssa noilla tuloilla.

Tuo on melko uusi juttu, että opiskelijan asumistukeen ei vaikuta puolison tulot. Muutama vuosi sitten oli toisin. Opiskelijathan ei saa myöskään kesäksi tukea automaattisesti, sitä varten pitää opiskella.
Lapsiperheen kohdalla nyt ajatellaan varmaan, että se vanhempien talous on yhteinen, kun taas lapsettomilla opiskelijoilla ne avoliitot voi olla vähän epämääräisempiä. Yleinen asumistuki on yleensä suurempi, tietty siinä on tuo puolison tulo-juttu, niin jotkut ei sitä sitten saa, mutta lapsiperheessä nyt mun mielestä pitääkin vähän ajatella niinkuin perheenä sitä hommaa, eikä niin että on isin rahat ja sitten äitin ja lapsen rahat ja hups, kukas sen lapsen vuokraosuuden maksaa, sinä vai minä?

Yhteistyössä