Mitä mieltä tästä: Päiväkodissa ei saa aamupalaa ennen kuin on maistanut puuroa.

Meidän päikyssä ei muuten ole mitään vaihtoehtoja aamupalalle. Ma-To aamupalana on puuro +puolikas ruispala margariinilla ja vihanneksella, Pe on vaihtoehtona joko puuroa tai muroja +leivänpala+vihannes
 
nnnnnnnnnn
[QUOTE="höh";23787987]Siten, että lapsi joka ei syö puuroa syö tuplasti enemmän niitä "muita osia" jotka maksaa enemmän.[/QUOTE]

mutta kun ei niitä meillä ainakaan anneta yhtään enmpää. yksi leipäpala ja hedelmäpala/lapsi söi puuroa tai ei.
 
"jep"
niin mutta kun kaikille annetaan yhtä paljon leipää/jogurttia riippumatta siitä paljonko puuroa syövät. Siis ainakin meidän pk:ssa. eli miten se puuron syömättä jättäminen tulee kalliimmaksi? siis leipää ei saa yhtään enempää vaikka puuroa ei söisikään.
Okei, olkoon teillä niin. Ja sitten aluksi yksi saa vaan muuta, kohta haluaa jo toinenkin ja ohoh, kaikki. Ja sitten valitellaan nälkää, kun ei aamupalalla saa tarpeeksi.

Mä vaan oon sitä mieltä, että jokaisella on valinta ruokkia lapsensa kotona jos ei pkn ruoka kelpaa.
 
tätsit
[QUOTE="jep";23788007]Ei vaan syön kotona. En nyt tajua miksi Jamicalle pitäis olla herkut koska se on kasvatettu nirsoksi? Ja kyllä, itsekin olen nirso, mutta ei se ole muiden syy enkä vaadi muita huimioimaan nirsouttani sisäfileiden muodossa.[/QUOTE]

peeesi. syön vain tuoretta ja hyvää ja mieluiten lisäaineetonta, mutta en tee siitä mitään numeroa. Teen itselleni itseäni miellyttävät ruoat.
 
hmmmhm
[QUOTE="vieras";23787971]Ja jos joku lapsi ei syö leipää ikinä, pitääkö hällekkin olla vaihtoehto? entäs sille joka ei tykkää jogurtista? Olisiko hyvä että kaikille tehtäisiin aamupala tilauksen mukaan? onko vanhemmat valmiita maksamaan ravintolapalvelusta? ja entäs sitten se terveellisyys? onko sillä mitään painoarvoa vai syötetäänkö lapsille aina sitä mitä he haluaa?

Siinä on juuri se logiikka että maistamalla ruokia lapsi oppii niitä syömään. Toisekseen, ei ole tarkoitettu että maha täytetään vaan näkkärillä tms, vaan se on tarkoitettu sen puuron lisukkeeksi.[/QUOTE]

Se vaihtoehto puurolle nimenomaan olisi juuri se leipä. Ruisleipä tai näkkäri sekä juoma.

Mitäs väliä sillä on, jos vatsa täyttyy näkkärilläkin. Viljaa siinäkin on.

Ja maistamalla ei aina opi syömään niitä uusia makuja, pakkomaistattamisesta jää pelkotila.
 
ruokavammanen
Meillä sama juttu. Ja niille, jotka ovat sitä mieltä, että pitää maistaa joka aamu, niin miettikää omalle kohdallenne, että jokaikinen päivä kun menisitte aamulla töihin, teitä odottaisi siellä joku ruoka, jota olisi joka päivä pakko syödä ja vaikka hyvin tietäisitte että inhoatte kyseistä ruokaa silti pitäisi maistaa joka päivä. Tekisikö mieli mennä töihin? Tuskin kukaan aikuinen söisi joka päivä inhoamaansa ruokaa edes sitä lusikallista.
TÄYDELLINEN PEESI!

ja ne kenellä ei ole inhokki ruokaa, voi kuvitella jonkun vastenmielisen tilanteen mikä pitäis joka päivä kokea uudestaan.
 
"jep"
Niin ja en siis mollaa apta, kunhan pohdiskelen. Minusta meidän pksysteemi on mahtava, ja ruokakin monipuolista. Verrattuna siihen, mitä se maksaa ja ja etenkin mitä ME siitä maksamme.
 
"tjaa"
[QUOTE="vieras";23788006]Sulle tuleekin olemaan tosi helppoa kun opetat lapses siihen että ei tarvi syödä sitä mitä tarjotaan, vaan itse saa sanella mitä nokan eteen laitetaan :D hahah. Joillain vanhemmilla on niin pallo hukassa että huh.[/QUOTE]

Kolme aikuista "lasta" ja yksi 12-vuotias lapsi. Tää sorsa osaa jo uida. :)
 
"Jonna"
Mä luulen että ap:lla on itsellään ongelma tämän suhteen, ei sillä lapsella. Jospa lapsi syökin pk:ssa ihan hyvin kun äiti ei ole näkemässä? Usein niin nimittäin on.
 
ruokavammanen
[QUOTE="höh";23787962]Se yksi prosentti voi aivan hyvin maistaa ihan pikkuruisen sitä puuroa jonka jälkeen voi vapaasti syödä jotain muuta. Eihän tuossa mitään muuta haetakkaan kuin sitä, että joskus lapsi ehkä oppii tykkäämään kyseisestä ruoasta. Ei sille tuu traumoja siitä, että joutuu maistamaan. Sitten nostaisin metelein jos lapsi pakotetaan syömään kunnon annoksen päivästä toiseen.[/QUOTE]

kyllä, väkipakolla maistattamisesta TULEE traumoja herkälle lapselle.
 
"vieras"
[QUOTE="tjaa";23788039]Kolme aikuista "lasta" ja yksi 12-vuotias lapsi. Tää sorsa osaa jo uida. :)[/QUOTE]

Lapsia voi olla liuta eikä se tarkoita että vanhemmilla olisi kaikki hallussa.
 
nnnnnnnnnn
[QUOTE="vieras";23788045]Oottepas te uusavuttomia. Sitten heräätte vähän aikaisemmin kotona syömään aamupalaa jos ei päiväkodissa sapuskat kelpaa. Kaikenlaista sitä kuulee.[/QUOTE]

tai sit pk:ssa ei pakoteta maistamaan puuroa sitä lusikallista (joka ei todellakaan täytä vatsaa käytännössä yhtään eli ihan sama maistaako vai ei). kaikilla ei esim. busseja mene niin että voi vapaasti valita milloin lähtee töihin.

Mulla on itselläkin ruokia joita maistataessa tulee melkein oksennus. Sitten jos sellaista pitäisi syödä joka päivä..
 
ruokavammanen
[QUOTE="pk:n täti";23788012]Ihan samallailla joitakin ihan oikeasti yököttää mm. hernekeitto, rahkat ym. On tullut nähtyä työvuosien aikana. Eli jos jotakin yököttää hernekeitto, pitääkö häntä varten tehdä oma ruoka, tai jos joku lapsi ei voi sietää rahkaa, tehdäänkö hänelle joku muu välipala ?[/QUOTE]

öö joo pitäisi tehdä!
 
"Lastenhoitaja"
Se puuro voi oikeasti yököttää jotakuta. Siksi minun mielestä lapselle, joka ei kotonakaan puuroa syö, tulisi olla vaihtoehto aamupalan suhteen.
Hmmm.. eli jos ei kotonakaan syö kalapuikkoja, pitäisi olla päiväkodissa vaihtoehtolounas? Tai jos ei kotonakaan syö ruisleipää, pitäisi saada vaaleaa leipää? Hei ihan oikeasti, jos päiväkodissa on esim 100 lasta, ei vaan voi ajatella noin! Päiväkodissa on päiväkodin säännöt ja lapset kyllä sopeutuu niihin, pikkuhiljaa. Eri asia sitten jos kotona päivitellään ja arvostellaan niitä sääntöjä ja tapoja lapsen kuullen...
 
tätsit
[QUOTE="vieras";23788057]Lapsia voi olla liuta eikä se tarkoita että vanhemmilla olisi kaikki hallussa.[/QUOTE]

just näin. Suurperheen nuorin on usein viallinen. Pilattu.
 
voi avuttomuus
tai sit pk:ssa ei pakoteta maistamaan puuroa sitä lusikallista (joka ei todellakaan täytä vatsaa käytännössä yhtään eli ihan sama maistaako vai ei). kaikilla ei esim. busseja mene niin että voi vapaasti valita milloin lähtee töihin.

Mulla on itselläkin ruokia joita maistataessa tulee melkein oksennus. Sitten jos sellaista pitäisi syödä joka päivä..
Voi luoja, jos ei voi bussia valita niin jospa sitten heräätte kotona sen verran aikaisemmin että ehditte mieluisan aamiaisen syödä...
 

Yhteistyössä