tylsää: Minulla on c-hepatiitti, haluatko kysyä jotain ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Musta nää on ollut niin hauskaa ajanvietettä,
joten päätin itsekin kokeilla.

Olen 1,5v lapsen äiti.
Mulla on c-hepatiitti, jonka sain 6 vuotta sitten ja aloitan syksyllä interferonihoidon.

Haluatko kysyä jotain ?

Sori kun kesti vastatessa!
Netti teki tenän, pershana :S

Mutta:

Tartunnan sain huumeneulan välityksellä.
Olen siis ollut aika rapapohjanarkkari, mutta monen rankan vuoden jälkeen selvisin kuiville.
Eli en oo narkkariäiti, 16.7 tulee neljä vuotta kuivilla.

Lapsi sai lakunsa normaalisti seksiä harrastamalla. Vahingossa kyllä, tai iloisena yllätyksenä. Ennen päätöksen tekoa, otin tarkasti selville että voiko tasrttua lapseen. 3% mahdollisuus, mahdollisuus kuitenkin. Mulla kuitenkin c-hepatiitti tyyppi lievin ja niitä vasta-aineita mitä lie vähän elimistössä. Lääkäri sanoi että turvallisin mielin voin synnyttää, ja alasynntystä tälläsissä tapauksissa suositellaan, sektiolla tarttuu helpommin. Lapsi ei saanut tartuntaa, 2-vuotiaana otettiin viimeiset kokeet jolloin oli varmaa. Kyllä sitä pelkäs, todella.
Miehelläkin on hepatiitti kyllä.

Hepatiitti ei mitenkään tunnu päivttäisessä elämässä. Ehkä sitten vuosikymmenten jälkeen. Hepatiitti noin yleistettynä aiheuttaa kroonisen maksatulehduksen jtn 15v tartunnasta, maksasyövän n 20v päästä, muistaakseni jtn tänne päin.
Maksa-arvot välillä korkealla, muuten en ole ikinä huomannut mitenkään.

Pelottaa, harmittaa, kaduttaa ja mietityttää joka päivä.
Hoidon olisin aloittanut jo aiemmin, mutta tulin raskaaksi ja pienen lapsen kanssa en uskaltanut aloittaa. Nyt on elämässä syksyllä sellainen hetki, että sen uskallan aloittaa. Paljon tukijoukkoja ja lapsikin jo vähän isompi.

Ja c-hepatiitin voi hoitaa interferonihoidolla, 80% paranee. Mulla on hyvät ennusteet kun lievin tyyppi. Ja hoitokin arvioitu lyhyeksi, n 3-4kk. Elän ihan tavallista arkea.

C-hepatiitti tarttuu lähinnä neulojen välityksellä. On todella pienet mahdollisuudet että tarttuu seksissä, tmv- ei tartu aina edes samoista likaisista värkeistä.
Tartuntatauti lääkärin mukaan ei tarvitse pelätä lapseen tarttumista, mutta totta kai pitää olla tarkka haavojen/veren kanssa, ja ollaan muutenkin tosi tarkkoja ihan kaikkien eritteiden kanssa vaikkei mistään syljestä tmv voikaan tarttua.

Interferonihoito alkaa vasta nyt, koska tartuntaa ei heti huomattu-koska ensin vaadittiin 2v puhtaat seulat, sitten tulin raskaaksi ja hoitava lääkri ei suositellut rankkaa hoitoa elämäntilanteen takia aiemmin, koska pieni lapsi ja paljon muita isoja asioita elämässä, kuten miehen sairastuminen ja tukiverkon puuttuminen, kun sukulaiset asui toisella paikkakunnalla. Nyt tukiverkkoa, lapsi isompi ja muutenkin elämäntilanteen kannalta parempi. Lääkärin mukaan ei vieläkään olisi kiire. mutta mä en silti halua olla liian myöhssä, noi arvioidut ajat milloin aiheuttaa vakavia seurauksia on kuitenkin vain arvioita ja yksilöllisiä juttuja. Ja kun asia kuitenkin painaa mieltä, toinen lapsikin halutaan, muttei ehdottomastikaan ennen kuin tauti on hoidettu kummaltakin pois. Päihteetön olen ollut pian neljä vuotta.

Kyllä, miehenikin on kuivilla. Hänellä tulee tosin vasta lokakuun alussa neljä vuotta. mä olin neljä kuukautta vieroituksessa, mies vielä veti, kunnes sitten lähti hänkin.

ja yksi kysymys välistä jäi, anteeksi, ei tarkoituksella.
Huomauttakaa jos en huomaa.

Diagnoosi on, en sano että asian vatvominen olisi hauskaa.
Enkä koe sitä hauskaksi.
Mutta asia luonnollisesti painaa mieltä, mä olen ihminen joka haluan puhua mieltä painavista asioista. Lähipiirissä on suhteellisen vähän ihmisiä joiden kanssa asiaa voi vatvoa.
Ja kun on nyt tylsääkin.

Googletin tuon hoidon ja kyllähän se kuulostaa aika tehokkaalta, mutta rankalta. Kaikkea hyvää sinulle. Menen nukkumaan, mutta jotenkin avauksesi antoi ajattelemisen aihetta. Että kaikki vaan ei näy päälle päin, ihmiset taistelee kuka minkäkin asian kanssa (minä lapseni diabeteksen kanssa) ja kaikki tekee parhaansa sillä hetkellä siinä mielentilassa. Välillä pitää vaan otta ehjempi ilme ja hymyillä, vaikka ei jaksaisi. Välillä taas tuntuu pitkäänkin, että hyvinhän tässä menee, kunnes taas suru ja tuska tulee...

Hyvää yötä ja erityisen aurinkoista kesää sinulle!

Sori, menin illalla nukkumaan kun netti taas lagas.

Interferonihoidosta on tosi vähän netissä tietoa, sitä kai käytetään myös joskus jossain tapauksissa syövä'nhoidossa,näin muistan koulussa lukeneeni. Sen vaikutusta yksilöön ei oikein voi ennustaa, toisilla se ei vaikuta hirveästi mitenkään. Toiset taas ovat 40 asteen kuumeessa kolme ekaa päivää lääkkeenotosta (otetaan kerran viikossa se toinen lääke) ja ihan totaalikipeitä. Mä olen omalta osaltani varautunut pahimpaan, sillä mulla on aina ollut tosi herkkä elimistä ja yleensäkin 80% lääkkeistä saan kaikk itai ainakin osan sivuoireista, särkylääkkeistäkin on ainia panadol jota voin syödä ilman sivuvaikutuksia. Mutta, kyllä se hoito on sen kaikenarvoinen jos on pienikin mahdollisuus että sen avulla voi parantua !

"vieras" Niinpä, kaikkea ei tosiaan näe päällepäin, ja niinpä, noinhan se menee. Kiitos tsempeistä, tuntui erityisen hyvältä, usein vierailta ihmisiltä tälläisen kerrottua (esim verikokeissa verikokeen ottajalle, ymym, en noin yleisesti asiaa levittele mutta vaikka esim verikokeissa/lääkärissä ei asiasta tarvitisi kertoa mä koen kohteliaaksi kertoa) saa vaan syyttäviä mulkaisuja. Jota en tietysti ihmettele. Mä kannan toki taakkani ja vastuuni myös "entisestä" elämästäni, vaikka välillä se elämä tuntuu niin kovin kaukaiselta, kuin ei olisi minun elämääni ollutkaan, niin tuntuu raskaalta tätä taakkaa vieläkin kantaa. Mutta niinhän se menee.
Tsemppejä ja aurinkoista kesää myös sinne ! :)

"höh" Sattupas tosiaan aika hauska kirjoitusvirhe ;D
No hyvä ett sait naurut, mulla on lievä lukihärö ja vaikka kuin tarkistan tekstin niin niitä tulee silti ihan rutosti aina :<

"kaisa" Se oli mielessäni tämän aloituksen aloitettuani, jos saisi jotain keskustelua aikaan. Ehkä jotain ennakkoluuloja hälventyisi..

Kaverilla on C ja sai tartunnan samaa kautta kuin sinäkin ap.

Kaveri tuskastelee, kun mm. hammaslääkärikäynnit tuntuvat olevan aivan mahdottomia, kun täällä ainakin muutama vuosi sitten käytettiin aivan älyttömät suojaukset tartuntapelon takia, niin ei oikein mielellään enää sinne mene. : /

Itsekin kotipalvelun "leivissä" oloaikana jouduin laittamaan paksut kumihanskat käsiini, kun jostain syystä se pomo käsitti, että leviää myös eritteiden kautta. Ehkä sillä asiakkaalla ei sitten ollutkaan C, vaan joku muu tarttuva, mutta C:ksi ne siellä kotipalvelussa väittivät.

Minkälaisia ennakkoluuloja sinä olet joutunut kokemaan terveydenhuollon palveluja käyttäessäsi?