Miksi lapsettomat häät ärsyttävät ja herättävät niin kovaa arvostelua?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
rtee
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23694566:
No jos esimerkiksi henkilö, joka oli mun kaasona, pitäisi nyt lapsettomat häät, en pääsisi sinne.
Harmittavaa, mutta se ei tietenkään olisi tämän kaasosi vika. Ei hänen tarvitse järjestää lapsellisia häitä ihan vain sen takia, että sinulla ei ole lapsenvahtia.
 
Harmittavaa, mutta se ei tietenkään olisi tämän kaasosi vika. Ei hänen tarvitse järjestää lapsellisia häitä ihan vain sen takia, että sinulla ei ole lapsenvahtia.
Ei tietenkään tarvitsisi! :O Enhän mä ole niin väittänytkään, hyvä tavaton.
Mutta just niin, että kaikilla ei vaan ole sitä mahdollisuutta osallistua lapsettomiin juhliin, niin ei silloin tarvitse kutsujankaan loukkaantua, kun joku ei pääse tällaisesta syystä paikalle.
 
no joo
ei mua häiritse, mutta sitten pitää hääparin ymmärtää, ettei kaikki voi tai halua osallistua. Ja jos lapseton tarkoittaa myös esim sylivauvaa, niin silloin esimerkiksi täysimetyksellä oleva vauvaihminen joka ei osaa juoda pullosta, on äiteineen poissa.

Meidän suvussa kyllä häät on ollu semmosia juhlia missä on kutsuttu perheittäin ja "laskettu lapset" (tiiätte varmaan, kun osa sukulaisista on sellasia jota näkyy vain "häissä ja hautajaisissa", niin niiden kanssa on kiva kattoa että ai sulla on jo noin iso, ja mitäs teidän jukkapetterille kuuluu, ai teillä on vauva, onneksi olkoon?), ja kyllähän lapsiperheet mun mielestä on siinä 19-20 aikaan haihtunu. Joillaki on tullu joskus mummo hakee lapset pois alkuillasta jos vanhemmat jää jatkoille. Kaikissa häissä ei silti edes tarjoilla alkoholia
 
Keittiönoita
Mä en ymmärrä miten ihmiset voi loukkaantua siitä, että häät on lapsettomat enkä myöskään ymmärrä miten siitä voi loukkaantua, että jotkut eivät tule häihin, jos ei saa ottaa lapsia mukaan. Tehdään kaikki ihan just niin kuin itse halutaan häiden ja muunkin elämän suhteen.
Juuri näin. Jos joku ei pääse häihin sen vuoksi, ettei ole lapsenvahtia, ei saanut vaihdettua työvuoroa, on sairaana, on synnyttämässä, on ulkomailla, on veljensä hautajaisissa tai kummilapsensa ristiäisissä, niin ei siitä pidä morsiamenkaan loukkaantua. Aina pitää - mitä tahansa juhlia järjestäessään - varautua siihen, että kaikki kutsutut eivät pääse tulemaan. Ja kutsutun ei pidä loukkaantua, jos juhlat ei ole järjestetty juuri hänen elämäntilanteensa mukaan vaan siten, mikä suurimmalle osalle vieraista sopii.
 
"www"
No mua ei ainakaan ärsyttänyt, kun saimme kutsun lapsettomiin häihin. Koska häät olivat kaukana ja lapsemme pieni (3kk), niin jätimme luonnollisestikin sitten häät väliin. Mistä vihkipari suuttui :O Nyt meillä on 2v ja 10kk ikäiset, emmekä aio mennä ensi kesänkään häihin, johon lapsia ei ole kutsuttu. Meillä kun ei ole heille hoitajaa ja häät ovat 180km:n päässä. Eli käytännössä meidän pitäisi ottaa lapset mukaan ja jättää hotellihuoneeseen jonkun ventovieraan hoitajan kanssa häiden ajaksi. Kiitos ei meille, häät eivät ole niin tärkeät! Mun mielestä se on jokaisen oma valinta kenet haluaa juhliinsa kutsua ja pitääkö lapsettomat vai lapselliset häät. Mutta yhtä lailla se on kutsutun oma valinta meneekö juhliin vai ei! Jos kutsuu vain osan perheestä, niin silloin ei sovi myöskään ottaa nokkiinsa, jos kaikki vieraat ei voi/halua tulla ilman lapsia.
 
.
[QUOTE="HUH";23694095]että ei lapsia häihin :O Minä toisenluokan kansalaisina te niitä lapsia pidätte?[/QUOTE]

En sen enempää toisen luokan kansalaisina kuin suurta osaa muustakaan Suomen väestöstä, jota en kutsunut häihin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="HUH";23694095]että ei lapsia häihin :O Minä toisenluokan kansalaisina te niitä lapsia pidätte?[/QUOTE]
Vika ei yleensä ole lapsissa vaan niissä vanhemmissa, jotka eivät vaivaudu pitämään huolta siitä, ettei se oma jälkikasvu ole tilaisuudessa häiriöksi. Ikävä kyllä nykyisin monia vanhempia ei näytä kiinnostavan, mitä tenava kirkossa tai hääjuhlassa puuhastelee. Jos ne lapset istuisivat nätisti hiljaa kirkon penkissä tai ainakin vanhemmat poistuisivat kirkosta välittömästi lapsen alettua levottomaksi, sekin jo auttaisi asiaa.
 
[QUOTE="www";23694720]No mua ei ainakaan ärsyttänyt, kun saimme kutsun lapsettomiin häihin. Koska häät olivat kaukana ja lapsemme pieni (3kk), niin jätimme luonnollisestikin sitten häät väliin. Mistä vihkipari suuttui :O [/QUOTE]

Muakaan ei ärsytä lapsettomat tai lapselliset häät. Mutta tätä mä en ymmärrä että ensin halutaan lapsettomat häät ja sitten suututaan jos joku ei pääse tai halua tulla ilman lapsia! :headwall:
 
etiketti
Ei kaikki hääparitkaan tunne etikettiä.

Me saatiin viime kesänä kutsu häihin. Siinä oli vain minun ja miehen nimi. Ilmoitin että olemme tulossa (samalla kyllä mietin että hetkinen, palstalta on opittu että vain ne keiden nimi on). Morsian kysyi että tuletteko koko perhe vai vain aikuiset? Kysyin, että ai saako lapset tulla, hän sanoi että no tottakai kutsu oli koko perheelle
 
Mä toisaalta haluaisin, että häissä olisi edes muutama lapsi, vaikka hääparin lähipiiristä jotkut kivat muksut. Ne tuo mun mielestä tunnelmaa. Mä olen vaan niin lapsirakas, että tuntuisi vähän ontolta, ettei yhtäkään lasta olisi. Omat voisin hyvinkin jättää ottamatta, jos niin toivotaan. Onhan siinä kaikki budjettikysymykset ja muutkin huomioitava.
 
"morsio"
samaa ajattelen. Se on kyllä oikeesti hirveetä kun kaikki ei vahdi lapsiaan. Mut esim me jätettiin "kauhukakaraperheet" kutsumatta :D
Meidän suvussa ei vielä muita pieniä ole kuin minun veljellä on 5v vanha tyttö eikä kavereillakaan ole lapsia (vielä). Tuo tyttö on aika riiviö ja koko suvun keskipisteenä tottunut olemaan. En haluaisi tuota tyttöä meidän häihin, mutta toisaalta aika törkeää olisi olla kutsumatta omaa veljeä puolisoineen häihin, että välttyisin tuolta tytöltä. Eikä oikein tunnu fiksulta järkätä jotain lasten puuhahuonetta yhdelle muksulle (tuskin siellä viihtyisi) tai palkata tälle lapsenvahtia hääpaikalle, että vanhemmat saa juhlia.

Täytyy varmaan kait toivoa parasta ja pelätä pahinta, onhan häihin vielä 3kk aikaa.

morsio rv 6+3
 
Keittiönoita
Mä toisaalta haluaisin, että häissä olisi edes muutama lapsi, vaikka hääparin lähipiiristä jotkut kivat muksut. Ne tuo mun mielestä tunnelmaa. Mä olen vaan niin lapsirakas, että tuntuisi vähän ontolta, ettei yhtäkään lasta olisi. Omat voisin hyvinkin jättää ottamatta, jos niin toivotaan. Onhan siinä kaikki budjettikysymykset ja muutkin huomioitava.
Tuokin on ihan totta. Jos suvussa ja ystävissä on paljon lapsia, vieraiden määrä ja siten kustannukset tuplaantuvat äkkiä. Monissa paikoissa jo 7-vuotiaasta menee aikuisten hinta ruuassa, alle 7-vuotiaista lasten hinta.
 
Ei kaikki hääparitkaan tunne etikettiä.

Me saatiin viime kesänä kutsu häihin. Siinä oli vain minun ja miehen nimi. Ilmoitin että olemme tulossa (samalla kyllä mietin että hetkinen, palstalta on opittu että vain ne keiden nimi on). Morsian kysyi että tuletteko koko perhe vai vain aikuiset? Kysyin, että ai saako lapset tulla, hän sanoi että no tottakai kutsu oli koko perheelle
Joo, meille kävi näin. Kutsu tuli meille muodossa X ja Y Virtanen. Ilmoittautumisia oli tekstarilla että tullaanko vai ei, ei mitään kysymyksiä henkilmäärästä. No me järkättiin lapsenvahti ja mentiin kirkkoon joka oli täynnä lapsia. Ja hääpari ihmetteli juhlapaikalla miksi me tultiin ilman lapsia....
 
yhden äiti
Minusta hääparilla on kaikki oikeus järjestää lapsettomat häät. Mutta samalla linjoilla olen monen muun kanssa, että sitten ei kannata loukkaantua jos perhe, jossa on lapsia eivät välttämättä pääsekään tulemaan häihin.
 
näinkin voi käydä
Minun kaasoni ja hänen miehensä (ovet olleet vuosia yhdessä ja on perhettäkin) saivat smaan aikaan meidän häiden kanssa hääkutsun, kutsussa oli vain miehen nimi ja se tuli hyvin selväksi että vain kaverini mies oli kutsuttu noihin juhliin.
Oli sitten näissäkin juhlissa hääpari suuttunut kun kaverin mies ei mennyt heidän hääjuhlaan kun tuli meidän häihin vahtimaan omaa jälkikasvuaan kun vaimokeensa toimi minun kasonani :D
Kaverini sitten sai myöhemmin kuulla miksi oli kutsuneet vain hänen miehensä, oli näin kuulemma saatu enemmän vieraita, tai ehkäpä se oli kivasti vähentänyt paikalle menijöitä.
 
"vieras"
Ei mua itseäni niin haittaa onko lapselliset vai lapsettomat. Tosin lapsettomissa häissä morsiusparin on turha porata jos joku ei pääse siksi ettei saa lapsille hoitajaa.
Jos itse vielä omia häitäni järjestäisin niin kylmästi jättäisin ulkopuolelle ne ketkä tiedän etteivät lapsiaan mitenkään vahdi. Niitäkin hyvistä ystävistä löytyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi käydä;23694839:
Minun kaasoni ja hänen miehensä (ovet olleet vuosia yhdessä ja on perhettäkin) saivat smaan aikaan meidän häiden kanssa hääkutsun, kutsussa oli vain miehen nimi ja se tuli hyvin selväksi että vain kaverini mies oli kutsuttu noihin juhliin.
Oli sitten näissäkin juhlissa hääpari suuttunut kun kaverin mies ei mennyt heidän hääjuhlaan kun tuli meidän häihin vahtimaan omaa jälkikasvuaan kun vaimokeensa toimi minun kasonani :D
Kaverini sitten sai myöhemmin kuulla miksi oli kutsuneet vain hänen miehensä, oli näin kuulemma saatu enemmän vieraita, tai ehkäpä se oli kivasti vähentänyt paikalle menijöitä.
Enemmän häälahjoja ;)
 
[QUOTE="vieras";23694849]Ei mua itseäni niin haittaa onko lapselliset vai lapsettomat. Tosin lapsettomissa häissä morsiusparin on turha porata jos joku ei pääse siksi ettei saa lapsille hoitajaa.
Jos itse vielä omia häitäni järjestäisin niin kylmästi jättäisin ulkopuolelle ne ketkä tiedän etteivät lapsiaan mitenkään vahdi. Niitäkin hyvistä ystävistä löytyy.[/QUOTE]

No entäs sitten uusioperheet? Kuuluuko kutsuun vain ne muksut, jotka asuvat kutsutun parin luona vakituisesti vai kaikki edellistenkin liittojen mukulat (ainakin jos sattuu sellainen vkl päälle, milloin ne lapset olis kaikki kutsutussa osoitteessa?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23694922:
No entäs sitten uusioperheet? Kuuluuko kutsuun vain ne muksut, jotka asuvat kutsutun parin luona vakituisesti vai kaikki edellistenkin liittojen mukulat (ainakin jos sattuu sellainen vkl päälle, milloin ne lapset olis kaikki kutsutussa osoitteessa?
Mitä tämä liittyy minun vastaukseeni?
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23694766:
Vika ei yleensä ole lapsissa vaan niissä vanhemmissa, jotka eivät vaivaudu pitämään huolta siitä, ettei se oma jälkikasvu ole tilaisuudessa häiriöksi. Ikävä kyllä nykyisin monia vanhempia ei näytä kiinnostavan, mitä tenava kirkossa tai hääjuhlassa puuhastelee. Jos ne lapset istuisivat nätisti hiljaa kirkon penkissä tai ainakin vanhemmat poistuisivat kirkosta välittömästi lapsen alettua levottomaksi, sekin jo auttaisi asiaa.
Tämä pätee myös hautakaisiin. Olin aikanaan muistotilaisuudessa, jossa oli menossa se hetki kun muisteltiin vainajaa. Vähän alle 4 vee tepastelee kuuluvasti siinä käytävällä, ramppaa ees taas. Eikä äiti lotkauta korvaansa vaientaakseen kakaran.
 
"vieras"
Ettekö te tosiaan ymmärrä sitä että kaikki ihmiset ei ole tekemisissä muutenkaan koko suvun kanssa niin MIKSI koko suku pitäisi kutsua? :eek: Ettekö ymmärrä sitäkään että kaikilla ei pappa betalar eikä rahat yksinkertaisesti riitä koko suvun kutsumiseen?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23694922:
No entäs sitten uusioperheet? Kuuluuko kutsuun vain ne muksut, jotka asuvat kutsutun parin luona vakituisesti vai kaikki edellistenkin liittojen mukulat (ainakin jos sattuu sellainen vkl päälle, milloin ne lapset olis kaikki kutsutussa osoitteessa?
Yleisesti ottaen perheellä tarkoitetaan vanhempia ja heidän lapsiaan, jotka asuvat samassa osoitteessa. Mutta kutsujasta ja kutsuttavistahan tuo on kiinni, ketä kutsu koskee.
 

Yhteistyössä