Aina sanotaan että vuokralla asuminen on rahan hukkaan heittämistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuossa lskelassa et ole ottanut huomioon asunnon mahdollista arvonnousua. maksoimme 5 v sitten asunnosa125 tuhatta, sen jälkeen on tety keittiöremontti, lisäksi yhtiössä pienemp remonttia. nyt otimme vähn lisää lainaa ja sen vuoksi pankki arvioitsi asunnon uudelleen ja arvioksi tuli nyt 160000, josta meillä siis lainaa enää n 80000

Velaton asunto juu... ja sitten pamahtaa taloyhtiön rempat maksettavaksi jos eivät ole jo laina-aikana maksussa. Uudemmassa asunnossa rempat tulee vasta laina-ajan päätyttyä mutta useita kymmeniä tuhansia niistäkin kertyy.
Vanhassa asunnossa maksut tulee usein jo ennen asuntolainan päättymistä; putkiremppa, julkisivuremppa, saunaremppa, piharemppa ja porraskäytävien kunnostus, ikkunoiden ja parvekkeen ovien vaihto jne. Maksuja tulee saman verran kuin asunnon arvo...

Meillä esim. vastike nyt 600€ vesien kera ja siis sisältyy vastike, vesi, autopaikka ja maksuja niin julkisivusta kuin osasta putkiremppaakin. Loput putkistoista uusitaan ensi vuonna ja lisämaksettavaa tulee 200€/kk. Ennen meidän muuttoa taloyhtiössä ei ole tehty mitään ylläpitävää kunnostusta joten kaikki lankeaa nyt kun on pakko tehdä.

Vuokratessa saisimme 700€:lla yli 10 neliötä isommat asunnon samalta alueelta. Eli mietinnässä maksanko taloyhtiölle (hukkaan heitettyä rahaa sekin!) 600-800€/kk + pankille asuntolainan korkoja n. 200€/kk ja "itselle" lyhennyksen osuus. Vai maksanko 700€ vuokraa ja 800-1000€ muuhun sijoittamiseen??
Mieluummin lähtisin vuokralle.

No sijoitustaan voi aina harkita, myös asunnon ostossa, onko se kannattava vai ei. Meillä ainakin on: velaton taloyhtiö, kaikki isot remontit jo tehty ja yhtiövastike reilusti alle 200 euroa. Ja lainanlyhennyksemme tämän alueen vuokratasoon verraten pieni.

Kyllä munkin mielestä vuokra-asuminen kannattaa joissakin tilanteissa (pienet tulot, ei halua sitoutua asuntoon, alueella kalliit asunnot joihin ei saa lainaa). Johan tossa sun esimerkissä vuokralla asuva voi säästää korkeakorkoiselle tilille lainanlyhennyssumman ja näin säästää itselleen aikamoisen pesämunan.

Meille vuokra-asuminen on pakko tällä hetkellä. Ei säästöjä ja asuntojen hinnat lähtee reilusta 200 tuhannesta ja vain mies töissä. Vasta kun molemmat ollaan oltu jonkun aikaa töissä ja säästetty pystytään ostaa oma.

Mä olen outo.

En ensinnäkään haluaisi omakotitaloa. En tykkää. Mulle riittää se, että pääsen vanhempieni mökille kesäisin (eikä mikään estä menemästä sinne talvellakaan). En haluaisi asua omakotitalossa.

En kaipaa asuntolainaakaan. Ajatus siitä, että joutuisin "pakon edessä" tekemään töitä opintojen ohella, koska asuntolainaa pitää lyhentää, ei kiehdo. Käytän kesätyöstä saatavan palkkanikin mielummin matkustamiseen kuin lainan lyhentämiseen.

Jossain vaiheessa lienee ns. pakko ostaa oma asunto. Siinä vaiheessa, kun vuokran maksaminen tulisi jo liian kalliiksi. Mutta en voi väittää että haluaisin sitä vielä tehdä, tai että haaveilisin omistusasunnosta. Tietysti jos voittaisin vaikka lotossa niin ostaisin pari asuntoa, mutta asuntolainaan sitoutuminen on yäk.

Vuokralla on niin huoletonta asua. Jos jokin hajoaa, huoltoyhtiö tuo uuden tilalle. Jos haluan tapetoida, huoltoyhtiö maksaa tapetit. Jos haluan vaihtaa maisemaa, se käy n. kuukauden varoitusajalla. Ja rahaa jää elämiseen enemmän kuin mitä jäisi, jos lyhentäisimme asuntolainaa.

Osaomistusasuntoa voisin ehkä jopa harkita. Mutten sitäkään vielä.

Mun mielestä vuokranmaksu ei oo ollenkaan hukkaan heitettyä rahaa. Sillä saa kodin, ja monia palveluita, joista omistusasunnossa maksaa erikseen. Vuokralla asuminen on myös helppoa. Et ole velvollinen remontoimaan asuntoa, se tehdään puolestasi. Mutta itsekin saa pintaremppaa tehdä, jos haluaa. Vuokranantaja myös huolehtii laitteista ym, joko toimittaa ne korjaukseen tai hankkii uden, jos esim jääkaappi hajoaa. Ja sitten jos taloudellinen tilanne äkkiä huononee, vuokra-asuntoon saa paljon helpommin ja enemmän asumistukea, joten asuminen samassa kodissa ilman paniikkia on silloinkin turvattu, ei tarvitse menettää yöuniaan huolella siitä, saako pitää kotinsa vai joutuuko sen myymään.

Mutta siis ennenkaikkea, kodista ja asumisestahan vuokraa maksaessa maksetaan. Sekö on TURHAA, että on koti, mihin mennä?

Mun mielestä asuntolainan otto taas on täysin järjetönträ, siinähän vasta turhaan maksaakin, kun korkoja maksaa. Siitä ei hyödy kukaan, paitsi ahne pankki. Omistusasunnon osto on järkevää ainoastaan silloin, jos on paljon rahaa, että pystyy ostamaan velattoman asunnon.

Jos asuisin vuokralla laskisin varmaan aika usein kuinka ison asunnon olisin jo maksanu :).
Todennäköisesti laskisin pieleen, kun en huomioisi pihan laittoa, lämmityskuluja ym.
Mutta jokatapauksessa olen maksanut toodella pitkän pennin omaa asuntoa kun en ole koskaan vuokralla asunut.

se vaan on niin ihanaa, kun on oma ja voi tehdä siitä oman näköisensä, eikä tarvitse pelätä, että vuokranantaja joku päivä päättäis sanoo irti. turvallisuutta ja vakautta elämään, näes.
noissa sun esimerkeissä oli mun mielestä ihan eri tason taloista kyse, joten ei ehkä ole verrattavissa oikein keskenään. pitäis tietty nahdä sisäkuvan tuosta vuokraläävästäkin :)

[QUOTE="vieras";23772557]Ei se vuokranantaja mikään kotikeiju ole, joka taikoo tyhjästä ne vuokralaisen uudet kodinkoneet ja remontit. Kyllä ne peritään vuokrassa takaisin.[/QUOTE]

Ei tietenkään ole mikään kotikeiju. Toki näkyy kaikki remontti ja kodinkoneet vuokrissa. Ei kuitenkaan ihan suoraan, ei se vuokra sitä tahtia nouse, kun jotain tehdään/uusitaan. :D Meidän taloyhtiössä tehtiin viime vuonna ullkosivuremontti, vesiboilereiden uusinta, uudet kylmäkaapit, ja isohko pihan kunnostus. Vuokra nousi tänä vuonna 34e. Eli ei paha. Ei se raha, jolla vuokraa maksetaan joka kuukausi, ole myöskään mitään hukkaan heitettyä rahaa, valtaosa niistä remonteista ym tehdään nimenomaan sillä rahalla, ja jos sitten kulut ylittävät vuokranantajan suunnitteleman remonttibudjetin, niin silloin toki näkyy vuokrankorotuksena.

Mutta remontoidakseen laajasti asuntoaan moni omistusasuja joutuu ottamaan paljon lisälainaa, ja maksamaan myös siitä korkoa. Tai jos on jo tiukilla, eikä pysty ottamaan lisälainaa, ja talo ränsistyy ja lahoaa käsiin.

Olet kyllä ap löytänyt melkoiset erikoistapaukset esimerkeiksi. En ole koskaan vielä törmännyt vuokra-asuntoon, joss sekä vasi että sähkö kuuluisi vuokraan. Aina on pitänyt maksaa sähkö itse ja vedestä on maksettu tietty kuukausisumma per kuukausi. Samoin en ole vielä törmännyt omistusasuntoon, jossa vedestä pitäisi maksaa erikseen jokin kuukausisumma, vaan usein miten vesi on laskettu vastikkeeseen.

Siitä kuitenkin olen ihan samaa mieltä, että kaikille omistusasuminen ei ole se paras ja kannattavin asumismuoto ja vuokralla asumista väheksytään Suomessa aivan turhaan.

Meille ainakin omistusasunto tulee hyödyllisemmäksi kuin vuokra-asunto. Omakotitalon saa noin 200 000 eurolla ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin tuohon saadaan osa lainasta ilman korkoa, jos talo kaikkine kuluineen maksaa vaikka tuon 200 000 € niin käsitykseni mukaan 75 % lainasta tulee silloin ilman korkoa ja loppulaina pitää ottaa erikseen koron kanssa. No tämä nyt on vähän eri asia, kun talo on tarkoitus rakentaa ulkomaille, ettei nyt todellakaan voi verrata Suomen oloihin suoraan. Mutta tuollakin nyt maksetaan vuokraa yli 500 €/kk pienestä yksiöstä, kun omakotitalon laina- ja ylläpitokulut (sähkö jne.) olisi laskujeni mukaan alle 1000 €/kk.

Suomessakin asuntolaina on useimmissa tapauksissa kannattaa. Tosin onhan omistusasumisessa paljon huonoakin, naimisissaolo pankin kanssa, sidottuna yhteen asuntoon, tuskin noin vain jaksaa aina myydä asuntoa ja tehdä paperijuttuja, kun tekisi mieli muuttaa. Siinä mielessä vuokralla on helpompaa ja jos kyllästyy asuntoonsa niin on melkoisen kivutonta vain irtisanoa vuokrasopimus ja etsiä uusi.

Sun laskelmat on mun makuuni hiukan liian yksioikoiset. Tosiasia kuitenkin on että jos 25-vuotias pariskunta ottaa asuntolainaa vaikkapa 20 vuoden maksuajalla, he ovat velattomia 45-vuotiaina ja jos elävät esim 80-vuotiaiksi, elävät velattomassa asunnossa 35 vuotta. Mitähän vuokra sinä aikana olisi?
Ja koska elämässa on muutakin kuin raha, etkö ajattele sitä että asunto on koti? Jos vuokra-asunto myydään alta, joutuu perustamaan uuden kodin jonnekin ja joka paikkakunnalla ei ole noin vain sopivia vuokra-asuntoja. Omasta ei tarvitse lähteä. Ja toisaalta, siellä voi remontoida ja sisustaa vapaammin kuin vuokralla. Plus pääsee vaikuttamaan taloyhtiön asioihin.

169 000 - 275 000 €. Sen verran mun pitäisi ottaa lainaa, jos haluaisin ostaa tältä alueelta rivari- tai luhtitalon ekan kerroksen kolmion. Juu ei...ei kesken opintojen kiitos ainakaan. Mielummin heitän joka kuukausi n. 650 € hukkaan asumalla vuokralla.

Sitten kun se oma on maksettu niin eipä niitä kulujakaan enää ole kuin yhtiövastike! Vuokraa maksat koko ajan ja vuokrat nousevat koko ajan. Oma on aina oma ja vain kateellisen puhetta se, että vuokralla asuminen olisi mukavampaa tai halvempaa... Ihan hirveitä mörskiä näyttivät olevan nuokin vuokra-asunnot. Itse asun leveästi ja mukavasti omassa okt-talossa, joka jo maksettu ja kulut noin 200-300 euroa kuukaudessa asumisesta meidän 4-henkisellä perheellämme =)

Yhteistyössä