Miksi lapsettomat häät ärsyttävät ja herättävät niin kovaa arvostelua?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
mimy
Niin, kaipa se jotain kertoo parista joka menee naimisiin. Avioliittoon astuminen on joidenkin mielestä niin vahvasti perhejuhla, jossa ei perhettä eroteta. Esim. olisi hyvin sopimatonta kutsua häihinsä vain toinen puolisoista, tapana aina kutsua molemmat. Mutta näitä tapoja voi aina soveltaa. Sellainen ihminen loukkaantuu, joka kokee perhejuhlana häät.

"just"
Just joo. Eli lapsettomat haat ovat alkoholistijuoppohaat. Tottakai haissa alkoholia juodaan, onko sinulla jotain sita vastaan, vai mista tuollainen asenne?
Miten niin tottakai häissä alkoholia juodaan? Ei se ole mikään itsestäänselvyys monelle parille. On ihan absolutistihäitäkin. Niissä on kivaa eikä jää kenellekään paha olo.
Nämä suomalaiset alkoholin litkijät ovat yhteiskuntamme pohjasakkaa joka pitäisi laittaa pakkovieroitukseen tai siperiaan.

Keittiönoita
Miten ne lapset sitten ikinä opivat käyttäytymään, jos heitä ei saa mihinkään ottaa mukaan? Mitä se sellainen on ettei lapset saa näkyä ja kuulua? Onko häiden päätarkoitus olla "kahden aikuisen juhla" ja viinan virrata rajoituksettomasti, kauheaa örvellystä sitten loppuilta ja häistä ei kukaan mitään muista vai olisiko parempi viettää "rennot perhehäät" joissa pääteema on rakkauden juhliminen - lapsethan ovat rakkauden luontainen jatkumo.
Ensiksi kotona. Voi kutsua itse kotiinsa vieraita, jolloin lapset oppivat käyttäytymään vieraidenkin läsnäollessa. Sitten kyläillään kavereilla ja sukulaisten luona. Sen jälkeen voidaan mennä jonkun synttäreille. Toisen ihmisen häät on yleensä juhla, jota ei aiota - ainakaan naimisiin mennessä :D - toista kertaa järjestää. Toisen ihmisen häät ei siis ole tilaisuus, johon mennään opettelemaan käyttäytymistä.

"vieras"
Yksissä häissä olen ollut joissa lapset oli todella kivasti huomioitu. Leikkihuonetta ja ohjelmaa ja vielä muutama lapsenhoitajakin palkattu heitä vahtimaan ja leikittämään. Ainut miinus oli että oli turhan kaukana juhlatilasta. Piti lähteä varta vasten hakemaan, eivät voineet itse mennä ja tulla.

ulkonainen
[QUOTE="just";23694080]Miten niin tottakai häissä alkoholia juodaan? Ei se ole mikään itsestäänselvyys monelle parille. On ihan absolutistihäitäkin. Niissä on kivaa eikä jää kenellekään paha olo.
Nämä suomalaiset alkoholin litkijät ovat yhteiskuntamme pohjasakkaa joka pitäisi laittaa pakkovieroitukseen tai siperiaan.[/QUOTE]

Heh vai suomalaiset alkoholin litkijat. Olen kylla itse ollut ympari maailmaa haissa ja aina on viinitarjoilu pelannut. Alkoholi kuuluu suuressa osassa maailmaa juhlaan, tykkasit sina siita tai et...

"kiva"
Miten ne lapset sitten ikinä opivat käyttäytymään, jos heitä ei saa mihinkään ottaa mukaan? Mitä se sellainen on ettei lapset saa näkyä ja kuulua? Onko häiden päätarkoitus olla "kahden aikuisen juhla" ja viinan virrata rajoituksettomasti, kauheaa örvellystä sitten loppuilta ja häistä ei kukaan mitään muista vai olisiko parempi viettää "rennot perhehäät" joissa pääteema on rakkauden juhliminen - lapsethan ovat rakkauden luontainen jatkumo.
No meidän häihin ei tarvitse tulla harjoittelemaan sitä käytöstä, kaasona olin häissä johon lapset oli kutsuttu ja sillon päätin että lapsettomat häät ehdottomasti. Sen jälkeen kun vihkitilaisuudesta ei tullut mitään lapsen itkiessä ja kiukutellessa mamma ei voinut mennä edes ulos kun pitihän se hänen nähdä kaikki, muut eivät kuule mitään, sen jälkeen kun kakarat juoksivat ympäri hääpaikkaa morsiammen stressatessa, lapset olivat kuin päättömät kanat ja ehdottomasti päähenkilöinä häissä, ikävä kyllä. Loppuillasta lohdutin vessassa itkevää morsianta, kun perhekalleus maljakko oli hajonnut lasten juostessa yliväsyneinä ja sokerihumalassa.

Meille lapsettomat häät, kuinka ihanaa. Pääsee tämäkin morsian viettämään ihania häitä, kaasonani. :)

Mun häihin lapset ovat enemmän,kuin tervetulleita,mutta todella TODELLA toivon,ettei ne lapset ole siellä yömyöhään..Väsyneinä,kiukkuisina..
Eikä mun mielestä lasten paikka ole enään yömyöhään paikassa jossa osa porukasta on humalassa.

Jokaisella on oikeus tehdä omista häistään ja omasta hääpäivästään haluamansa kaltainen...

vaimo jo
Mielummin lapsettomat häät, pariin kertaan todistanut sellaista käytöstä lapsilta (en omiltani) häissä että huh huijaa! Mm hääkakkua oli käyty syömässä jo ennakkoon, kirkossa juoksivat käytävää ja potkivat puupenkkejä kauhealla paukkeella koko toimituksen ajan (häävideolta kuuluu vain *pauk* "tahdotko si" *pauk* *pauk* "ottaa puo" *pauk*. Yksi vauva repi persiinsä kun urut alkoivat soimaan ja sai huutaa ekat 3 minuuttia ennen kun äiti tajusi poistua kirkosta rääkyvän penskansa kanssa.

[QUOTE="kiva";23694107]No meidän häihin ei tarvitse tulla harjoittelemaan sitä käytöstä, kaasona olin häissä johon lapset oli kutsuttu ja sillon päätin että lapsettomat häät ehdottomasti. Sen jälkeen kun vihkitilaisuudesta ei tullut mitään lapsen itkiessä ja kiukutellessa mamma ei voinut mennä edes ulos kun pitihän se hänen nähdä kaikki, muut eivät kuule mitään, sen jälkeen kun kakarat juoksivat ympäri hääpaikkaa morsiammen stressatessa, lapset olivat kuin päättömät kanat ja ehdottomasti päähenkilöinä häissä, ikävä kyllä. Loppuillasta lohdutin vessassa itkevää morsianta, kun perhekalleus maljakko oli hajonnut lasten juostessa yliväsyneinä ja sokerihumalassa.

Meille lapsettomat häät, kuinka ihanaa. Pääsee tämäkin morsian viettämään ihania häitä, kaasonani. :)[/QUOTE]

jos kokemus on tämä, niinkuin monilla on, niin en yhtään ihmettele että halutaan pitää lapsettomat häät! En esim. ymmärrä miksi ne ville-petterit pitää päästää kirkossa ja juhlapaikalla juoksemaan ympäri tilaa ja huutamaan? ja miksi ei voi lähteä kirkosta ulos jos se vauva/lapsi päättää alkaa karjumaan kuin mielipuoli?
Jos suvussa/tuttava piirissä on näitä vanhempia joille on maailmanloppu pitää se janika-jessika paikallaan istumassa kirkossa niin pitäisin ehdottomasti lapsivapaat häät.

Häät on perinteisesti koko perheen ja suvun juhla. Aika outoa jos häitä pitää päästä viettämään ilman lapsia.
Jotenkin tämän suuntaisesti itsekin ajattele ja ennen kaikkea perheen perustamisen juhla, vaikka en toisaalta vedä herneitä nenään vaikka joku toisin ajatteleekin. Minusta tosin yhtä "tyhmää" on vetää herneet nenäänsä siitä että joku ei halua tai pääse lähtemään juhlaan ilman lapsia. Juhlien tarkoitus, vaikka ne voivat olla toki juhlittavan/juhlittavien näköiset, on suurelta osin myös se että vieraat viihtyvät, jos niin ei olisi miksi kutsua vieraita ollenkaan.

sama ku^^
Mielummin lapsettomat häät, pariin kertaan todistanut sellaista käytöstä lapsilta (en omiltani) häissä että huh huijaa! Mm hääkakkua oli käyty syömässä jo ennakkoon, kirkossa juoksivat käytävää ja potkivat puupenkkejä kauhealla paukkeella koko toimituksen ajan (häävideolta kuuluu vain *pauk* "tahdotko si" *pauk* *pauk* "ottaa puo" *pauk*. Yksi vauva repi persiinsä kun urut alkoivat soimaan ja sai huutaa ekat 3 minuuttia ennen kun äiti tajusi poistua kirkosta rääkyvän penskansa kanssa.
Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tota kun ei tajuta poistua, poistuisin sekunnissa kirkosta jos lapseni 11kk alkaisi vähääkään inahdella. Tiedän tasantarkkaan kuinka tärkeää se on esim hääparin vanehmmille ja monille monille muille KUULLA se tahdon ja papin puhe. En ikimaailmassa kehtaisi todellakaan jäädä sinne hyssyttelemään lastani, tai jos alkaisi juosta siellä niin jumaliste poika lähtisi vihaisen äidin kanssa äkkiö ulos rauhottumaan. Mistä noita ajattelemattomia äitejä tulee!! Ärsyttää ja tulee ihan myötähäpeä. :(

Ja en ymmärrä mikä lapsettomissakaan häissä hiertää, jokainen hääpari itse valitsee hääpäivänsä asiat, todella itsekästä antaa vastalausetta siitä. :O

"just"
Niin se menee viina lasten edelle taas! Kyllä alkoholittomat häät lasten kera on parempi kuin örvellyshäät ilman lapsia. Kuinkahan monet tappelutkin ja riidat noissa örvellyshäissä on. Joo tosi hauskaa!

"morsio"
Turhan moni lapsi on kasvanut vanhempien ja isovanhempien ihanoimana (varsinkin jos ovat esikoisia ja vieläpä suvun ensimmäisiä lapsia/lapsenlapsia). Nämä pikkuterroristit sitten tekevät kaikkensa, että saavat huomion kirkossa ja hääpaikalla käännettyä itseensä. Ohjelmanumero kuin numero tulee tehokkaasti vesitettyä näitten "kullanmurujen" toimesta, koristeet ovat vaarassa ja vieraiden viihtyvyys minimissä. Mutta törkeäähän se olisi olla kutsumatta koko suvun kullanmurua, joka sitten haluaa olla kaiken keskipiste...

[QUOTE="just";23694185]Niin se menee viina lasten edelle taas! Kyllä alkoholittomat häät lasten kera on parempi kuin örvellyshäät ilman lapsia. Kuinkahan monet tappelutkin ja riidat noissa örvellyshäissä on. Joo tosi hauskaa![/QUOTE]

Eihän alkoholin käyttö tarkoita automaattisesti örvellystä..
Mun mielestä lasten paikka ei ole ihmisten keskellä jotka ottavat enemmän kuin kaksi lasia viiniä,vaikka käyttäytyisivätkin...

Eikä kai ole oikeuden mukaista vaatia hääparia järjestämään raittiit häät vain koska lapsiperheitä kutsutaan...

Minusta lapsettomissa häissä ei ole mitään vikaa jos hääpari näin toivoo. Hääpari voi myös toivoa esim. vain rauhallista illallista kavereiden seurassa ilman sukulaisia, häitä jossain Lapissa, jotkut menee naimisiin kertomatta omille vanhemmille kun ei se kellekään kuulu mitä tekevät...

Jos olisin 2.(3.,4.,...)krt morsian, en ehkä itsekään haluais mitään supertilaisuutta.

Mutta minusta parhaat häät on sellaiset joissa on myös vauvat, pienet lapset, vanhukset ja nuoret aikuiset ja kaikilla on hauska. Sellainen hääpari yleensä tulee kaikkien/koko suvun kanssa toimeen ennen häitä ja sit häiden jälkeenkin. <3

"niinpä"
Siksi ne ärsyttää, kun moni pitää niitä perhejuhlana, vaikka niiden luonne alkaa olla monelle jo jotain muuta, esim. hauskanpitoa ystävien kanssa.

Minä tahtoisin nimenomaan lapsettomat häät, sellaiset kivat, omanlaiset juhlat aikuisten kesken. Se tilaisuuden luonne vaan väistämättä muuttuu erilaiseksi, jos on pieniä lapsia mukana. Ihan väkisinkin.
Mä vähän nimittäin karsastan tuota perhejuhla-asetelmaa, haluaisin välttää sen kaikin tavoin, koska meille häät ei ole ikään perheenperustamisjuhla, vaan mukava pienimuotoinen, intiimi tilaisuus kivoissa puitteissa hyvien ystävien ja lähimpien sukulaisten kanssa. Ja jos sinne nyt sit laittaa sekaan vieraiden imeväisikäiset ja leikki-ikäiset, niin eipä se enää ole sellainen juhla kuin itse tahtoisin.

"hihi"
[QUOTE="just";23694185]Niin se menee viina lasten edelle taas! Kyllä alkoholittomat häät lasten kera on parempi kuin örvellyshäät ilman lapsia. Kuinkahan monet tappelutkin ja riidat noissa örvellyshäissä on. Joo tosi hauskaa![/QUOTE]

Ei tsiisus, oletko alkoholisti vai miksi häät jossa alkoholia tarjoillaan ovat örvellyshäät? :D
Ja kyllä, minun juhliminen minun häissä menee sinun kakarasi edelle sori. Se yksi päivä elämässä kun MINÄ ja mieheni ollaan päähenkilöinä, eikä sinun lapsesi. :D

.
Mun ensimmäinen ajatus ei ainakaan silloin, kun elämäni ainoita häitä järjestin, ollut, että nytpä pääsee kaikki naapurit ja sukulaiset opettamaan lapsilleen kuinka käyttäydytään häissä. Niiden häiden on juurikin tarkoitus olla "kahden aikuisen juhla" jos ne kaksi aikuista jotka juhlan järjestävät ja joita siellä juhlassa juhlitaan niin haluavat. Toiset tykkää pitää koko perheen juhlia ja niitä "rentoja perhehäitä" ja toiset niitä "kahden aikuisen juhlia". Kukin tyylillään. Ja se, että ei halua lapsia häihin, ei tarkoita välttämättä sitä, että juhlat on örvellyshäät. Eikä sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena juuri sinun kullannuppujasi kohtaan.
Jos sinut ja puolisosi kutsutaan työpaikan joulujuhlaan, niin tungetko sinä sinnekin lasten kanssa. Koska joulu jos mikä on perhejuhla. Ja miten ne lapset voi ikinä oppia, miten joulujuhlissa käyttäydytään, jos ei niitä koskaan saa ottaa mukaan.

hyvin sanottu
Mun ensimmäinen ajatus ei ainakaan silloin, kun elämäni ainoita häitä järjestin, ollut, että nytpä pääsee kaikki naapurit ja sukulaiset opettamaan lapsilleen kuinka käyttäydytään häissä. Niiden häiden on juurikin tarkoitus olla "kahden aikuisen juhla" jos ne kaksi aikuista jotka juhlan järjestävät ja joita siellä juhlassa juhlitaan niin haluavat. Toiset tykkää pitää koko perheen juhlia ja niitä "rentoja perhehäitä" ja toiset niitä "kahden aikuisen juhlia". Kukin tyylillään. Ja se, että ei halua lapsia häihin, ei tarkoita välttämättä sitä, että juhlat on örvellyshäät. Eikä sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena juuri sinun kullannuppujasi kohtaan.
Jos sinut ja puolisosi kutsutaan työpaikan joulujuhlaan, niin tungetko sinä sinnekin lasten kanssa. Koska joulu jos mikä on perhejuhla. Ja miten ne lapset voi ikinä oppia, miten joulujuhlissa käyttäydytään, jos ei niitä koskaan saa ottaa mukaan.
PEESI! :D heheh :)

"just"
[QUOTE="vieras";23694205]Meidän suku on sitten vissiin sen verran hyväkäytöksistä että lapsetkin osaa käyttäytyä, jopa häissä.[/QUOTE]

Meillä myös. Johtuisko siitä että lapsiamme osataan kasvattaa eikä ole vapaan kasvatuksen hedelmiä. Eivätkä myöskään mitään alkoholiperheiden versoja.

minmin
Hääpari päättää ketä kutsuu, ja kutsutut päättävät menevätkö paikalle vai ei. Miten ihmeessä noinkin yksinkertaisesta asiasta saa vedettyä herneitä nenään? Olen ollut häissä joissa on ollut paljon lapsia, jotkut lapset ovat osanneet käyttäytyä ja jotkut eivät eikä heitä kielletty. Olen myös ollut häissä joissa on ollut kutsuttuna vain läheisten lapset, eivätkä kaverit vetäneet herneitä nenään kun heidän lapsiaan ei kutsuttu. Työkaverit kutsuttiin niihin ilman puolisoa. Olen myös ollut lapsettomissa häissä, jotka eivät todellakaan olleet mitkään örveltämisjuhlat! Ilmeisesti joillekin ilman lapsia tarkoittaa vedetään perseet. Olen myös ollut häissä joissa oli läsnä vain 10 henkeä eikä kenenkään lapsia kutsuttu.

no juu
[QUOTE="just";23694266]Meillä myös. Johtuisko siitä että lapsiamme osataan kasvattaa eikä ole vapaan kasvatuksen hedelmiä. Eivätkä myöskään mitään alkoholiperheiden versoja.[/QUOTE]

Ei meidän suvussa ole mitään alkoholisteja, mutta kahden perheen yht 5muksua ovat ylivilkkaita ja saavat hyväkäytöksisetkin lapset vilkkaiksi, Joten jää lapsettomiksi, vaikk meidän suvussa on kohteliaita lapsia.

Yhteistyössä