Miksi lapsettomat häät ärsyttävät ja herättävät niin kovaa arvostelua?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23694960]Mitä tämä liittyy minun vastaukseeni?[/QUOTE]

No lähinnä vain siihen kohtaan, missä totesit, että jätät ulkopuolelle ne, jotka eivät lapsiaan vahdi.
Kun tiedän tällaisia uusioperheitä, että se etävanhempi vähät välittää, mitä ne lapset tekee.
 
Viimeksi muokattu:
"NNN"
Häät on perinteisesti koko perheen ja suvun juhla. Aika outoa jos häitä pitää päästä viettämään ilman lapsia.
Me vietettiin lapsettomat häät, eikä muuten kutsuttu sukulaisiakaan. Ihan lähimpien (vanhemmat ja sisarukset sekä läimmät ystävät) kesken vietettiin. Ei ollut mitään ohjelmaa eikä muuta perinteistä kuin kirkko. Kukaan ei vetänyt hernettä nenään siitä, että lapset piti jättää pariksi tunniksi hoitoon, mutta sukulaisetpa vetivät herneen nenään kun ei kutsuttu ja pidetty perinteisiä häitä.
 
"mä"
ymmärrän lapsettomat häät esim jossain hienossa ravintolamiljöössä, jossa tarjoillaan pöytiin viinien ja konjakkien kanssa, ok. Ei ole lasten paikka ja harva viihtyis. Sen sijaan en ymmärrä näitä lapsettomia häitä, joissa olisi tilaa, ruoka tarjoillaan seisovasta pöydästä eli ihmiset liikkuvat jatkuvasti joka tapauksessa. Enkä ylipäätään ymmärrä mitä häiriötä niistä lapsista voi olla... Meille oli lapset tervetulleita, nukkuivat vaunuissaan ja viimeiset alle vuosikkaat kotiutuivat siinä kolmen pintaan:) Ihanat juhlat oli ja rakkaat pääsivät paikalle, kun saivat tuoda vauvansakin. Osa vei lapset kotiin illalla, osa jatkoi lasten kanssa ja osa lähti kokonaan. Eiköhän vanhemmat itse osaa sen tilanteensa parhaiten arvioida.
 
[QUOTE="mä";23695094]ySen sijaan en ymmärrä näitä lapsettomia häitä, joissa olisi tilaa, ruoka tarjoillaan seisovasta pöydästä eli ihmiset liikkuvat jatkuvasti joka tapauksessa. Enkä ylipäätään ymmärrä mitä häiriötä niistä lapsista voi olla... [/QUOTE]

Sä olet siis törmännyt vain hyvinkäyttäytyviin lapsukaisiin, hienoa! Mä olen nähnyt mm. lapsen juoksevan kirkossa ja kiipeävän saarnastuoliin kesken vihkimisen. Kiljui vielä iloisesti mennessään. Ja sitten on näitä kun huutaa/itkee/höpöttää kirkossa suureen ääneen ilman että vanhemmat tekevät elettäkään poistuakseen lapsen kanssa tai hiljentääkseen tämän. Tai pääsetetään muksut juoksemaan hääparin jalkoihin kesken häävalssin, sorkkimaan kakkua pikku sormilla yms. Ihan tosi, kaikki muksut ei ole suloisia kullannuppuja. Ja kuten aiemmin sanottu, valitettavasti on vanhempia jotka eivät puutu huonoon käytökseen.

Vauvat vielä nukkuvatkin vaunuissaan, mutta vanhemmat lapset alkavat loppuillasta olla jo ihan yliväsyneitä jolloin touhu menee mahdottomaksi. En voisi kuvitellakaan olevani häissä noiden 3 ja 1 vuotiaiden kanssa yli yhdeksään illalla, olisivat niin väsyneitä ettei hommasta tulisi mitään. Enkä muutenkaan haluaisi että lapset ovat samassa paikassa missä on humalaisia aikuisia vaikka vanhemmat ovatkin selvin päin.

Itse en vedä herneitä nenään jos joku haluaa lapsettomat häät. Onpahan hyvä syy pyytää lapsenvahtia. :D
 
"mä"
Sä olet siis törmännyt vain hyvinkäyttäytyviin lapsukaisiin, hienoa! Mä olen nähnyt mm. lapsen juoksevan kirkossa ja kiipeävän saarnastuoliin kesken vihkimisen. Kiljui vielä iloisesti mennessään. Ja sitten on näitä kun huutaa/itkee/höpöttää kirkossa suureen ääneen ilman että vanhemmat tekevät elettäkään poistuakseen lapsen kanssa tai hiljentääkseen tämän. Tai pääsetetään muksut juoksemaan hääparin jalkoihin kesken häävalssin, sorkkimaan kakkua pikku sormilla yms. Ihan tosi, kaikki muksut ei ole suloisia kullannuppuja. Ja kuten aiemmin sanottu, valitettavasti on vanhempia jotka eivät puutu huonoon käytökseen.

Vauvat vielä nukkuvatkin vaunuissaan, mutta vanhemmat lapset alkavat loppuillasta olla jo ihan yliväsyneitä jolloin touhu menee mahdottomaksi. En voisi kuvitellakaan olevani häissä noiden 3 ja 1 vuotiaiden kanssa yli yhdeksään illalla, olisivat niin väsyneitä ettei hommasta tulisi mitään. Enkä muutenkaan haluaisi että lapset ovat samassa paikassa missä on humalaisia aikuisia vaikka vanhemmat ovatkin selvin päin.

Itse en vedä herneitä nenään jos joku haluaa lapsettomat häät. Onpahan hyvä syy pyytää lapsenvahtia. :D
Varmaan tällaisiakin lapsia ja vanhempia on, ei onneksi omassa ystäväpiirissä. Jos olis, niin jättäisin moiset kutsumatta, enkä rankaisis yhden mätäpaiseperheen takia sisarusteni lapsia, kummilapsiamme ja muita rakkaita ihmisiä. Ja joo, en mäkään herneitä vedä nenään lapsettomista häistä, silloin juhlimme miehen kanssa ilman lapsia, mutta ymmärrän myös, että kaikki eivät saa lastenvahtia tai halua olla erosssa vauvasta.
 
"vieras"
Minusta olisi ihanaa päästä lapsettomiin häihin. Mutta koska lapsenvahtia ei ole, niin en pääse.

Ekaluokkalainen tyttäreni HAAVEILEE häihin pääsystä, mutta eipä ole semmoisia näköpiirissä - ja sitku olis, niin tulee taas se "ei lapsia" -kutsu.
 
"hmm"
No mun lapset, 4 ja 3v, on vieläki haltioissaan kun olivat viime vuonna häissä. Ne kysyy, koska pääsee taas. Muistelevat ja katsovat kuvia, kun olivat niin hienosti pukeutuneita.

Eikös se ole vanhempien moka jos lapset kirmaa kirkossa tai heittää soosit pöydälle? En mäkään jonkun lepsun vanhemman vuoksi kaikkia lapsiperheitä rankaisis.

Tosin yhden tutun ex-mies ei ottanu omiin häihinsäkään kuin toisen lapsistaan. Kyse ei ollu iästä, sillä ne lapset oli kaksoset. Mutta se uusi morsio mietti et "on söpöä kun on sulhaspoika, mutta kahdessa on liikaa vahtimista". Niinpä häät oli lapsettomat, paitsi toinen sulhasen lapsista pääsi sinne. En sit tiedä miten kiva on vaikka 5 vuoden päästä selittää toiselle, miksi se ei päässy ja millä perusteella se toinen oli tehtävään arvottu
 
"vieras"
Mun mielestä häät on perhejuhla, joten mun mielestä koko perhe sitten kuuluu kutsua ja kutsutut vanhempien pitäis itse sit päättää, että ottaako lapset mukaan vai jättääkö kotiin.
 
peesi
[QUOTE="vieras";23695608]Mun mielestä häät on perhejuhla, joten mun mielestä koko perhe sitten kuuluu kutsua ja kutsutut vanhempien pitäis itse sit päättää, että ottaako lapset mukaan vai jättääkö kotiin.[/QUOTE]

Mä olen prikulleen samaa mieltä. Vanhemmat kumminkin on vastuussa lapsistaan, ja vanhempien tehtävä on jos ottaa lapset mukaan, että ne ei häiritse muita. Ja eiköhän lapset muutenkin mee nukkumaan/iltapesuille siinä kasin maissa, niin jäähän siinä vielä pitkät tovit aikuisten vieraiden keskinäistä iltaakin, kun lapsiperheet häipyy
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23695608]Mun mielestä häät on perhejuhla, joten mun mielestä koko perhe sitten kuuluu kutsua ja kutsutut vanhempien pitäis itse sit päättää, että ottaako lapset mukaan vai jättääkö kotiin.[/QUOTE]
Mutta kenen perheen? Hääparin perheen vai kutsuvieraiden perheiden? Ihannehan tietysti on, jos vanhemmat itse ymmärtävät jättää lapsensa kotiin, jos eivät voi tai halua heitä häissä vahtia. Valitettavasti vaan on niitä, jotka eivät tätä asiaa ymmärrä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23695655:
Mutta kenen perheen? Hääparin perheen vai kutsuvieraiden perheiden? Ihannehan tietysti on, jos vanhemmat itse ymmärtävät jättää lapsensa kotiin, jos eivät voi tai halua heitä häissä vahtia. Valitettavasti vaan on niitä, jotka eivät tätä asiaa ymmärrä.
Kutsutun perheen vanhemmat.
 
"vieras"
Siis vitsi en tajuu teitä. Joka paikkaanko ne penikat pitää raahata, varmaan viette ne polttareihinki ja strippibaariin. Seuraavaks alatte vissiin vaatia et saatte ottaa hauvelitki megeen...
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23695663]Kutsutun perheen vanhemmat.[/QUOTE]
Tarkoitin siis, että jos häät on kerran perhejuhla, niin onko ne morsiusparin perhejuhla vai niiden kutsuvieraiden perhejuhla? Kuuluuko morsiamen lapsuudenystävän uuden puolison edellisestä liitosta olevat lapset morsiusparin perheeseen? Eivät varmaankaan.

Vanhemmat tietysti vahtivat omia mukuloitaan silläkin uhalla, että joutuvat kulkemaan koko häiden ajan lastensa perässä.
 
näin juuri
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23695690:
Vanhemmat tietysti vahtivat omia mukuloitaan silläkin uhalla, että joutuvat kulkemaan koko häiden ajan lastensa perässä.
ei tossa mun mielestä ole ongelmaa. Kun 2 vanhinta lasta oli taaperoita vuoden ikäerolla, niin oli yhdet häät missä oltiin pelkkä vihkiminen (tai mä jouduin kyl poistuu takavasemmalle nuoremman kanssa) ja sit vietiin lahja + haukattiin jotain (kun ei lautanen puhtaana kehdattu häipyä). Sit hesen kautta kotiin :D Ei todellakaan jaksettu pidempään hillitä lapsia, mutta haluttiin käydä "näyttämässä" niitä sen verran että sukulaiset sai moikata. Kello oli vissiin 17 kun häivyttiin. Oltiin ainoa lapsiperhe. Meidät oli kyllä kutsuttu lapsinemme. Eli oltiin paikalla mutta ei kauan eikä taatusti hhäiritty
 
aijaa
Eiköhän se ole ihan hääparin asia, miten häänsä järjestää ja ketä kutsuu
- suurin osa pareista joutuu varmaankin jollain lailla vetäämään jotkut rajat kutsuttaviin; tilojen, kustannusten, sukurasitteiden tms. puolesta,
- vieraat joko pääsevät paikalle tai eivät pääse
- alkoholia tarjotaan vähän tai paljon tahi sitten ei ollenkaan, eikä sillä välttämättä ole tekemistä lasten, örvellyksen tms. kanssa
- kai jokainen pari haluaa häistänsä omanlaiset, voihan lapsettomien häiden kanssa samalle viikonlopulle, samoille kunnaille, joku sukulainen järjestää sukukokouksen sunnuntaille
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja näin juuri;23695713:
ei tossa mun mielestä ole ongelmaa. Kun 2 vanhinta lasta oli taaperoita vuoden ikäerolla, niin oli yhdet häät missä oltiin pelkkä vihkiminen (tai mä jouduin kyl poistuu takavasemmalle nuoremman kanssa) ja sit vietiin lahja + haukattiin jotain (kun ei lautanen puhtaana kehdattu häipyä). Sit hesen kautta kotiin :D Ei todellakaan jaksettu pidempään hillitä lapsia, mutta haluttiin käydä "näyttämässä" niitä sen verran että sukulaiset sai moikata. Kello oli vissiin 17 kun häivyttiin. Oltiin ainoa lapsiperhe. Meidät oli kyllä kutsuttu lapsinemme. Eli oltiin paikalla mutta ei kauan eikä taatusti hhäiritty
Noin sen pitäisi mennäkin silloin, jos on pieniä lapsia :) Esikoinen puolisoineen kävi viime kuussa maistraatissa, mutta varsinaiset juhlat on tarkoitus pitää kesällä. Kävimme jo katsomassa yhtä mieluisaa paikkaa juhlille. Paikka on kosken ja vuolaasti virtaavan joen rannassa ja siellä ei voi taaperoa eikä vähän isompaakaan lasta laskea sekunniksikaan silmistään. Toivoa sopii, että lapsiperheet, jotka kutsuvieraslistalla ovat, myös huomioivat tämän asian eivätkä oleta, että "joku muu" vahtii häissä heidän lapsiaan.
 
"selma"
Meidän häät olivat lapsettomat, vaikka tykkään lapsista yli kaiken. Fakta vaan oli se, että häämme järjestettiin saaressa ja ainut kuljetustapa oli laiva (4€/hlö/suunta) ja lapsia olisi ollut noin kolmekymmentä, joten kustannukset olisivat kasvaneet jonkin verran + yksi 20 minuutin ajokerta ei olisi riittänyt. Lisäksi, se että juhlapaikalta oli kaikkien poistuttava samaan aikaan oli yksi syy lapsettomuuteen - ei väsymystään illalla kiukuttelevia ja kitiseviä lapsia meidän häihin. Saari paikkana ei myöskään ollut ihan se lapsiystävällisin, kenen olisi vastuu, jos jotain tapahtuisi veden läheisyydessä? Ja vastuutakin tärkeämpää, mitä jos jotain oikeasti tapahtuisi?

SILTI sain varsin paljon arvostelevia kommentteja ei niin läheisiltä ihmisiltä. Nokun häät on perhejuhla, eiks nyt meidän lapset vois tulla, ne ei oo ikinä ollut saaressa, siellähän olis niille niin paljon tekemistä ettei ne olis häiriöks, noku noku noku... Kaasoni kertoi kuulleensa erään mieheni sukulaisen haukkuneen minut ihan pystyyn lähinnä sen tähden, että järjestäessäni lapsettomat olen kamala nipo ja hienohelma ja mieheni olisi ansainnut niin paljon paremman kuin mitä minä olen. (Sama rouva meinasi tipahtaa paluumatkalla laidan yli, joten enpä usko, että hänen lapsensa olisivat kauheasti häistämme nauttineet, saati sitten olleet aikuisen valvonnassa...)

Asiolla on monta puolta, ei kaikki ole niin yksinkertaista ihmiset!
 
kesämorsio
Meillä näin,
aikuis vieraat on tervetulleita ja niistä mielellään maksetaan johtuvat kustannukset mutta lapsia ei huolita kun tuleehan heiltä kuitenkin saman arvoinen häälahja, eli mielummin aikuiset kuin lapsia mukaan nostattamaan hääkuluja. Lapsista kuitenkin pitää maksaa ne ruuat ja istumapaikkakin kun on rajallinen.
 
ghjkl
[QUOTE="vieras";23694031]Ei mikään, yksissä olen ollutkin, meillä tosin oli vain vauvaikäinen ja hänet ja muut vauvat kutsuttiin erikseen. Sukuhäät meillä molemmin puolin on kyllä ihan koko suvulle, kiva nähdä serkkuja ja heidän jälkikasvuaan, harvemmin nykyään muuten tulee nähtyäkään.[/QUOTE]

Tuota kutsutaan meillä päin sukujuhlaksi, ei häiksi.
 
"vieras"
Mua ylipäänsä ärsyttää hääjuhlat jossa morsiuspari ilmoittaa että HE HALUAA LAHJAKSI TÄMÄN JA TÄTÄ, HE EI HALUA ETTÄ HÄIHIN TULEE LAPSIA/NUORIA/VANHUKSIA/VAMMAISIA, HE HALUAA ETTÄ KAIKKI PUKEUTUU NIIN JA NÄIN, HE HALUAA ETTÄ KAIKKI OSALLISTUU KAIKKEEN TOIMINTAAN, HE HALUAA SITÄ SUN TÄTÄ JA BLAABLAABLAA. Yleensä nämä on juuri niitä bridezilloja.

Tulen mielelläni juhlimaan toisten rakkautta ja avioliiton solmimista mutta en mä sellaista itsekästä "mää haluan sitä ja tätä"- määkymistä viitti kuunnella ja tulla kattelemaan. Pitäisi olla onnellinen ja kiitollinen että ympärillä on läheisiä ihmisiä jotka ylipäätään haluaa tulla sinne häihin.
 
imho
Mä pidän vähän lapsellisina sellaisia, jotka eivät halua, että häihin tulee lapsia/vanhuksia/vammaisia/muita ei-täydellisiä-ihmisiä. Miksei voi pitää kunnon häitä ihmisten aikoihin (esim 16-21) ja sitten lähteä jatkoille kavereiden kanssa, lapset jää hoitajien kanssa nukkumaan ja sukulaiset menee kotio? Ja siis ne, jotka eivät halua/voi jättää lapsia hoitoon voivat silti osallistua itse hääseremoniaan.

Kavereiden kanssa voi bilettää milloin tahansa, miksei joskus voi kutsua oikeasti kaikkia?
 
"vieras"
Me saatiin juuri kutsu lapsettomiin häihin heinäkuulle. Aivan ihanaa! Pitää miettiä, kenet palkkaisimme hoitamaan neljää tenavaamme tuoksi ajaksi.

Mahtavaa ajatella, että pääsemme kahden hyvällä syyllä. Ehdimme nauttia häistä eri tavalla, eikä tarvi miettiä lasten juhlavarustusta. Veikkaan, että uusiksi menis kaikki kenkiä myöten...
 
hyä
[QUOTE="vieras";23696550]Me saatiin juuri kutsu lapsettomiin häihin heinäkuulle. Aivan ihanaa! Pitää miettiä, kenet palkkaisimme hoitamaan neljää tenavaamme tuoksi ajaksi.

Mahtavaa ajatella, että pääsemme kahden hyvällä syyllä. Ehdimme nauttia häistä eri tavalla, eikä tarvi miettiä lasten juhlavarustusta. Veikkaan, että uusiksi menis kaikki kenkiä myöten...[/QUOTE]

Kiva kuulla, mutta miten se, että lapset olisi kutsuttu (eli annettu vanhemmille lupa päättää asiasta) olisi rajannut pois tuon mahdollisuuden? Ettekö silti olisi voinu mennä kahdestaan jos se teistä ois mukavampaa?
 
"mie"
Mun mielestä on parempi ilmoittaa just noin että klo 20 jälkeen juhlat ovat k18 :)
Meillä oli pitopaikan emäntä "palkattu/ ohjeistettu " poistamaan paikalta villinä riehuvat lapset ja palauttamaan ne omistajilleen, toimi hyvin ja sukulaiset uskoivat paremmin ulkopuolista järjestyksenpitäjää .
 

Yhteistyössä